Vakantie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Vakantie

Bericht door McAroni » do jun 30, 2011 07:02

Zandvoort... een Duitse enclave van kuilgravende witbuiken met een authentieke shoarmaboer als lokaal hoogtepunt van de enige winkelstraat die het dorp rijk is. Saint Tropez... een surrealistisch bolwerk van belastingontduikers en een haven gevuld met 6000 onbetaalbare (en vaak ook onbetaalde) jachten en een promenade waar een kopje koffie 8 euro kost (en een koekje erbij kun je voor die stuntprijs uiteraard vergeten). Miami, hoofdstad van Cubaanse bootvluchtelingen met een mierzoete Art Deco-wijk waar je niet per ongeluk TomTom-loos uit moet rijden omdat je anders je huurauto bij de eerste de beste Cubaanse street gang kunt inleveren, samen met je nep-Rolex en je vrouw. Hoewel dat laatste niet pur sang negatief hoeft te zijn. Fortaleza... een open riool met Hollandse hoerenlopers die niet zonder hun dagelijks bordje nasi kunnen en de vakantie eigenlijk niet kunnen betalen en voor wie daarom de euro-real wisselkoers het dagelijkse hoogtepunt is.

Ergo, je kunt over alles en iedereen negatief zijn en je ziet wat je wilt zien. De één staat met zijn neus op drie centimeter van een van Gogh en ziet alleen maar lelijke klodders verf, de ander staat er drie meter vanaf en ziet een adembenemend schilderij. Wie azijn wil pissen, pist azijn, hoewel bij sommigen het glazuur in de pisbak zo zoetjes aan zal ontbreken. Zelfs het porcelein van Villeroy en Boch is immers niet bestand tegen de constante lading zuur die sommigen dagelijks in dit forum weten te lozen... Persoonlijk ben ik van mening dat voor wie voorbij de Satehut, Iracema en de Beira Mar wil en durft te kijken, er nog genoeg leuke dingen in Fortaleza te ontdekken zijn. Muziek bijvoorbeeld... Sla de zondagse vaste prik op Boa Vida eens over en bezoek eens een andere baracca. Barraca America do Sul had bijvoorbeeld de laatste keer dat ik er was prima muzikanten en een prima sfeer. Mucuripe heeft in het weekend prima bands op het podium staan en in Siara Hall spelen regelmatig de grote namen van de hedendaagse Braziliaanse muziek. In Bar Boteco staan ook regelmatig leuke bands te spelen en je zit er lekker rustig tussen de locals. Wat dat betreft is een appartement huren bij een in Fortaleza wonende Nederlander zo gek nog niet, hij kan je prima adviseren over leuke restaurants en kroegen. Er is meer in het leven dan Het Pintje, Bar Internacional, Armazem en de Mambo... Net zoals er op culinair gebied meer is dan McDonalds en de Satehut. Ook hier kun je je prima laten adviseren door je apartementverhuurder. Loop bijvoorbeeld eens de Beira Mar af richting vismarkt, koop een pond verse garnalen, laat die door oma om de hoek klaarmaken, scoor een biertje en dompel jezelf een uurtje onder in de Fortaleze "couleur locale". Wees eens iets avontuurlijker, kijk voorbij de platgetreden paden en ontdek de andere kant van Fortaleza. En... leer eens een paar woorden Portugees, je zult versteld staan hoeveel deuren voor je open gaan als je contact kunt maken met de plaatselijke bevolking. Met als zoveel andere leuke en mooie dingen in het leven: je zult er wel wat moeite voor moeten doen. En wij Nederlanders zijn, wat dat betreft, vaak een lui volkje, beter nog: een lui, azijnpissend volkje...

P.S. Ik heb niets tegen de Satehut, Boa Vida, het Pintje, Internacional of de Mambo en het zijn prima plaatsen voor een gezellig avondje. Er is alleen zo veel meer te zien en te doen voor wie zichzelf durft te vermaken en niet vindt dat hij 24/7 vermaakt moet wórden.



