TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
janedina
Artikels: 0
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 26, 2013 22:32

TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door janedina » vr mei 23, 2014 14:19

TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...
Momenteel is er op tv steeds een spotje met een cursus engels, dit voor de komende WK, voor de brazilianen.

Het gaat als volgt: een calao water van 20 liter, van een onbekend merk, (geen indaia) word aan huis bezorgt,
bij een zgn. Toerist/buitenlander. De fles word in huis neergezet,
de toerist vraagt hoeveel het kost, de bezorger zegt dat is dan 7real, mooi, zegt de toerist, en pakt geld.
De bezorger zegt snel; maar er komt nog 2 real bezorgkosten bij.
Ok, zegt de toerist, en betaald met 10 real. De man steekt de 10 real in zak, en zegt doodleuk: bedankt en tot ziens.
En dit dus allemaal in half engels en portugees.

Een fles water, van een onbekend merk, word hier in het noord-oosten normaal verkocht voor 3,5 real, en ingekocht voor 2,50 maximaal.
Het gaat uiteraard niet om die 6,5 real extra, maar het percentage: 300% op de inkoop.
Zo moet je je mensen opvoeden.



Felix
Artikels: 0

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Felix » vr mei 23, 2014 14:30

Ja, ze verdienen wat extra's aan toeristen en waar gebeurt dat niet? Wat is anders het voordeel van toeristen? En voor die toeristen blijft het nog steeds spotgoedkoop. Een redelijke betaling geeft burgerschap (cidadania) aan de bezorger.



janedina
Artikels: 0
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 26, 2013 22:32

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door janedina » vr mei 23, 2014 14:54

Felix, dat is jou mening. en dat mag uiteraard.
maar lees de sites eens, de "buitenlanders"als de koers van 3.15 naar 3,10 gaat; ......dan is er ineens BRAND, en alles word ineens te duur.
de bezorger heeft weinig extra, die werkt voor maximaal 724real/maand, of behoorlijk minder!!
maar de ondernemer, verkoopt per dag een een slordige 50 flessen?! en dit x 7,50, dat is meer dan een half maand salaris, per dag. en dat alleen voor een beetje water. dat is dus juist volgens jou.



Bertje
Artikels: 0
Berichten: 92
Lid geworden op: za jun 02, 2012 16:06

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Bertje » vr mei 23, 2014 15:34

Lekker toch! Ze geven hiermee precies aan wat ze zijn. Ontroerend eerlijk dit spotje, zou ik zo zeggen.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door René » vr mei 23, 2014 15:44

Welk merk kost 3.50 reais?
Naturaqua kost al 8.00 reais per 20 liter (thuisbezorgd).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Progresso » vr mei 23, 2014 15:47

Janedina,

Even afgezien of je redenering klopt dat er 300% op de inkoop prijs wordt gezet (die redenering klopt namelijk niet) is het probleem in dit land natuurlijk niet dat een gringo een fooitje geeft van €0.30 aan een vreindelijke hardwerkende waterbezorger, die ook nog eens de moeite doet om Engels te spreken.

Het probleem in dit land zit hem meer in het feit dat er R$ 30.000.000.000,00 wordt uitgegeven aan een of ander voetbaltoernooitje, terwijl er geen onderwijs is, geen publiek transport, geen ziekenhuizen, geen veiligheid en geen enkele voortgang in de bestrijding van de corruptie.

Ik zou zeggen, geef de mensen die hard werken in welke vorm van persoonlijk dienstverlening dan ook uit je hart een ruimhartige fooi, maar sta op tegen politici, bankiers, accountants, advocaten en ander graaivolk welke de boel belazeren.



