€-koers aan het einde van het jaar

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Bert » za aug 17, 2013 03:37

gaat zo wel erg hard ... :roll: :cry:



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1016
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Wade » za aug 17, 2013 09:47

Fantastich voor de mensen die er nu met vakantie gaan. Hopelijk blijft dit nog even duren!



BocaSeca
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: vr jun 22, 2012 13:22

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door BocaSeca » za aug 17, 2013 12:13

Wat is de huidige wisselkoers bij het pinnen, en is dit nog afhankelijk van de bank(en)?

edt:
Volgens de rabobank zou dit alsvolgt bepaaald worden:
Rabobank gebruikt de wisselkoers zoals door Mastercard (Rabo Wereldpas en creditcard) en/of
VISA (creditcard) wordt vastgesteld en verhoogt deze met een koersopslag van 1% voor
gebruik met de Rabo Wereldpas en met 1,5% voor gebruik met de creditcard. Het moment van
verwerken van de opname is bepalend voor de daadwerkelijk gehanteerde koers.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » ma aug 19, 2013 00:27

Mastercard wisselkoersen. Reken op 1 à 1.5% verlies.

Op deze koersen zet de Rabobank (en ING) nog hun opslag van 1% bij gebruik van een pinpasjes en 1.5% van een creditcard.

Verder is het belangrijk te weten dat je volledig aan de goden bent overgeleverd:
The exchange rate that is applied to a transaction is the exchange rate as of the day of settlement which is the day that MasterCard determines the settlement amount to be exchanged between the acquirer and the issuer.
Hier staat in gewoon Nederlands dat Mastercard bepaald wanneer de transactie wordt "gesettled". Dit is dus niet de dag dat je pint. Wanneer het wel is hangt af van het meest gunstigste moment voor Mastercard.

Even een rekenvoorbeeldje voor een pensionado met een AOW/pensioen van €2000/maand. Om dit bedrag van ruim R$6000 op te nemen moet je dus minimaal 10 keer pinnen. De meeste banken rekenen hiervoor €2.00 (R$60)of verstoppen dit bedrag in een duur "wereldpakket". Daar bovenop komt nog eens het wisselkoersverlies van ruim 2,5% (1,5%+1,0% over 101,5%) over een bedrag van R$6000, is R$150. Om een bedrag van €2000 te pinnen ben je dus minimaal R$200 kwijt.

Ik doe zelf het liefst geen zaken met banken. Dat bevalt me prima. De enkele keer dat ik noodgedwongen naar zo'n arrogante club moet schiet mijn bloeddruk omhoog en als het een beetje tegenzit mag je je net opgehaalde geld afgeven aan de collectedienst, omdat de banken hier weigeren om ook maar de meest elementaire wettelijk verplichte veiligheidsmaatregelen te treffen.

Ik heb in een eerder draadje als eens aangegeven dat je dit soort transacties beter met Bitcoins kan doen, lekker vanuit je luie stoel. Als ik NU een transactie zou doen van 2000€ naar BRL dan kost me dit €3 met een omrekenkoers van R$3,20.
Laatst gewijzigd door Progresso op ma aug 19, 2013 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.



muddyron
Artikels: 0

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door muddyron » ma aug 19, 2013 16:47

om te beginnen hoef je helemaal niet minimaal 10 keer te pinnen voor E2000 of te wel ruim RS 6000,bij ING kun je omgerekend R1000 per dag opnemen ,word zelfs meer naar mate koers E verder stijgt en je dus meer RS op kunt nemen .
dat betekent nu 6x pinnen en geen 10.
en verder tel jij de kosten van pinpas en creditcard gewoon bij elkaar op?
bij creditcard word inderdaad kosten gerekend, bij mijn wereldpas zie ik op mijn afschriften geen extra kosten vermeld.
bitcoins hadden al een discutabele reputatie ,maar na het laatste witwas schandaal nu in de VS,waar bitcoins vooral voor gebruikt werden ,is dat helemaal geen optie.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » ma aug 19, 2013 18:33

@Muddyron:

Volgens vele berichten is er een maximum van R$600 per dag. Even afgezien dat het volgens velen een gok is of de automaat het geld wel uitspuwt, maar wel afschrijft. Als je de diverse fora leest (gringoes, Brazilweb.de etc) dan staan deze bol van incidenten met skimming, niet werkende automaten, overvallen enz. Maar als jij tevreden bent met een bank die voor weinig service veel aan jouw verdient heb ik daar geen moeite mee.

