Analyze eerste verkiezings ronde

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Reysigher
Artikels: 0

Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Reysigher » ma okt 06, 2014 23:48

Progresso waar blijft de analyze....

Vaak ben ik het niet met je eens maar je hebt een lekkere pen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » di okt 07, 2014 00:45

Reysigher schreef: Vaak ben ik het niet met je eens maar je hebt een lekkere pen.
Je lijkt mijn vrouw wel.



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Xadrez » di okt 07, 2014 16:36

Reysigher schreef:Progresso waar blijft de analyze....

Vaak ben ik het niet met je eens maar je hebt een lekkere pen.
Je vliegt uit de bocht met bovenstaande convictie. Wat bedoel je precies?



dutchman
Artikels: 0

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door dutchman » di okt 07, 2014 17:57

@Xandrez,

Ik ben het anders wel eens met Reysigher.
Progresso is inhoudelijk sterk en schrijft gelikt maar is ook impulsief.
Hier is de spons progressootje van me hehehe, kom er maar in jochie en geef eens een ijzersterke analyse ;-)



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » wo okt 08, 2014 19:50

Die verkiezingen zijn absoluut niet interessant. De vermeende keuze die de Braziliaan heeft was heel links (PT), links met dierenpoes (Marina) of links (PSDB). De principiele verschillen tussen de programma's van de PSDB en PT heb ik nog niet kunnen ontdekken. Men legt de nuance een beetje anders, maar dat is het dan ook wel. Gelukkig steekt bijna een derde van de kiezers gewoon de middelvinger op door niet te gaan stemmen of nulo danwel branco te stemmen.

Wat wel vermakkelijk is om te lezen zijn de vele tweets, artikeltjes en opiniestukjes in de kranten van de Nederlandse journalisten en Latam deskundigen. Ik heb tweets gezien waar de PSDB als rechts en neo-libaraal wordt afgeschilderd. Ik heb opiniestukjes in de Volkskrant gezien welke gewoon overgetypte parijprogrammas waren. Dat zal wel op de Hogeschool van journalistiek worden aangeleerd, maar rechts of neo-liberaal kun je de PSDB niet echt noemen. Het is meer gewoon de oude PvdA van Kok. Wat dat betreft heb ik jammer genoeg nog weinig vernieuwing gezien van onze correspondenten. En dat is wel jammer, want nadat we bijna 20 jaar met die overbetaalde hippie van het NOS-journaal allemaal huilverhalen hebben moeten aanhoren zou het wel eens welkom zijn als we ietjes onder het oppervlak van de Braziliaanse samenleving kunnen duiken.

Wat mij verbaast is dat geen enkele journalist ook maar een moment stilstaat bij de uiterst ,vreemde gebeurtenissen die er tijdens deze verkiezingen hebben plaatsgevonden:

1. Er is een presidentskandidaat omgekomen met een Amerikaans toestel. Binnen no-time was de oorzaak bekend. Nu ben ik hobbymatig redelijk geinteresseerd in de vliegtuigindustrie, alsmede forensisch onderzoek. Ik kan mij geen ongeluk in de vliegtuigindustrie herinneren waarbinnen twee weken de zaak als "opgelost" werd beschouwd. Zelfs het meest eenvoudige ongeluk, blijkt vaak na maanden van onderzoek een volledig andere oorzaak te hebben gehad als wat men aanvankelijk dacht.

2. Alle polls weken bijzonder sterk af van de daadwerkelijke uitslag. Een uitslag die veel verder afweek van wat je op basis van de foutmarge zou mogen verwachten. Nu gebeurt dat ook in Nederland ook zullen velen zeggen, maar het grote verschil is dat bijvoorbeeld Maurice de Hondt geen inzicht geeft in zijn bronmateriaal. Hij pakt het bronmateriaal, en gaat er dan zijn eigen interpretatie aangeven, waardoor hij keer op keer op zijn plaatje gaat. In Brazilie wordt iedere steekproef netjes verantwoord. Ook de uitslagen van de steekproeven van de verschillende onderzoeksburo's lagen binnen elkaars foutmarge. Als dan de daadwerkelijke uitslag fors anders is, zonder dat er bijzondere feiten hebben voorgedaan in de dagen (en zelfs uren) voorafgaand aan de stembusgang, dan moet je vraagtekens stellen.

