geld overmaken van brasil (BdoB) naar NL of USA

Onderwerpen over Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
gatojoss

geld overmaken van brasil (BdoB) naar NL of USA

Bericht door gatojoss » do feb 23, 2012 13:15

Hallo,

wie kan mij vertellen hoe ik het beste vanuit brazilie het geld van mijn rekening bij Banco do Brasil kan overmaken naar NL of evt naar USA. PS ik praat niet over enkele duizenden euro's maar toch "iets" meer.

Bedankt,
Joss

Progresso
Site Admin
Site Admin

Re: geld overmaken van brasil (BdoB) naar NL of USA

Bericht door Progresso » za feb 25, 2012 01:59

Tot R$3000 via BB

Als het om een bedrag, zoals in jouw geval, boven de R$3.000 gaat dan komt de Banco Central er (zichtbaar) aan te pas. Jouw bank zal dan om meer details vragen, zoals de herkomst van het geld (erfenis, inkomen, verkoop huis, winst onderneming, vroegere banktransfers NL-->Brazilie via BC). Het beste is even te bellen 0800 729 0722 of nog beter naar het hoofdkantoor (niet naar je filiaal) in de staat waar je woont tegaan. Daar zit iemand die zich uitsluitend bezighoudt met cambios.

Als alles in het verleden keurig geregistreerd was bij de receita federal hoef je je geen zorgen te maken. Het wordt pas moeilijk als het onduidelijk is waar het geld vandaan komt. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een praktisch probleempje.

Verder zul je ook nog even moeten afrekenen met de fiscus. Stel je hebt een aantal jaren een prive investering van $100.000 gedaan met geld afkomstig uit Nederland, geregistreerd bij de BC, en die investering is nu bijvoorbeeld R$ 800.000 waard dan wordt over het verschil tussen de twee bedragen aangemerkt als capital gains en daar wordt dan inkomstenbelasting a 15% over geheven.

Voor jouw probleem zijn de oplossingen dan als volgt:

1. Via een reguliere overschrijving BB naar NL

1. Gebruik de creditcard van je Braziliaanse bank (zorg ervoor dat hij geschikt is voor internationaal gebruik) en laat in NL of USA je rekening leeglopen via aankopen met je creditcard.

2. Een aantal kleinere transfers (onder de R$3000 per keer). UIt mijn hoofd max. vier per maand, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Let wel, in alle gevallen betaal je nog IOF belasting, uit mijn hoofd 0.35%, transferkosten, kosten bij de bank in NL en ben je niet zeker van de exacte valutadatum. Bij het gebruik van de creditcard is de wisselkoers 4% onder de middenkoers. Je creditcard is gekoppeld aan je CPF, dus ook daar kun je problemen krijgen met grote bedragen.

Voor het geval de herkomst van het geld niet geheel, of geheel niet duidelijk is moet je op zoek naar iemand die R$ nodig heeft en € of US$ nodig heeft en die bereid is een risico te lopen. Let wel, je loopt zowel in NL, Brazilie en US een risico dat beide partijen worden aangeklaagt voor money laundering.

Er zijn nog wel een paar mogelijkheden om geld uit Brazilie te repratieren, maar die vragen wat meer persoonlijke details, die je beter niet op een publiek forum kunt delen.

Groet

Richard

gatojoss

Bericht door gatojoss » zo feb 26, 2012 17:42

hallo,

hoe kan ik jou prive contacteren. Het gaat over een huis wat ik een aantal jaren gekocht heb, gewoon met wit legaal geld uit nederland en ik heb het vorig jaar verkocht. Het volledige bedrag staat ook in de verkoopsovereenkomst, ik verwachtte toch al dat ik zou moeten bewijzen hoe ik aan het geld kwam dus ik heb geen gedeelte zwart verkocht.
Dat met de fiscus moet ik nog regelen want ik weet dat er over de meerwaarde een belasting betaald moet worden, jammer genoeg wel, niet zoals in nederland.
Het kan zijn dat ik daar ook nog help bij nodig heb. Dus als iemand zich hier op het forum geroepen voelt om mij daarbij te helpen, dan graag.
Alle papieren zijn nl in het portugees, ik heb wel het programmatje al gedownload om alles in te vullen en ook nog een ander programmaatje om het op te sturen maar er zijn vragen waar ik het antwoord niet op weet, omdat ik ook niet goed portugees kan lezen.
Met een aantal jaren enkele duizenden reais per maand zou ik ook tevreden zijn want het brengt toch een aardige cent op daar in brazilie.
Ik woon wel nog in europa en heb enkel een BB account en een CPF nummer.

Het vervelende is dat bijna niemand bij BB in santos engels kan praten, dus dat schiet ook niet echt op.

Bedankt alvast,
Joss

Tineke

Bericht door Tineke » di okt 21, 2014 09:44

Ha Joss.
Ik sta nu voor hetzelfde probleem en vraag me af welke oplossing je gekozen hebt en of je nog tips hebt welke weg het beste is.

Plaats reactie