Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door Progresso » vr nov 07, 2014 16:08

Zoals verwacht krijgen we meer Reais voor een €. Nu al R$3,20 voor één enkele €. Oude tijden gaan we leven. Ik denk dat we dit jaar nog wel een flinke stijging kunnen gaan meemaken, dus dat wordt velen uit Nederland een goedkope kerst.

De economie van Brazilie begint aardig te kraken. Zoals ook te verwachten was gaan de energieprijzen nog een keer flink omhoog. De benzine gaat met 5% stijgen en zal naar iets van R$3,15 per liter gaan. Ook de electriciteit gaat volgend jaar weer een flinke dauw krijgen. Een paar maanden geleden was er al 17% bijgekomen en zoals het er nu uit ziet mag Coelce in maart er weer 15% bovenop doen.

Ondertussen zien we dat de extreme armoede het afgelopen jaar is toegenomen. Die cijfers waren "opeens" pas na de verkiezingen beschikbaar.

2015 zal wel een heel moeilijk jaar worden met een nog hogere inflatie, meer werkloosheid, een dure dollar en €, weinig water, weinig royalties van de olie, lage opbrengst voor soya en een middenklasse die verworvenheden opeens moeten opgeven.

Het zal heel moeilijk worden om al de beloftes uit de verkiezingsprogramma's waar te maken.


Ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Progresso op wo dec 17, 2014 19:50, 3 keer totaal gewijzigd.



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: Euro op de R$3,20

Bericht door Xadrez » vr nov 07, 2014 17:09

Dank, ik ga zo meteen maar weer eens pinnen hier ter plaatse.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro op de R$3,20, oeps naar de R$3,30 al

Bericht door Progresso » vr nov 14, 2014 15:37

Even de titel aangepast. Gaat wel hard zo. Biertje kost binnenkort weer 1 euro.

Edit: Hmm, titel aanpassen lukt dus niet. Voor de duidelijkheid. 1 € = R$ 3,30 deze ochtend.



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: Euro op de R$3,20

Bericht door Xadrez » vr nov 14, 2014 17:06

Het zou me niet verbazen als Bar-International haar menukaartprijzen binnenkort gaat indexeren:-)



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: Euro op de R$3,30

Bericht door Xadrez » ma dec 15, 2014 23:32

15/12: 1 Euro =
3.35261799 Brazil reais



Xadrez
Artikels: 0
Berichten: 108
Lid geworden op: zo jan 27, 2008 23:32

Re: Euro op de R$3,50 (Edit 16/12)

Bericht door Xadrez » wo dec 17, 2014 14:57

1 Euro =
3.40953343 Brazil reais



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Euro op de R$3,50 (Edit 16/12)

Bericht door comulder » wo dec 17, 2014 15:49

Het is dat de Euro t.o.v. de Dollar vrij zwak is en blijft anders hadden we nu 4 Reais voor een Euro gekregen. Jammer dat he onroerend goed in Br. de laatste jaren aan het exploderen is, of is die bubbel daar inmiddels ook al aan het barsten?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro op de R$3,50 (Edit 16/12)

Bericht door Progresso » wo dec 17, 2014 19:49

Die bubbel valt wel mee. Zo duur is het allemaal niet. Voor €150.000 koop je een prachtig appartement met zeezicht op Beiramar. De laatste keer dat in in Nederland keek wat je voor €150.000 kon krijgen was een afgeleefd en slecht geisoleerd rijtjeshuis uit de vroege jaren '60 ergens in Meppel.

Die prijzen van onroerend goed gaan het komend jaar zonder twijfel onder druk komen. Niet zo zeer omdat er een bubbel is, maar omdat het bijna niet anders kan dat de economie van Brazilie in een hele zware recessie terecht komt.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door comulder » do dec 18, 2014 14:36

Progresso, Je vergeet er wel bij te vermelden dat het gros van de inwoners van Fortaleza het moeten doen met een salaris van omgerekend niet meer dan € 500. In dat licht bezien vind ik het onroerend goed wel degelijk aan de prijzige kant.



dutchman
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door dutchman » do dec 18, 2014 17:00

Zeezicht...

