De rekening betalen...

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

De rekening betalen...

Bericht door Salseros » wo apr 24, 2013 07:15

Ik zag deze foto op Facebook, weet niet waar dit restaurant was, maar geeft aan dat je toch echt alles moet nakijken bij het afrekenen... :x

Afbeelding


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

alex77
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: do dec 01, 2011 08:07

Re: De rekening betalen...

Bericht door alex77 » wo apr 24, 2013 07:35

He Robert,

Volgens mij weet jij heel goed dat de meeste braziliaanse restaurants 10% servicekosten rekenen. Dit gebeurt bijna overal. Als je het bedrag maar 1,1 doet kom je op die 190,52 uit....



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: De rekening betalen...

Bericht door Salseros » wo apr 24, 2013 11:00

Alex,

Natuurlijk weet ik dat, maar tel de bedragen eens apart op, kom je toch op een heel ander bedrag uit!


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Wade
Artikels: 0
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: De rekening betalen...

Bericht door Wade » wo apr 24, 2013 13:34

Het valt wel met enige regelmaat voor dat de obers in Brazilië je proberen te bedotten, zeker in de strandtenten. Niet zo extreem als hierboven, maar door bv. een drankje meer aan te rekenen dan dat je er effectief genuttigd hebt.

Ik geeft heel graag een fooi als de service ok was, maar als mensen me proberen te bedotten is de kous af. En tegen zulke praktijken kan ik niet. Dat de mensen arm zijn mag hier geen excuus wezen.



alex77
Artikels: 0
Berichten: 23
Lid geworden op: do dec 01, 2011 08:07

Re: De rekening betalen...

Bericht door alex77 » wo apr 24, 2013 14:26

He Robert,

Mijn excuses, ik heb vanmorgen niet goed gekeken. Het is inderdaad zeer vreemd en ga in de toekomst nog beter opletten!

groet

Alex



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 819
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: De rekening betalen...

Bericht door Ajax » wo apr 24, 2013 15:23

Wade schreef:Ik geeft heel graag een fooi als de service ok was, maar als mensen me proberen te bedotten is de kous af. En tegen zulke praktijken kan ik niet. Dat de mensen arm zijn mag hier geen excuus wezen.
In NL (en vast BE ook :) ) vertrouw ik eigenlijk wel op de afrekening via de kassa, maar in BR is dat idd not done. Laat het altijd aan mijn lief over en die checkt altijd de rekening! Zelfs als die ober heel relaxt en sympathiek is geweest. En inderdaad, het klopt regelmatig gewoon niet....! Brazilianen zijn aardige mensen, maar met geld moet je ze blijkbaar niet vertrouwen... Vindt iemand hier dat je Brazilianen wél kan vertrouwen? :?: :)



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: De rekening betalen...

Bericht door Bert » wo apr 24, 2013 15:39

Veel Brazilianen ( zelfs met goede opleiding) kunnen gewoon echt slecht hoofdrekenen.. dat ik mij al vaak opgevallen. Daarbij worden niet alleen foutjes gemaakt in het voordeel v/d Braziliaanse rekenaar. Is kennelijk niet hun sterkste punt..laat staan het hoofdreken niveau van een ober. Ik vermoed overigens dat deze kassabon nep is. ( kwam hem ook al lang geleden tegen op face) want zo help je echt je tent om zeep want dit verschil valt iedereen direct op.

In strandtenten in Fortaleza werd eerder altijd geprobeerd je een poot te lichten. Nu komt het mijn inziens minder voor. In andere restaurants of bars kloppen de rekeningen eigenlijk gewoon altijd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7476
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: De rekening betalen...

Bericht door Progresso » wo apr 24, 2013 17:54

Ja, hoofdrekenen (of ook maar enig begrip van getallen) is veel Brazilianen volledig vreemd. Hetzelfde geldt voor taal. Als ik het niet mis heb is ongeveer 30% van de bevolking in Ceará functioneel analfabeet. Gelukkig zie je de situatie wel langzaam aan verbeteren.

Ondertussen gaat in Nederland het niveau van taal en rekenen bedroevend hard onderuit. Er zijn tegenwoordig zelfs gerenommeerde liedjesmakers, die in een tekstje van een paar regels een stuk of vijf spel- en stijlfouten weten te proppen. De Pabo studenten krijgen het niet voor elkaar om een berekening als "hoeveel is 50% van 50%" te berekenen. Een minister-president begrijpt een simpel rekensommetje van zijn minister van Financien niet en gaat voor €5 Miljard de bietenbrug op.
Ajax schreef:Brazilianen zijn aardige mensen, maar met geld moet je ze blijkbaar niet vertrouwen... Vindt iemand hier dat je Brazilianen wél kan vertrouwen?
Ach, ik heb wel eens ergens een stukje ergens gelezen van een Nederlandse horecaondernemer in Brazilie die zonder problemen R$ 20.000 aan een bevriende Braziliaan heeft uitgeleend.....en nog steeds op zijn geld wacht.

