Maandlasten in Fortaleza

Onderwerpen over Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
jack

Maandlasten in Fortaleza

Bericht door jack » zo feb 15, 2009 23:16

Hallo allemaal,

Na div. malen in Fortaleza op vakantie te zijn geweest, krijgen we steeds meer drang om daar voor goed heen te gaan.
De als maar steeds stijgende prijzen in Nederland maken het leven hier niet makkelijker op.
De broekriem moet ieder jaar steeds strakker aan getrokken worden.
Nederland telt ongeveer 3.500.000 melk koeien, maar er zijn de laatste jaren nog een 10.000.000 bij gekomen, de laatste groep wonen niet zo zeer op een boerderij
En nog grazen ze in de weilanden. :twisted:
Maar ja het is hier niet anders.
Echter heb ik de volgende vraag, en hoop dan ook dat er mensen zijn die me helpen kunnen.

Om het zo eerlijk mogelijk te doe gaan we van normale situaties uit van het verbruik zowel van energie als van normale uitgave's.

Wil een huis in Cumbucco kopen van 650.000 reas met zwembad. :D
Wat zijn voor z'n huis nog de bijkomende kosten waar ik op rekenen moet per maand.

Zelf hebben we dan nog 2000,00 euro te besteden per maand aan alle onkosten die je zo maakt.
We weten dat het in Brazilië een stuk goedkoper is om maandelijks rond te komen.
We willen 1auto en twee QUADS hebben daar om me mee te verplaatsen.
We zijn mensen die twee keer per week wel een warme hap buiten de deur gaan doen, echter in leuke normale restaurants.
De andere dagen kook ik zelf en bak zo ook mijn eigen brood want dat is een hobby van me bakken en koken.
Een schoonmaakster en een klusjes man willen we wel daar we dan ook weer twee mensen aan cash geld komen, die iets gelukkiger zijn omdat ze een inkomen hebben.
Hoe is het Internet daar de verbindingen is zeer belangrijk voor ons.
Is er ook in Fortaleza een emigratie clubje van Nederlanders waar je ook informatie en ervaringen kunt uitwisselen.

Zo nu is mijn vraag als ik daar woon kan ik dan met mijn 2000,00 euro er goed van leven, want het is toch een grote stap die je maakt en je wilt graag onderbouwd
Voor de dag komen, zodat eventuele verassingen klein zijn.

Verder zou ik mensen willen vragen die al daar wonen en zich de moeite willen doen(wat ik zeer op prijs zou stellen) een maand optelling te maken van de maandelijkse lasten daar.
Zo krijg ik iets meer inzicht in de vaste lasten.

Waar ik aan denk is het volgende:

GWL
Wegen belastingen
Brandstof prijs nu in Fortaleza
Verzekering auto en de QUADS twee stuks
Ontroerendgoed belasting
Ziekenhuis verzekering zoals ik al kon lezen ( Ziekte kosten in Nederland)
Internet
Salaris voor twee mensen schoonmaakster en klusjes man.
Mobiel bellen.
Satelliet schotel voor tv en of Internet - de aanschaf en abonnement.

We zouden het dan ook geweldig vinden als er mensen reageren en ons voorbeelden kunnen tonen van hun ervaring.
Wil dan ook al een ieder die zich de moeite doet alvast hartelijk danken voor de moeite.

En wie weet komen we elkaar snel in Fortaleza tegen om een borrel te nuttigen.

Groetjes Michelle en Jack

Felix

Re: Maandlasten in Fortaleza

Bericht door Felix » zo feb 15, 2009 23:55

Het spijt me. Als je 2000 Euro per maand bedoelt is dat wel erg weinig voor alles wat je per maand wilt doen, de vaste personeelslasten, de voertuigen, onderhoud huis, onvoorziene uitgaven, gezondheidsverzekeringen, veiligheid. En hou dan nog rekening met de mogelijk sterke fluctuatie van je Euro.
Of Cumbuco goede internetverbindingen heeft, is me niet bekend.

mtilburg

Bericht door mtilburg » ma feb 16, 2009 01:56

Orienteer je eerst op de mogelijkheden van het verblijf zelf.
Ik weet dat het praatje gaat dat je met het kopen van een huis een permanent (investerings-) visum zou kunnen krijgen. Dat gaat niet op als je het huis niet aanwendt voor commerciele doeleinden, een pousada dus ofzo.

Mocht die verblijfsvergunning op een andere manier (pensioen ofzo) te regelen zijn, dan is dat opgelost.

Orienteer je vervolgens op de plek waar je wilt wonen. Brazilie is niet alleen verschrikkelijk groot, het heeft bijna eindeloos veel mogelijkheden, en wat misschien nog meer is: het land is bijna leeg. Maar dan moet je natuurlijk niet net op die plekken gaan zitten waar alle europeanen een huisje aan het strand wilen, want dan betaal je gauw het dubbele.
Ik hoop tenminste dat het bekend is dat je in veel delen van Brazilie voor 3 a 4 ton een groot huis kan kopen, met alles er op en er aan, incusief een flinke lap grond.
Reken even mee, als jij 3,5 ton uitgeeft ipv 6,5, en gesteld dat je het uit je achterzak kon toveren en niet hoefde te financieren (wat overigens sterk af te raden is hier), dan zet je de rest op de bank en trekt 3000 reais rente per maand.

