Waarom ging je naar Brazilië en waarom ging je terug?

Moderator: mtilburg

Forumregels
LEES: Huisregels Forum
  • Advertisement

Waarom ging je naar Brazilië en waarom ging je terug?

Berichtdoor Bert » Vr Jul 30, 2010 19:04

Ben benieuwd naar de verhalen van degenen met bv heimwee of wat dan ook. Niet om zelf ooit terug te keren naar Nederland, alleen voor vakantie. Niet om mensen uit te lachen maar gewoon om te weten tegen welke zaken ze aan lopen bij het remigreren en weer inburgeren.
Bert

Afbeeldingen: 3

Re: Waarom ging je naar Brazilië en waarom ging je terug?

Berichtdoor Bert » Za Jul 31, 2010 03:24

Nou Erwin, kom maar op met deel 1 van je verhaal!!!!!!!!!!!
Bert

Berichtdoor Bert » Do Aug 05, 2010 13:30

Jammer dat hier geen reacties op komen. Schaamt men zich of wat zou het zijn? Ik denk dat alle verhalen (ik weet 100% zeker dat er mensen meelezen die dit overkomen is) goed zouden zijn om mensen, die voornemens zijn te vertrekken, extra goed na te laten denken over alle valkuilen.
Bert

Berichtdoor sven » Do Aug 05, 2010 15:56

Nou Bert. In dezember ga ik terug. Voor een week of 3. Lekker kroketten, Frikadellen en kaas eten. Na 3 weken denk ik dat ik dan wel weer heimwee heb, zodat ik op 28 dezember terugkeer om lekker met de BBQ en wat Picanha het nieuwe jaar in te gaan.
sven

Berichtdoor Bert » Vr Aug 06, 2010 00:01

Ja Sven, een goed idee. Ik ga eind september/begin oktober ook terug voor 3 weken. Lekker een patatje oorlog halen, mijn moeders groentesoep eten (of mag groentensoep tegenwoordig ook), kijken of ik al goed uitgeburgerd ben en samen met wat oude vrienden onze oude stamkroeg opzoeken. En als het een beetje mee zit een avondje met barbecue organiseren voor de Nederlandse prikkers hier op dit bord.

Heimwee is een woord wat ik niet ken, maar zeker weten dat ik weer blij zal zijn als ik weer in het vliegtuig naar Brazilië zal zitten.

Maar, Sven, dit soort tripjes bedoelde ik uiteraard niet met mijn vraag.
Bert

Berichtdoor jimisnuts » Vr Aug 06, 2010 18:29

Beste Bert,

Mensen die met hangende pootjes afdruipen posten natuurlijk niet.

Naja, ze posten wel, maar laten hun mislukking niet blijken.
jimisnuts

Berichtdoor sven » Vr Aug 06, 2010 22:17

jimisnuts schreef:Beste Bert,

Mensen die met hangende pootjes afdruipen posten natuurlijk niet.

Naja, ze posten wel, maar laten hun mislukking niet blijken.

:lol:
sven

Berichtdoor Bert » Vr Aug 06, 2010 22:48

Dom, erg dom. Ze kunnen anderen juist behoeden voor omstandigheden, ervaringen en dergelijke waar de emigrant-in-de-dop totaal niet aan denkt.
Bert

Berichtdoor Bert » Vr Aug 06, 2010 22:52

Nu ik er zo over nadenk, het hoeft natuurlijk helemaal niet met hangende pootjes te zijn om terug te keren. Zaken als heimwee, of het financieel niet kunnen redden, geen werk kunnen vinden, uitgekleed worden door (de familie van) je vriendin, om maar een paar voorbeeldjes te noemen vind ik geen reden om dan maar te roepen "met hangende pootjes". En daarbij, ze zouden de eerste niet zijn.
Bert

Berichtdoor Bert » Zo Aug 08, 2010 14:26

Mike is toch terug....?
Bert

Berichtdoor jimisnuts » Zo Aug 08, 2010 23:13

Klopt Bertje. Waarom Mike?

Wanneer is je BBQ Bert?
jimisnuts

Berichtdoor Jantje beton » Ma Aug 09, 2010 02:24

Bert schreef:Jammer dat hier geen reacties op komen. Schaamt men zich of wat zou het zijn? .

Je zou kunnen beginnen met je eigen verhaal.
Jantje beton

Berichtdoor rudolf » Ma Aug 09, 2010 21:43

Jantje beton schreef:
Bert schreef:Jammer dat hier geen reacties op komen. Schaamt men zich of wat zou het zijn? .

Je zou kunnen beginnen met je eigen verhaal.

Ja Bert, kom eens op met je verhaal! Dat beloof je al zolang, maar tot op heden niets.
rudolf
Site Admin
Site Admin

Afbeeldingen: 93
Overwinningen Arcade: 37

Berichtdoor rudolf » Ma Aug 09, 2010 21:44

jimisnuts schreef:Klopt Bertje. Waarom Mike?

Wanneer is je BBQ Bert?

Ik weet de reden wel, en het is niet wat jullie denken.
Jim? wanneer antwoord je mijn PM?
rudolf
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Bert » Ma Aug 09, 2010 22:06

Beginnen met mijn eigen verhaal? Van mijn terugkeer naar Nederland? Helaas dat verhaal bestaat niet. Ik zit nog steeds in Brazilië. Alleen voor vakantie ga ik terug naar Nederland, dat heb ik reeds eerder geschreven.
Bert

Berichtdoor rudolf » Ma Aug 09, 2010 22:23

Inderdaad off topic, maar je schreef wel dat het jammer is dat er geen reacties op komen. Das wel vaker het probleem op het forum. Dan gaat al snel de wijzende vinger naar iemand die hier om andere redenen in NL is en noemt men hem een mislukkeling, wat hij zeker niet is!

