Maandlasten in Fortaleza

Onderwerpen over Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
fernando

Re: Maandlasten in Fortaleza

Bericht door fernando » wo mar 25, 2009 09:23

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk.
Cerpa vind ik verschrikkelijk, net als bv Sol.
Geef mij ook maar Skol op 1
Nova Schin op 2
Brahma op 3 (was vroeger mijn favoriet maar tegenwoordig vies achteruit gegaan)

Dat die geimporteerde bieren en chopp niet liepen kijk ik niet van op.
30 reais voor een flesje.
voor 45 reais koop je een hele krat Skol.
De meeste brazilianen die ik ken gaat het toch meer om de kwantiteit als om de kwaliteit.
Ze hebben allemaal een top 3 van bieren en thats it.
Chopp zie ik alleen in de shoppings bij MacD of zo, en dan nog uit plastic bekers, jakkes!
Bijlagen
cervejas.jpg

Felix

Bericht door Felix » wo mar 25, 2009 10:31

Ik heb het niet allemaal meer nagelezen, maar ik dacht dat Jack zijn bedrijf onder de arm kon meenemen en ging er daarom vanuit dat hij in de internetbusiness zat.
Ik drink nu al bijna 2 decadas niet meer, maar ik hield altijd goede herinneringen over aan Antártica bier. Heineken drink je meer vanwege het merk, in werkelijkheid lijkt het m.i. op pis, evenals Skol. Wat ik toentertijd ook wel lekker vond was Brahma Extra, ik weet niet of het nog bestaat.
Maarten had je die flesjes niet in de aanbieding kunnen doen voordat je ze moest weggooien? Hetzelfde zou ik met tapbier gedaan hebben.

Felix

Bericht door Felix » wo mar 25, 2009 11:16

Wat Bert zegt is inderdaad waar, hij zendt een privé mail als er iets opgelost moet worden.

Joris3Pinter

Bericht door Joris3Pinter » wo mar 25, 2009 14:42

En Maarten what about Bohemia, je zit per slot van rekening niet voor niets in Petropolis e.o. Ik drink dat graag, ze hebben zelfs een witbier. Wel wat prijziger dan de middenmoot. Hier in Rio heb je ook nog Devassa. Ik weet niet of dat elders ook te verkrijgen is. En ook flink duurder.

Bert

Bericht door Bert » wo mar 25, 2009 17:27

Toen ik in het begin in Brazilië kwam, dronk ik altijd Antarctica, vanwege de toepasselijke naam. Tegenwoordig altijd Skol. Nou ja altijd, het lijkt, als ik het zo schrijf, dat ik veel drink maar ik kan me niet herinneren dronken te zijn geweest. Ook Brahma en Nova Schin vind ik prima, evenals Cerpa.

Volgens mij heeft Skol hier niet veel te maken met het oude Skol en later Oranjeboom in NL maar ik kan het mis hebben. Oranjeboom vond ik in ieder geval niets en kreeg er flinke hoofdpijn van.

petersalvador

Bericht door petersalvador » wo mar 25, 2009 18:24

laat ik dan ook mijn persoonlijke voorkeur het forum op slingeren (kort maar krachtig)

Bohemia, Skol en Brahma (Fresh) op een gedeelde 1e plaats
Sol, Nova Skin ook op een gedeelde 1e plaats, maar dan wel van onderen gezien. Deze merken verdienen de naam bier niet.
Ik ga mezelf niet op de schouders lopen kloppen, maar als "geoefend" drinker kan ik het weten. Goed geoefend dat wel,
ik kan me de laatste keer dat ik dronken was niet meer heugen.

Saluti,
]
Peter

mtilburg

Bericht door mtilburg » do mar 26, 2009 03:38

Bohemia is zeker een van de betere. Door Duitse immigranten gebrouwen destijds (we hebben nogal veel ex-Duitsers hier in Petropolis) maar helaas (volgens kenners) gekocht door INBEV en verhuist naar Sao Paulo. De oude brouwerij van Bohemia huisvest nu Itaipava.
Itaipava bier is een interessant, maar tekenent verhaal. Toen ze begonnen daar, was het bier op basis van de meester-brouwer van Bohemia, alleen wat goedkoper. Het liep voor geen meter.
Toen heeft iemand uit de US het hele concept omgegooid. Het werd een tropical lager, veel minder zwaar, aangepast aan de "Braziliaanse smaak", er kwam een moderner ogend logo, en last but not least de gepatenteerde zogenaamd hygienische alufolie beschermdop. Plus een grootscheepse advertentiecampagne met veel bikinimeisjes. Dat sloeg zo aan dat ze in een mum van tijd 10% van de Braziliaanse markt hadden. Nu zal het nog meer zijn.