Vraag bij het zoeken naar huizen altijd om de bijkomende kosten. De makelaar moet die weten. IPTU is de onroerend goed belasting, meestal ergens tussen de 500 - 1000 reais per jaar. Een condo is sterk aan te raden, ivm de veiligheid, het onderhoud van de toegangswegen etc. afhankelijk van de klasse tussen 200 en 1000 reais per maand. Bij koop heb je eenmalige overdrachtsbelasting (IBGE ?) van naar ik meen 2% (hangt van de staat af dacht ik). Verder moet je misschien betalen voor water, extra onderhoud etc. Pas op met huizen vlak aan het strand, het kan zijn dat de grond zelf alleen als erfpacht wordt gegeven.

Ja, Brazilie is een stukje goedkoper dan Nederland, maar het is een sprookje dat je het net zo goedkoop kan als een minimumloner. Bij de huidige koers zou ik het ruim redden met 2000 euro, maar dat is dus wel zonder onverwachte uitgaven.

gvl

Bericht door gvl » ma feb 16, 2009 10:48

Hoi,
Je moet eerst even kijken hoe jullie aan een permanente visum in Brazilië gaan komen want anders kun je maar 6 maanden in Brazilië verblijven. Ik heb hieronder de bedragen ingeschat en ik vermoed dat ik er niet heel ver naast zit. Uiteraard is het een en ander afhankelijk van je eigen situatie.

Aankoop Huis in Brazilië:
eenmalige kosten:
kosten koper ongeveer 6-8 % . Je betaalt overdrachtsbelasting en vaak ook nog andere belastingen maar ik ken de specifieke kennis in Fortaleza niet.
inrichting en renovatie: ga uit van zo'n 15000 euro om het een beetje goed in te richten.

maandelijkse kosten:
breedband internet ADSL: 80 Euro
vaste telefoon: 25 euro
mobiel: 25 euro per persoon
Sky TV: 35 euro
Elektriciteit: 25 euro
Water: 25 euro
IPTU (onroerend goed belasting): 25 euro
Gas: 15 euro
onderhoud zwembad: 20 euro
autoverzekering per auto: 350 euro
afschrijving auto en onderhoud: zelf in te vullen
Liter benzine: ongeveer een euro
ziektekosten verzekering: 100 euro per persoon
Condominium kosten indien van toepassing: 125 euro per maand
hulp per persoon op basis van 40 uur: 150 euro per persoon
Indien je in Nederland blijft ingeschreven dan betaal je uiteraard ook nog gewoon je belasting zoals vermogensbelasting. 1.2% over je vermogen.

Even nog een andere opmerking over de 'melkkoeien' in Nederland. Ik begrijp dat niet en wat bedoel je daar nu precies mee?

Succes Geert Vl

Joris3Pinter

Bericht door Joris3Pinter » ma feb 16, 2009 15:25

hou ook rekening met afschrijving van je huisraad en reserveringen (voor bijv. 1x per jaar een retourtje NL). Volgens mij ben je dan inclusief de indicaties van gvl zo'n beetje tegen de 2000 euro per maand kwijt. Dat wordt dan veel droog brood eten. Dus wellicht is die tip van Maarten zo gek nog niet, om wat soberder te wonen en een deel van je vermogen te gebruiken als melkkoe (rente). (die overigens wegens de inflatie steeds minder waard zal worden).

jack

Bericht door jack » wo feb 18, 2009 23:04

Hallo allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor jullie reacties die jullie geschreven hebben. Er staan wat nuttige tip bij waar ik wel wat aan heb.
Ik zie dat de meningen wel wat verschillen van elkaar, maar dat is goed zoek daar de gulle middenweg in. :)

Om een verblijf vergunning te krijgen daarvoor neem ik mijn bedrijf mee naar Brazilië en kan daar dan ook wat mensen aan het werk krijgen. Met mijn media en internet bedrijf kan ik denk ik wel permanent verblijven. Wil verder nog in Fortaleza een ruimte huren of kopen voor een nieuw op te zetten bedrijf. Waar ik ook daar wat mensen aan het werk zal hebben.
Een grote stad is voor ons een must vliegveld kan ik niet zonder, zo kan ik mijn zaken relatie ook goed ontvangen. Daarom willen we ook naar Cumbuco of Porto das Dunas zodat we goed mobielbaar zijn. US dollars en euro daar heb ik hoofdzakelijk mee te doen dus een beetje kijken waar heb het beste uitkomt wat de waarde van de valuta’s het beste is. Echter neem ik de tip van Maarten ten harte want ook 3000 Real is geld en heden ten dagen moten we er hard voor werken. Lenen is duur heb ik gehoord in Brazilië en de rent is daar in tegen ook hoog te noemen.

