Flybrasil/Arke vs TAP

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
muddyron
Artikels: 0

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door muddyron » di jul 15, 2014 13:29

het lijkt wel alsof dat een verrassing voor je is,progresso die zich belachelijk maakt hier op dit forum,vreemd!
en of je daar nou wel of niet heel blij mee moet zijn ,feit is wel dat het ook iets komisch heeft, de belachelijke manier zoals hij zich altijd presenteerd ,koning eenoog in het land der blinden .
Laatst gewijzigd door muddyron op di jul 15, 2014 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door comulder » di jul 15, 2014 16:18

Ik ga zondagochend met mijn gezin met TAP de lucht in. Progresso, bedankt voor jouw bijdrage, wat mij betreft de laatste. Maarten, is 2 uur voor vertrek naar Lissabon inchecken voldoende? Als ik me goed gerinner ging de balie van TAP zeker niet eerder dan 2 uur voor vertrek open.



Gebruikersavatar
Ferry
Artikels: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di nov 13, 2007 18:51

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Ferry » di jul 15, 2014 18:42

Balie van TAP is al 3 uur van te voren open op Schiphol, en in Fortaleza al 4 uur van te voren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » di jul 15, 2014 20:29

Maarten,

Ik heb bewust alleen maar de incidenten opgesomd waar sprake is van technische mankamenten of blunders van piloten. Dus geen bird strikes en kleine probleempjes.

Als je piloten weinig traint en schoolt en dan opeens laat landen op een relatief moeilijk vliegveld met een hele smalle landingsbaan waar je voor het opstijgen met een A3xx in het echie een backtrack moet maken en dan met je voorwielen in het drassige gras beland dan heb je gewoon een probleem.

Technische problemen zijn helemaal geen zeldzaamheid. Echter, als in een korte periode, het aantal grove incidenten fors toeneemt weet je zelfs als leek dat er iets goed mis is.

Als er dan en masse piloten en onderhoudstechnici de pijp aan Maarten geven, in een markt waar piloten in Europa zelfs betalen aan de maatschappijen om maar vlieguren te maken, dan is er iets heel bijzonders aan de hand.

600 werknemers zoekt TAP al sinds het begin van het jaar, in een land geplaagd door masssa-werkeloosheid. Toch lukt het ze niet om zelfs genoeg stewardessen aan te trekken. Gek he, hoe zou dat nu komen. Nog even afgezien van het aantrekken van piloten (ja, er worden nu piloten van de luchtmacht ingezet op TAP vluchten) en onderhoudstechnici.

Maar het liefst gaat Maarten af op het oordeel van de "deskundigen" in plaats van zelfstandig na te denken. Deskundigen die niet eens de moeite hebben genomen om de onderdelen die uit de vliegtuigmotor zijn gevallen even te gaan verzamelen in de wijk die ligt onder de route van de desbetreffende vlucht. Zelfs op de baan zelf heeft men niet de moeite genomen om eventuele brokstukken te gaan ruimen, iets wat je na de ramp met de Concorde toch wel zou moeten doen. Nee, de baan is gewoon in gebruik gebleven en vele toestellen zijn over de eventuele rotzooi gevlogen.

Maar steek liever de kop in het zand. Luister vooral niet naar mensen met een andere kijk op zaken, probeer die vooral belachelijk te maken, alles ten faveure van het eigen gelijk.

Ondertussen kun je bij TAP gewoon kostenloos je vlucht omboeken als je geconfronteerd wordt met die ingehuurde Oekrainse Airbus 330-200 van WindRose, die nu wordt ingezet op de route Lis-For. Deze A330-200 is geconfigureerd met 321!! zitplaatsen en werd tot de oorlog met Rusland ingezet voor chartervluchten. Nu mag je er voor de hoofdprijs in mee vliegen.
Passengers who do not agree with the alternative travel options provided are allowed to change their flight dates with no additional cost or can be either 100% reimbursed or receive a Travel Voucher in the same amount.