Bertje
Artikels: 0
Berichten: 92
Lid geworden op: za jun 02, 2012 16:06

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Bertje » vr mei 23, 2014 17:41

meneer progresso,

Een fooi of fooitje, zoals jij dat noemt, wordt je toegekend door degene die betaalt. Eigen je je het fooitje zonder toestemming toe, dan heet dit nog steeds diefstal, oplichterij, flessentrekkerij of welke juridische term hier dan ook de lading dekt.
Het is de grondhouding die hieraan niet deugt. Jij hebt meer dan ik DUS heb ik RECHT op een gedeelte van jouw poen. Dat is een hele misse Braziliaanse manier van denken. Typisch derde wereld. Dat zijn ze ook!



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Bert » vr mei 23, 2014 20:34

3.5 voor een 20l fles water? dan is het zeker leidingwater. Ik betaal gewoon 6.5



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Progresso » vr mei 23, 2014 21:51

Beste Bertje,

Ik heb het filpje dan wel niet bekeken (iemand een link), maar als die Gringo niet om zijn ene Real vraagt dan kun je dit gewoon beschouwen als tip. De Gringo kan gewoon vragen om die Real en zal als hij erom vraagt die ook gewoon krijgen.

Als hij vindt dat hij die bezorgkosten niet hoeft te betalen dan loopt hij even naar de mercantil waar hij het water heeft gekocht en spreekt even met de eigenaar of beter nog met een bekende van de eigenaar.

Wat betreft fooien hebben Nederlanders een bijzonder slechte reputatie, met name over waar hoort het en waar hoort het niet en vooral hoeveel. De Nederlander denkt in het algemeen in zijn eigen bekrompen visie over hoe de wereld in elkaar zit. Je hoort dan dingen als, "Ja, maar ik bepaal wel of ik een fooi geef en hoe hoog". Tja, dat werkt misschien in landen als Nederland, Duitsland en Frankrijk wel, maar ga je naar een Derde Wereld land als de US of A dan wordt er toch echt van je verwacht dat je bovenop de rekening van het restaurant 15% a 20% legt, ongeacht de service.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1017
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Wade » vr mei 23, 2014 22:05

Als de 10% service al in de prijs zit bij een restaurant geef ik geen fooi (tenzij het een zeer goede ober is), zo niet een 10%. De Brazilianen doen het ook zo. Ik zou niet weten waarom ik als gringo/buitenlander meer hoef te betalen voor eenzelfde product of dienstverlening als een Braziliaan.

Kan ik er wat aan doen dat er een verkeerd beeld wordt opgehangen als zou elke Europeaan zwemmen in het geld en zich alles kan permitteren? Voor ons (2 voltijdse banen, 2 kinderen, 2 (bescheiden) auto's en een (bescheiden) huis af te betalen) is het ook elke maand harken en proberen een beetje opzij te houden om toch eens om de zoveel tijd (jaarlijks is zelf geen evidentie meer) op familiebezoek te kunnen gaan in Brazilië, een dure reis naar een duur land. En ter plaatse kunnen we wel wat genieten (mag ook, we hebben voor onze centen gewerkt) maar toch ook geen al te gekke dingen doen.

Ik denk zelfs dat er in Fortaleza in verhouding meer welgestelde mensen (betere middenklasse tot de rijken) wonen dan in mijn stad hier. Natuurlijk zijn de contrasten veel groter tussen de bevolkingsklassen maar daar kan ik niks aan doen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Progresso » vr mei 23, 2014 22:44

@Wade: 100% correct.

Blijkbaar snapt die Gringo in het filmpje het niet, maar dat kan je volgens mij zo'n waterbezorger niet aanrekenen. Die is naar vast Braziliaans gebruik gewoon opportunistisch bezig. Gringo trapt erin.



Bertje
Artikels: 0
Berichten: 92
Lid geworden op: za jun 02, 2012 16:06

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Bertje » za mei 24, 2014 00:05

als je als meneer progresso een fooi in een restaurant gaat vergelijken met het opzettelijk niet teruggeven van wisselgeld, is er toch een radertje los in het geheel. Als je in Amerika zeer slecht bediend wordt (wat bijna niet voorkomt) is het helemaal niet ongebruikelijk om op de tip te korten. Vandaar dat de ober zijn best doet. Dit in tegenstelling tot Brasil en ook Nederland waar het bedieningsgeld zogenaamd inclusief is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Progresso » za mei 24, 2014 00:23

Ik ben benieuwd naar het filmpje.



janedina
Artikels: 0
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 26, 2013 22:32

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door janedina » za mei 24, 2014 01:32

De meesten hier, schrikken nu ook nog van de prijs van het water, wat ze hier in fortaleza betalen.