3. Het hacken van de accounts van PSDB. Surprise. Ja, waar zou dat nu toch vandaan komen. Een groot aantal e-mail accounts (en waarschijnlijk meer) zijn gehackt. Eigenlijk met een lullig phising mailtje, maar toch zijn de meeste mailboxen gecompromiteerd. Wel, wederom veel vragen, maar de Braziliaanse geheime dienst horen we niet. Raar he.

4. Afbeelding

Tja, en dit is het geheim van de verkiezingen. Een apparaatje wat op Amerikaanse closed source software loopt, en waar geen geprint bewijsje uitkomt op wie je hebt gestemd. Het apparaatje staat los van internet en wordt op een centrale plaats geladen met alle foto's, partij en nummers van de kandidaten. Dat moest dit keer heel toevallig "opeens" nog een keer gebeuren omdat er "onverwacht" een presidentskandidaat niet meer mee kon doen. Bij dit proces zijn geen internationale waarnemers aanwezig geweest. Noch is het apparaatje door een onafhankelijk instituut (dus niet de PT Inmetro club) getest op betrouwbaarheid en geschiktheid voor verkiezingen. Dat hoeft ook niet, want we hebben in Nederland ook zo'n drama gehad, waarbij de keiharde conclusie is dat je met deze apparaatjes geen eerlijke verkiezingen kunt doen.

Tel bovenstaande vier feiten gewoon bij elkaar op, bedenk daarbij dat de Amerikanen altijd aantoonbaar een dikke vinger hebben gehad in Midden- en Latijns-Amerikaanse verkiezingen, Dilma en Lula wel een heel bijzondere buitenland politiek hebben en je kunt zelf wel nagaan wat de waarde van de uitslag is.

Het zou zo prettig zijn als de heren en dames journalisten eens bijzken van hoofdzaken gaan onderscheiden. Het vertalen van stukjes uit de Folha of Globo website doet Google ook goed genoeg. De brakke fundamenten onderzoeken waarop de jonge Braziliaanse democratie is gestoeld is misschien wel iets belangrijker.

O, en Glenn Greenwald woont bij een paar van jullie nagenoeg op de hoek. Ga eens praten, maar dan moet je niet die NRC-pik meenemen. Dat was verleden jaar niet zo'n succes volgens insiders.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 809
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Ajax » wo okt 08, 2014 20:24

Progresso, de verwachtingen waren hooggespannen en je maakt het weer volledig waar! :D

Maar wat betekent dit voor Brazilië de komende 4 jaar?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » wo okt 08, 2014 21:39

Ajax schreef:Maar wat betekent dit voor Brazilië de komende 4 jaar?
Geen idee. Pure speculatie, maar laat ik een poging wagen.

Ik vermoed dat Aécio met een redelijk groot verschil van Dilma gaat winnen. Hij heeft een goede minister van financien, met een typische amerikaanse Princeton opleiding. Dat betekent waarschijnlijk direct na de verkiezingen dat er een aantal zeer pijnlijke maatregelen zullen worden genomen. Het meest waarschijnlijke is dat de Celic rente in een paar forse stappen wordt verhoogt naar 13 à 14%. Benzine en diesel zullen waarschijnlijk minder worden gesubsidieerd, waarschijnlijk merkt de consument er weinig van doordat en de koers van de real en de prijs van olie gaan dalen. Je kunt verwachten dat een aantal inflatieopdrijvende belasting worden verlaagd.

Makkelijk zal het allemaal niet worden omdat op macroeconomiscch niveau eigenlijk wel alles tegen gaat zitten. Olieprijs zakt waarschijnlijk onder de US$80, dus de al opgemaakte centjes van de royalties moeten ergens anders vandaan komen. De prijzen van alle commodities die Brazilie exporteert (koffie, erts, soja) liggen onder zware druk. Ik denk dat Aécio op redelijk wat steun uit de USA kan rekenen.