Hoe zit het met internationale scholen daar, en weet iemand daar een beetje van wat daar de kosten van zijn per schooljaar? 8)

Makelaars verzorgen die de hele papier kraam als je een huis daar koopt of moet je daar zelf voor gaan lopen, in Spanje is hij die dit voor je doet je controleert alleen of alles gebeurd is.
Als we een woning daar kopen is het niet verstandig om daar ook een advocaat en een aparte notaris om de eventuele verrassingen kleiner te maken zit dan ook wel een beetje te denken aan corruptie. Als ik een occasion daar koop en er staat nog een schuld open neem ik die mee over, is dit ook zo met woningen?

Er gaan ook gekke verhalen over dat de post lang duurt voor je die hebt, is dat zo heeft daar iemand ervaring mee en is daar een oplossing voor, zoals een postbus.

Nou ja over die twee 2000 euro daar zit wel rek in hoor maar ik ben echt benieuwd wat me te wachten staat voor ik met mijn gezin in Brazilië intrek.
Is er iets, een vereniging in Fortaleza waar je contacten kunt leggen met Nederlanders die al geruime tijd daar wonen.
En wat die melk koeien betreft, dat zijn wij zelf want hier in Nederland is ons geld steeds minder waard met de stijgende prijzen.

Hoop dat er weer wat reacties op mijn schrijven komen .
Alvast hartelijk dank ervoor.

MVG Jack

Felix

Bericht door Felix » do feb 19, 2009 00:35

Jack, voor zover mij bekend zijn er in Fortaleza geen internationale scholen. Een Nederlandse vereniging kent men ook niet. En ja, de post kan er soms heel lang over doen. Belangrijke of snelle post kun je misschien beter met speciale bedrijven sturen, bv. met de Variglog etc. Je vindt dat bedrijf zo op internet.

mtilburg

Bericht door mtilburg » do feb 19, 2009 02:57

jack schreef:Om een verblijf vergunning te krijgen daarvoor neem ik mijn bedrijf mee naar Brazilië en kan daar dan ook wat mensen aan het werk krijgen. Met mijn media en internet bedrijf kan ik denk ik wel permanent verblijven. Wil verder nog in Fortaleza een ruimte huren of kopen voor een nieuw op te zetten bedrijf. Waar ik ook daar wat mensen aan het werk zal hebben.
Dit investerings visum is wel de meest lastige, volgens mij. Laat je goed voorlichten hoe dit zal kunnen, en laat je vooral niet beetnemen door mensen die dat wel "even" voor je willen regelen. Misschien in een apart topic, want er zijn verscheidene aspecten. Het consulaat in Rotterdam kan ook wat helpen, maar dan moet je eerst zeker weten wat je eigenlijk wilt.
Een grote stad is voor ons een must vliegveld kan ik niet zonder, zo kan ik mijn zaken relatie ook goed ontvangen. Daarom willen we ook naar Cumbuco of Porto das Dunas zodat we goed mobielbaar zijn.
Brazilie is een groot land. Bijna elke stad van betekenis heeft een vliegveld, niet zelden zelfs een internationaal vliegveld genoemd omdat er een enkele keer een internationaal toestel landt. Dat nieuwe vliegveld van Natal is al honderden keren opgevoerd als aanjager van nieuwe bedrijvigheid in de regio. Laat ik het zo zeggen: wacht even af of die verwachtingen misschien ook uitkomen.
Als je zakelijke relaties wilt onderhouden, en ontvangen, en commerciele (internationale) bedrijvigheid wilt gaan doen, dan is het noord-oosten van Brazilie niet waar ik in de eerste plaats aan zou denken.
Hoeveel lijnvluchten landen er op Fortaleza, met business-class ? Ik bedoel dus niet de toeristen charters. In het ergste geval vliegen de lijnvluchten hoog over, rechtstreeks naar Sao Paulo, 4 uur vliegen van Fortaleza, en dan moeten je klanten terug met een binnenlandse vlucht, nog eens 4 uur. Zie je het voor je ?
US dollars en euro daar heb ik hoofdzakelijk mee te doen dus een beetje kijken waar heb het beste uitkomt wat de waarde van de valuta’s het beste is. Echter neem ik de tip van Maarten ten harte want ook 3000 Real is geld en heden ten dagen moten we er hard voor werken.
Dan heb je mijn tip niet goed begrepen denk ik. Ik had het over overinvestering, en bovenmatige prijsopdrijving.
Lenen is duur heb ik gehoord in Brazilië en de rent is daar in tegen ook hoog te noemen.
Lenen bij de BNDES is dacht ik het goedkoopste. Die adverteerden kort geleden met een leningsrente van even boven de 1%, PER MAAND. Dat is dus 12 a 13 % per jaar, ter vergelijking.
Hoe zit het met internationale scholen daar, en weet iemand daar een beetje van wat daar de kosten van zijn per schooljaar?
Ik heb gehoord dat de American School ongeveer 2000 USD per maand rekent. De meeste prive-scholen zijn wat goedkoper, ergens tussen de 500 en 1000 reais p.m. exclusief schooluniform en benodigdheden.
Makelaars verzorgen die de hele papier kraam als je een huis daar koopt of moet je daar zelf voor gaan lopen, in Spanje is hij die dit voor je doet je controleert alleen of alles gebeurd is.
De makelaar zou het moeten controleren, en de notaris daarna ook. Maar opgepast, makelaars zijn soms illegaal, en treden altijd op voor de verkoper (waar ze de 5% provisie van vangen). Het is anders dan in Nederland.
Als we een woning daar kopen is het niet verstandig om daar ook een advocaat en een aparte notaris om de eventuele verrassingen kleiner te maken zit dan ook wel een beetje te denken aan corruptie. Als ik een occasion daar koop en er staat nog een schuld open neem ik die mee over, is dit ook zo met woningen?
Ja, en Ja.
Een advocaat als zaakwaarnemer aanwijzen is een goede stap. Het kost je wel 5% van de koopsom extra.
Er gaan ook gekke verhalen over dat de post lang duurt voor je die hebt, is dat zo heeft daar iemand ervaring mee en is daar een oplossing voor, zoals een postbus.
De post duur gemiddeld twee a drie weken. Echt belangrijke stukken stuur ik per courier, Sedex of Fedex, maar dat is duur.