Ik vind het rommel, ik verkoop het met enige tegenzin (ook vanwege die rotdop, de er soms lastig af te krijgen is, en er soms vanzelf afvalt) maar men vraagt er om.

Het is natuurlijk niet alleen een kwestie van smaak, maar ook van prijs. En van imago dus.

Sol heeft een slecht imago, inderdaad. Ik weet niet waarom, maar niemand wil het. Ik verkoop het (niet dus) omdat het van Femsa komt (vroeger Kaiser) waar ik Heineken en Xingu van betrek.
Xingu is een beetje merkwaardig bier. Behoorlijk donker, met een goed blijvende schuimkraag, behoorlijk bitter ook (wat in Brazilie een uitzondering is) maar ook aardig zoet. Best heel aardig, als je van donker bier houdt.

Echt mooie bieren komen van enkele kleinere brouwerijen. Eisenbahn (uit Blumenau) bijvoorbeeld, al meen ik vernomen te hebben dat die door Inbev "bedreigd" worden.

Cerpa vond ik heel goed, maar dat was wel de premium, met de gouden wrap op de hals. Cerpa export dus.

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » za mar 28, 2009 00:02

Ik ben niet zo moeilijk, als het maar geen Brahma is.
Chopp in een bar is wat omslachtiger, als je met meerderen bent.
Jij hebt je glas leeg, de ander bijna, de derde nog niet op de helft.
Wat moet je ??? 3 bestellen ???
Met 600ml flessen gaat dat makkelijker, gewoon iedereen bijvullen (a-100% erin, b-40% erin, c-10% erin), is de fles leeg, nieuwe (of 2) bij-bestellen.
Toch is ijskoude chopp best wel lekker, maar ook duurt het vaak wat lang dat het gebracht wordt.
En wil je niet als alcoholist aangezien worden, dan mag/moet je pas bestellen als je glas leeg is. Dat ziet iedereen, wat je nog wel of niet in je glas hebt. En dan maar wachten, 5-10 minuten, als het druk is.
Beter zo'n fles in een koeler=isopor/plastic houder. Jij/wij weet/weten wat er nog in zit, voor de buitenwereld onzichtbaar.
Dus voor het einde, kun je alvast een nieuwe fles bestellen. Tegen de tijd dat de garçom komt, heb je je fles bijna leeg, haalt zelf de lege fles uit de koeler en doet de nieuwe erin.

"Voltando á Vaca Fria":

de "Original" (Antarctica) is ook best wel lekker op een zwoele avond.

:D

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » za mar 28, 2009 00:36

Hier in Rio heb je ook nog Devassa.
Heb afgelopen jaar (2008) ettelijke maanden in Rio doorgebracht. In de wijk Cajú.
Kreeg daar op pleintje eens een "Devassa" aangeboden. Kan me niet meer herinneren of het goed of slecht was.
Maar de naam kwam me ERG on-sympatiek over.
Doet me denken aan het overhoop halen van m'n leven door derden (De STAAT). Wanneer ik zelf niet meer eigenaar van mezelf ben.
En de reclame "Baile-Funckte" me ook wat tegen.
Hoorde verder dat Devassa nu eigendom van Schincariol is.
Maar een gegeven paard zie ik nooit in z'n bek....

jack

Bericht door jack » do apr 02, 2009 22:51

Zo Zo Heren,

Ben er even tussenuit geweest maar zie dat hier heeeeeeeeeeeel veel gebeurt is hahahahahahah. 8O
Echter moet ik zeggen dat ik ook wel blij ben dat iedereen weer gezellig bij elkaar op het terras zit en een koel biertje naar binnen laat glijden. :D
Het is niet de opzet geweest om dit soort felle discussies op tafel te gooien, maarja terug draaien gaan nu niet meer.
Ben voor zaken in de states geweest en moet zeggen dat zelfs MC donalds daar aan het stunten is met zijn prijzen. De huizen kun je met boeketten te gelijk kopen als je geld hebt want 30 tot 50 % zijn de prijzen daar gezakt.