Een van de dingen die ook nagenoeg niemand van de journalisten tot nu toe heeft ontdekt is de situatie van de watervoorziening in Sao Paulo. Waarschijnlijk gooit direct na de verkiezingen de governeur de kraan op slot (als het nog nodig is) en zal water worden geratsoeneerd. We hebben dan een miljoenenstad waar we tot het volgende regenseizoen nauwelijks drinkwater hebben. Dat kan een enrome negatieve impact hebben op de economie.

In ieder geval is het voor Dutchman een businessidee. Je koopt een pipa en een of twee keer per dag rij je Sao Paulo in en uit en verkoopt je water. Ik heb nog zo'n ding te koop staan, heeft alleen wat roestplekjes en moet op een plek een beetje bijgebogen worden. Verder tiptop.






Afbeelding



Wordt Dilma het dan krijg je een heel bloederig (letterlijk en figuurlijk) scenario. De markten hebben bijzonder weinig vertrouwen in Dilma. Gelukkig komt die rare Mantega niet terug, die heeft aardig wat schade aangericht door iedere keer weer aan een ander knopje te draaien in het machinepark van de Braziliaanse economie, met als resultaat dat het aan alle kant lekt en er een flnke plas olie op de grond ligt. Met zeer grote waarschijnlijkheid gaan de markten direct speculuren en zal de R$ met gemak naar 3R$ voor een US$ gaan. Ook Dilma zal de rente omhoog moeten gooien, maar ik denk dat in het geval van Dilma de speculanten gaan winnen en je eenzelfde scenario als Venezuela of Argentinie gaat krijgen. De mensen gaan wederom de straat op, maar ik denk dat het de PT dit keer niet lukt om haar gewelddadige intrigrantjes onder de Anonymous organisatie te krijgen.

In beide gevallen schieten de Brazilianen niets op met deze verkiezingen. De structurele problemen infra, onderwijs, corruptie, veiligheid, arbeidswetgeving en hoge belastingen zullen marginaal worden opgelost. Ook een Aécio moet in het kippenhok van Brasiliá menig gevecht gaan leveren met de haantjes van een van de 28 partijen om ervoor te zorgen dat de kippen eieren gaan leggen.

Het is allemaal een beetje koffiedik kijken, maar het kan geen kwaad om er een beetje over na te denken.



poentje
Artikels: 0
Berichten: 213
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:38

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door poentje » do okt 09, 2014 16:30

leuk verhaal progresso

wat kan er gebeuren als de dollar uit elkaar spat , waar deskundigen al jaren over praten en de euro met zich mee zuigt en
voor welke nieuwe president in brasil is het minste afhankelijk van de dollar (petrodollar)
kan brasil (bric landen op eigen benen blijven staan zonder de dollar.



Reysigher
Artikels: 0

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Reysigher » vr okt 10, 2014 05:35

@progresso,

Als je met dat pennetje van jouw je vrouw net zo happy maakt als ons dan komt het helemaal goed met jou...........

PS. doe dat water ding maar in een enveloppe en stuur maar richting Saô Luís.



Felix
Artikels: 0

Re: Analyse eerste verkiezings ronde

Bericht door Felix » za okt 11, 2014 18:44

@Progresso, ik ben het niet voortdurend met je analyse eens. Ik moet echter bekennen dat ik vanwege de lengte het niet heb volgehouden een en ander tot het einde te lezen.

Hoe kom je erbij dat 30% van de kiezers niet is komen opdagen?
Marina is toch echt een eind linkser dan de PT. Zij is daarbij ook nog iemand die maar moeilijk compromissen voor coalities sluit.
De PSDB is zeker wel midden- tot centrumrechts.

En, alhoewel ik een overtuigd PSDBstemmer ben weet ik ook dat er heus geen rampenscenario zal ontstaan als de PT weer wint. Laten we a.u.b. niet overdrijven!

Wat verdacht dat er een vliegtuig van Amerikaanse makelij is neergestort! Hoeveel procent van de vliegtuigen is er wel niet van Amerikaanse makelij, heb je dat al onderzocht? Over de toedracht is een vermoeden uitgesproken maar nog geen eindrapport uitgebracht.