Felix

Bericht door Felix » do feb 19, 2009 09:24

Maarten, er is geen internationale school in Fortaleza, ook geen American School.

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » do feb 19, 2009 10:23

Nu komen er dus ook nog kinderen op de proppen (1, 2, 4 of 7 ??).
Dus.... alles veranderd.
Hoe oud zijn "jullie" ? Vader, moeder en kinderen ???
Een beetje ziekenfonds bijv, die je een goede behandeling geeft, zal nu toch al snel R$ 1000,00 - R$ 1500.00 p/m kosten.
(Exlusief tandarts en medicijnen). Het soort school dat jullie willen - R$ 2000,00 p/m p/kind.
Dus met z'n allen minstens 2x keer per week uit uit eten, ook dat nog.

Mijn schatting voor jullie, gezien wat jullie wensen: 3500-4000 Euro per maand, minstens.

En als ondernemer, beheers de taal ERG goed.
Om onderstaand artikel bijv goed te kunnen lezen

São Paulo, quinta-feira, 19 de fevereiro de 2009

TRIBUTOS:
EMPRESAS BRASILEIRAS ESTÃO ENTRE AS QUE MAIS PAGAM IMPOSTOS
As empresas brasileiras estão entre as que mais pagam impostos e em nenhum lugar do mundo se gasta mais tempo tempo para cumprir as obrigações tributárias -108 dias e oito horas, apontou o relatório anual "Doing Business", do Banco Mundial. Segundo o levantamento de 2008, a taxa total de impostos representa 69,4% dos lucros das empresas no Brasil, o que coloca o país no 162º lugar entre 181 nações.

jack

Bericht door jack » ma feb 23, 2009 21:21

Hallo Sponzzzo,

Hartelijk dank voor je reaktie, hoop dat je me ook nog wat meer nuttige tips kunt gaan geven.

Het heeft wat voet in de aarde gehad maar onze dochter wil met haar kits mee naar brasilie.En wil zich wat meer met ons bedrijf gaan bemoeien, waar ze overigens veel van af weet.We hebben het nog 3 keer gevraagd maar ja ze bevestigde met ja hahahhahah.

Wij zelf zijn 48 jaren oud en zijn idd met z'n tweetjes.Nou ja weet je we zijn bezich de taal meester te worden en doen ons best daarvoor.Zelf denken we alles over een jaar rond te krijgen en tot die tijd zijn we druk druk.

Onze dochter is 22 jaar jong en heeft twee heerlijke kinderen de een is 4 en de ander twee, denk zelf dat de leeftijd in dit geval geen probleem hoef te zijn. Ze spreken sneller de taal dan wij en groeien zo mee in de hele leefsituatie.Zou moeilijker zijn als ze een jaar of 10 zijn,dan is de aanpassing al heel groot.

Nou hoor het wel van je hoe en wat verder.

groetjes Jack

jack

Bericht door jack » ma feb 23, 2009 21:31

Hallo mtilburg, :D

Wil je allereerst hartelijk bedanken voor de uitvoerige en nuttige tip die je me geschreven hebt.Daar kan ik wel wat mee, mocht je er nog wat uit je mouw willen schudden graag zelfs hahahahahhaha.