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Vakantie

Bericht door herm » do jun 30, 2011 09:50

Jim, schrijf een brief aan SBS6 voorstel: de 25 smerigste plekken op aarde.


Nada

McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Vakantie

Bericht door McAroni » do jun 30, 2011 11:18

Ik lees net dat de Mambo gedwongen zijn deuren heeft gesloten en dat Cafe del Mar vrijwillig de handdoek in de ring heeft gegooid. Als dat klopt, is het goed nieuws voor alle hier aanwezige azijnpissers, dan hoeven ze in ieder geval niet meer te pas en te onpas in ieder topic de etablissementen in Iracema er bij de haren bij te slepen als zijnde:

a. de enige bron van vermaak voor Hollandse toeristen in het algemeen en
b. de oorzaak van de teloorgang van Fortaleza in het bijzonder.

Kunnen we het vanaf vandaag ook eens over andere zaken hebben, zoals bijvoorbeeld: bij welk restaurant moet je zijn als je geen nasi op de Beira Mar wilt eten, de buffet-kilo-knaller om de hoek een iets te hoog vreetschuurgehalte heeft, maar je nu eindelijk wél eens kennis wilt maken met de Braziliaanse keuken?



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door rap » do jun 30, 2011 14:31

Voor de Braziliaanse keuken moet je echt niet in Fortaleza zijn.
Ze hebben geloof ik maar 1 soort kruiden wat ze op elk stuk kip..vlees..vis..garnaal en kreeft gooien, als je binnenkomt ruik je al wat de smaak gaat worden.
Het enigste waar ik nog naar toe ga af en toe is Sal e Brasa vanwege het lekkere vlees aan spit, maar verders heb ik de afgelopen jaren genoeg restaurants aangedaan en waar je ook eet het smaakt allemaal hetzelfde.
Nee de kookkunst hebben ze hier niet uitgevonden in Fortaleza, smaakloze troep.
Denk ik toch echt dat je naar Salvador de Bahia moet gaan.
Daarbij wordt hier ook gebruik gemaakt van vette TL lampen, een beetje kantine idee, daar zit natuurlijk achter ....vlug naar binnen schuiven en weer opsodemieteren, voor de volgende klant.
Sfeer verlichting hebben de meeste restaurants nog nooit van gehoord..lekker goedkoop TL balken!!!

Dus Macaroni ik weet niet of jouw smaakpapillen wel in orde zijn maar wat ik de afgelopen tien jaar hier gehoord heb van Europeese toeristen, en wat ikzelf ondervonden heb is .....dat de Cearense keuken niet lekker is.
2 jaar geleden ben ik met 4 personen naar een Frans restaurant gegaan in Hotel Marquis 5 sterren op de Beira Mar genaamd Nostradamus.
We kregen een klein voorgerecht van het huis, een schelpje aardappelpuree waarin verwerkt gedroogde peterselie....het smaakte naar helemaal niets het leek wel of er een gekookte aardappel geprakt was aangelengd met water.
Om over de rest van het menu dan ook maar te zwijgen.
700 Reais armer en een illusie rijker.
Nee ik kom alleen nog bij Sal of ik kook zelf met Hollandse kruiden en ik hou van pittig eten en niet die smaakloze troep van hier.


Life is beautiful

herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Vakantie

Bericht door herm » do jun 30, 2011 18:51

Voor pittig eten moet je bij de gewone families zijn in de favellas, lekker huisgemaakte perpersaus en grote ketels pruttelende feijoada. Ik kan die smaken wel waarderen maar zoals met alles, ja zelf de beste Japanner dagelijks eten wordt het saai.