Hoe zit het nu bij de heren in brasilie, is daar al wat te merken van de crisis en merken jullie al wat van de terug val van het toerisme.
Ik weet hier in Nederland is het bij een reisbureau van een kennis van me uit Urk wel te merken, en reizen naar brasilie worden dan ook minder verkocht.
Jammer hoor, want ook voor brasilie is het toerisme erg belangrijk.

Zo verder wens ik een ieder een fijn weekend toe. 8)

Groetjes Jack

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » vr apr 03, 2009 02:07

Ach Jack,
Fijn dat je weer terug bent in Nederland.
Je Lear-Jet heeft het dus weer gemaakt.
Nee, alles gaat naar wens in Brazilie, de economie (de beste ter WERELD).
Tja, en Fortaleza.
Als je daar wat over wilt weten, kun je naar het (Absoluut Niets Zeggende) forum van Salseiros gaan.
Kun je zien waar- en wanneer fietsers van hun fiets zijn gevallen in Fortaleza.
En meer van dat soort "ernstige" zaken.
Bye-Bye Jack ...

Over and Out (Jack) ...

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr apr 03, 2009 04:00

jack schreef:Hoe zit het nu bij de heren in brasilie, is daar al wat te merken van de crisis en merken jullie al wat van de terug val van het toerisme.
Ik weet hier in Nederland is het bij een reisbureau van een kennis van me uit Urk wel te merken, en reizen naar brasilie worden dan ook minder verkocht.
Jammer hoor, want ook voor brasilie is het toerisme erg belangrijk.
Hoe weet je dat, dat het toerisme voor Brazilie zo belangrijk zou zijn ? Als dat al zo zou zijn, dan is het alleen maar voor een bepaald gebied, het gebied waar jij kennelijk je oog op hebt laten vallen .....
Het toeristengebied dus, zullen we maar zeggen.

En ja, daar kan je dus verwachten dat de huizenprijzen wat klappen zullen oplopen. In die gebieden waar toch al sprake was van overinvestering zeker.
Die overdreven verwachtingen van de rendementen die je in Brazilie zou kunnen halen zijn evenzovele luchtballonnen gebleken. Voorlopig wel tenminste.

Van de crisis merken we zeker wat. Winkeliers rondom mij klagen over een terugval in de verkoop tot wel 50%. Ok, dat zijn luxeartikelen, meestal. Toeristen hadden we toch al niet, dus dat is de reden niet.

Felix

Bericht door Felix » vr apr 03, 2009 12:34

Ach die Jack, die zit toch iedereen gewoon beet te nemen met zijn verhalen... .

Jorge
Contacteer:

Bericht door Jorge » vr apr 03, 2009 15:12

Van crisis in het hotel niets te merken. Het zit bomvol, gemiddelde bezetting in maart rond de 80% (boven gemiddeld), veel Brazilianen, Amerikanen en Europeanen. Ook de komende tijd al ver volgeboekt.

Salseros
Contacteer:

Bericht door Salseros » vr apr 03, 2009 17:52

Als je daar wat over wilt weten, kun je naar het (Absoluut Niets Zeggende) forum van Salseiros gaan.
Kun je zien waar- en wanneer fietsers van hun fiets zijn gevallen in Fortaleza.
En meer van dat soort "ernstige" zaken.
Tja spons, jij weet altijd wel iets te vinden. Op mijn forum bestaat voor 90% ook uit echte serieuze zaken. Ik probeer het zo varierend mogelijk te maken, maar ja, een geintje kan van jou niet. Alleen maar mensen afzeiken en de grond indrukken.

Maar om ook even een steentje bij te dragen mbt de kredietcrisis, ik denk door de goede koers en de goedkopere tickets het toerisme vanuit Europa in Brazilie de komende tijd alleen maar toe zal nemen... ondanks de slechte economie van dit moment.

Bert

Bericht door Bert » za apr 04, 2009 16:02

Fortalezacorner van Salseros (en geen Salseiros) houdt sponzzzo in ieder geval wél enorm bezig...

jack

Bericht door jack » zo apr 05, 2009 19:37

Ja ja Felix,

IK ben niet die persoon die mensen voor de gek houd met hem / zijn verhalen. 8O Dacht dat dit prikbord hiervoor bestemd was en niet zo zeer om mensen te bevooroordelen .Het is van mij van grootste belang zo veel mogelijk informatie te winnen over dit mooie land, om straks de grote stap goed voorbereid te laten plaats vinden. Intussen gaat het leven gewoon door ook in Nedeland en zakelijk moet ik ook zo op z'n tijd het land verlaten. :D

Het land dat ik met mijn gezin wil aandoen ligt me ten harte, maar dat de streek die ik gekozen heb niet iets voor iedereen is kan ik ook begrijpen. Echter zouden we een overbevolking gaan krijgen in de gebieden waar jullie schrijvers zich bevinden. Kan me dan ook voorstellen dat jullie trots zijn daar waar jullie leven en werken.

