In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Bericht door Progresso »

Ik zie een hoop bombarie over het feit dat al die grote autofabrikanten enorme investeringen aankondigen. De persberichten zijn allemaal hetzelfde, of die nu van Stellantis is of van VW of van General Motors.

Zoveel x indirecte arbeids plaatsen, zoveel directe arbeidsplaatsen, x RS miljard aan investeringen voor biohybride autos over een periode van 7 jaar

Waarom is dat?

Heel simpel, omdat dat de condities zijn waar het groot-kapitaal (en daar heb je het echt over in de auto industrie) 80% van de benodigde investeringen kunnen financieren bij de staatsbank BNDES tegen een door belastingbetalers extreem zwaar gesubsidieerde rente.

De autofabrikanten hoeven zelf maar 20% te investeren. Maar het is geen geld wat ze investeren. Ze gaan de fabrieken in de EU en de VS ontmantelen, doen een grote revisie van alle apparaten en bouwen diezelfde fabriek hier weer op.

Wanneer gaan ze dat doen? Nou, als het oude platform in de EU niet meer verkocht mag worden en het nieuwe platform in de EU ergens in productie gaat.

Voor Stellantis zal dat wel iets sneller gaan want die hebben iets van 20 verschillende platformen in het assortiment voor al die merken die ze hebben overgenomen en verkopen. Voor VAG (Vw etc/) duurt het iets langer.

Maar goed, waar hebben we het eigenlijk over. Alles bij elkaar staat de teller op RS150 miljard over een periode van 7 jaar.

Nu even kijken hoeveel geld er deze (!) maand van de Braziliaanse beurs is weg gehaald: RS 30 miljard.

Vage toekomstplannen met zwaar verouderde technologie met zware gesubsidieerde leningen of een gebarsten kraan van echte harde dollars die accuut de kelder doet onderlopen.

Waar liggen de prioriteiten van deze regering?
IMG_20240421_130627.jpg
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Bericht door quasimodo »

Nu even kijken hoeveel geld er deze (!) maand van de Braziliaanse beurs is weg gehaald: RS 40 miljard.



Misschien eens je verdiepen hoe een aandelen beurs werkt?

En als je een tabel ergens bij plaatst op zijn minst bronvermelding?

En als je beweringen doet en je zet er een tabel bij zou je er in ieder geval voor kunnen zorgen dat de cijfers in de tabel enigszins overeenkomsten met je beweringen?

Je kan van een aandelen beurs geen geld halen. Die houdt alleen bij hoeveel de genoteerde bedrijven waard zouden zijn als je de aandelen zou moeten kopen op de waarde die er op dat moment voor betaald worden. Dus als ik een aandeel heb verkoop ik het aan iemand anders die het wil. De enige die dan iets in hun portemonnee voelen zijn deze 2. En als het sentiment goed is krijg ik meer als dat het slecht is.

Zonder bronvermelding kun je niet zien waar de tabel over gaat zeker als je alleen maar aan de ene kant geld zet en aan de andere kant een tijdlijn.

Kijk je in de tabel zie je 4 datums deze maand. Dit is een halve maand en ik zie nergens een groter verschil dan 5 miljard in de min. Komt ongeveer over met je kop van 20 dagen. Dan maar kijken of ik het met de dagen in de maand ervoor goed kan maken zodat we op een hele maand uitkomen nog steeds maar ongeveer 5 miljard. Dan is er nog de mogelijkheid dat we de miljarden in de tijdsblokken op moeten tellen maar dan kom ik op meer dan 100 miljard voor de maand april en een volledige maand is nog een groter getal.

Dan maar zelf nog eens kijken wat deze exercitie voor bedoeld was om te laten zien dat deze regering het zo slecht doet tenopzichte van de vorige. Wat er werkelijk speelt.

De Braziliaanse wisselkoers blijft redelijk stabiel en doet het beter als de Euro t.o.v. de dollar. De laatste paar maanden wordt hij iets zwakker 't.o.v. de dollar maar dat doen bijna alle andere munten. Verder valt op dat hij heel stabiel is en dat de beleids rente gezakt is. Dit integenstelling tot de vorige regering waar deze zeer volatiel was en enorm in waarde is gezakt ondanks de sterk verhoogde rentes.

Kijk je naar de belangrijkste Braziliaanse beurs de Bovespa. Dan is het sentiment onder de beleggers ook goed en niet zo volatiel als onder Bolsonaro. Het eerste jaar onder Lula 20% meer fictieve waarde en dit jaar wordt het iets minder en gaat hier 5% vanaf. Kom je op een plus van 15%. Bij Bolsonaro wederom zeer volatiel met dalen en pieken van wel 40% erin. Maar wel een plus van ongeveer 10% in zijn gehele periode.