De verkiezingsuitslag is niet zo heel verschillend van de opiniepeilingen. Aécio zat de laatste 2 weken al sterk in de lift en nog voor de verkiezingszondag zeiden de opiniepeilingen dat hij hoogstwaarschijnlijk naar de tweede ronde zou gaan.

Ik weet niet of de Braziliaanse geheime dienst vragen moet stellen, maar als jij die vragen niet hoort wil dat niet zeggen dat ze niet gesteld worden. Een geheime dienst doet geheime dingen.

Enz.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » zo okt 12, 2014 18:56

Hi Felix,

Ik zal kijken of ik mijn schrijfstijl kan aanpassen. Het is mij bekend dat de concentratiespanne van de jeugd erg kort is.

De 30% die hun middelvinger hebben opgestoken:

Abstencao: 19,39%
Nulos: 5,80%
Em branco: 3,84%

Bron: Tribunal Superior Eleitoral

Daarnaast zijn er de 16 en 17 jarigen, alsmede de Idosos die niet meer verplicht zijn om te stemmen. Echter, ik weet even niet hoe deze twee groepen worden meegeteld in de statistieken. Die 30% (of bijna een derde) klopt dus wel.

Ik heb voor de zekerheid even de laatste enquette van Datafolha er bij gepakt, die van 4 oktober, dus de allerlaatste. Daar stond Aécio op 26% van de stemmen. Uiteindelijk zijn het er 34% geworden. Dat is een verschil van 30% tov de peling. Dat is een afwijking die statistisch niet te verklaren is.

Afbeelding

Met betrekking tot dat vliegtuigongeluk. Wel, hetzelfde zie je in Nederland gebeuren. Blijkbaar is er opeens toch wel heel bijzondere informatie, denk aan gestolen trouwringen, raketinslagen en zelfs opgezette zuurstofmaskers. Ook in Nederland zijn er politici die beweren dat ze niet rusten tot de onderste steen boven komt, jankend voor de VN veiligheidsraad staan, maar ondertussen de marsorders van de bondgenoot Amerika uitvoeren.

Kijk, als er maar één dingetje niet klopt, dan kan ik me voorstellen dat je zegt dat het onzin is. Tel je echter alles bij elkaar op dan zou het best wel eens zo kunnen zijn dat er veel meer achter schuilt. Of dat ook zo is, is eigenlijk aan de journalisten om eens goed uit te zoeken. Maar ja, die tweeten liever dat er ergens in Zuid-Amerika ebola is uitgebroken, door gewoon een Spaans-talig krantje over te tikken.

O, Felix, het stukje eindigt over iets met stemmachines. Blijkbaar vertrouwt iedereen ze. Echter het apparaatje is al eens gehackt. Ook een professor van een universiteit alhier, is dringend verstaan te geven hier niet meer over te praten (Je weet wel hoe dat gaat hier).

Mijn conclusie: Deze verkiezingen zijn niet interessant.



Felix
Artikels: 0

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Felix » zo okt 12, 2014 22:33

@Progresso, het zal misschien mogelijk zijn om de stemcomputers te saboteren, maar het is zo dat gedurende de geschiedenis van deze computers zowel regeringen als oppositie het meestal met de uitslagen eens zijn geweest. Het is stukken handiger dan dat ouderwetse geklooi met vakjes inkleuren op een papier en de uitslag is ook nog snel binnen.

Wat de opiniepeilingen betreft, ik heb ze niet met zoveel vuur gevolgd als jij, maar het was duidelijk dat Aécio die laatste dagen erg in de lift zat en dat dat snel ging. Ook komt het wereldwijd af en toe voor dat verkiezingsuitslagen behoorlijk verschillen met opiniepeilingen. In het Distrito Federal is dat ook wel eens gebeurd. Daar antwoordden mensen anders in de peiling dan in het stemhokje omdat men zich ervoor schaamde op ene Joaquim Roriz te stemmen. Ik kan me wel voorstellen dat men in NL ook niet in een mondelinge enquête zou willen bekennen dat men PvdA stemt, of Wilders.

