Huizenprijzen weer 6,77% omhoog

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Huizenprijzen weer 6,77% omhoog

Bericht door Progresso » za okt 04, 2014 01:26

Preço do m² de imóveis em Fortaleza acumula alta de 6,77% neste ano

Volgens de FipeZap index zijn de vraagprijzen van de huizen in Fortaleza de afgelopen 12 maanden weer met 6,77% gestegen. Een vierkante meter kost nu gemiddeld R$ 5.460,00.

Nu is er best wel wat kritiek op die FipeZap index te leveren, maar het is eigenlijk de enige indicator die we hebben. Allereerst gaat het om de vraagprijzen. Ten tweede is in sommige wijken het aanbod van te koop aangeboden huizen wel gering, waardoor zo'n index aardig kan vertekenen.

Ik heb nu wel van een paar kanten gehoord dat de projectontwikkelaars toch flink met de prijs moeten zakken om de boel te verkopen. Toch staan er weer veel nieuwe projecten in de steigers. Veel zakken is er niet bij, want de grondprijzen zitten nog steeds in de lift en de inflatie voor materiaal en arbeid tikt erg hard aan in Ceará. Waarschijnlijk zal het erop neer komen dat een aantal projecten (met name de MCMV-projecten) in de koelkast gaan. Die kon je zowieso al nauwelijks rendabel krijgen.

Volgens mij zijn we wel een beetje bij het topje van de berg aangeland. Dramatisch hard omlaag zal het niet gaan, er is nog steeds een gigantisch tekort aan betaalbare huisvesting. Waarschijnlijk gaat het hogere segment stabiliseren. Waar vijf jaar geleden je met oijn en moeite een appartement groter dan 200m2 kon vinden staan de internets tegenwoordig vol. Vaak op de B-locaties, en die gaan toch wel de klappen krijgen.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 809
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Huizenprijzen weer 6,77% omhoog

Bericht door Ajax » za okt 04, 2014 20:05

Progresso, zonder enige kennis van zaken, alleen door rond te kijken hier kan ik bevestigen dat er veel nieuwe woonruimte bij zit te komen. Dat is al jaren zo, denk ik. De prijsontwikkeling zal vast door de crisis onder druk staan, maar wachten op een dramatische daling gaat waarschijnlijk nog heel lang duren. Als de reaal last heeft van inflatie, dan zullen de mensen hier geneigd zijn daar liever woonruimte voor te kopen, lijkt me.

Je vraag is (als je wat achter de hand hebt) of je nu moet kopen of nog even moet wachten?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Huizenprijzen weer 6,77% omhoog

Bericht door Progresso » za okt 04, 2014 21:17

Ik had het berichtje in de Diario dus niet goed gelezen. De vraaagprijzen zijn niet 6,77 maar 11,26% gestegen tov van een jaar eerder. Die 6,77% is alleen de stijging over de afgelopen 8 maanden, dus van dit jaar.

Er wordt inderdaad nog steeds veel gebouwd, maar het tekort aan woningen is ook erg groot. De vraag is wie het nog kan betalen.

Ik denk dat een hoop gaat afhangen van de verkiezingen. Wordt het Dilma, dan denk ik dat de economie een enorme dreun gaat krijgen. Je kan er dan eigenlijk van uit gaan dat de speculanten de regie overnemen. Je ziet het eigenlijk al in de aanloop naar deze verkiezingen. De dollar staat op R$2,50, € op R$3,15. Bovespa staat zwaar onder druk. Wordt Marina het dan denk ik ook niet dat er veel gaat veranderen. Wordt Aecio de president, dan vermoed ik dat die direct zal beginnen met een grote schoonmaak. Dat gaat wel even pijn doen, maar op de lange termijn is dat meestal beter.

Wordt het Dilma of Marina dan zal de Real nog wel een flinke tik gaan krijgen. R$3,00 voor een dollar zou zo maar eens kunnen. Tja, en dan wordt het voor de buitenlanders weer heel interessant om met geleend geld iets leuks te kopen. Voor €100.000, zeg maar een kleine R$400.000, - als dat scenario zo gaat lopen-, kun je toch wel heel leuke dingen kopen in Fortaleza en omstreken.

Het blijft een beetje koffiedik kijken.

Hier nog het artikeltje in de Diario



Plaats reactie