Je kunt Brazilianen heel goed vertrouwen met geld, alleen je moet zorgen voor een goede stok achter de deur.

In Nederland is het lenen van geld van vrienden en familie iets minder gebruikelijk. Je gaat eerder naar een bank of vraagt de leverancier om een krediet. De cijfers van de BKR liegen er niet om: Ruim 700.000 Nederlanders kunnen niet aan hun betalingsverplichtingen voldoen. Nederlanders zijn aardige mensen, maar met geld moet je ze blijkbaar niet vertrouwen.



renev
Artikels: 0
Berichten: 55
Lid geworden op: di jan 12, 2010 00:09

Re: De rekening betalen...

Bericht door renev » do apr 25, 2013 00:25

Hier bij Botego Beira mar ook gehad , 4 bier erbij geschreven op conta. Kom ik dus ook nooit meer. De normale rekening betaald en weg.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5111
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: De rekening betalen...

Bericht door quasimodo » do apr 25, 2013 01:23

Gebeurd in Nederland ook wel eens. Heb er pas een probleem mee als het strucktureel is. Als je het ziet, en het aangeeft, en het word netje opgelost. Ben ik toch altijd geneigd te geloven dat het een foutje is. En zou dan ook niet de zaak meteen boycotten. Maar geven jullie het ook aan als er te weinig op staat? Dit gebeurd namelijk ook wel eens, dan heb je grote kans dat het bij iemand anders op de rekening staat.

Bij Botego Beira mar is het toch altijd harstikke druk(of ik heb een ander tentje voor ogen)? Lijkt me niet dat dit dan een standaard praktijk is. Als ze dit strucktureel doen, is het zo bekent onder de klanten, en zou het wel te merken moeten zijn aan teruglopende klandiezie.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7476
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: De rekening betalen...

Bericht door Progresso » do apr 25, 2013 02:02

mtilburg schreef:Er mist een bedrag van 64,80

Als dat soort fouten gebeurt, schaam je je wel rot. Ik moet ook zeggen dat klanten die pontificaal de rekening gingen narekenen me wel een wat nerveus maakten, maar gelukkig bleek ik vaker een fout in mijn nadeel te maken.
Er waren dan best wel klanten die me ook op die vergissing wezen. En niet op faceboek of elders rondbazuinden wat een stommerd ik wel was. Er waren natuurlijk ook klanten die dat juist WEL deden.
:twisted:

Uit mijn hoofd bedraagt de totale rekening R$ 111.30 plus R$ 11.13 = R$ 122.43

R$ 190,52 -/- R$ 122.43 = R$ 68.09

In jouw geval schiet je alsnog R$ 3.29 bij in. Ik heb het voor de zekerheid nog met zo'n apparaat nagerekend.

Ik begrijp wel waarom de Brazilianen bij jou pontificaal die rekening gaat zitten narekenen en zich op Facebook bezwaren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7476
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: De rekening betalen...

Bericht door Progresso » do apr 25, 2013 03:09

Beste Maarten,

Zie het als positief opbouwend. Je geeft zelf aan dat de klanten over je roddelen, de rekening in jouw horecagelegenheid pontificaal narekenen en op Facebook negatieve zaken over je tent berichten. Verder lees ik in je post dat je aangeeft dat het wel vaker gebeurd. Als klap op de vuurpijl val je nog een keer door de mand met een rekenfout.

Dat lijkt me alles bij elkaar een behoorlijk serieus probleem. Dat jij het gelijk weer ziet als spijkers op laag water zoeken bestempelt is weer volledig voor jouw rekening. Ik probeer je alleen maar een spiegeltje voor te houden.

Nu gebeurt het overal wel eens dat er een vergissing gemaakt wordt. Als er sprake is van een vergissing dan wordt er over het algemeen door een Braziliaan niet zo moeilijk over gedaan, de ober corrigeert de rekening en men rond alsnog de rekening netjes af of laat het kleingeld op tafel liggen.

Als er sprake is van opzet dan zal de gemiddelde Braziliaan dat niet direct laten merken. Men vraagt vriendelijk aan de ober om de rekening te corrigeren, laat geen wisselgeld achter en komt gewoon nooit meer terug in de zaak.

Echter als Brazilianen merken dat ze ronduit belazert worden hebben ze een heel vervelend trekje. Men gaat over je roddelen, achterklap vertellen, onwaarheden vertellen, autoriteiten inschakelen en men schuwt niet om dit op Facebook te delen. Je moet het dan wel heel erg bont maken, want een Braziliaan is over het algemeen erg positief ingesteld.

Ik ken hier in Fortaleza geen tent van Nederlandse horecaondernemers waar Brazilianen pontificaal hun geld natellen, op hun Facebook timeline vervelende ervaring schrijven of achter de rug van de ondernemer roddelen. Gek he.