Nada

Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Marcel » do jun 30, 2011 19:27

Theo:

Wat wil je doen tijdens je vakantie:
-zon/strand
-feesten
-kitesurfen
-lekker uit eten
-bergwandelingen maken
-theater
-museum bezoeken
-jetskieën
-paragliden
-zeezeilen
-duiken
-voetbal kijken
-authentieke dorpjes bezoeken
-luxe all-inclusive niets moet alles mag
-winkelen
-buggy toer door de duinen
-zeevissen
-tussen NL-ers blijven hangen
-geen een NL-er tegenkomen
-auto huren en zomaar een eind weg rijden
-taalcusrus doen
-marktjes bezoeken
-achter de vrouwen aan
-helicoptervluchten maken
-kanoën
-vergeet ik nog wat? Ongetwijfeld.

Het kan allemaal binnen een straat van 2 uur rijden van Fortaleza. En vaak minder. Wat wil je nog meer?



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Vakantie

Bericht door Janvanel » do jun 30, 2011 23:12

Maarten,
Ik had een heel epistel opgesteld, wordt ik uit internet geflikkerd, alles weg, maar het belangrijkste van het geheel was dat mijn opmerking over D/T niet voor jou bedoeld was maar voor één van de eerdere betweters.
En blijf van uit die hele hoge bergen je gewoon met het gedoe hier bemoeien. Geeft tenminste eens een ander geluid.



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Vakantie

Bericht door Janvanel » do jun 30, 2011 23:18

JIM VE
Lig nou niet te zeuren over alles wat hier niet goed zou zijn maar kom nou gewoon langs om de gaten in de weg voor mijn deur te keuren en je door mijn nassi goreng te laten vergiftigen waarna je je in de hangmat op de veranda voor je lekker kan bezatten!!!! Dat laatste wel op eigen kosten !!!!



McAroni
Artikels: 0
Berichten: 270
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 14:24
Locatie: Almere

Re: Vakantie

Bericht door McAroni » do jun 30, 2011 23:43

herm schreef:Voor pittig eten moet je bij de gewone families zijn in de favellas, lekker huisgemaakte perpersaus en grote ketels pruttelende feijoada. Ik kan die smaken wel waarderen maar zoals met alles, ja zelf de beste Japanner dagelijks eten wordt het saai.
Dat denk ik ook Herm, vandaar dat ik de komende vakantie al een aantal kooklessen bij een Braziliaanse kennis heb geboekt. Wederom handig dus om een paar woorden Portugees te spreken, ten eerste om kennissen op te kunnen doen en ten tweede om de recepten te kunnen begrijpen. :-)



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Vakantie

Bericht door herm » vr jul 01, 2011 09:38

Ik moet Rap wel gelijk geven dat meeste restaurants van een matige kwaliteit zijn, maar de authentieke Cearense keuken is echt niet zo slecht.


Nada

Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Vakantie

Bericht door Wade » vr jul 01, 2011 10:11

Voor de authentieke Cearenzische keuken moet je naast rijst en bonen, ook wel liefhebber zijn van ingewandenvlees. Dat is wel even wennen, want in die panelada's bijvoorbeeld draaien ze letterlijk alles in.
Mijn schoonfamilie vroeg mij tijdens mijn laatste bezoek om iets typisch Belgisch klaar te maken. Ok, dat werd dan vol-au-vent met frieten. Ik haal de kip uit zijn verpakking en binnenin het karkas zie ik zo een plastic zakje zitten en dat blijken het hart, nieren, lever en zelfs de poten te zijn. Dus, ik net zoals elke normale west-Europeaan vis dat zakje eruit en open het deksel van de vuilnisemmer... "HO MAN, WAT BEN JE NOU VAN PLAN????"

De afkruiding laat soms wel wat te wensen over. Ze zijn bang om een goeie draai aan de pepermolen te geven.



Gebruikersavatar
Janvanel
Artikels: 0
Berichten: 276
Lid geworden op: do nov 15, 2007 15:07
Locatie: Fortaleza (CE)

Re: Vakantie

Bericht door Janvanel » vr jul 01, 2011 10:43

SLAVENVOER !!!!!!!!