Wat ik doe is de Mastercard koers optellen bij de koersopslag die jouw bank hanteert. De koers van Mastercard is een "gok" en volledig intransparant. Jouw bank doet er nog eens 1% bij op, als je een Rabo bankpasje gebruikt. Als je een creditcard gebruikt willen ze 1.5%. Dit is precies zoals het in de voorwaarden van Rabo (en ING) staat. Men neemt eerst de koers van Mastercard en dan de opslag.

Om even heel concreet te worden: De settlement koers van Mastercard voor 17, 18 en 19 Augustus zijn nog niet gepubliceerd op hun website. Als je dus in het weekend tot ongeveer nu pint, heb je werkelijk geen idee wat de koers is die jouw bank gaat rekenen. Als ik het goed heb (maar ik kan het hier mis hebben) rekenen ze dus met de koers van 16 Augustus, zijnde R$3,02 ipv R$3,20. Dat is dus een verschil van 6%.

Op jouw afschrift worden waarschijnlijk geen extra kosten berekend omdat je een duurder pakket bij je bank hebt gekozen. Ipv €2,00 per transactie, betaal je waarschijnlijk iets van €6 per maand voor je pakket.

Als ik NU een transactie doe met Bitcoins heb ik een koers van R$3.30. Totale kosten €3,00.

Discutabele reputatie: Verklaar je nader. Ik volg Bitcoin op de voet, maar ik ben niet op de hoogte van enig witwas schandaal. Ik ben heel benieuwd waaraan je refereert.

Uiteraard kun je met Bitcoins geld witwassen, dat kun je echter ook met goud, diamanten, R$, US$, onroerend goed, olie, graan. Maar dat maakt goud, diamanten, R$, US$, onroerend goed, olie of graan een dubiees product. Toch?

Ik vind het prima als je kiest voor een slechte koers, hoge kosten en een dramatische service. Ik maak echter gebruik van Bitcoins en dat bevalt me prima.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Bert » ma aug 19, 2013 18:52

Progresso schreef:
Volgens vele berichten is er een maximum van R$600 per dag.
Niet bij de Banco Brasil. Hier kan je nog R$ 1000 per dag pinnen
Progresso schreef:
Ik vind het prima als je kiest voor een slechte koers, hoge kosten en een dramatische service. Ik maak echter gebruik van Bitcoins en dat bevalt me prima.
Ik heb na aanleiding van dit bericht ook maar even geprobeerd om met Bitcoins te betalen in Fortaleza bij de bakker, croco beach, slager, Shell, Hiper. Was geen succes kan ik je garanderen....



muddyron
Artikels: 0

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door muddyron » ma aug 19, 2013 19:04

progresso ,zou ik nu na 10 jaar gepind te hebben in brazilie niet weten ,hoeveel ik op kan nemen met mijn pincard,denk je nu echt dat wij allemaal idioten zijn en jij de wijsheid in pacht hebt?
wat betreft bitcoins ,heb je vorige week het artikel niet gelezen in de telegraaf over het witwasschandaal in de VS met bitcoins,alhoewel ik een klein vermoeden heb dat jouw voorkeur meer uitgaat naar de volkskrant.
het is een beetje zoals sven al zei ,je moet niet altijd miereneuken.
heb net voor de zekerheid maar even met de ING gebeld en daar kreeg ik te horen dat met een wereldpas in het buitenland totE 500 gepind kan worden uit geldautomaten en tot E2500 betaald kan worden aan kassa van winkels ,dit uiteraard allemaal per dag maximaal.
nu hebben de banken hier in Brazilie een maximum voor opnames per dag ingesteld,dat bij de Banco do brasil RS 1000 is en bij Hssbc was dat laatste keer dat ik er pinde maar RS 300 en bij 24 horas automaten is het ook RS 1000.
Laatst gewijzigd door muddyron op ma aug 19, 2013 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.



