Blog

Wie is de winnaar van dit conflict?

by Redactie

Grev

Ondanks de aangekondigde maatregelen om in te gaan op de eisen van de vrachtwagensector, verloopt het vrijmaken van de wegblokkeringen in Brazilië erg moeizaam en traag. De verschillende punten van het akkoord werden zondagavond bekend gemaakt door president Michel Temer, rechtstreeks via de televisie.

De ‘Associação Brasileira dos Caminhoneiros’ (Abcam), vrijwel de grootste vakbond van de sector, bevestigde vandaag de ondertekening van het akkoord waarvan de respectievelijke punten vannacht al werden gepubliceerd in het Braziliaanse staatsblad DOU (Diária Oficial da União). Die publicatie was een van de eisen van de sector.

De regering gaf toe aan de immense druk en besloot om de vermindering van de dieselprijs met R$ 0,46/liter vast te leggen voor 60 dagen. Na deze periode zal de prijs slechts eenmaal per maand worden herzien, niet meer (bijna) dagelijks zoals tot nog toe het geval was. Er komt ook een ‘medida provisória’ (voorlopige maatregel) om de vrachtwagens vrij te stellen van betaling aan de tolstations indien ze er zonder lading passeren. Verder komt er een minimumtarief voor transport van ladingen, de garantie dat er geen belastingen zullen geheven worden op de loonlijsten van de transportbedrijven en dat 30% van de transporten van Conab (Companhia Nacional de Abastecimento, overheidsbedrijf dat instaat voor de opslag, distributie en veilingen van producten als rijst, koffie, bonen e.a.) uitbesteed wordt aan autonome vrachtvervoerders.

Het prijskaartje van deze “opoffering” (zoals Temer het uitdrukte) van de regering loopt op tot meer dan 10 miljard. Minister van financiën Eduardo Guardia, opvolger van Henrique Meireles die ontslag nam omdat hij zich kandidaat stelt voor de presidentsverkiezingen, deed zijn best om uit te leggen hoe dit alles gefinancierd zal worden, maar ondanks die uitleg blijft het voor iedereen duidelijk dat de belastingbetaler er voor zal opdraaien.

Minister van landbouw Blairo Maggi liet weten erg ongerust te zijn. Volgens hem zorgde de actie, die nu al 7 dagen aansleept, ervoor dat de Braziliaanse economie “verstikt wordt”. In een nota die hij uitgaf staat te lezen dat “Brazilië aan de vooravond staat van een bijzonder zwaar sociaal conflict”. Journalist Fernando Canzian (Folha de São Paulo) deed er nog een schepje bovenop: “De staking van de vrachtvervoerders bracht de chaos en wijst erop dat Brazilië gebroken is. Indien de Brazilianen hierdoor niet wakker geschud worden, dan komen er soortgelijke wanordes in de gezondheidszorg, de opvoeding en in de publieke veiligheid. Dat is enkel een kwestie van tijd. En er is geen uitweg, tenzij het land eindelijk werk maakt van de hervormingen van de sociale zekerheid en de pensioenen”.

De regering is ervan overtuigd dat een aantal transport- en distributiebedrijven zelf de hand hebben in de acties van de voorbije dagen, een lockout dus, verboden bij wet. Er werden 37 onderzoeken opgestart in 25 deelstaten. Volgens de wegenpolitie (Polícia Rodoviária Federal) werden er al 400 boetes uitgeschreven, samen oplopend tot een bedrag van meer dan R$ 2 miljoen. Het volstaat om de toegevingen van de regering te analyseren om te beseffen dat het vooral de patroons zijn die de (financiële) vruchten plukken van de staking. Maar er zijn ook nog andere belangen in het spel, politieke belangen.

In de jongste dagen gonste het in de sociale media en vooral binnenin allerlei Whatsapp groepjes van de oproepen om de actie voort te zetten. Naast steun aan de vrachtwagenbestuurders menen velen dat er nu een kans is om de situatie van het land van richting te doen veranderen. Zowat iedereen heeft zijn eigen mening maar velen wijzen in de richting van de strijdkrachten die volgens hen een bondgenoot moeten zijn, en dat een militaire tussenkomst dé oplossing is voor de problemen van Brazilië. Er worden video clipjes gedeeld waarin de soldaten op een applaus onthaald worden, anderen waarin de militaire politie zijn steun betuigt aan de stakers. Slogans met daarin de naam ‘Bolsonaro’ duiken hierbij niet zelden op. Hetzelfde enthousiasme is niet te zien in de files aan de benzinepompen, of in de supermarkten met lege rekken.

De extreemrechtse presidentskandidaat houdt zich opvallend stil maar het is duidelijk dat hij de wanorde van vandaag stilzwijgend goedkeurt, om later weer de orde te kunnen verkopen aan de kiezers, in oktober.

Blijkbaar is in deze harde tijd niemand iemand’s vriend in Brazilië, toch niet in de eerder beschreven kringen. Op de vraag “Wie is de winnaar van dit conflict?” is er maar één antwoord mogelijk:”Er zijn geen winnaars, enkel verliezers, met name het Braziliaanse volk”.

Foto: Marcelo Camargo - Agência Brasil
Overgenomen met toestemming van Brazilië Nieuws