Zo heb ik vrienden in Canaviera wonen en werken die wil ik dit jaar gaan bezoeken daar. Kijken hoe zij het doen daar ze hebben een cabana daar en een stuk grond aan het strand. Ze wonen nu ruim anderhalf jaar daar en wa ik zo lees en hoor met veel plezier. Maar iedereen heeft zo ook zijn wensen wat leef confort betreft, en denk nu dat deze streek niks voor me zal zijn, maar ook daar ge ik een kijkje nemen, gezellig onze vrienden eens opzoeken.

Verder neem ik graag alle belangrijke tip aan die jullie met me willen delen. :idea:

Groetjes Jack

Felix schreef:Ach die Jack, die zit toch iedereen gewoon beet te nemen met zijn verhalen... .

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo apr 05, 2009 21:07

Jack:

Ik denk dat *iedereen* gebaat is bij informatie over het land, en wat mij betreft vooral *eerlijke* informatie. Dus niet het geronk uit de kleurenfolders voor toeristen.
Er is een groot verschil tussen toerist zijn en immigrant. Zeker als je verder geen binding met het land hebt in de vorm van familie. Het is een grote stap, als je het echt wilt laat je Nederland achter je, om er aleen terug te komen voor familiebezoek en belangrijke zaken.
Ja, Brazilie is een heel mooi land. En de bevolking is veel vriendelijker tegenover buitenlanders dan de gemiddelde Nederlander. Zolang je van hun boterham afblijft.
Want denk niet dat ze het lijdzaam aanzien dat je hun brood uit de mond stoot. Je maakt vijanden, ook en zelfs als je denkt "goed" te doen en meent dat je bijdraagt aan de economie. Ik zie het dagelijks.

Je wekt de indruk Nederland te ontvluchten omdat je jezelf "een melkkoe" vindt. Dat mag, dat kan ik begrijpen, maar het heeft ook een keerzijde. Je betaalt namelijk voor allerlei openbare voorzieningen die Brazilie niet of nauwelijks heeft. Sociale voorzieningen die Brazilie ook veel minder heeft.
En dan kan je niet gratis van twee walletjes eten.
Ook Brazilie kent namelijk belastingen, en wetten. Sommigen lijken dat niet te beseffen, of te denken dat wetten alleen voor anderen gelden. maar helaas is dat niet zo. En voor de leuke dingen, zoals een goede opleiding voor kinderen, betaal je gauw het viervoudige.

Brazilie is een prachtig land voor mensen met een smak geld op de bank, of een pensioen oid.
Het wordt een stuk moeilijker als je het levenonderhoud gewoon moet verdienen. Het kan best zijn dat je denkt een tijd Nederlandse klanten te hebben, maar op langere duur zal dat toch echt heel moeilijk worden. Zeker met een uitgavenpatroon dat naar het mij voorkomt ergens tussen de 5 en 10.000 reais gaat liggen.

Het is niet dat "we" je niet willen hebben. Het is ook niet dat we zo trots zijn op onze woonplaats. Overbevolking zal niet gauw optreden. Plaats zat. Maar Brazilie is geen belastingparadijs, en ook geen wetteloos land, al lijkt het soms zo.

Felix

Bericht door Felix » zo apr 05, 2009 21:31

Jack, laat ik dan zeggen dat ik je verhalen ietwat te optimistisch van aard vind en tegelijkertijd te weinig diepgaand voor zo'n belangrijke stap. Liefde is blind gedurende de verliefdheid, daar kan dan eventueel liefde uit overblijven die niet meer blind is, maar wel liefde blijft. Ik hou veel van Brazilië, anders was ik hier nooit gebleven, maar natuurlijk is lang niet alles positief of per definitie gemakkelijk.