Jaren terug toen wij naar Fortaleza gingen, sprak mijn Braziliaanse vrouw af met een andere dame.
De dames hadden elkaar ontmoet in Nederland maar haar vriendin zat meestal in Fortaleza.
Zonder man dan, die had het te druk met werken maar ze was wel omringd met vriendinnen.
Zij woonde inmiddels in een van hun appartementen in Fortaleza.
Wij gingen met een groepje andere vrienden, echte locals overigens, naar haar appartement.
Die locals bedoel ik mee eenvoudige lui uit een van de minderen buurtjes waar men hooguit een tweede verdieping had.
Het eerste wat mij opviel was another fucking betonnen woonblok met hek en beveiliging uiteraard.
Haar naam konden ze niet vinden dus we moesten haar bellen.
Waarschijnlijk stond het nog op naam van haar rijk bedeelde Nederlandse man welke er overigens niet was.
Eenmaal binnen keek je tegen de galerijen op. In Nederland zit dat aan de buitenkant, hier aan de binnenkant zoals je dat ook wel bij de zogeheten bingo hotels ziet. Deurtje naast deurtje... Eindelijk aangekomen bij rood deurtje nummer zoveel bleek het appartement wel erg klein. Maar okay, er was inderdaad uitzicht op zee maar... geen balkon.
Hele kleine kamertjes, woonkamer met open keuken, het leek wel een woningbouwvereniging hok voor een alleenstaande.
Dat moest dan een ton euro hebben gekost? Zelfs in Real zou me dat teveel zijn!
Hier moet iemand heel erg rijk van geworden zijn.
Dan zou ik nog liever in zo'n eenvoudig buurtje een gelijkvloerse woning kopen via een local voor een fractie van dat bedrag. Meer ruimte en meer sociaal contact verzekerd maar nee, geen uitzicht op zee nee...
Afijn, die "rijke" vriendin die het maar apart vond dat mijn vrouw ook moest werken bleef maar stoer doen met haar geplamuurde vriendinnen met van die gekleurde contactlenzen enzo en waarschijnlijk wannabee zeezicht appartement bezitters.
"Sla een rijke vent aan de haak, leeftijd doet er niet toe."
Haar man is wel een stukkie ouder namelijk...
Inmiddels zijn ze gescheiden en is het appartement in haar bezit al zal ze wel moeten werken of zou ze een toelage krijgen. Kids zijn er niet dus zal mij verbazen.
Afijn, onze echte vrienden uit het eenvoudige buurtje vroegen achteraf heel bescheiden of wij ze voortaan niet weer op zouden kunnen zadelen met deze nouveau riche en vervolgden hun weg naar de kerk...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door Progresso » do dec 18, 2014 18:01

@Dutchman: Jaren geleden......enz, enz. Tijdje niet meer op Beiramar geweest zeker. Tja, appartementen complex Jacqueline bestaat nog steeds. De meeste Hollandse low-cost toeristen kennen het wel, omdat de crackhoertjes en gelukszoekers daar hun werk doen.

@Maarten: De gemiddelde Braziliaan......Wel, zoals Comulder terecht opmerkt moeten de meesten Brazilianen het hier doen met een zeer bescheiden inkomen, zeg maar zo'n 80% van de inwoners van de staat Ceará. Echter, 20% heeft een inkomen boven de R$10.000; tja ik weet het, er zijn bij jullie in het zuiden advocaatjes die voor zo'n bedrag hun nest niet uitkomen, maar toch. Binnen die 20% zit een hele grote groep met heeeel veeeel geld. Dan heb je het nog steeds over enkele tienduizenden gezinnen. Voor die groep is het geen probleem om een appartement van R$600.000 te financieren. Een groot gedeelte van Beiramar is uitverkocht aan buitenlanders, die er een tweede huisje hebben en af en toe eens langs komen. Het laatste grote project was in no-time uitverkocht.

Wat er in Natal gebeurt daar heb ik geen verstand van. Ik kom er niet, heb er nooit iets met onroerend goed gedaan, dus ik kan het allemaal heel moeilijk beoordelen. Hier in Fortaleza ken ik geen tientallen projecten die in het zand zijn gezet. Dus, ik hou het maar op kletspraat.

Je stelt verder dat er in het huidige tijdsgewricht minder toeristen toestromen. Niets is minder waar. Allereerst wordt het voor de meeste mensen uit die betonjungles bij jullie heel erg duur om naar Miami te reizen. Volgens de intelligentia op onze ambassade die via 140 tekens communiceert komt dit door de roebel, maar dat is even een heel ander verhaal.

Alleen het komend kwartaal staan er duizend extra vluchten gepland op de luchthaven PintoMartins. De vlucht uit Orlando blijkt volledig uitgeboekt te zijn. Er is zelfs sprake van dat we het komend jaar een directe vlucht gaan krijgen naar Moskou (Zelf geloof ik het niet, maar er wordt daadwerkelijk aan gewerkt). Dit jaar komen er 12% meer toeristen naar Fortaleza in vergelijking met het jaar ervoor.

