Het definitieve einde van een "bekende" praia

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
janedina
Artikels: 0
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 26, 2013 22:32

Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door janedina » zo aug 17, 2014 18:01

Eind deze week, heb ik weer eens een bezoekje gebracht aan de beruchte "Praia do Icarai"

Sinds afgelopen week heeft de gemeente Caucaia de wegen afgesloten voor auto verkeer, aan de Praia Icarai.
Het was levensgevaarlijk om er te rijden, vooral sávonds, de brazilianen komen er ook graag s'nachts.

Alleen de laatste toegangsweg, gezien v/a de kant van fortaleza, is nog een beetje "open" (misschien 150m) op dit moment, maar dat zal ook niet meer lang duren, en word dan ook afgezet.
De andere straten zijn met dikke betonpalen, aan het einde van de toegangswegen, afgezet/geblokkeerd.
De bewoners van de aangrenzende (vele) condominios, zien alles met grote schrik tegemoed.

Er is alleen al het laatste jaar, v/a mei 2013, wel 20 meter duin afgeslagen.

Mensen die deze praias kennen, weten ongetwijveld nog hoe het er eerst uitzag:
De weg die voor de Baracas langs liep, was 2-baans, echt breed, totaal wel meer dan 25 meter, met in het midden verlichtingsmasten, zodat je er s'avonds ook nog normaal kon wandelen.
Direct na deze dubbele weg, waren de parkeerplaatsen, allemaal overdekt, met daarachter de ingang naar de barakken.
Echt mooie, grote en luxe barakken, met zwembaden, glijbaden, massages, goede keukens, ect.
De barakken waren minimaal een meter of 30-40 diep, met daarachter de strandparsols, ook zo'n 40-50 meter.

Als je ziet, wat daar nu van over is:
Er is, minder dan 1 weg over (van de 2-baans) : misschien nog maar 8 meter breed!!

Totaal dus weggeslagen: minimaal een slordige 100 meter !! in een periode van, ik denk, 10 jaar.
Praia Icarai, was bij de brazilianen zeer bekend en geliefd, ook in de caranvalsperiode, een vol "huis", mella- mella, met optredens van de landelijk bekende artiesten, elk jaar weer.
Er werden allerlei evenementen gehouden, Surf/kite Shows, met wedstrijden, maar ook dingen zoals straatraces voor autos en motoren, en dan het liefst s'nachts.
Ik zeg dus niet dat je dat mooi moet vinden, maar dit is waar de praia om bekend stond.

Er is door de gemeente nog wel een "wand" geplaatst, op een braziliaanse manier, maar die heeft mijnsinziens geen enkel positief effect gehad, want die is alweer grotendeels weg.

De plaatsing van deze "Wall" is gerealiseerd in 2010, maar na een maand of 3, zat het eerste GAT er alweer in.
De Kosten destijds gemoeid, waren 8.750.000,00. (er zou een wand komen van 3.7km, maar aan het eind was er 1.6km geplaatst)
Deze "Wall" heeft het misschien ruim een jaar, met de nodige problemen een beetje kunnen volhouden.

Nu zag ik, een maand of 3 geleden, op de TV, dat er weer een gemeenteamtenaar, op staat, die nu aangeeft dat er minimaal 100.000.000,00 nodig is, om het goed te doen.
Het eerste werk/bedrag (2010) is dus al in de "oceaan" ? verdwenen.

Een trieste zaak.

Indien er belangstelling is voor wat foto's van het heden, en de verledentijd; ik heb er nog wel een aantal,(vanaf de laatste barracas) maar ik weet niet of dit op deze site geplaatst kunnen worden.
ik meende dat er ook een foto-album was, maar die zie ik ook niet meer op deze site.
Mocht er belangstelling voor zijn , lees ik dit wel, en probeer ze dan te plaatsen.


Hier nog een link naar de SOS Icarai pagina: http://pt-br.facebook.com/pages/SOS-Ica ... 2179357456
Daar staan ook de laatste fotos.
Nog een link, Icarai in problemen (2011): http://cearaemfotos.blogspot.com.br/201 ... ceara.html
Een filmpje op youtube, Icarai met bijpassende muziek "HELP" /Beatles:
https://www.youtube.com/watch?v=hTZLR0pYF3s
ook hier meer filmpjes te zien wat er gaande is aan de PRAIA ICARAI.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door quasimodo » ma aug 18, 2014 11:59

Stuur ze naar Salseros hij kan ze plaatsen bij het onderwerp. Foto is altijd leuk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7217
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door Progresso » di aug 19, 2014 00:59

Weg
Laatst gewijzigd door Progresso op wo aug 20, 2014 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7217
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door Progresso » di aug 19, 2014 01:15

Weg
Laatst gewijzigd door Progresso op wo aug 20, 2014 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7217
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door Progresso » di aug 19, 2014 01:18

Strandweg Praia do Icarai
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Progresso op wo aug 20, 2014 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.



janedina
Artikels: 0
Berichten: 44
Lid geworden op: za okt 26, 2013 22:32

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door janedina » wo aug 20, 2014 16:37

Ik weet zeker; er veeeel meer praias met de nodige problemen.
Brazilie heeft een gigantische kustlijn.
Maar ik weet zeker, dat de vorige schrijver, niet eens de moeite genomen heeft om deze topic te lezen,
en geeft daarom weer zn eigen draai.
De bedoeling van de topic-schrijver was, de aandacht op Icarai te leggen, maar dat kan niet schijnbaar.
er zijn steenvast weer "betere" opmerkingen, van steeds de zelfde persoon te lezen, waar menigeen niet op zit te wachten.
Maar vind het prima hoor, ga lekker door zo. Voor mij is dit stukje gesloten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door quasimodo » wo aug 20, 2014 18:07

Jammer ik was wel benieuwd.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7217
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door Progresso » wo aug 20, 2014 18:50

Ik zal mijn post, met de foto's van de andere praias in de buurt van Fortaleza wel even volledig deleten. Ik maak ook geen nieuw onderwerp ervoor aan. Het leek me wel interessant voor de andere lezers, maar volgens jou niet. Geen probleem.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door comulder » do aug 21, 2014 16:06

Kom net terug uit Paracuru en ook daar "eet" de oceaan langzaam maar zeker het strand en daarmee ook de barracas op.
Dramatisch om te zien. In Canoa gaan ze de barracas naar boven verplaatsen. Geniet nu nog maar van de barracas die er in de kleine praias nog zijn. Over minder dan 10 jaar zullen die daar niet meer zijn.
Laatst gewijzigd door comulder op do aug 21, 2014 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.



muddyron
Artikels: 0

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door muddyron » do aug 21, 2014 20:40

volgens mij is een barracuda een vis lolol
Laatst gewijzigd door muddyron op vr aug 22, 2014 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door comulder » do aug 21, 2014 21:42

Aangepast. Apple weet het dus niet altijd beter!



dutchman
Artikels: 0

Re: Het definitieve einde van een "bekende" praia

Bericht door dutchman » wo sep 10, 2014 21:04

Vaak aan voorbij gereden richting Cumbuco maar nooit de moeite genomen te stoppen.
Maar is het niet zo dat alles een beetje opschuift?
En komt dit door een zeespiegelstijging of is dit een complexer verhaal van slijtage door intensief gebruik en meer wind?



Plaats reactie