TAP Contact Center Team is meanwhile contacting Passengers to inform them of the adjustments and changes introduced in its operations during July.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5046
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door quasimodo » di jul 15, 2014 21:29

Iemand al met Condor gevlogen naar Fortaleza. Ik ga zelf 5 september met deze maatschappij en was benieuwd naar de service. Al is dit misschien niet het juiste forum voor positieve berichten. :mrgreen:

Groetjes,

Frans.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » di jul 15, 2014 22:18

@Quasimodo: Op de Duitse fora wordt er niet echt geklaagd over Condor, men vindt het over het algemeen redelijke prijzen en de service is voor een charter naar verwachting. Ik zie geen ellenlange epistels of topics met meer dan 1000 commentaren.

@maarten: Je weet het allemaal beter. Je hebt helemaal gelijk. Maar zolang ik mensen op de Faceboeken en Portuguese spottersfora van deze wereld vol trots thuis de platgeslagen onderdeeltjes (en dopsleutelsetje) aan de wereld laten zien hoef ik geen officieel rapport af te wachten. Oh, en backtracken is iets anders als in zijn achteruit. Maar ja, ik zal wel te weinig vlieguren :wink: hebben om dat te weten.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Bert » wo jul 16, 2014 07:20

Lekker dan.. mijn hele familie vliegt eind deze maand naar Fortaleza. Ik heb ze tap aangeraden vanwege de beenruimte welke beter is dan bij arke. Nu vliegen ze volgens de tap site ook met die oekrainse kist. Mijn vader is 2m en ook nog
eens erg breed en heeft al rugproblemen. Die past niet in een soortgelijke Arkefly discount stoel...



muddyron
Artikels: 0

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door muddyron » wo jul 16, 2014 15:47

met een beetje geluk krijgt je vader progresso als piloot ,dan kan er eigenlijk niks meer mis gaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » wo jul 16, 2014 17:24

Krijgt hij wel een speciaal plaatsje..... :wink:

Doen we gelijk even het vliegtuig in zijn achteruit, wat volgens de superdeskundige Professor Dr. Maarten niet kan (een powerback, gaat zelfs met een Airbus 380) en ter afsluiting mag de alleswetende deskundige van de toeschouwerstribune op Aracati international Airport kijken hoe dat nou gaat, dat terug (back) rijden op de piste (track) om dan vervolgens 180 graden te draaien om te kunnen starten.

Zo moet het in ieder geval niet:
Afbeelding



herm
Artikels: 0
Berichten: 759
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 14:43

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door herm » do jul 17, 2014 13:24

Beetje dom dat die boer met het handje gaat scheppen en harken als er zo'n zwaar landbouwvoertuig klaar staat om de boel om te spitten.


Nada

Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Xadrez » do jul 17, 2014 18:06

Ik vlieg morgen (18 juli) met TAP terug vanuit FOR. Tijdens het online inchecken wordt mij een Airbus A330 aangeboden en dus géén Oekraïense zeepkist o.i.d.



Gebruikersavatar
Ferry
Artikels: 0
Berichten: 547
Lid geworden op: di nov 13, 2007 18:51

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Ferry » do jul 17, 2014 18:27

Ik vloog ook met een Airbus A330, maar was wel een Oekraïense kist Windrose, hoop het niet voor je, beenruimte voor mensen niet langer dan 1.40 meter.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » do jul 17, 2014 19:15

Flight code TP 2520... dus met de Oekraiense partnerairline (Windhoos).

Al zou het een reguliere TAP vlucht zijn, dan krijg je de TP 17 bijvoorbeeld (Dit is de vlucht naar Recife), maar die wordt momenteel uitgevoerd door White Airlines en heet dus nu de WHT17 en die wordt dus door White ge-codeshared met TAP.

Wat een puinhoop.