Gebruikersavatar
q en q
Artikels: 0
Berichten: 279
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 23:55
Locatie: Teresina

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door q en q » ma aug 19, 2013 19:14

hahahahahahaha Muddyron men kan beter wat anders doen dan mierenneuken als je begrijpt wat ik bedoel rsrsrsrsrsrsrsrs :-)


Leef met de dag........morgen kan het je laatste zijn ;-)

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » ma aug 19, 2013 20:24

€1= BRL 3,23 (3,35 met Bitcoins)

@Muddyron : Ik ben blij dat je bevestigd wat ik al zei. HSBC R$300 per dag. Tja, dan ben je dus iedere dag een uurtje of twee bezig om je geld op te halen. 24horas is natuurlijk een alternatief, maar.......die rekenen volgens mij R$12 per transactie. Blijft over de BB, lekker een uur in de rij staan om geld te pinnen.

Afijn, met 10 jaar ervaring ben je blijkbaar heel gelukkig met de koersen, kosten en dienstverlening. Prima. Het enige wat ik laat zien is dat er een volwaardig alternatief bestaat.

Ik heb even de berichtgeving in de Telegraaf opgezocht. Zoals verwacht een artikeltje met 500 woorden en een enorm onsamenhangend en tranentrekkend verhaal. Wat gebeurt er nu werkelijk. FinCen (zeg maar de Amerikaanse federale variant van de AFM) heeft een duidelijke guidance afgegeven over de mogelijke wettelijke status van Bitcoins en ondernemingen die een business hebben opgezet rondom het fenomeen Bitcoin. Nu vraagt echter een rechter in de staat Nyew York 22 bedrijven om te getuigen. In het bericht wordt dan in de laatste alinea een volledig ongerelateerde onderneming (Liberty Reserve) aangehaald die zich volgens de Amerikanen schuldig hebben gemaakt aan witwassen (en dat moet eerst nog maar bewezen worden).

Echter, er is nog geen enkele jurisdictie in de wereld die duidelijk aan heeft gegeven wat Bitcoins nu eigenlijk zijn (is het geld, is het een commodity etc). Wel hebben een aantal landen al aangegeven hoe zij Bitcoins fiscaal behandelen (Nederland, Brazilie, Dld en nog een aantal landen).



muddyron
Artikels: 0

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door muddyron » ma aug 19, 2013 21:02

je bent echt de kampioen selektief lezen clown,ik snap van mezelf niet dat ik nog steeds reageer op die onzin stukjes van jou,dit is dan ook de laatste keer ,het heeft toch geen nut blijkbaar bij types zoals jij.
daar gaan we, nog nooit een uur in de rij gestaan om geld te pinnen bij Banco do brasil,in tegenstelling tot het lezen van jouw flapdrolposts,daar gaat wel veel tijd in zitten.
verder bevestig ik helemaal niks wat jij zei,ik geef alleen de feiten en die zijn totaal anders dan jij met jouw zogenaamde vele berichtenbronnen .
de reden dat ik zo gelukkig ben hier heeft niet zo zeer te maken met de koersen ,kosten en dienstverlening,maar veel meer met het feit dat ik die zogenaamde bijdehandse typetjes en wannabees zoals jij , hier in Brazilie niet zo vaak tegenkom
en daar word ik nu gelukkig van.
ik heb geen idee wanneer ,waar en hoe het bij jou allemaal misging,maar jongen jij hebt echt professionele hulp nodig om jouw ego weer een beetje onder controle te krijgen en vooral te houden.
veel sterkte daarbij.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » ma aug 19, 2013 21:42

@Muddyron: Wees en blijf vooral gelukkig. Ik heb geen idee waarom je zo agressief reageert. Ik geef alleen voor de geinteresseerde lezer aan hoe je meer R$ voor je € krijgt. Niets moet van mij, het is alleen een alternatief.

Als je op een bedrag van €2000 per maand iets van R$200 meer kunt krijgen lijkt me dat nuttige informatie. Ik zie op dit forum mensen een keuze maken voor een vlucht met ArkeFly omdat die €50 goedkoper is dan TAP. Waarschijnlijk speelt voor jou geld geen rol. Er zijn echter mensen waar wel iedere R$ telt. In plaats van klantonvriendelijke instituten als banken te subsidieren kunnen deze mensen wellicht die extra R$200 aan familie in Brazilie besteden door Bitcoins te gebruiken.

Wat jij "zogenaamde" berichtenbronnen noemt zijn gewoon originele documenten die autoriteiten worden uitgegeven, in dit geval de "subpoena" van een rechtbnk in de staat New York. Ik hecht daar meer waarde aan dan aan Telegraaf journalisten die stukjes slecht vertaald overtikken en omwille van de "kijkcijfers" er een sensatiestukje van proberen te maken. Maar ja, de gemiddelde Telegraaf lezer is snel zoet en slaapt weer lekker verder.