De nullen en de brancos zijn proteststemmen van mensen die de politiek niet meer geloven. Al met al kan het procent geldige stemmen de vergelijking met andere landen prima doorstaan. Behalve dan misschien met die van Noord-Korea of Cuba.

Het vliegtuig boven Oekraïne heeft natuurlijk niets te maken met het vliegtuigje van Campos. Wat betreft Oekraïne weigeren journalisten de juiste vragen te stellen en dieper te graven, weigert men te vragen waarom Oekraïne het onderzoek steeds tegenwerkte, weigert men door te graven over de verantwoordelijkheid om een burgervliegtuig boven dat gebied te laten vliegen terwijl de VS dat niet toestond aan zijn toestellen vanwege het gevaar.
(Het valt me nu ineens op hoeveel de woorden 'vragen' en 'graven' op elkaar lijken).

Het is wel zo dat de Cia in een verder verleden vliegtuigongelukken gebruikte om lastige of vijandige regeringen uit de weg te ruimen. Maar, zou Campos daar nu al een kandidaat voor zijn?

De verkiezingen niet interessant? Hoezo niet?



Felix
Artikels: 0

Re: Analyzs eerste verkiezings ronde

Bericht door Felix » di okt 14, 2014 12:50

Wat er soms niet goed werkte bij die stemcomputers was het nemen van de vingerafdruk en dat bevond zich nog in de testfase. Vervelend maar geen ramp. Niet alle computers namen aan die test deel.
Aécio is 2 keer gouverneur van MInas Gerais geweest waar hij met 70% van de stemmen werd herkozen en volgens de kranten met een populariteit van 90% vertrok. Tevoren was hij deputado federal en voorzitter van de câmara dos deputados en daarna was hij senator (die worden hier gekozen :D !).
Tijden te voren was hij particuliere secretaris van zijn grootvader Tancredo Neves die hem op een gegeven moment uit zijn surfersleven te Rio plukte en hem naar Minas haalde. Eduardo Campos begon ook als secretaris van zijn grootvader Miguel Arraes.
Voor de democratie is het gezond als de macht af en toe wisselt. Persoonlijk hoop ik op Aécio en op een regering in de stijl van Fernando Henrique Cardoso.
Ik denk niet dat het aanblijven van Roussef op een geweldige ramp zou uitlopen, het land heeft al de meest zwakke regeringen doorstaan.
Vriend van Kadaffi zijn was pragmatisch en goed. Kijk naar de rotzooi die Libië nu is geworden daar vaart niemand wel bij, ook de Libiërs niet. Hetzelfde geldt voor Irak. De bevrijdingsbeweging Hamas verdient natuurlijk ieders steun. ISIS niet, maar kan iemand uitleggen hoe ISIS een goed gewapend en goed getrained leger op de been kan zetten dat zelfs door vliegtuigen als het zich verplaatst niet weggebombardeerd kan worden? We worden daaromtrent niet goed voorgelicht. Onafhankelijke pers lijkt een uitstervend ras te zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » di okt 14, 2014 17:33

De verkiezingen zijn niet interessant omdat het niet uitmaakt wie er wordt gekozen. De structurele problemen waar Brazilie al jaren mee kampt worden noch door de PT, noch door de PSDB opgelost.

Dat je een organisatie die genocide in haar handvest heeft staan (Hamas) steunt vind ik prima. Alleen los je er geen enkel probleem in het Midden-Oosten mee op. De discussie over de terroristen van Hamas moeten we maar off topic (dat mag op dit forum) of offline voeren.

Fraude met stembiljetten kan inderdaad ook. Alleen moet je wel van heel goede huizen komen om miljoenen stembiljetten van partij te doen laten veranderen. Met stemmachines, waarvan de broncode niet beschikbaar is voor de kiezer en waar geen papieren bewijs uitkomt is het eigenlijk een peulenschilletje om de boel massaal te manipuleren. Het mooie is dat het allemaal niet meer is na te tellen, omdat enig bewijs gewoonweg ontbreekt. Heel mensen doen er een beetje lacherig over, maar zodra men begrijpt hoe gevoelig een dergelijk electronisch systeem is komt men vaak ook tot het inzicht dat dit een absolute bedreiging is voor eerlijke verkiezingen (en dus de democratie).

