Overmaking per bank naar Brazilie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Ruud
Artikels: 0
Berichten: 63
Lid geworden op: di dec 11, 2007 15:21
Locatie: Amsterdam

Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Ruud » zo nov 03, 2013 17:19

Ik wilde proberen om via ING-internetbankieren geld over te maken naar een rekening bij ITAU te Fortaleza. Daarvoor is een IBAN en BIC(SWIFT) code nodig. De nummers die ik heb lijken niet te werken. Weet iemand of het formaat van een Braziliaans IBAN-nummer hetzelfde is als een Europees (18 posities)? Heeft iemand wel eens een dergelijke overboeking gedaan en wat waren de ervaringen ten aanzien van de wisselkoers en de kosten?



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Salseros » zo nov 03, 2013 18:15

Ik heb weleens geinformeerd bij ABN Amro, maar zij berekenen nogal wat kosten voor het overmaken, als ik het goed kan herinneren minstens hetzelfde als bij Western Union. Ook overmaken per bank duurt een stuk langer. Ik zou er niet aan beginnen.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Progresso » zo nov 03, 2013 20:57

Ruud,

Brazilie kent (nog) niet het IBAN systeem. Je moet gebruik maken van een zogenaamde Wereldbetaling.

Bij ING moet je proberen alle velden in te vullen. IBAN lukt natuurlijk niet, dus die laat je leeg.

SWIFT/BIC code Itau: Banco Itaú S/A, São Paulo (Head Office) ITAUBRSP

In mededelingen moeten de volgende gegevens komen:

Conta: xxxxx-x
Agencia: xxxx-x
CPF van de begunstigde

Voor het verdelen van de kosten kun je het beste OURS kiezen, dat betekent dat ALLE kosten voor jouw rekening komen. Het kan overigens dan nog zijn dat de begunstigde bepaalde kosten voor zijn of haar rekening kan krijgen. Bij Itau weet ik dat eigenlijk niet.

De transacties worden volledig handmatig verwerkt, zowel aan Nederlandse als Braziliaanse zijde. Reken op een minimale doorlooptijd van drie dagen.

Uit mijn hoofd zijn de kosten bij ING €25,00. Itau rekent volgens mij iets van R$50,00. (Het kan zijn dat het iets lager of hoger is, ik heb het niet helemaal in detail uitgezocht).

De wisselkoers zal liggen op de midkoers -/-2%. Voor €1000 verlies je dus ongeveer €20.

Verder moet je even rekening houden met een aantal grenzen. Bedragen tot omgerekend US$3000 komen zonder problemen op de rekening van de begunstigde.

Voor bedragen daarboven kom je in een oerwoud van reguleringen, welke allemaal in een zgn Contrato de Cambio staan. Op zich lukt het natuurlijk allemaal wel, maar je moet even goed voorbereid te werk gaan.

Er zijn makkelijkere, goedkopere en snellere manieren om geld over te maken, maar dan moet je maar even een PM sturen.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door René » ma nov 04, 2013 04:11

IBAN..... ok...... Brazilie heeft wel het IBAn systeem; ik heb het IBAN nummer van mijn bankrekening bij Bradesco. Echter..... ik heb nog nooit geld binnen gekregen via dit nummer; betalers mailden mij dat hun bank (Argentinië, chili etc) niet wisten wat ze met dat nummer moesten doen. Kan aan die landen liggen of aan het IBAn systeem van BR, geen idee. Wat zeker werkt is het SWIFT en BIC nummer, met de naam en CPF van begunstigde, kantoornummer (agencia) en rekeningnummer (conta corrente).
Deze info is praktijk ervaring, maar ben wel nieuwsgierig of een IBAN betaling vanuit NL naar BR werkt.
Succes,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Progresso » ma nov 04, 2013 13:07

René,

Sinds juli dit jaar zijn de banken inderdaad verplicht om haar clienten te informeren over het IBAN nummer. Echter, de meeste banken zijn nog lang niet klaar met de implementatie van dit systeem en modderen nog lekker door met het oude systeem. Dit is een beetje hetzelfde verhaal als de veiligheidsvereisten bij een bankfiliaal. Officieel moet er een schot staaan tussen balie en de wachtenden en mogen er geen handys gebruikt worden. Het zal nog vele doden kosten eer de banken in Ceará zich aan de wet gaan houden, laat staan aan een internationale standaard voor bankrekeningen.

Ik heb net als jij nog niemand gehoord die dit succesvol heeft volbracht. Voor de kosten gaat het allemaal niets uitmaken.



Ruud
Artikels: 0
Berichten: 63
Lid geworden op: di dec 11, 2007 15:21
Locatie: Amsterdam

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Ruud » ma nov 04, 2013 21:34

Dank allemaal voor jullie reacties.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Salseros » di nov 05, 2013 08:21

Ik krijg net onderstaand bericht door per mail:

Je hebt wel degelijk Iban en swift code's nodig bij overschrijving vanuit Nederland.

Rekening nummer XXXXXX

Iban code: 001364810000XXXXXX
Swift code: BRASBRRJFLA
Banco Brasil Agencia 3468-1
Avenida Abolição
Fortaleza Ceara Brasil
transferencia do patrimonio ( overdracht van eigen vermogen) vermelden

Mogelijk moet je bij een groter bedrag bij de bank een formulier ondertekenen dat je toestemming verleent het geld op je rekening over te laten schrijven.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Ben
Artikels: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 22:13

Re: Overmaking per bank naar Brazilie

Bericht door Ben » do nov 07, 2013 23:21

Ervaring van een jaar of drie/vier geleden, via ING geld overgemaakt naar rekening van Banco do Brasil mbv Swift en BIC code. Wat volgde was een erg moeizaam proces na 3 weken waren de centen er nog niet, uiteraard wel afgeschreven van mijn rekening en volgens ING was de opdracht ook verwerkt.
Na nog een week wachten en nog geen centen aan de overkant, nog eens gebeld met ING men kon een onderzoek starten voor € 25,- besloten dat te laten uitvoeren. Na 5 werkdagen reactie het geld was er na dat onderzoek opeens toch wel en kon opgehaald worden, blijkbaar wist men bij het betreffende filiaal niet wat er met dit geld moest gebeuren en wat al die codes betekenen. Ik weet niet hoe het momenteel verloopt maar ik zou er voor waken een groot bedrag in een keer over te maken misschien eerst een bescheiden hoeveelheid, om te ervaren hoe het nu werkt?

Ben



Plaats reactie