Maar er zal vast wel een zeer intelligent panellid zijn die kan uitleggen waarom het nu hardstikke veilig is om in een Oekraiense kist te gaan vliegen, terwijl Putin op bezoek is Fortaleza/Brasilia en er voor de kust van Fortaleza het vliegdekschip Admiraal Koeznetsov met begeleiding van twee kruisers ligt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5046
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door quasimodo » do jul 17, 2014 19:39

Maar er zal vast wel een zeer intelligent panellid zijn die kan uitleggen waarom het nu hardstikke veilig is om in een Oekraiense kist te gaan vliegen, terwijl Putin op bezoek is Fortaleza/Brasilia en er voor de kust van Fortaleza het vliegdekschip Admiraal Koeznetsov met begeleiding van twee kruisers ligt.
Ik denk niet dat zolang Poetin in Fortaleza is hij opdracht geeft aan een van zijn vliegdekschepen om het vuur te openen op Oekrainisch vliegtuig. Als hij een oorlog wil ontketenen zit hij zelf waarschijnlijk in Rusland in een bunker. Gevaarlijker is om te vliegen boven de Oekraïne. Zie het nieuws van het Malaysisch vliegtuig.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » do jul 17, 2014 19:43

Oeps: Not good.

2:38 PM (2 minutes ago)
HUFFPOST ALERT:

LIVE UPDATES: Malaysia Airlines Plane 'Shot Down' Over Ukraine

A Malaysia Airlines plane carrying 295 people was reportedly shot down in Ukraine on its way from Amsterdam to Kuala Lumpur. Follow HuffPost's liveblog for the latest updates: http://www.huffingtonpost.com/2014/07/1 ... l#liveblog



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » do jul 17, 2014 20:02

Wow, dat klinkt niet echt lekker daar. Putin zegt dat hij het niet was, de separatisten zeggen dat ze niet zulk materiaal hebben, Ukraine zegt dat het terreur is. Over een kwartiertje Obama live.

En vanuit Fortaleza moeten we in die Ukrainse kisten de oceaan over.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Bert » do jul 17, 2014 20:25

Er varen geen separatisten in de oceaan dus ik denk dat het risico wel meevalt..



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » do jul 17, 2014 21:16

Laten we maar eens een onderzoek afwachten. Dit lijkt me iets serieuzer als een TAP-piloot die de piste een beetje verkeerd inschat.

Lekker klinkt het allemaal niet.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1015
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Wade » vr jul 18, 2014 14:36

Off runway excursions gebeuren eigenlijk vrij frequent en heel wat gerenomeerde maatschappijen hebben het wel eens gehad. In 9 op de 10 gevallen heeft dat niets te maken met de staat van het toestel of de maatschappij waartoe dat behoort, maar met de staat van de runway zelf (watergladheid, slecht aangelegde opperlaag, geringe lengte...).

Ook gebeurt het wel vaker dat motoren 'ontploffen' tijdens de vlucht. Heeft ook zeker niet altijd te maken met gebrekkig onderhoud. Meestal gebeuren deze incidenten tijdens het opstijgen omdat er dan kans is op birdstrike (een zwerm vogels die in de motor wordt gezogen) en omdat hij dan op 100% vermogen draait en sneller oververhit raakt terwijl dit normaal 75 à 80% is.

Verder kan ik u ook vertellen dat TAP Portugal een goede reputatie geniet in de luchtvaartindustrie (waar ik zelf ook thuis ben) wat betreft onderhoud van toestellen, er zeker niet meer (kleine) incidenten plaats vinden dan met andere (zgn. betere) maatschappijen. De Portugese piloten gelden ook als (samen met o.a. de Duitsers) bij de best opgeleide en meest professioneel ingestelde in Europa. Het opleidingscentrum in Evora is een authoriteit op dat gebied (o.a. een NL vliegschool stuurt zijn cadetten erheen voor praktijklessen), en TAP werft uitsluitend hier ab initio F/O's aan (startende co-piloten).

Je kunt uiteraard zo achter alles wat gaan zoeken en overal gaan onrust zaaien. Van je voorspelde burgeroorlog in Fortaleza tijdens het WK is trouwens helemaal niks in huis gekomen. De mensen zitten daar trouwens ook niet op te wachten.