Ook de kletspraat over slecht gebouwde huizen met waardeloze materialen slaat werkelijk nergens op. Er staan hier wijken die 40 jaar geleden volgebouwd zijn met arbeiderswoningen. Die huizen staan er allemaal nog, zeker in vergelijking met Nederland. In Nederland staan er een miljoen krotten, waar de vurehouten balken in de kruipruimtes aan het doorzakken zijn, betonrot in alle flatjes van de jaren 60 t/m70, asbest platen op honderdduizenden schuurtjes, nog steeds loden waterleidingen in de de oude wijken van de grote steden, enz enz. Het zijn echt uitspraken van iemand die nog nooit een huis met eigen handen heeft gebouwd. Er wordt hier gebouwd met een van de duurste hardhoutsoorten voor dak, deuren en ramen. Pak je een nieuwbouwhuis in Nederland moet je uitkijken dat de waaibomenhouten met kartonnen binnenvoering binnendeurtjes niet te hard dichtslaat. Als je op je slaapkamer een romantische nacht hebt gehad dan weet de volgende ochtend de hele buurt dat. Wederom kletskoek van iemand die "iets" tegen heeft op Fortaleza, maar er zelf niet woont.

Afijn, die R$ beweegt nog harder als een Bitcoin. Kregen we maandaf nog R$3,50 voor een €, moeten we het vandaag doen met R$3,25.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door René » do dec 18, 2014 18:12

@progresso; 3.50 en 3.25? Jij krijgt toch veel meer voor een euro via bitcoins? ;-)



dutchman
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door dutchman » do dec 18, 2014 18:45

Ik kom eens in de anderhalf jaar in Fortaleza, kan me het aantal keren niet meer herinneren.
Het is vaak een tussenstation maar eentje waar we wat langer verblijven ivm. de vele vrienden, voornamelijk Brazilianen.
Laatste keer was dik een jaar terug en ik hoop er rond de jaarwisseling weer te zitten.
Akkevietje met die geblondeerde mevrouw was iets langer terug, iets van 4 jaar dacht ik. Geen contact meer mee trouwens, met die man ook niet.
Appartementen complex weet ik naam niet van maar staat aan het einde van de boulevard waar ook een goederenspoor bij de haven uitkomt en je de locomotieven hoort toeteren.
Overigens vind ik Fortaleza prima te pruimen.
Ik ken er hele goede en betaalbare restaurants met goede wijn, goede supermarkten die 24 uur open zijn en het lekkere klimaat, nooit te warm of te koud, de stranden bij Cumbuco, museum Ceara, Museum de Cachaça, de plaatsjes en watervalletjes in het binnenland... Wij zoeken de plekjes op waar het authentiek en rustig is.



Reysigher
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door Reysigher » do dec 18, 2014 19:37

São Luis do Maranhão is natuurlijk de meest verschrikkelijke uithoek in het Noord Oosten en natuurlijk niet te vergelijken met een Metropool als Fortaleza. Maar mijn ervaring met Project ontwikkelaars is dat of ze nou in Fortaleza of São Luís zitten het is het grootste uitschot wat er rondloopt. Maar niet gesproken over buitenlandse Project Ontwikkelaars. Van alle zogenaamde High Standaard projecten hier in São Luís staat minimaal 80% leeg, veel projecten staan al tijden zonder activiteiten in de steigers en de eerste buitenlandse Project Ontwikkelaars zijn inmiddels São Luís ontvlucht.. waarom?

Deze personen zijn echt een zege voor Brazilië.....

CeesH



dutchman
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door dutchman » do dec 18, 2014 19:40

Doet me denken aan de Noord - Zuid goederenspoor die er nooit gekomen is.
Het eindigt ergens halverwege in het niets en de rest zit niet vastgeklonken of gelast, heeft geen grindbed enzo...
Maar de honderden miljoenen zijn wel foetsie...
Brazilië doet me denken aan een wadi, een zogenaamd doodlopende rivier.
Het begint leuk tijdens het regenseizoen maar eindigt als een stinkende modderstroom ergens in het zand...



Felix
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door Felix » do dec 18, 2014 20:59

De Norte-Sul spoorweg is voor een groot deel nog onder constructie. Er is sprake van achterstanden maar het ligt niet stil. President Sarney heeft het project indertijd gelanceerd maar het stuitte op veel protesten uit de pers en in het parlement. Men beschuldigde Sarney ervan dat hij met het dure project alleen maar de Maranhão wilde bevoordelen.

Inmiddels doet de spoorweg al jarenlang heel belangrijk werk want ze vervoert de ertsproductie van Carajás naar de haven.



dutchman
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door dutchman » do dec 18, 2014 21:57

Ik heb een andere recente docu gezien en er was sprake van decennia lange toestanden.
Er is inderdaad een stuk traject dat werkt maar ik had begrepen dat dit deel er al was.



Reysigher
Artikels: 0

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door Reysigher » vr dec 19, 2014 00:28

Klopt, de lijn is eigendom van Vale.