En dan zullen we wel weer komen dat het niet aan het beleid van Bolsonaro lag en dat het door externe factoren komt. En dat is voor een groot deel waar net zoals dit nu voor Lula geld. In onzekere tijden trekt het geld vaak naar de VS zoals ook nu het geval is met de diverse oorlogen en onzekere opgelopen rentes wat slecht zou moeten zijn voor de beurzen wereldwijd en dit deels ook is maar nog niet genoeg om de rentes te verlagen. Omdat de overheden zoveel geld in de economie gepompt hebben dat langzaam zoals altijd bij de rijkere terecht komt en meestal niet waar je het wil hebben als overheid.

Deels zie je ook wel verlagingen in de beurs. Als je de AI bubbel eruit zou halen zie je dat de rest van de aandelen al een behoorlijke veer hebben moeten laten. En dat Brazilië die naar mijn weten weinig van dit soort aandelen heeft het goed doet, omdat voedsel en grondstofprijzen ook enorm zijn gestegen in waarde.

Dus naar mijn optiek doet Brazilië het een stuk beter als de afgelopen jaren en wordt de economie langzaam en rustig beter. Maar je kan net zo goed Progresso zijn theorie hierop loslaten dat Lula geprofiteerd heeft van het geweldige beleid van Bolsonaro of de briljante Guedes en dat je nu langzaam de vruchten ziet van het beleid van Lula en de economie de nek wordt omgedraaid.

Maar ik denk dat het vooral koffiedik kijken is en Brazilië net zoals de rest van de wereld, sterk van elkaar afhankelijk is. Dus dat het beste wat je kunt doen als president de beleggers vertrouwen geven en niet te grote schokken te weeg brengen door wispelturig beleid en te veel ondoordachte uitspraken. En de economie langzaam sterker maken en een solide interne markt als basis opbouwen. En dan hopen dat er wereldwijd de aandacht wat meer naar handel gaat i.p.v naar oorlogsvoering.
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Bericht door Progresso »

Kan de bron niet zo snel meer vinden, maar exact dezelfde data vind je hier.


https://www.dadosdemercado.com.br/bolsa ... trangeiros
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Bericht door quasimodo »

Volgens mij hebben we hier een gevalletje van slecht begrijpend lezen.

Nu ik via de link en nog wat vervolg links gekeken heb wat de gepubliceerde cijfers zijn. Zou ik de kop veranderen in dit jaar i.p.v. deze maand. En de tekst in je eerste post zou ik deze maand veranderen naar dit jaar en de 40 miljard gelijk trekken met je kop van 30 miljard.

Dan klopt zelfs je grafiek bij de tekst. Die telt namelijk netjes op hoeveel geld er tot nu toe door buitenlandse investeerders van de beurs gehaald is dit jaar.

En het blijft veel geld ook al is het meer dan 5x zo weinig als je beweert. Maar het is ook wel logisch dat er wat rendement gepakt wordt. De laatste 2 jaar is er enorm veel meer geld in de beurs geïnvesteerd door buitenlandse investeerders dan dat er nu uitgaat. Bovendien schijnen veel mensen nieuwe investeringen te zien in bijvoorbeeld de AI, bitcoin of goud. Maar de laatste paar dagen zie je dat die ineens ook gingen zakken en dat de Braziliaanse beurs weer omhoog ging. Zoals ik al schreef koffiedik kijken welke kant het opgaat.

Maar als je toch Lula negatief wil afschilderen en Bolsonaro wil ophemelen. In het laatste jaar van Bolsonaro waren de buitenlandse investeringen op de Braziliaanse beurs veel hoger dan in het eerste jaar van Lula. De investeerders hebben toen echt gewacht wat er ging gebeuren en zijn de laatste maanden pas weer extra gaan investeren. Vertrouwen komt in de regel langzaam en is vlug weg en dan ben je ook nog afhankelijk van veel externe factoren als President.
Progresso
Berichten: 7496
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: ma apr 22, 2024 03:37 En de tekst in je eerste post zou ik deze maand veranderen naar dit jaar en de 40 miljard gelijk trekken met je kop van 30 miljard.
De typo heb ik gecorrigeerd. Inderdaad 30 miljard, zoals ik in de titel gaf. Maar het is echt RS30 miljard deze maand en de maand is nog niet voorbij.

Voor een kleine beurs als de Ibovespa zijn dat extreem grote bedragen.