Als iemand hier in dit draadje vraagt hoe die wisselkoers bij Rabobank (en ING) tot stand komt dan laat ik zien hoe intransparant die koers tot stand komt, en wel aan de hand van feiten.

Blijf vooral R$1000 pinnen bij de Bancodo Brasil ,waar niemand over je schouder meekijkt, er nooit wachtrijen zijn en nog nooit iemand bij het verlaten van de bank, nadat je eerst over de bedelaars bent gestruikeld, wordt overvallen, waar de automaten altijd werken en als je je saldo in Nederland wil checken de online banking portaal van ING het altijd doet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » di aug 20, 2013 01:02

Maarten,

Er zitten best wel een paar haken en ogen aan Bitcoins. Maar als je gewoon je gezonde boerenverstand gebruikt is er niets aan de hand. Het allerbelangrijkste is dat je niet de vergissing maakt om uit "hebzucht" je Bitcoins vast te houden tot je een betere koers krijgt. Dit is gewoon dom gespeculeer.

Hier gaan we:

Ik koop mijn Bitcoins bij het Nederlandse bedrijf fbtcexchange.

De totale kosten zijn 0.45% trading fee en €1,00 voor de Ideal betaling. Ik koop mijn Bitcoins hier voor €80 (nu, 19-8-2013).
De Bitcoins zijn direct beschikbaar. Deze Bitcoins verstuur ik naar mijn LocalBitcoins adres. Dit duurt ongeveer een uur (en dit vind ik dus een nadeel). Als je op "sell Bitcoins" drukt komen alle adverteerders in Brazilie te voor schijn met hun aanbieding. Kies hier iemand met een behoorlijke rating en die via Online banking zaken doet, het liefst bij dezelfde bank. Hier betaald alleen de adverteerder fees. Als verkoper betaal je niets. Als je een goede verkoper hebt, heb je het bedrag binnen vijf minuten op je eigen rekening.
De aanbieding die ik nu heb is van ene Brozzy die zijn Bitcoins aanbiedt voor BRL 277,00. Zoals je in onderstaand screenshot kunt zien heb ik net 7 Bitcoins aan hem verkocht.

Afbeelding

De koers is dus te berekenen als volgt: BRL277/€80= BRL 3.46 voor 1 EURO.

Ik heb voor de duidelijkheid het voorbeeld even aangevuld met het Nederlandse bedrijf fbtcexchange. Zelf handel ik niet via dit bedrijf, omdat ik geen Bitcoins hoef te kopen. Er zijn vele andere bedrijven en particulieren waar je Bitcoins kunt kopen en verkopen. Kijk een beetje uit voor onserieuze aanbiedingen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » di aug 20, 2013 02:13

Kijk, het obscure muntje wordt door de Duitse regering erkent als geld.

"zogenaamde" Bron: Frankfurter Algemeine, een soort FD, alleen beter Ron.
Deutschland erkennt Bitcoins als privates Geld an

Die Internetwährung Bitcoins hat in Deutschland einen weiteren wichtigen Schritt Richtung Rechtssicherheit gemacht. So erkennt die Bundesregierung die digitale Währung als „Rechnungseinheiten“ an. Damit seien sie eine Art „privates Geld“, welches in „multilateralen Verrechnungskreisen“ eingesetzt werden kann. Das Herstellen von Bitcoins ist somit „private Geldschöpfung“, wie das Bundesfinanzministerium mitteilte.

Damit ist die Digitalwährung rechtlich und steuerlich gebilligt.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Bert » di aug 20, 2013 03:39

http://g1.globo.com/economia/mercados/n ... do-bc.html

Volgens dit artikel komt er morgen een bloedbad op de valutamarkt als de R$ niet stopt met zakken..



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » di aug 20, 2013 15:22

Maarten,

Ik zie niet in waarom je twijfelt. Ik laat je een real life transactie zien. Bewust heb ik gekozen voor niet de allergoedkoopste manier of aanbieder. Er waren op dat moment ook mensen die Bitcoins wilde kopen voor R$300. Ik had in Nederland ook Bitcoins goedkoper kunnen aanschaffen. Ik heb echter gekozen voor een manier waarop iemand zonder diepgaande kennis van de Bitcoinmarkt een eenvoudige transactie kan doen.