Link: Carajás Railroad: The path our wealth runs on

CeesH



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4948
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro op de ....heel erg beweeeglijk (edit 17-12)

Bericht door quasimodo » za dec 20, 2014 17:40

vr 19 dec 2014, 16:08
'QE gaat problemen niet oplossen'
Van onze redactie
SCHIPHOL-RIJK -
De Europese Centrale Bank komt in januari of maart volgend jaar met een opkoopprogramma, denkt obligatiebelegger Pimco. Maar beleggers moeten niet verwachten dat de situatie in Europa daardoor plotseling drastisch verbeterd.
Dat zegt portefeuillebeheerder Myles Bradshaw van Pimco in een toelichting op de vooruitblik van de vermogensbeheerder voor het komende jaar.
Pimco voorziet voor de eurozone een inflatie (inclusief energieprijzen) van 0,5% tot 1% volgend jaar. Dat is dus nog ver verwijderd van het doel van de ECB van 'iets minder dan 2%' inflatie.
Impact pas in 2016
Om de inflatie toch een zwengel te geven, zal de ECB wel moeten overgaan tot een opkoopprogramma van onder meer staatsleningen (QE), denkt Bradshaw.
"QE gaat er komen, maar gaat het de problemen in de eurozone oplossen? Nee", is Bradshaw duidelijk. "De impact van dergelijke maatregelen waarschijnlijk sowieso pas in 2016 te zien. En daarnaast is het probleem in de eurozone vooral een gebrek aan vraag."
Consument spaart meer
Van de economische groei in de eurozone heeft Pimco geen al te hoge pet op. Voor volgend jaar staat er in het model een groei van 0,75% tot 1,25%. "Dat is lager dan de consensus", zegt Bradshaw. "De sterkere wereldeconomie (Pimco verwacht 2,75% groei wereldwijd) helpt de eurozone omhoog, maar verder is er vooral een meer ondersteunend fiscaal beleid nodig om de groei echt van de grond te krijgen."
Hij vervolgt: "De lagere olieprijs is wel een plus, maar de positieve invloed zal kleiner zijn dan in het verleden. Consumenten krijgen weliswaar meer te besteden, maar Europeanen hebben ook meer de neiging om te sparen dan in het verleden."
Investeringsfonds Juncker
Bradshaw heeft ook weinig vertrouwen in het investeringsplan, dat commissievoorzitter Juncker onlangs presenteerde. De Europese Commissie geeft een voorzet, en het bedrijfsleven moet ook in de pot storten. In totaal er via het fonds ruim €300 miljard geïnvesteerd moeten worden in de euro-economie.
"Het is een typisch geval van iets met veel tamtam aankondigen, waardoor het heel wat lijkt. Feitelijk wordt er geen nieuw publiek geld in het fonds gestopt. Ook denk ik dat veel investeringen die nu misschien via het fonds lopen, toch wel waren gedaan", zegt de Pimco-portefeuillebeheerder.
"En voor andere bedrijven geldt dat het deel dat het Europese fonds voor zijn rekening neemt zo klein is dat het niet het verschil maakt voor een ondernemer om te investeren of niet. Kortom: ik moet nog zien dat het fonds überhaupt in de buurt komt van die €300 miljard."
Fed start met verkrappen
Waar Europa worstelt en een verruimend monetair beleid voert, is het beeld aan de andere kant van de oceaan diametraal anders. Pimco verwacht dat de Amerikaanse Federal Reserve tussen juni en september zal beginnen met 'verkrappen', ofwel: het verhogen van de rente.
Maar het zal kalmpjes gaan, denkt Pimco. "De Fed kan twee fouten maken: ofwel te vroeg de rente verhogen, ofwel te laat", zegt Bradshaw. "In het eerste geval kan het zorgen voor een neergang in de economie. In het tweede geval kan de inflatie uit de hand lopen. Maar dan weet de Fed ook wat ze moet doen, namelijk de rente verder verhogen."
Kortom: te laat verhogen lijkt 'de beste van de twee kwaden', aldus Bradshaw. Dat duidt erop dat de Fed eerder later dan vroeger aan de renteknop zal gaan draaien.
'Voorzichtig over opkomende markten'
Hoewel de renteverhoging langzaam zal gaan, kan deze ontwikkeling wel zorgen voor veel volatiliteit in opkomende markten. "Normaliter zie je bij een stijgende dollar het geld stromen van de 'periferie' naar de 'kernlanden'. Opkomende markten zijn gevoelig voor uitstroom van kapitaal, omdat ze niet echt vaste investeerdersgroep hebben. Er zijn geen grote Braziliaanse verzekeraars die verplicht Braziliaanse reais moeten kopen, bijvoorbeeld. Om die reden zijn we relatief voorzichtig met opkomende markten."

http://www.telegraaf.nl/dft/beleggingsf ... en___.html



Plaats reactie