Bedenk daarbij dat de importen fors teruglopen, honderden Braziliaanse multimiljonairs hun reais om wisselen voor dollars en euro, de buitenlandse directe investeringen de tendens hebben om af te nemen en je krijgt een beetje een idee waar de real heen gaat.

Gaan we RS 6,00 aantikken?
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: In 20 dagen $30 miljard weg uit Brazilië

Bericht door quasimodo »

Maar het is echt RS30 miljard deze maand en de maand is nog niet voorbij
Niet volgens de bijgeleverde informatie en niet volgens wat ik kan vinden op het internet eerder 5 miljard deze maand. En de maand is inderdaad niet voorbij de laatste week zie je dat dit bedrag kleiner wordt omdat de investeringen weer toenemen.
Voor een kleine beurs als de Ibovespa zijn dat extreem grote bedragen.
Het is maar net wat je klein noemt ongeveer de 20e beurs van de wereld. En qua extreem grote bedragen gesproken valt het ook wel mee de Bovespa heeft veel grotere sprongen gezien de laatste 10 jaar.

Ik zal je een voorbeeldje geven in Nederland daalde ASML in 1 dag 60 miljard euro. Dat is ongeveer 11 keer zoveel als wat jij hier loopt op te beweren dat de gehele beurs verliest in 16 dagen. En 66x zo veel als dat ik denk, en je bijgevoegde links zeggen. En daar spreekt ook vrijwel niemand van een ernstige crisis omdat dit bedrijf net zoals de Bovespa enorm is gegroeid voorafgaand aan deze correctie, en dat dit alleen het gevolg is van de marktomstandigheden op dit moment, en bovendien er weer snel groei wordt verwacht. Net zoals dat met Brazilië verwacht wordt.
Bedenk daarbij dat de importen fors teruglopen, honderden Braziliaanse multimiljonairs hun reais om wisselen voor dollars en euro, de buitenlandse directe investeringen de tendens hebben om af te nemen en je krijgt een beetje een idee waar de real heen gaat.
Misschien wisselen ze hun buitenlandse investeringen wel om in Braziliaanse aandelen en zien ze koop opties. Waar de buitenlandse investeerders 5 miljard hebben verkocht, is dit gekocht door Brazilianen en is de beurs niet zoveel in waarde gezakt. De werkelijke waarde van de beurs is een veel belangrijkere aanwijzing hoe de economie ervoor staat, niet of het nu buitenlanders of Brazilianen zijn die de aandelen bezitten.

Bovendien dragen aandelen verkopen als dit geen nieuw uitgegeven zijn nauwelijks bij aan de economie. Je zal voor buitenlands geld in de Braziliaanse economie meer moeten kijken naar directe investeringen. Als ik onroerend goed koop, een bedrijf, producten, of een schenking aan mijn vriendin dan draag ik pas bij aan de economie. Als ik mijn aandeel in Petrobras verkoop en dit investeer bij je held Musk in Tesla omdat ik daar meer vertrouwen in heb op rendement op dat moment. En een Braziliaan doet het omgekeerde veranderd er weinig. En als het omgekeerde gebeurd ook niet. Je ziet pas verschillen als de vraag massaal om zou slaan en de mensen genoegen nemen met een lagere prijs. En dit valt voor dit jaar tot nu toe ongeveer 5% lager uit voor Brazilië. Waar ze vorig jaar een plus hadden van 20% en dit ook nog vooral in de laatste maanden. Schommelingen zijn heel normaal dus ik zou hier nu niet zo heel veel conclusies aan verbinden.
en je krijgt een beetje een idee waar de real heen gaat.

Gaan we RS 6,00 aantikken?
Als je over euro's praat is dit best mogelijk dat is maar ongeveer 5% waardevermindering. Al moet ik zeggen dat dit de bandbreedte ongeveer is over de gehele regeringsperiode van Lula dus er zal echt iets drastisch moeten gebeuren in de wereld of Brazilië, wil dit heel snel gebeuren. Maar ze groeien er de laatste 4 maanden langzaam naar toe. Gaat deze trend verder zijn we er ongeveer aan het einde van het jaar. Maar het kan net zo goed de andere kant weer opdraaien en we weer langzaam terug gaan. Maar tot nu toe heeft Lula het voor elkaar gekregen om met dalende rentes de Reaal in waarde te doen laten stijgen en steeds netjes op 5.5 Reaal +/- 5% t.o.v de Euro. Je zou bijna terug verlangen naar Bolsonaro waar je wel ooit op een dag 5% meer Reaal kreeg voor je euro.
Plaats reactie