Denk wel dat je nu op dit moment in het bruisende carnaval zit :roll: . Iets wat ik ooit wil meemaken maar dan wel met mijn camera erbij.
Is er iets om die ziekenkosten te omzeilen en event. een wereld dekking ziekenkosten verzekering in Nederland af te sluiten??????? Heb je daar al iets over gehoord of dat mogelijk is.

Auto kan ik die beter in Brasilie kopen of is het beter om een in te laten schepen als verhuis goed. Of moet je er dan ook invoerrechten over betalen.

Nou hou het nu even kort tot snel.

Groetjes Jack

mtilburg

Bericht door mtilburg » di feb 24, 2009 00:47

@Jack

Gisteren heb ik de nieuwe normen voor het visum dat jij nodig hebt gepost.

Of die kleinkinderen ook op die ene visumaanvraag kunnen is even de vraag. Ik denk het wel als je aantoont dat je de financiele verantwoordelijkheid op je neemt.

De ziektekostenverzekering kan veel goedkoper. Op naam van mijn bedrijf heb ik een plano bij Golden Cross voor 5 personen (twee kinderen) voor R$730. Er zat ook een jaar dental bij, tandarts dus, maar dat was een aanbieding. Ik heb nu een offerte gevraag om die er naast te nemen, volgens mij is dat maar enkele tientjes pp. Al met al denk ik dat Nederland duurder is wat dit betreft.

Ik geloof niet dat je de zorgverzekering kan laten doorlopen, als je je tenminste netjes zoals het hoort laat uitschrijven. Misschien dat anderen het geprobeerd hebben, of er ervaring mee hebben, maar ik meende dat de buitenlanddekking alleen voor enkele maanden per jaar kan gelden.

Een auto meenemen kan je maar beter vergeten. In de eerste plaats omdat het niet mag, in de tweede plaats omdat onderhoud wel eens belachelijk duur kan worden.

jack

Bericht door jack » ma mar 02, 2009 21:34

mtilburg schreef:@Jack

Gisteren heb ik de nieuwe normen voor het visum dat jij nodig hebt gepost.

Of die kleinkinderen ook op die ene visumaanvraag kunnen is even de vraag. Ik denk het wel als je aantoont dat je de financiele verantwoordelijkheid op je neemt.

De ziektekostenverzekering kan veel goedkoper. Op naam van mijn bedrijf heb ik een plano bij Golden Cross voor 5 personen (twee kinderen) voor R$730. Er zat ook een jaar dental bij, tandarts dus, maar dat was een aanbieding. Ik heb nu een offerte gevraag om die er naast te nemen, volgens mij is dat maar enkele tientjes pp. Al met al denk ik dat Nederland duurder is wat dit betreft.

Ik geloof niet dat je de zorgverzekering kan laten doorlopen, als je je tenminste netjes zoals het hoort laat uitschrijven. Misschien dat anderen het geprobeerd hebben, of er ervaring mee hebben, maar ik meende dat de buitenlanddekking alleen voor enkele maanden per jaar kan gelden.

Een auto meenemen kan je maar beter vergeten. In de eerste plaats omdat het niet mag, in de tweede plaats omdat onderhoud wel eens belachelijk duur kan worden.

Hai hai Mtilburg,

Hartelijk dank weer voor je moeite je wil niet weten hoe belangrijk deze info voor toekomstige emigranten is. Ben dan ook dankbaar dat we deze info krijgen, en dat ik dit forum ontdekt heb. Hoelang woon en werk je al in brasilie, en is het bij jullie ook te merken dat er crisis is.

In de huizen markt oa hoorde dat de prijzen bij jullie met 40% zijn gedaalt daar de huizen te lang tekoop staan.
Nou wat het visum betreft vind ik het niet eens zo gek klinken. Uiteraard nemen we de volle verantwoording voor dochter en kleinkinderen. Het is ook mooi te lezen hoe veel dingen met Nederland verschillen in prijs, zoals de ziektekosten dit zou ongeveer bij jullie 250 euro zijn voor 5 personen dit ben ik in Nederland kwijt aan 2 personen.
Autoverzekering is bij jullie een hoofdprijs die je betaald, heeft dit ook te maken met welk type en merk auto je rijd, en hebben jullie de jaarlijkse keuringen al uitgevonden daar.

Groente en fruit is hier ook enorm duur geworden een paar voorbeelden:
Komkommer 1.30
Bloemkool 2.39
Peer tomaten 2.09 kg
Spinazie 1 kg 4,59
Aardappelen zijn vanaf 1 jan met 24% gestegen

Fruit kun je nog beter kopen als klasse 2 dus niet zo mooi dan is het redelijk te betalen, en anders betaal je voor een betere appel al snel 2,99 de kg

Stuk vlees nou ja je ziet weinig ander vlees liggen dan varkensvlees in de supermarkten. Rund Kalfs Lams is bijna niet te betalen. Voor twee Hollandse of Poolse entrecote,s betaal je snel 10 euro voor en is niet te pruimen,hahahhahahahahah gewoon slechte kwaliteit.