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door rap » vr jul 01, 2011 17:06

Maarten witte peper korrels zijn hier gewoon te krijgen in Forta.
De molentjes neem ik uit Nederland mee 6 voor 9 euro gevuld met witte peperkorrels.
Die ik dan naderhand bijvul als ze leeg zijn.
Trouwens heb in de afgelopen jaren veel meegemaakt dat ze op de file mignon knoflook gooien als ze het bakken.
De smaak van de file meteen naar de kloten.
Bakken het ook niet krokant van buiten, maar ze maken er een slappe droge plak biefstuk van .


Life is beautiful

Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

Re: Vakantie

Bericht door maxx » zo jul 03, 2011 15:23

salseros mag ik vragen waarom je mijn bericht hebt weg gehaald?ik dacht toch dat er niks mis mee was,gewoon mijn ervaring van mijn bezoek aan marcel in cumbuco neergepent voor de forum leden die er nog niet zijn geweest en mss plannen hebben om er een keertje naar toe te gaan , en mijn ervaring van het eten daar voor rap die denkt dat je in geheel ceara geen fatsoenlijke hap kan eten!
had je niet beter alleen die reactie van de oude chagrijnige man die worstelt met zichzelf gewist?



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Vakantie

Bericht door Salseros » zo jul 03, 2011 15:38

Maxx, heb een aantal berichten verwijderd daar deze naar elkaar verwezen, die van jou had misschien kunnen blijven staan, sorry daarvoor. Maar ik begreep in je bericht dat je een goede ervaring had bij de cumbuco bar, ik ben benieuwd, zal er eind augustus ook een hapje gaan eten.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door rap » zo jul 03, 2011 15:39

Ik heb het niet over de Nederlandse en Belgisch uitbaters gehad, maar over de Braziliaanse Restaurants en daar hoort
Marcel en filip niet bij.
Die zullen wel weten om het anders te doen dan die smakeloze happen in veel restaurants
Maar ja zoals zo vele keren begrijp jij er geen reet van.
quote
Rio heeft op de Copacabana leuke terassen.
De beira mar is het gevaarlijkst ter hoogte van de satehut
om maar een paar van die opmerkingen van jou te noemen.


Life is beautiful

Marcel
Cumbuco Bar
Artikels: 0
Berichten: 733
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 23:10
Locatie: Cumbuco
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door Marcel » zo jul 03, 2011 16:06

Rap, ik heb een Braziliaanse chefkok in dienst en ik weet zeker dat als jij komt eten dat het je prima zal smaken. Bij deze ben je uitgenodigd!



its me
Artikels: 0
Berichten: 17
Lid geworden op: vr okt 15, 2010 23:39

Re: Vakantie

Bericht door its me » zo jul 03, 2011 22:01

salseros
leg me nu eens uit waarom ik iedere keer gewist wordt ik schel niet ik beledig niet maar wijs alleen iemand op zijn uitlatingen die iedereen van alles verwijd
wordt er hier met 2 maten gemeten

het is raar maar waar



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Vakantie

Bericht door Salseros » zo jul 03, 2011 22:09

Er wordt helemaal niet met 2 maten gemeten, ik heb diverse berichten verwijderd, ook van rap!
Ik heb het topic opgeschoond en wil geen onzin meer lezen, dus ook niet van jou, maar ik laat het wel even staan als je dat zo graag wilt.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Gebruikersavatar
maxx
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 10:10

Re: Vakantie

Bericht door maxx » zo jul 03, 2011 23:13

maarten ik ben blij dat jij dat hier even verduidelijkt dan word het mss nog aangenomen dat er hier ook wel kan gekookt worden en over de peper,die voegen we zelf effe effe toe,rap ni vergete van effe bij marcel binne te wippe als je schema het toelaat ik ben zeker dat je welkom bent enge hollander:-)
(grapje ouwe jonge)



Gesloten