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » za apr 11, 2009 18:07

Zo heb ik vrienden in Canaviera wonen
Ik vermoed dat je "CanavieIraS" bedoeld, in het zuiden van Bahia.
Tussen Ilhéus en Belmonte/Porto Seguro.
Daar heb je niets wat JIJ ZOEKT.
Reken daar niet op fatsoenlijk onderwijs voor je kinderen, een redelijk hospitaal etc.
Mooi en idylisch is het er wel, en goedkoop, maar je zoekt meer 1e wereld geneugten begrijp ik.

jack

Bericht door jack » za apr 11, 2009 20:51

Hallo beste mensen,

Het is mij idd niet genegen om ook te denken om in Canaveiiras te leven en te wonen. Echter wil ik best eens kijken hoe onze vrienden daar de winter door komen hahahhahah. En of ze zich daar ook wel vermaken in het dachelijks leven daar tussen de brasilaanen en zoals ik hoorde de Duistse emigranten daar. Een toeristen folder is leuk als je de vakantie door wil komen, maar als je als emigrant het land wil bekijken doe je dat beslist niet via dat soort foldertjes.

Het is mij tenzeerste gelegen om zo veel mogelijk info van jullie forum te vergaren. Anders had ik me nooit aangemeld op dit forum en wil dan ook graag nog meer gebruik maken,van jullie moeite en de geweldige info die ik tot nu toe heb mogen ontvangen. Sta met beide benen op deze aardbol en weet wat ik wil.

Ben wel hartstikke blij dat ook jullie de negatieve kant van dit land belichten en met jullie ervaring neem ik dat ook ter harte.Begrijp best dat niet alles rozekleur is en dat besef ik ook hier. Heb het land al een paar keer met een niet toeristische blik bekeken, en weet ook dat je hier knokken moet om een bestaan te hebben. Echter neem ik mijn bestaan(Bedrijf) al mee voor 95% en heb zo mijn vaste relatie's opgebouwd die ik niet meer kwijt kan raken, want ook in brasilie kan ik dat doen wat ik hier in Nederland al jaren doe. Het wonen en gedeeltelijk werk zal vanuit brasilie gaan gebeuren. echter zal er weinig gaan veranderen wat het bedrijf betreft.

In het land waar ik woon leef en verdien wil ik dan ook graag belasting betalen, dat is al de eerste stap naar een economische steun voor z'n land en ik zou me diep ongelukkig gaan voelen als ik dit zou proberen te omzeilen. Ben al jaren een zaken man en doe dit ook op een eerlijke manier en ben dan ook niet van plan om daar gekke dingen mee te gaan doen, tenslotte moeten we overal belasting betalen. Het is mij wel gelegen dingen uit te zoeken waar ook ik beter van kan worden.

Sponzzzzzo heeft zo zijn eigen interpretatie op div dingen en weet het vaak plat te verwoorden, echter vind ik dat ook niet erg en kan daar ook wel wat mee. :)
SPonzzzzzzzzzzzzo is nadrukkelijk aanwezig en ik denk dat ook hij hier het forum op z'n tijd voor opschudding zorg, en ook wel zorgd voor een positieve inpuls in de aanwezigheid van hem hier. En laten we niet vergeten dat we niet allemaal het zelfde zijn en ook zo schrijven en denken, zolang een ieder met respect behandeld of benaderd word want rottigheid is er al genoeg op deze aardbol.

DUS LATEN WE SAMEN EEN LEKKER Antarctica DRINKEN.HAHAHAHAHAH 8)

Groetjes Jack

Sponzzzo

Bericht door Sponzzzo » zo apr 12, 2009 02:03

In het land waar ik woon leef en verdien wil ik dan ook graag belasting betalen, dat is al de eerste stap naar een economische steun voor z'n land en ik zou me diep ongelukkig gaan voelen als ik dit zou proberen te omzeilen.
Nou, nou, nou. GRAAG Belasting betalen.
Dat is wel héél masochistisch, waar ter wereld ook.
Pas op dat Brazilie je niet onder de voet loopt, met dat soort denkbeelden en gedachtes.
Ik ken niemand die GRAAG belasting betaald, jij bent de eerste.
Ik ben donderdagmorgen nog in Salvador bij de belastingen (Receita Federal) geweest, en de beide belasting-inspecteurs die onze zaak bekeken, bekenden ook: "Wij betalen ook liefst zo weinig mogelijk belasting, en aan't eind van het jaar proberen we zoveel mogelijk terug te krijgen".
Dit houdt echter niet belasting-ontduiken in.