Ben dan ook bezich veel dingen te vergelijken zodat je een indruk krijgt hoe het hier is en bij jullie daar.

Nou te veel gekletst groetjes daar in het verre Rio en tot snel.

Jack

mtilburg

Bericht door mtilburg » di mar 03, 2009 01:34

Jack:

Ik woon sinds maart 2005 in Brazilie. Nu dus net 4 jaar.
Vandaag zaten we heerlijk op ons terras van ons huis, kijkend naar de langsvliegende vlinders en vogels, te mijmeren hoe gelukkig we wel niet waren door deze plek te vinden. Het was bijna toeval, ik had het alleen opgenomen in mijn lijstje van te bezichtigen dingen omdat de prijs goed was, maar de makelaar had zo´n slechte foto op zijn site dat het eigenlijk niks leek. En slechts een summiere omschrijving, maar dat is normaal.
Ik kocht het al in 2002, voor 130 mille. Dat kon ik redelijk behappen met gedeeltelijk spaargeld, en een PL.
Bij het zoeken naar huizen viel het me op dat ze soms jarenlang te koop staan. Het aanbod lijkt groter dan de vraag. Maar ondanks dat gaat de prijs niet omlaag. Integendeel, de gemiddelde huizenprijzen lijken te zijn verdubbeld sinds 2002, vandaar dat ik zei dat er behoorlijke huizen te koop moeten zijn voor 3 ton, of bij goed zoeken misschien wel minder.

In Fortaleza en ook Natal (en verschillende plaatsen in de buurt) is flink gespeculeerd, naar mijn mening ook door buitenlanders. Dat heeft de prijzen nog veel meer opgedreven, maar nu het toerisme wat afneemt en de crisis zijn invloed laat gelden, moeten ze opeens massaal van die investering af. Dan daalt de prijs dus wel, maar de vraag is of het genoeg is om aantrekkelijk te worden.

Wat prijzen betreft, ja, Nederland werd voor mij ook bijna onbetaalbaar.

Maar Brazilie valt niet echt mee. Ik hou het niet echt bij, maar ik denk dat ik al met al zo´n 5000 reais uitgeef. Maar dat is inclusief een luxe die je in Nederland niet hebt, dus geen goede vergelijking eigenlijk.
Voor het restaurant hou ik het (uiteraard) wel bij, en daar zie ik een kostenstijging van ruim 20% in het laaste half jaar op de etenswaren.

Die ziektekostenverzekering is nu ook 10% verhoogd, en de tandartsverzekering blijkt 17 reais pp te zijn, dus 85 reais in totaal.
De autoverzekering kost mijn ruim 1000 reais, maar dat is zonder diefstal. Met was op ruim 3000 gekomen.

Joris3Pinter

Bericht door Joris3Pinter » di mar 03, 2009 17:02

Jack wil een huis kopen in Brazilie van ruim 2 euroton, wil een auto en twee quads voor de deur, en ook twee keer per week uit eten en heeft ook nog ruim 2 mille euro per maand te besteden. In Nederland maakt hij zich druk om de steeds duurder wordende boodschapjes. Merkwaardig, of ongeloofwaardig. Zeg het zelf maar Jack.

jack

Bericht door jack » wo mar 04, 2009 22:27

Hallo Joris3pinter, :D

Allereerst hartelijk dank voor je reactie.

Wil graag er nog even op terug komen. Het is niet zo dat ik me druk maak om een paar boodschappen. Wilde alleen aangeven hoe het hier is op het ogenblik en dat ook zoals Mtilburg vertelde en ik nu ook zo ga zeggen Nederland word langzaam onbetaalbaar. Echter neemt het niet weg dat het een zalig land is om te wonen, mooi, schoon, en redelijk goed geregeld land. :)

Vind het dan ook jammer dat je euro steeds weiniger oplevert en dat je er zo weinig voor terug krijgt, dat is wat ik ermee bedoelde. :(
De voedselbank gaat met een record tempo zijn productie verhogen, uiteraard is dat niet alleen door de crisis. De onderlaag moet tien x alles omdraaien voor dat ze het kleine budget kunnen uitgeven. De middenklasse gaat kijken waar ze de kar in de supermarkt het meest gevuld krijgen voor het geld. De rijken onder ons zijn rijk geworden door op het geld te letten en hebben ze dat gooien ze het met bakken over de toonbank, om alleen te laten zien dat ze erbij horen.

De supermarkten hebben bijna alleen varkensvlees in de koelingen liggen apart vlees zoals kalf goed rund en of wild en lams is bijna niet te betalen. Varkens vlees dat uit Polen komt gaat dan voor een dumpprijs de deur uit. De betere is gewoon Nederlands runt en heeft het daglicht nooit gezien dus ook niet te eten.
Kom regelmatig in de Makro in Amsterdam daar kun je nog goed vlees weghalen, daar is alles wel te krijgen maar is meer voor de restaurants bestemd. De gewone man die niet zelfstandig is heeft daar geen toegang.

