bitcoins

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bitcoins

Bericht door Progresso » ma okt 20, 2014 19:38

Ik herinner me de discussie nog wel. De redenering klopt echter niet. Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat je Bitcoins kunt gebruiken als betaalmiddel in het criminele circuit. Dat kan namelijk en vindt natuurlijk ook gewoon plaats zoals je laat zien. Voordat ik er iets verder op in ga, heb ik een goed informatief filmpje gevonden. Het is gemaakt door de Nederlandse Bitcoingemeenschap met wat medewerking van Lex Hoogduin (ex-board member De Nederlansche Bank).



De reden dat Bitcoins toch geen goed betaalmiddel is voor criminelen ligt eigenlijk in het feit dat het grootboek van Bitcoin gewoon openbaar is. Als je op mijn bitcoinadres 13Df4x5nQo7boLWHxQCbJzobN5gUNT65Hh in het grootboek (de blockchain) gaat zoeken, kun je precies nagaan wat mijn saldo is, welk adres er Bitcoins naar toe heeft gestuurd en naar wie ik ze gestuurd heb.

De truc is dus om de relatie te vinden tussen het adres 13Df4x5nQo7boLWHxQCbJzobN5gUNT65Hh en de fysieke persoon achter dat adres. Voor de meeste van ons is dat al moeilijk, maar ik heb in de discussie over Brazilieforum al eens laten zien dat nieuwsgierige moderators al wat meer informatie over je kunnen vinden, zaken als je e-mail adres, je IP-adres, soms je password, je surfgedrag enz. enz.

Een forse stap verder kunnen de leveranciers van je mobieltje (Oi, Tim) en je netwerkleverancier (GVT, Net) gaan. Die maken graag gebruik van iets wat ze Deep Packet Inspection noemen, maar zijn tevens in de meeste landen verplicht om alle metadata over jou te bewaren. Men kan dus zien dat jij "Bitcoin" data verstuurd, van welk IP-adres dat komt en omdat men weet welk IP-adres bij welke klant hoort weet men dus wie je bent.

Nog een stapje verder kunnen de autoriteiten gaan. Die hebben in de meeste landen het recht om te tappen. In bijvoorbeeld Nederland wordt daar op massale (dan heb ik het niet over een paar honderd taps) gebruik van gemaakt.

Naast het legale tappen maken de autoriteiten ook gebruik van illegale methodes om dataverkeer af te luisteren. Denk hierbij aan het hele NSA-verhaal.

Je moet van extreem goede huize komen om in deze wereld werkelijk anoniem op het internet te verblijven. Het is niet alleen een kwestie van diepgaande technologische kennis, maar ook een complete verandering van je dagelijkse gedrag. Het rondlopen met je smartphone is uit den boze bijvoorbeeld. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat overheden heel erg ver gaan in dit soort dingen. Een keertje een beetje kritisch zijn over het koningshuis en het functioneren van haar lakeien bij de ambassade in het wingewest Brazilie heeft me dit maar al te duidelijk gemaakt.

Serieuze criminaliteit en Bitcoins is een echte No-GO.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: bitcoins

Bericht door René » di okt 28, 2014 06:41

Bedankt voor je uitleg, maar denk dat je het met me eens bent dat het achterhalen van een identiteit achter een bitcoin account moeilijker is dan dat van een bank account. Zeker als je niet de eigenaar van een account zoekt, maar moet achterhalen of een bepaald persoon een bitcoin account heeft. Het doet me een beetje denken aan een bankrekening onder nummer. Kan de naam van de bank in NL niet herinneren die daar in deed en begin jaren 90 "failliet" ging.

Heb trouwens even gekeken op het adres dat je opgaf (misschien krijg je er een melding van, maar dan weet je wie er op heeft gekeken).

Tot slot over het informatieve filmpje; ik ben waarschijnlijk te dom want de helft van de woorden begrijp ik niet!

Toedels,
René



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: bitcoins

Bericht door quasimodo » do nov 27, 2014 17:14

Supermarkt in Arnhem accepteert bitcoins
Foto: AFP
Gepubliceerd: 27 november 2014 14:50
Laatste update: 27 november 2014 14:59

Een supermarkt op het Centraal Station in Arnhem laat donderdagmiddag de eerste klant betalen met bitcoins, het virtuele elektronische betaalmiddel.
De Spar is voor zover bekend de eerste winkel van een grote keten in Nederland die bitcoins accepteert, aldus winkelmanager Luke van Gelder.

Bitcoingebruikers laden het betaalmiddel op hun mobiele telefoon of tablet. De supermarkt heeft zelf een 'bitkassa', een tablet waarop het bedrag wordt aangeslagen.

De koper haalt zijn telefoon langs een code en er is betaald. De winkel krijgt het aankoopbedrag in euro's bijgeschreven op de bankrekening.

Grootste bitcoinstad

Een groep zeer actieve bitcoinliefhebbers in Arnhem heeft ervoor gezorgd dat Arnhem in korte tijd 'de grootste bitcoinstad van Nederland' is geworden.

In het centrum van Arnhem is één bitcoin-betaallocatie op elke 3,7 kilometer te vinden. Amsterdam moet het doen met één locatie op elke 7 kilometer. Internationaal onderzoek van Inside Bitcoins zou zelfs hebben laten zien dat Arnhem de bitcoinvriendelijkste stad ter wereld is.

De supermarkt op het station is de veertigste Arnhemse locatie die bitcoins accepteert. ''Ik gebruik ze zelf niet, maar ik vond het leuk om mee te doen'', aldus Van Gelder. ''Ik verwacht er ook niet heel veel meer omzet mee te halen.''

In Arnhem is vrijdagavond een bitcoinevenement in de binnenstad.

Door: ANP
http://www.nu.nl/mkb/3939490/supermarkt ... coins.html



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: bitcoins

Bericht door Progresso » vr nov 28, 2014 01:47

Hier wat meer info van de initiatiefnemers:

Arnhem Bitcoinstad

Het gaat natuurlijk nog niet om miljoenen €uros omzet, maar de winkeliers hebben er blijkbaar wel zin in.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4951
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: bitcoins

Bericht door quasimodo » wo mei 20, 2015 07:08

Beursbedrijf VS gaat waarde bitcoin volgen
anp door ANP 19 mei 2015

NEW YORK (ANP) - Het Amerikaanse beursbedrijf NYSE, uitbater van onder meer de effectenbeurs in New York, gaat de koers bijhouden van de virtuele munt bitcoin ten opzichte van de dollar. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

Volgens topman Thomas Farley van NYSE wordt het voor de klanten van het beursbedrijf steeds belangrijker om over een betrouwbare waardering van de bitcoin te beschikken. Op basis daarvan kunnen zij bepalen of zij zaken doen in wat de bestuurder ,,een beleggingscategorie in opkomst'' noemt.

De waarde van de bitcoin wordt een keer per dag vastgesteld op basis van daadwerkelijk uitgevoerde transacties op een select aantal handelsplatforms. Die moeten wel voldoen aan de kwaliteitseisen van NYSE. Om te beginnen wordt uitgegaan van gegevens van Coinbase, een bitcoinbeurs waarin NYSE een minderheidsbelang heeft.
http://www.elsevier.nl/Economie/nieuws/ ... -1764356W/



Plaats reactie