In het filmpje is het een voor mij onbekend merk.
net als hier bijvoorbeeld "Renaqua"
Deze kosten echt niet meer inkoop dan 2,50real per 20 liter. en volgens de uitgever uit eigen "bron"
en word naast de duurdere merken gewoon verkocht voor 3,50.

Ik heb had het vermoeden ook al, dat de onbekende merken in fortaleza zelf ook duurder word verkocht,
maar van fortaleza tot combuco, word het in de buurten gewoon voor 3,50 verkocht.
Af en toe heb ik ook het idee, dat de duurdere merken, zoals indiaia, uit die zelfde "bron" komen.

Het filmpje/spotje is niet op internet, maar komt gewoon afentoe in de commercias tussen de normale programmas op kanaal 22 / 10 - 8 etc.

Als je dan als toerist, een lekkere extra dure ticket moet kopen, en verblijf van niet onder de 300euries per nacht, een extra dure entreticket voor de WK voetbal, en de rest is dan ook nog 3 keer zo duur, bedenk je je de volgende keer wel, waar je naar toe gaat. zeker niet meer naar deze ongeorganiseerde bende.
Meestal zijn deze toeristen, gewone werkende mensen, met een normaal salaris, uit europa o.d.
Zeker niet de "rijke" mensen, die gaan hier niet naar toe.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door René » za mei 24, 2014 10:26

sorry hoor, maar gewoon weer onzin.... 2.50-3.50 voor 20 liter..... Is dit weer Sponzzzz onder een andere naam????? En alle serieuze prikborders (zoals ik) trappen er weer in!!!!



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Ajax » za mei 24, 2014 11:57

FortalezaHouses.com schreef:Welk merk kost 3.50 reais? Naturaqua kost al 8.00 reais per 20 liter (thuisbezorgd).
Mmm, dit spotje tot nu toe nog gemist, maar wat René hier zegt klopt; kan ik bevestigen.



janedina
Artikels: 0
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 26, 2013 22:32

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door janedina » za mei 24, 2014 14:07

Ajax;
zoals ik al omschreef, het merk "Renaqua" kost inkoop max. 2,50 en word verkocht voor 3,50 (en bezorgt in de buurt)
waarom controleer je dat niet even, voordat je denkt dat het onzin is.
hoeveel flessen wil je? 50? 100? neem de lege flessen even mee. de ondernemer zal er blij mee zijn.
en kom nu niet aan met; welk soort water, ect. want dat dat vind ik onzin.
en denk eens rustig na, wat kost nu eigenlijk water? een fles van 20ltr. verkopen voor 8,00; of meer, is een goudmijn!!
er zijn mercantils die verkopen er meer dan 100 per dag; ...echt leuke handel: WATER.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Ajax » za mei 24, 2014 14:59

Janedina, nee, dat was niet mijn punt (was niet mijn bedoeling om iemand ongelijk te geven).

Wilde alleen maar bevestigen dat we voor Naturaqua (20l) 8 reaal betalen. Zou kunnen dat dit een bijzonder merk is (heb er zelf geen verstand van, maar ken iemand die dat wel heeft).

Zie ook wel eens zo'n karretje rijden met een paard of ezeltje ervoor met daarop een grote tank water (500l?). Zou het kunnen dat dat water gebruikt wordt om die 20l flessen te hervullen? Ik denk (heb hier wel eens iets dergelijk over kwaliteit van restaurants gezegd) dat hier de kwaliteit van water hoog is, maar je kan hier zeer waarschijnlijk ook water van (veel) mindere kwaliteit vinden. Waar in NL er een soort "ondergrens" is, is dat hier lang niet altijd het geval.