Wil dus alleen duidelijk maken dat je steeds weiniger te besteden hebt hier en dat het best moeilijk is ook met een goed inkomen hier een paar euro's over te hebben voor leuke dingen. Mijn privé (standaard) woonlasten per maand zijn ruim 2500,00 euro en dat stijgt met regelmaat zonder dat we dat kunnen beïnvloeden.
Joris als je wat goede tips hebt zou ik het leuk en fijn vinden als je die met ons wil delen, echter staat het vast dat wij binnen 1 jaar Nederland als vakantie gaan aandoen, en Brazilië onze vaste plek gaat worden. 8) 8)

Nederland wordt onbetaalbaar,

Groetjes Jack

Joris3Pinter

Bericht door Joris3Pinter » wo mar 04, 2009 23:45

Jack, wat een alleraardigste reactie. Je bent van harte welkom in dit warme landje. Ik zal nog eens nadenken over tips. En nog eens twee keer nadenken voor ik nog weer een enigszins valse opmerking plaats ...

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » do mar 05, 2009 17:53

Jack, het niet zo goedkoop hier.
Ziekenfonds voor jullie tweeen, bijna 50-ers, zal al snel zo`n R$ 1000,00 p/m zijn. Wil je tenminste een redelijke behandeling hebben, als je wat overkomt.
Ik betaal man+vrouw (net over de 50) + 3 volwassen of bijna volwassen kinderen zo`n R$ 1750 per maand.
Geen kattepis voor de gemiddelde Braziliaan. Echter zonder tandarts of medicijnen.

Autoverzekering...
Hangt er van af wie er als bestuurder beschouwd wordt. Vorige maand voor nieuwe auto eentje afgesloten. Eerst gaven we m`n dochter van 21 als bestuurder op, dat viel duur uit (15% van de waarde van de auto per jaar), daarna veranderd voor m`n vrouw, dat scheelde de helft. Echter nu is alleen de zaak verzekerd als m`n vrouw iets veroorzaakt of aangereden wordt.). Verder hangt het ervan af waar je woont (Bepaalde steden zijn erg duur), hoe je woont (garage of auto op straat) ed, ivm diefstal. en meer van die geintjes.

En waar je ook aan mkoet denken (woon hier nu 28 jaar), dat als je wat overkomt, de Staat je laat creperen. Dus moet je overal jezelf voor indekken.
Het is hier niet zo goedkoop als het lijkt.

marcbrazil

Bericht door marcbrazil » vr mar 13, 2009 01:44

hallo jack

welkom in brazile
ik woon er ook al 3 jaar maar ben met een braziliaanse getrouwd
ik woon ongeveer 500 km van fortaleza
en hier is het perfect
als je een eigen bedrijf wilt beginnen kun je altijd informatie bij ons inwinnen
want mijn vrouw heeft al voor meerdere buitenlanders eenbedrijf opgestart
groetjes marc

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » za mar 14, 2009 08:55

@marcbrazil
mijn vrouw heeft al voor meerdere buitenlanders eenbedrijf opgestart
Wat houdt dat "opstarten" in, en wat zijn de kosten daaraan verbonden......
Een bedrijf opstarten is denk ik de hele papiertroep voor de Receita Federal, Secretaria da Fazenda, Junta Comercial, Prefeitura, cartorios etc.
Goede boekhouder berekend hier zo'n R$ 500,00-R$ 700,00 voor dit "opstarten".
Zelf voor de gelegaliseerde documenten en een officieel comercieel adres zorgen.
Daarna naar de drukkerij om een "Bloco de Notas Fiscais" te laten drukken.

Dus.....................

jack

Bericht door jack » vr mar 20, 2009 20:57

Hallo Marcbrazil

Ik wil allereerst bedank voor je reaktie. Moet je echter bekennen dat ik helaas nog niet in brasilie woon, maar begrijp je welkoms boodschap wel, hartelijk dank daarvoor. Ben hier en daar op ontdekkings reis binnen brasilie en wil graag weten waar jij woont hoe geen adres of zo maar vind het wel weer leuk wat dingen te ontdekken waar Nederlanders zich bevinden en iets meer te weten komen van stad -dorp en omgeving,

Nou weet je het zit zo ik neem voor 90% mijn bedrijf onder mijn arm mee daar waar ik heen wil gaan. Het is wel zo dat idd papier kraam geregeld moet worden bij de officieele instantie's. Wil dat strakjes door twee afzonderlijke mensen laten regelen in Fortaleze. Een advocaat en een boekhouder die bij mij in dienst is dan.

BTW nr en dat soort dingen en alle papieren om legaal aan het werk te gaan daar zodat mijn bedrijf ook een erkent bedrijf is.

Wie weet kunnen we wat voor elkaar betekenen als je een beter voorstel hebt.