Dat de koers van R$ 277,00 voor een Bitcoin een reele was is eenvoudig te checken op de Braziliaanse Bitcoinbeurs Mercadobitcoin.

Zover ik heb kunnen nagaan laat ik nergens kosten weg.

Of je een verschil van 8% (R$3,16 via de bank of R$3,45 via Bitcoins) mierenneuken vindt laat ik graag aan jouw over. Ik ga in ieder van de "winst" van R$150 zometeen lekker een picanha eten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » di aug 20, 2013 15:44

Bert schreef:http://g1.globo.com/economia/mercados/n ... do-bc.html
Volgens dit artikel komt er morgen een bloedbad op de valutamarkt als de R$ niet stopt met zakken..
Ja, en dat bloedbad kunnen we eigenlijk best wel letterlijk nemen. Door de hoge US$ wordt de inflatie behoorlijk aangewakkerd en wel op de voedselprijzen, zeg maar het dagelijks brood, bonen en rijst van de gemiddelde Braziliaan.

Allereerst zullen de prijzen van brandstof omhoog moeten gaan. Momenteel wordt een liter diesel onder kostprijs verkocht (Via een ingewikkeld subsidietraject via Petrobras, die daarom iedere dag een behoorlijk verlies maakt). Ook de aankoop van kunstmest uit het buitenland en de gen-gemodificeerde zaden van Monsanto gaan in R$ fors duurder worden. Ook de inkoop van geimpoteerd graan voor de cariocinhas wordt fors duurder.

Waarschijnlijk heeft de regering Dilma niet de moed om in het jaar voor de verkiezingen een paar zeer impopulaire maatregelen te treffen die direct haar PT achterban negatief raakt. Dat wordt dus aanmodderen tot aan de verkiezingen. De nieuwe middenklasse gaat dit niet pikken en het moment supreme wordt natuurlijk de komende wereldkampioenschappen over 11 maanden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7416
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Progresso » di aug 20, 2013 18:28

Maarten,

Als je Bitcoins wil gebruiken als belegging dan kan dat ook. Ik zou Bitcoins als uiterst speculatief bestempelen. Niet iedereen wil dit en dat is maar goed ook.

Gebruik je Bitcoins om van R$ naar € om te zetten dan heb je inderdaad een risico van ongeveer 1 uur dat de koers omhoog of omlaag kan gaan. De afgelopen twee jaar is het mij altijd gelukt om minimaal 20% meer te krijgen voor mijn Bitcoins dan de officiele koers. Doordat Bitcoins populairder worden zie je dat percentage wel gestaag dalen. Ik denk dat als er genoeg vragers en aanbieders zijn en de nieuwigheid er een beetje van af is, dat de koers van de Bitcoins snel naar de officiele koers gaat.

Ondertussen heb ik ook bericht gehad van de Banco Central en de Receita Federal. Bij je jaarlijkse aangifte van vermogen in het buitenland moet je dit gewoon vermelden onder de post diversen. Echter als je de Bitcoins niet in het buitenland hebt, dan hoef je dat niet te doen. Mijn vraag met betrekking tot Bitcoins als middel om R$ te wisselen is in behandeling.

Van de Receita Federal heb ik tot nu toe geen bericht gehad. Mijn vragen met betrekking tot de fiscale behandeling van vermogenswinst (en verlies) met Bitcoins, inkomen uit en met Bitcoins en een aantal andere vragen zijn onbeantwoord gebleven.



Gebruikersavatar
q en q
Artikels: 0
Berichten: 279
Lid geworden op: wo nov 10, 2010 23:55
Locatie: Teresina

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door q en q » di aug 20, 2013 21:42

zonder dollen vandaag boven de 3,20 RS voor 1 € ...........3.2114 ;-)


Leef met de dag........morgen kan het je laatste zijn ;-)

Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: €-koers aan het einde van het jaar

Bericht door Bert » wo aug 21, 2013 23:55

Kijk eens naar de koers v/d Turkse Lire, Thaise Bath, Indische roepie. Als die munten zakken zo'n beetje hetzelfde als de R$. Zakt nu de R$ ? Of stijgt de US $ in een hoog tempo...



Plaats reactie