Als je de mensen hier wilt helpen, dan kun je beter je geld uitdelen en weggeven.
Want via de belastingen verdampt je geld in Brasilia.
Je reinste Sublimatie.

jack

Bericht door jack » zo apr 12, 2009 11:05

Zo daar zijn we weer,

Hoe zit het met je persoonlijke spullen als je verhuisd naar brasilie. Wil echter niet zo veel meer vanuit Nederland meenemen,maar je ontkomt er niet aan om toch wat via een containertje naar brasilie te sturen. Zo zit ik te denken aan zeer persoonlijke spullen die je echt niet kwijt wil. De rest kopen we wel weer op de plaats van bestemming dus te denken dan aan nieuwe huisraad, inboedel.

Apperatuur moet je toch in het land van bestemming kopen ivm de aansluitingen en degelijke.
Waar moet ik rekening dan mee gaan houden zit dan te denken aan, inklarings kosten, duur verscheping, benodigde papieren.

Wat moet ik zeker niet meenemen, ivm met kosten of andere redenen. Ik heb het hier niet over drug of die s.h.i.t. hahahah maar over de dingen die jullie zelf ervaren hebben waarvan je zegt nou ja dat hadden we niet moeten gedaan hebben.

Zo kreeg ik van Mtilburg te horen geen auto ik te klaren, dus aan dit soort zaken zit ik te denken.

Fijne Paasdagen voor iedereen.

Groetjes Jack
Bijlagen
fijn1.gif
fijn1.gif (31.76 KiB) 1053 keer bekeken

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo apr 12, 2009 16:07

Als ik het wel heb is importeren van huisraad en persoonlijke spullen belastingvrij tot 6 maanden *nadat* het visum is verleend.
Alweer: ga het niet zelf regelen. Voordat je het weet raak je verzeild in de Braziliaanse bureaucratie waar niemand lijkt te weten hoe het nou eigenlijk moet, of ter plekke zijn eigen regels verzint. Ik heb meerdere malen gehoord van mensen waar de inklaring eindeloos duurde, omdat de papieren niet helemaal in orde leken en/of het consulaat de inventarislijst/vrachtbrief niet had gelegaliseerd. En dan ga je (veel) betalen voor de opslag.
Goedkoop is duurkoop. Zoek een internationale verhuizer die aantoonbaar ervaring heeft met Brazilie.

Ondanks het feit dat ik zelf een bedrijf heb weet ik weinig van het belastingsysteem voor bedrijven. Het is een wirwar van afkortingen van impostos die worden geheven door diverse instanties, en die elke maand op een bepaalde datum moeten worden betaald. Daar heb je dus een contador voor nodig.
Het is vaak voordelig om een zgn micro-empresa (ME) te zijn, vallend onder regime simples voor de belasting. Dan hanteert de contador volgens de tarievenlijst een minimum inkomen voor de dienst. Maar ik vrees dat dat niet kan als je servicios in het buitenland hebt. Bij import/export van goederen in ieder geval niet.

De persoonlijke belastingen (IR) zijn wat simpeler. Er is een soort schijvensysteem, oplopend tot 27,5% boven ca 3000 reais pm. Zie http://www.receita.fazenda.gov.br

Meubelen meenemen kan ook, als je er aan gehecht bent. Ik vind meubelen van winkels als casas bahia niet duur, maar de stijl ervan is in onze ogen heel ouderwets. Er zijn betere/mooiere, maar dan loopt de prijs sterk op. Net als in Nederland overigens, een bank bij Metz of de Bijenkorf is redelijk onbetaalbaar (en zitten niet beter).
Met electrische apparaten moet je een beetje oppassen. Fortaleza (heb ik gehoord) heeft 220 Volt uit het net (in veel delen van Brazilie is het 110) maar het heeft 60 Hz als frequentie. Apparaten die alleen maar op 50 Hz werken (de europese standaard) kan je beter nieuw kopen hier. Zie het typeplaatje en/of de handleiding.

jack

Bericht door jack » di apr 14, 2009 22:36

Hallo beste mensen,

Als ik een Quad koop in brasilie heb ik daar een rijbewijs voor nodig of valt deze onder de brommer klasse, en hoe is die te verzekeren.

Is het ook toegestaan om ermee op de weg je te verplaatsen. In de usa is het zo dat je een rijbewijs nodig hebt als je boven een bepaald PK gehalte komt anders heb je niets nodig alleen een verzekering.

Groetjes Jack

Plaats reactie