Hallo iedereen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Twee jaar geleden heb ik een vrachtje met verhuisspullen van ongeveer 3m3 van rotterdam naar Santos laten overkomen. Het vervoer verliep destijds soepel en was ook redelijk goedkoop (790 euro via onlineshipping.nu), alleen bij aankomst moest ik een hoop regelen om mijn spullen uit de haven los te krijgen. Ik was getrouwd met een Braziliaanse, maar had geen verblijfsvergunning, wat de zaak er niet veel makkelijker op maakte. Uiteindelijk heeft de douane uit menselijk oogpunt toegestaan dat ik mijn spullen 'importeerde', omdat het vrijwel alleen om boeken ging.
Nu wil ik graag mijn spullen weer terug verhuizen naar Nederland, om verschillende redenen. Ik ben sindsdien met mijn vrouw naar Buenos Aires verhuisd, maar om een dergelijk tranendal te voorkomen in Argentinië, heb ik er toen voor gekozen mijn spullen in Sao Paulo te laten bij familie. Ik heb mijn verblijfsvergunning hier in Argentinië, maar heb nooit mijn verblijfsvergunning geregeld in Brazilië.
Nu heb ik de volgende vragen:
1. heb ik een verblijfsvergunning of ander document uit Brazilië nodig om mijn verhuizing naar Nederland te sturen? Wat zijn de voorwaarden voor het verhuizen van mijn spullen?
2. heeft iemand op dezelfde route al eens verhuisd (SP-Rotterdam), en zo ja, kun je een verhuisservice aanraden?
3. bestaat er misschien de optie om een container te delen met andere Nederlanders die ook hun spullen verhuizen naar NL, en waar zou ik die kunnen vinden?
Alvast bedankt!