Stop even met hyperventileren, lees het eens op een manier dat je jezelf niet gelijk aangevallen voelt en reflecteer wat ik generiek zeg op je eigen winkel en wees eerlijk tegen jezelf. Reageer dan even de komende dagen niet op dit onderwerp en vertel het forum op maandag of zo hoe je er dan tegen aankijkt.

Nogmaals, no hard feelings, voel je niet de gebeten hond. We zijn er tenslotte op dit forum om het een beetje gezellig te houden en van elkaars ervaringen te leren.

Groet



comulder
Artikels: 0
Berichten: 616
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: De rekening betalen...

Bericht door comulder » do apr 25, 2013 10:33

Om gedoe met een (vermeend) onjuiste rekening te voorkomen meld ik altijd vooraf aan de ober dat ik elders ervaringen had met rekeningen die niet klopten, sindsdien rekeningen controleer en dat ook nu ga doen. Ik doe dat wel op een luchtige manier. Trouwens al eens een leuk akefietje meegemaakt met een ober op Praia Futuro. Ik was daar alleen (ja, echt waar :mrgreen: ) en die ober zou wel even een dametje voor me regelen. Na mijn echtgenote hier van op de hoogte gebracht te hebben, zijn met echtgenote en ik de volgende dag opnieuw naar dezelfde barraca gegaan. Je had het gezicht van die ober moeten zien toen hij door mijn echtgenote geconfronteerd werd met zijn aanbod om een dametje voor mij te regelen, onvergetelijk :lol:



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: De rekening betalen...

Bericht door Wade » do apr 25, 2013 12:04

Vanaf nu hebben alle Hollanders een rekenmachine bij als ze op het strand zitten :twisted:

Wat die Boteco Beira Mar betreft, nog nooit geweest. Gaat er wel eens iemand van hier naar de originele Boteco? Vroeger gingen wij daar altijd 's zondags, was altijd gezellig druk en weinig toeristen. Maar de laatste keer was het er heel kalm. Ik weet niet of dat met de opening van de tent aan de Beira Mar te maken heeft of met het feit dat het toen de carnalvalsperiode was.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 819
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: De rekening betalen...

Bericht door Ajax » vr apr 26, 2013 17:41

Progresso schreef:Nederlanders zijn aardige mensen, maar met geld moet je ze blijkbaar niet vertrouwen.
Progresso, nee die redenering gaat niet op. Wat de reden ook is (armoede, slecht hoofrekenen, etc.), Brazilianen en geld is echt een andere combinatie dan NL-ers en geld. Maar wel hulde dat je het opneemt voor de Braziliaan.

Snap overigens wel dat Maarten zich hier niet in kan vinden, maar die is NL-er en ziet het juist van de andere kant.
zijn met echtgenote en ik de volgende dag opnieuw naar dezelfde barraca gegaan. Je had het gezicht van die ober moeten zien toen hij door mijn echtgenote geconfronteerd werd met zijn aanbod om een dametje voor mij te regelen, onvergetelijk
We kunnen ons er iets bij voorstellen (hadden er wel bij willen zijn), zal wel wat stof hebben doen opwaaien! :D



Gaucho
Artikels: 0
Berichten: 125
Lid geworden op: za okt 17, 2009 16:15
Locatie: Rotterdam - Salvador
Contacteer:

Re: De rekening betalen...

Bericht door Gaucho » zo jun 02, 2013 09:40

Salseros schreef:Ik zag deze foto op Facebook, weet niet waar dit restaurant was, maar geeft aan dat je toch echt alles moet nakijken bij het afrekenen... :x

Afbeelding

Zo even uit mijn lange winterslaap gekomen. Daarom als mijn vrouw en ik ergens heen gaan noteren we alles wat we bestellen met de prijs erbij op een papiertje. De bon kijken we na bij ontvangs van de ober. En als het niet klopt tja gewoon stampij maken en laten zien dat je niet van gisteren bent. Ook in Brazilië doen wij het zo.

:D


Afbeelding

Wade
Artikels: 0
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: De rekening betalen...

Bericht door Wade » do jun 13, 2013 16:04

Gisteren met mijn vrouw rodizio gaan eten bij Boi Preto/Negro aan de Beira Mar.

2 jaar geleden 55 R$ pp, hetgeen ik al veel vond, nu is het meer dan 80 pp. Rodizio voor 2 personen, 1 caipirinha, 1 cocktail zonder alcohol en 1 cola = 224 reais (we moesten ook betalen omdat er een pianista zat te spelen voor dia dos namorados).

Schandalig, ronduit schandalig...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7476
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: De rekening betalen...

Bericht door Progresso » do jun 13, 2013 23:19

Dat Boi Preto is inderdaad een afrader. Ik ben er een half jaar geleden ook geweest. Was ook zoiets kwijt.

Wat een dramatische sfeer met al die obers. De kwaliteit van het eten leek op het eerste gezicht ok, maar schijn bedriegt. Dit was duidelijk vlees van een dag geleden.

Typische tourist trap.



Plaats reactie