door mtilburg » Ma Aug 09, 2010 23:43
Bert:
Ik denk dat in de meeste gevallen een terugkeer naar Nederland door de mensen zelf wel degelijk als een mislukking wordt gevoeld, en daarom dus niet in het openbaar verteld.
Mijns insziens is de basis vaak gewoon niet goed. Het eerste gedeelte van je vraag is (denk ik) veel belangrijker dan het tweede. Het is de vraag die ik nog wel eens stelde aan mensen die mijn hulp en raad inriepen over emigratie: WAAROM BRAZILIE ?
Als het verhaal niet klopt, gaan de bordjes op rood. Ik ga misschien zelfs wat ver in mijn argwaan, maar dat is ervaring. Ik heb het meegemaakt dat een gezin hier kwam op basis van een investeringsvisum, waarvan dat bedrijf duidelijk gebakken lucht verkocht. Ik kan niet op de details ingaan, maar ze waren na een half jaar weer terug.
Maar de echte reden hebben we nooit gehoord, al waren we tamelijk close. Geruchten genoeg.
De verhalen van mensen die "iets" willen opzetten, zonder enig inzicht in de markt en de Braziliaanse economie zijn je ongetwijfeld ook bekend. Ik ken je standpunt over de horeca (al deel ik die niet geheel, maar in ieder geval zijn diepe zakken noodzakelijk).
Dan hebben we natuurlijk veel mensen die menen dat er in Brazilie wel werk te vinden zal zijn, zeker als ze een mooi diploma hebben. Als dat tegenvalt, heb je een behoorlijk financieel probleem, en niet alleen dat. Leven op de zak van de schoonfamilie is nooit prettig, en niet lang vol te houden. Teruggaan naar Europa is lastig, want zie maar een verblijfsvergunning te krijgen voor vrouw en kind(eren).
Een verbroken relatie is op zich al een geweldige domper, als dat er nog bijkomt. Ik zou niet weten wat ik zelf zou doen als het op een scheiding uit zou draaien, maar ik ben er zeker van dat ik me verraden en depressief zou voelen. Niet iets om met totaal onbekenden te delen.
Een speciale categorie deel ik in voor mensen die er instinken. De gevallen zullen hopelijk bekend zijn, projectontwikkelaars die stukken bouwgrond aanbieden in euro´s, met prachtige verhalen hoe goed investeren in Brazilie wel niet is (zie ook: horeca).
Met een beetje gezond verstand zijn dat soort dingen te vermijden. Maar vergissen is ook menselijk. Emigreren met alleen plan A kan mislukken, je moet ook een plan B en zelfs een plan C hebben.