De reden waarom TAP tijdelijk met gehuurde toestellen vliegt is omdat ze meer capaciteit aanbieden dan dat ze met hun eigen vloot kunnen bieden. Nu het WK voorbij is (waar ze natuurlijk wilden maximaal profiteren van de toegenomen vraag naar tickets van en naar Brazilië, hun core business) en er nieuwe Airbussen, zowel voor de korte als lange afstand, gaan geleverd worden zal dat probleem zichzelf oplossen (tenzij ze nog nieuwe routes willen starten).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Flybrasil/Arke vs TAP

Bericht door Progresso » vr jul 18, 2014 17:33

Wade,

Ik snap je verhaal wel. TAP heeft inderdaad een zeer goed safety track record (en heel heel slechte customer service track record). Alleen resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

In het lijstje met incidenten heb ik bewust een aantal birdstrikes en een aantal andere incidenten weggelaten die je onmogelijk aan de piloot of aan het onderhoud kan toeschrijven. Run way excursions gebeuren regelmatig, maar dat komt omdat het een brede categorie is. Wat in Belem gebeurt is, is gewoon een oliedomme fout van de piloot. En ja, TAP heeft bewust gekozen op deze hele smalle piste, waar de weercondities regelmatig heel slecht zijn, een dienst op te zetten met de Airbus 330. Velen op de vliegerfora zettten daar toch hun vraagtekens bij en volgens mij terecht.

Zoals in alle technisch complexe operaties (raffinarderijen, kerncentrales, luchtruimcontrole) waar mensen bij betrokken zijn is een stapeling van incidenten over een korte periode in nagenoeg alle gevallen een voorbode voor een groot disaster. De vraag is echter welke maatregelen (organisatorisch, technisch, training etc) er worden genomen om de boel weer terug te laten keren naar een stabiele situatie. Het outsourcen van het probleem is eigenlijk de slechts denkbare oplossing.

Wat doet TAP, die gaat met een volledig onervaren en onbekende Oekrainse luchtvaartmaatschappij, welke geen onderdeel is van de Star Alliance een zgn wet-lease overeenkomst aan om de vlucht FOR-LIS te kunnen blijven vliegen. Wet-lease wil dus zeggen, vliegtuig, piloten en stewardessen zijn en blijven Oekrains en er wordt gevlogen onder een eigen vluchtcode met een codeshare TP (de TP 2519 en TP2520). Je kunt wel beweren dat de TAP-piloten goed worden opgeleid (en dat is ook zo), maar je kunt niet hetzelfde beweren van de piloten die in heet voormalige Oostblok zijn opgeleid en daar voor super low-cost carriers hebben gevlogen.

Even afgezien van het veiligheidsrisico laat TAP ook nog eens zien dat het totaal geen interesse heeft voor haar klanten. Een dikke vinger kun je van ze krijgen. Men belooft een product met been- en zitruimte, goed opgeleid personeel en vliegt met goedkoop, niet-Portugees sprekend personeel in een kist waar geen zit-comfort is. Wel durft men zonder blikken en blozen hier de hoofdprijs voor te vragen. Pas na vele klachten van passagiers geeft men nu aan op de website dat men door omstandigheden (geblunder, noemen we dat) men vliegtuigen met minder comfort heeft. Dit wist men al geruime tijd, maar ook hier heeft TAP de klanten weer doelbewust misleid om zo de hoofdprijs te kunnen vragen. Het alternatief wat men biedt is gewoon een lachtertje. Je krijgt een voucher (dus niet het geld) of je mag omboeken naar een later tijdstip. De meest logische optie, door gewoon sorry te zeggen en keurig netjes het prijsverschil met haar laagste economy-class tarieven te verrekenen (zeg maar €300 korting) doet men niet. Men heeft dus doelbewust de klanten met een hoog tarief in de val gelokt, biiedt ongeloofwaardige alternatieven en zegt eigenlijk "zoek het maar lekker uit".

Zulke maatschappijen, waar met de veiligheid op het randje wordt gespeeld en waar de klant gewoon als oud vuil wordt behandeld verdienen niets anders als een faillisement.



Gesloten