Groetjes Jack
marcbrazil schreef:hallo jack

welkom in brazile
ik woon er ook al 3 jaar maar ben met een braziliaanse getrouwd
ik woon ongeveer 500 km van fortaleza
en hier is het perfect
als je een eigen bedrijf wilt beginnen kun je altijd informatie bij ons inwinnen
want mijn vrouw heeft al voor meerdere buitenlanders eenbedrijf opgestart
groetjes marc

jack

Bericht door jack » vr mar 20, 2009 21:11

Hai hai Sponzzzo, :D

Moet ik naar een drukkerij voor "Bloco de Notas Fiscais" kun je me zegen wat dit is en event.waar het voor dient.
Weet je in de USA hebben ze mensen die alees voor je regelen binnen een week, meestal de eerste week bij aankomst in het land.Alles regelen ze voor je zo ook afspraken ed. zodat alles super snel gelegaliseerd is en je als eigenaar alle papier die je nodig hebt in handen hebt. :)
IDD wat zou zoiets kosten???

Thnx voor je reaktie
groetjes Jack

Sponzzzo schreef:@marcbrazil
mijn vrouw heeft al voor meerdere buitenlanders eenbedrijf opgestart
Wat houdt dat "opstarten" in, en wat zijn de kosten daaraan verbonden......
Een bedrijf opstarten is denk ik de hele papiertroep voor de Receita Federal, Secretaria da Fazenda, Junta Comercial, Prefeitura, cartorios etc.
Goede boekhouder berekend hier zo'n R$ 500,00-R$ 700,00 voor dit "opstarten".
Zelf voor de gelegaliseerde documenten en een officieel comercieel adres zorgen.
Daarna naar de drukkerij om een "Bloco de Notas Fiscais" te laten drukken.

Dus.....................

mtilburg

Bericht door mtilburg » za mar 21, 2009 04:03

jack schreef:Moet ik naar een drukkerij voor "Bloco de Notas Fiscais" kun je me zegen wat dit is en event.waar het voor dient.
Officiele bonnenboekjes. Bureaucratie, voor de belastingen enzo. Je mag ze niet zomaar zelf laten maken, heb ik begrepen. Ze moeten aan allerlei voorwaarden voldoen.
In drievoud. De eerste voor de klant, de tweede voor de boekhouder/accountant, de derde voor jezelf.
Weet je in de USA hebben ze mensen die alees voor je regelen binnen een week, meestal de eerste week bij aankomst in het land.Alles regelen ze voor je zo ook afspraken ed. zodat alles super snel gelegaliseerd is en je als eigenaar alle papier die je nodig hebt in handen hebt. :)
IDD wat zou zoiets kosten???
Dit is Brazilie, niet de USA of Nederland. Reken op een grote rompslomp en bureaucratie. Reken er ook op dat er mensen zijn die BEWEREN die rompslomp te kunnen omzeilen en door hier en daar wat smeergeld te betalen de zaken aanzienlijk te bespoedigen.
Dat lijkt me een gevaarlijke weg, als je tenminste het bedrijf en de emigratie serieus neemt.

Even gevaarlijk is de redenatie die sommigen lijken te volgen: Brazilie is corrupt, je kan je alle rompslomp besparen door gewoon onofficieel (=illegaal) aan de gang te gaan.

Gevaarlijk, naar mijn mening, omdat je geen poot hebt om op te staan als de zaken niet zo lopen als je gehoopt had, of nogmaals voor duizenden reais een poot wordt uitgedraaid om die problemen dan weer op te lossen.

In Brazilie richt je een bedrijf op met de hulp van een contador (boekhouder/accountant) die exact weet waar hij moet zijn voor alle (vele, ik heb gehoord 17) te ondernemen stappen, vergunningen en stempels. Dat duurt gemiddeld wel twee maanden, wellicht meer als het wat tegenzit. Maar jijzelf hoeft niet meer te doen dan een paar handtekeningen zetten (en het contrato social goed lezen) en kost minder dan 1000 reais. Inclusief leges dus, en die bonnenboekjes.

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » za mar 21, 2009 13:45

Kosten van het "opstarten" voor klein en eenvoudig bedrijf(je) (micro-empresa) zijn laag.
Rompslomp ook.
Ga je iets "produceren", aan import/export doen, veel werknemers, voedingsproducten enz, dan is het andere koek.
Informeer je goed over de rechten en plichten van werknemer/werkgever.
De werknemer heeft VÉÉL rechten en weinig plichten, de werkgever omgekeerd.
Je zult er versteld van staan hoe complex dat is (de "CLT") en hoe snel een werknemer je het graf in kan helpen als je niet alles volgens de regels doet. En die regels zijn vaak absurd in Nederlandse ogen. DE schadevergoedingen voor werknemers die (denken) niet goed en volgens de regels behandeld te zijn, lopen vaak in de tonnen. Meestal is het onmogelijk om je als werkgever tegen die leugens te verdedigen.

Plaats reactie