De verkiezingen in Brazilie zijn wat mij betreft vollledig on-interessant. Het enige interessante is dat geen journalist ook maar een beetje gezonde wantrouwende achterdocht koestert en eens wat dieper ingaat op de mogelijkheid dat deze verkiezingen niets anders zijn als een toneelstukje.



Felix
Artikels: 0

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Felix » di okt 14, 2014 18:41

Zowel regering als oppositie zijn het doorgaans met de verkiezingsuitlsagen eens en er worden weinig bezwaren tegen het gebruik van de computer geopperd. Met stembiljetten kun je de zakken met de resultaten verruilen, ze doen verdwijnen, de tellers omkopen etc.

Israel, niet het 'beloofde land' maar het 'Geroofde Land', heeft geen genocide in zijn handvest staan maar past het wel dagelijks toe. Brazilië heeft vanwege de afstamming en samenstelling van zijn eigen bevolking veel met het Midden-Oosten te maken. En natuurlijk komen daar ook de economische belangen nog bij.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » di okt 14, 2014 20:06

Felix schreef:
Brazilië heeft vanwege de afstamming en samenstelling van zijn eigen bevolking veel met het Midden-Oosten te maken. En natuurlijk komen daar ook de economische belangen nog bij.
Leg beiden even uit. Zo ver ik weet leeft er een groep Joden in Sao Paulo, Rio en Recife. In het achterland van Ceara woont een heel kleine gemeenschap van Joden. Verder zijn er in de vorige eeuw een grote groep christelijke Libanezen naar Brazilie gevlucht. Verder ben ik niet op de hoogte van een grote groep diaspora in Brazilie met hun roots in het Midden-Oosten, maar ik leer graag bij.

Wat zijn die economische belangen? Olie is het niet. Dat heeft Brazilie genoeg. Benzine komt uit Rotterdam en Houston. Export naar die regio is minimaal. Ben benieuwd wat die economische belangen zijn.



Felix
Artikels: 0

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Felix » wo okt 15, 2014 12:33

@Progresso, natuurlijk wonen er ook veel joden in Brazilië, wie heeft dat ontkend? In 2005 organiseerde Brazilië een topconferentie tussen Arabische en Zuid-Amerikaanse landen. Google maar om het waarom. Deze conferenties vinden nog steeds periodiek plaats. Brazilië profileerde zich toen, misschien ietwat overdreven, als 'ook' een Arabisch land vanwege het grote aantal Arabieren en hun afstammelingen dat hier woont. Brazilië vindt Arabië belangrijk.

@Maarten, over die Libische centrifuge is mij niets bekend. Ik dacht dat al het materiaal voor de nucleaire industrie hier destijds onder de militaire regering van Ernesto Geisel in duitsland was gekocht en toen tientallen jaren in de opslag heeft gelegen alvorens men met de bouw begon. Mocht Brazilië via Libië een heler zijn geweest is dat dan nooit internationaal aan de kaak gesteld? Wie bedoel je met minister Wagner, Wagner Rossi van Landbouw?



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Bert » wo okt 15, 2014 17:38

Het klopt dat er veel Libanezen in Brazilië wonen maar dat zijn geen Arabieren. Voor zover ik weet zijn er nooit veel Arabieren in grote getallen naar Brazilië gekomen. De enige Arabier die ik hier ken is Aliebaba van de Habibs. in veel Arabische landen wonen en werken juist veel gastarbeiders.
overigens volgens Wikipedia wonen er in Brazilië procentueel het minst aantal moslims 0,017%
enfin Brazilië is alles behalve een Arabisch land.



Felix
Artikels: 0

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Felix » wo okt 15, 2014 22:05

De Libanezen en hun afstammelingen, een aantal zit in de nationale politiek, beschouwen zich wel degelijk als Arabieren.