Maar ja, het is water. Wat kan daar nou bijzonder aan zijn? Voor NL-ers is water vanzelfsprekend, weet niet of dat hier in BR ook zo is.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door René » za mei 24, 2014 22:48

@ progresso;
Er wordt geen 30 mld (ik dacht dat het 17.6mld was) uitgegeven aan een voetbal toernooi, dit bedrag wordt besteed aan het verbeteren van o.a. infrastructuur, dus geheel besteed in Brazilie en betaald aan Brazilianen. Brazilie betaalt geen geld aan de FIFA maffia om het toernooi te mogen hosten. Het toernooi zal in die maand voor extra binnenlandse consumptie zorgen, en kan de komende jaren voor extra toerisme en investeringen vanuit het buitenland zorgen.
Dus lijkt mij een goede zaak.
De demonstranten en relschoppers die tegen de WK zijn, hadden moeten demonstreren voor 2007; toen heeft BR namelijk de wk toegewezen gekregen, en heeft nu geen zin meer. En alle vernielingen, dat is pas weggegooid geld wat beter gebruikt had kunnen worden.
Succes,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: TV opvoeding; hoe kun je de boel oplichten...

Bericht door Progresso » za mei 24, 2014 23:27

@René:

Volgens Portal da Transparência zitten we al op R$26 Miljard. De verwachting is dat dit nog minimaal gaat oplopen tot R$30 miljard. Alleen de kosten voor veiligheid gaan komen op een extra R$2 miljard. Dan heeft Brazilie natuurlijk wel 12 stadions, waarvan er hoogstens 6 gebruikt gaan worden. Totale kosten voor de stadions liggen al ver boven de R$10 miljard (ongeveer het totale budget van Bolsa Familiar).
FortalezaHouses.com schreef:Brazilie betaalt geen geld aan de FIFA maffia om het toernooi te mogen hosten.
Dit is onzin. De FIFA betaald geen belasting op haar inkomsten. Dit kun je gewoon zien als een betaling van R$2 miljard aan de FIFA.
FortalezaHouses.com schreef:De demonstranten en relschoppers die tegen de WK zijn, hadden moeten demonstreren voor 2007; toen heeft BR namelijk de wk toegewezen gekregen, en heeft nu geen zin meer. En alle vernielingen, dat is pas weggegooid geld wat beter gebruikt had kunnen worden.
Wel, ik ga je vertellen dat die protesten er wel degelijk waren, maar de PT heeft dit doorgeduwd. Uiteraard is dit allemaal heel democratisch volgens sommigen.

Wel, het is net zo democratisch als de huidige verkiezingen voor het Europarlement. 65% van het volk heeft niet gestemd. 30% van de 35% wel-stemmers heeft Eurosceptisch gestemd. Echter de juichaapjes van D66 vieren het als een overwinning van de democratie voor Europa. Gek he, als we over een jaar of vier rellen en plunderingen in Europa gaan zien?????

Alle aanames die je doet met betrekking tot extra binnelandse bestedingen, buitenlandse investeringen en extra toerisme zijn op drijfhout gebaseerd. De ervaring met alle andere grote toernooien in de wereld is het tegenovergestelde.

Wat je zeker weet is dat de economie een enorme opdoffer gaat krijgen. In de speelsteden komen er verplichte vakantiedagen tijdens de speeldagen. Alleen dit al heeft een negatief effect van minimaal 0,5% op het PIB. Daarbovenop jaagt het toernooi de inflatie tot ongekende hoogte, waarschijnlijk gaan we dit jaar naar de 7%. Dit betekent weer dat de Selic rente verhoogt moet worden naar waarschijnlijk 12,5%. Dit is 12,5% rentegeld wat Brazilie uitstroomt naar buitenlandse investeerders. Waarschijnlijk ligt die rekening ook nog eens rond de R$15Miljard.



Plaats reactie