Waarom schrijf je dan ook niet eens over je eigen verhaal, waarom het ook zeker wel kan lukken?
rudolf
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Bert » Ma Aug 09, 2010 22:33

Rudolf ik noem niemand een mislukkeling. Integendeel ik vind dat als iemand probeert te emigreren en het loopt OM WAT VOOR REDEN dan niet naar wens, dat heel erg voor die persoon. Maar hij/zij heeft het wel geprobeerd en dat vind ik lovenswaardig en hoe dan ook, je steekt er altijd wat van op.
Ik had, toen ik een jaar of 22 was, de mogelijkheid om te emigreren naar Aruba. Ik dacht ideaal, want ik hoef geen andere taal te leren, ik hoef weinig tot niets papierwerk te regelen en het klimaat is perfect voor mij. Mijn toenmalige vriendin wilde niet mee omdat ze daar niets kon studeren dan voor verpleegster en dat wilde ze niet. Ik besloot niet te gaan en een jaar later was het uit. Ik ben toen, om even terug te komen op de andere postings, uit liefde voor haar niet gegaan en later heeft mij dat de das omgedaan, althans zo voelde dat.

En nu weer even ontopic: ik heb mijn verhaal, zij het beknopt, al eens hier geplaatst.
Bert

Berichtdoor rudolf » Ma Aug 09, 2010 22:38

Ik kan je direct vertellen dat hij gewoon binnenkort weer terug gaat.

Goed Bert, je hebt inderdaad een beknopte versie van je verhaal hier neer gezet, maar je had wat meer beloofd, laat ik het daarbij houden :-) Trouwens er zijn nog veel meer personen die allerlei dingen beloven en verder niets meer van zich laten horen. Ik vind het jammer voor mij, de vrijwilligers en mensen die vragen posten. Er moet gewoon meer geplaatst worden, das een feit!

Sorry ik kan geen antwoord geven op je vraag van dit topic. Ik heb nooit in Brazilie gewoond en zal dit zeker ook voorlopig niet gaan doen.
rudolf
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor mtilburg » Ma Aug 09, 2010 23:43

Bert:

Ik denk dat in de meeste gevallen een terugkeer naar Nederland door de mensen zelf wel degelijk als een mislukking wordt gevoeld, en daarom dus niet in het openbaar verteld.

Mijns insziens is de basis vaak gewoon niet goed. Het eerste gedeelte van je vraag is (denk ik) veel belangrijker dan het tweede. Het is de vraag die ik nog wel eens stelde aan mensen die mijn hulp en raad inriepen over emigratie: WAAROM BRAZILIE ?

Als het verhaal niet klopt, gaan de bordjes op rood. Ik ga misschien zelfs wat ver in mijn argwaan, maar dat is ervaring. Ik heb het meegemaakt dat een gezin hier kwam op basis van een investeringsvisum, waarvan dat bedrijf duidelijk gebakken lucht verkocht. Ik kan niet op de details ingaan, maar ze waren na een half jaar weer terug.
Maar de echte reden hebben we nooit gehoord, al waren we tamelijk close. Geruchten genoeg.
De verhalen van mensen die "iets" willen opzetten, zonder enig inzicht in de markt en de Braziliaanse economie zijn je ongetwijfeld ook bekend. Ik ken je standpunt over de horeca (al deel ik die niet geheel, maar in ieder geval zijn diepe zakken noodzakelijk).
Dan hebben we natuurlijk veel mensen die menen dat er in Brazilie wel werk te vinden zal zijn, zeker als ze een mooi diploma hebben. Als dat tegenvalt, heb je een behoorlijk financieel probleem, en niet alleen dat. Leven op de zak van de schoonfamilie is nooit prettig, en niet lang vol te houden. Teruggaan naar Europa is lastig, want zie maar een verblijfsvergunning te krijgen voor vrouw en kind(eren).
Een verbroken relatie is op zich al een geweldige domper, als dat er nog bijkomt. Ik zou niet weten wat ik zelf zou doen als het op een scheiding uit zou draaien, maar ik ben er zeker van dat ik me verraden en depressief zou voelen. Niet iets om met totaal onbekenden te delen.

Een speciale categorie deel ik in voor mensen die er instinken. De gevallen zullen hopelijk bekend zijn, projectontwikkelaars die stukken bouwgrond aanbieden in euro´s, met prachtige verhalen hoe goed investeren in Brazilie wel niet is (zie ook: horeca).

Met een beetje gezond verstand zijn dat soort dingen te vermijden. Maar vergissen is ook menselijk. Emigreren met alleen plan A kan mislukken, je moet ook een plan B en zelfs een plan C hebben.
mtilburg
Moderator Forum
Moderator Forum

Afbeeldingen: 87

Berichtdoor Bert » Ma Aug 09, 2010 23:51

Ik denk dat in de meeste gevallen een terugkeer naar Nederland door de mensen zelf wel degelijk als een mislukking wordt gevoeld, en daarom dus niet in het openbaar verteld.

Dat blijkt.....

Voor de rest; waarom Brazilië? ik denk dat het in andere landen niet anders is. Waarom Spanje? Omdat je toevallig een overwaarde op je huis hebt en de makelaar die je kent er dat even bij doet. Waarom Turkije? idem. Gouden bergen en die schijnen overal te bestaan.

Ik denk dat we het redelijk met elkaar eens zijn, echter ik ben wat meer wantrouwig en geloof wat minder in het goede van de (vreemde) mens. Misschien door ervaring en/of wat ik gezien heb bij anderen.
Bert

• Advertisement

Keer terug naar BraziliëForum