Arabier is geen synoniem van moslim, er zijn ook christelijke Arabieren bv.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7383
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Analyze eerste verkiezings ronde

Bericht door Progresso » do okt 16, 2014 02:52

We dwalen een beetje af, maar dat geeft volgens mij niet.

De conferentie waar Felix het over had is de ASPA, in 2005 een keertje georganiseerd in Brazilie. De deelnemende landen waren de meeste Zuid-Amerikaanse landen en de meeste landen uit de Arabische Liga. Die Arabische Liga heeft tot voor enkele jaren geleden als doel gehad om Israel te vernietigen. Waarschijnlijk tegenwoordig ook nog, maar dat wordt niet meer zo geuit, volgens goed islamitisch gebruik een echte taqqija.

In 1871 ging Dom Pedro II op Grand Tour en bezocht Amerika, Nederland, Griekenland, Vaticaan, Egypte enz. en sprak vooral met intellectuelen, maar zeker ook met het gewone volk. De eerste Nederlanders waren toen al twee decades eerder geemigreerd en hebben zich toen in de omgeving Espirito Santos gesettled. Dom Pedro II was op zoek naar arbeidskrachten in de landbouw, alsmede arbeidskrachten voor de in gang komende industraliasatie.

In 1876 reisde Dom Pedro wederom naar Amerika en Europa, maar deed ook Beirut (toen al het mondaine Paris van de Mediteranee genoemd) en Damascus aan, welke toen lagen in het islamitsiche Ottomaanse rijk. Als bedankje kreeg Dom Pedro II een houten troon, die je tegenwoordig nog kunt bezichtigen in zijn oude paleis in Petropolis (Klopt toch, Maarten?).

In 1876 ging het Ottomaanse rijk failliet en liep het rijk aan de leiband van Europese schuldeisers. Verder verloor het Ottomaanse rijk in die tijd veel land. De situatie van de minderheden in Syrie en Libanon was al niet best maar na de crisis werd het nog erger. In 1860 waren in Libanon en Syrie al 11.000 Christelijke Maronieten en Syriers afgeslacht. Enkele jaren later (1895) is er de genocide op de Armeniers gepleegd.

Vijf jaar nadat Dom Pedro II naar het Ottomaanse Rijk was gereisd kwamen de eerste Libanezen/Syriers in Brazilie aan. Geen domme boertjes uit Zeeland, maar reeds succesvolle handelaren en intellectuelen. Hoewel IBGE hier geen statistiek over aan houdt denkt men dat er zo'n 8 miljoen mensen wonen met hun roots in het Midden-Oosten.

Als je de volgende keer naar de Habibs gaat en daar een portie kibbe's of een stokje sfiha eet dan weet je dat je dit te danken hebt aan de islam. Ondertusen zijn de libanezen na minimaal acht generaties een gerespecteerd deel van de bevolking. Terecht zegt Felix dat er een aantal in de landelijke politiek zitten, Paulo Maluf bijvoorbeeld. Ga je in Sao Paulo of Rio dan zie je dat hele straten beheerst worden door textielhandelaren van libaneze afkomst. Ook bij een van de bekenste ziekenhuizen in SP kun je nog duidelijk de roots ruiken, Hospital Sirio Libanes.

Afbeelding

Het verhaal van Felix dat Brazilie vanwege de afstamming en samenstelling van zjn eigen bevolking veel met het Midden-Oosten te maken heeft klopt op zich wel, maar als je de geschiedenis kent zul je begrijpen waarom het juist deze groep van kiezers is die nogal wat moeite heeft met de Midden-Oosten politiek van de PT. Het is juist deze groep van immigranten die weet wat het gevaar van de islam is. Zoals in bijna alle islamitische landen zijn de joodse en christelijke minderheden verjaagd of kunnen door heel veel politieke druk van buiten overleven (denk aan de Kopten).

De Libanezen in Brazilie zijn hun land uitgejaagd door de sultan van het islamitische Ottomaanse rijk, hadden het geluk dat Dom Pedro II op bezoek kwam en op zoek was naar intelligente en harde werkers.



Plaats reactie