Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Felix
Artikels: 0

Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » vr nov 28, 2014 18:34

Ik vond hierover onderstaand persbericht.

P E R S B E R I C H T

Lokaal Personeel Nederlandse Ambassade te Brasilia legt het werk neer om aandacht te vragen voor salarisproblematiek
De in de afgelopen jaren gunstige economische ontwikkelingen in Brazilië en de hoge inflatie waar het land mee te kampen heeft hebben ertoe bijgedragen dat de kosten voor levensonderhoud aanzienlijk gestegen zijn. De jaarlijkse inflatie tussen 2010-2013 schommelde tussen de 5,4 en 6,5% per jaar. Cumulatief is daarmee het prijsniveau in Brazilië 27,15% gestegen, dit terwijl de salarissen van het lokaal personeel de afgelopen 4 jaar met slechts 8.07% werden aangepast. In de praktijk komt dit erop neer dat de afgelopen 4 jaar 19.08% van de onkostenstijging in Brazilië voor het lokale personeel niet is gecompenseerd. Vaste lasten als huur, boodschappen, scholing van kinderen en vervoer leggen een steeds groter beslag op hun salaris. Kosten voor een reguliere Braziliaanse school op de hoek van de straat zijn in sommige gevallen tot ruim 55% gestegen in de afgelopen drie jaar.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft in de zomer van 2012 aangekondigd dat de lonen van lokale medewerkers omlaag moeten om per 2015 structureel te besparen op loonkosten. Op alle Nederlandse posten wereldwijd worden steeds meer veel goedkopere lokale medewerkers aangesteld ter vervanging van dure diplomaten. Vervolgens wil de Nederlandse overheid voor minder dan een dubbeltje op de eerst rij zitten door op diezelfde lokale mensen nogmaals een bezuinigingsslag te maken, terwijl hun takenpakket alleen maar zwaarder wordt. Waar men vroeger met trots vertelde dat men werkte voor een ambassade of consulaat, moet men nu in het weekeinde zelfs bijwerken om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Daarnaast druist deze gang van zaken volledig in tegen de Braziliaanse wetgeving. Deze stelt namelijk dat het loon van werknemers op geen enkele wijze kan worden verlaagd of teruggedraaid en ook niet in verkapte vorm d.m.v. ‘bevriezing’.
De salarisaanpassingen met de nieuwe loonvaststellingssystematiek (vergelijking met ambassades van andere EU landen in Brazilië) liggen ver onder de officiële cijfers voor de kostenstijging van het levensonderhoud in Brazilië, de zgn. ICV (Index van Levensonderhoud - Índice de Custo de Vida). Voor 2014 ligt de voorgenomen aanpassing bijna 5% onder de inflatie van de laatste 12 maanden. En de situatie voor 2015 ziet er nog somberder uit. Was het voor de tweede ronde van de presidentsverkiezingen eind oktober nog zaak de economische recessie in Brazilië verborgen te houden, nu komen alle verschijnselen aan het daglicht. De herkozen president Dilma kondigde al sterke maatregelen aan voor de economie: benzine en energie worden in november duurder (met grote gevolgen voor de overige prijzen) de basisrente is weer gestegen, waardoor lenen nog duurder wordt.
Voor de lokale medewerkers van de ambassade blijft hierdoor helaas geen andere optie over dan het werk neer te leggen en aandacht te vragen voor de nijpende situatie. De lokale medewerkers eisen geen loonsverhoging, dit gezien de recente financiële crisis in Nederland en de rest van Europa, maar een compensatie voor de exorbitante stijging van kosten voor levensonderhoud in Brazilië gedurende de afgelopen jaren. Een inflatiecorrectie is weliswaar niet wettelijk verplicht, maar wordt beschouwd als goed werkgeverschap en wordt in Brazilië door de meeste werkgevers toegekend. Ook heeft de Nederlandse overheid de verplichting om in het buitenland laten zien dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen bezigt en haar werknemers niet in de kou laat staan.
Na twee jaar vruchteloos onderhandelen met het Ministerie van Buitenlandse zaken, leggen de lokale werknemers vanaf 1 december 2014 het werk volledig neer.
Voor meer informatie:
De lokale medewerkers worden vertegenwoordigd en bijgestaan door vakbond SINDNAÇÕES te Brasília: contactpersoon: Marcondes R. Silva telefoonnummer +55 61 8115 0195.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Progresso » zo nov 30, 2014 17:32

Staking ambassade

Nieuwsbericht | 28 november 2014

Vanaf maandag 1 december staakt een deel van personeel van de ambassade voor onbepaalde tijd. Hierdoor is de consulaire balie gesloten. De ambassade blijft bereikbaar voor vragen op +55 (61) 3961-3200. Onze excuses voor het ongemak.
Dus de tuinman, de au pair van de ambassadeur, de koffiezetdame, een secretaresse en nog wat volk staakt. De portier waarschijnlijk niet, want de ambassade blijft blijkbaar gewoon open, alleen de consulaire balie wordt gesloten.

En men komt bij onze overheid dus niet gewoon op het idee om een NEDERLANDSE DIPLOMAAT tijdelijk achter diezelfde balie te zettten om tenminste gewoon de dienstverlening te blijven verlenen.

Overigens, ik heb nog steeds niet begrepen waarom al die ambassade en consulaten van de landen van de Europese Unie niet gewoon worden samengevoegd tot één ambassade en dan per grote deelstaat één goed functionerend consulaat en handelsmissie. Blijkbaar is er in Europa nog steeds te veel geld voor een grote en inefficiente overheid.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » zo nov 30, 2014 19:16

Dat er niet 1 grote ambassade komt is inderdaad opvallend. Het is natuurlijk wel een feit dat buiten de EU ieder EU land ostensief zijn eigen belangen verdedigt, vandaar die eigen ambassades. Of die nou echt wat voor elkaar krijgen is natuurlijk een tweede. De diplomaten zullen denken van wel maar grote bedrijven doen hun internationale zaken zelfstandig.

Maar, waarom dat er dan geen EU vertegenwoordigingen kunnen komen voor consulaire handelingen blijft de vraag. Zoals het nu gaat is het toch knettergek!

Zoals ook de vraag is wat er tijdens deze staking gaat gebeuren met mensen die dringend consulaire hulp nodig hebben.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » zo nov 30, 2014 20:15

Maarten, op de site van de ambassade staat dat de consulaire balie niet zal werken.

Misschien ligt een EU ambassade nog niet dichtbij maar 1 orgaan voor consulaire zaken zou mij ook nu al logisch lijken. Op ons paspoort staat tenslotte dacht ik ook de EU vermeld.

De EU is een al decennia lang gemiste kans om iets uit te bouwen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Progresso » zo nov 30, 2014 22:29

Heel veel Europese landen hebben een groot deel van hun consulaire taken uitbesteed aan het zeer schimmige reisbureau uit India, waar de grootaandeelhouder (via Kuoni) de Verenigde Arabische Emiraten zijn. Eigenlijk doet dit reisbureau dus gewoon wat Felix hierboven zegt. Ga je bijvoorbeeld naar de vestiging van dat reisbureau in London dan zie je dat men voor vele landen consulaire taken doet op één locatie. Het kan dus blijkbaar wel, maar men vindt het nodig om geld overboord te kieperen.

Als Nederlands staatsburger bevalt het mij absoluut niet dat als ik een afspraak moet maken gebruik moet maken van een onveilige internetverbinding, naar een land buiten de EU, naar een uitermate schimmig bedrijf waar de eigenaar een of andere sheik is.

Als ik een tweede paspoort wil aanvragen, die ik nodig heb voor reizen naar Israel, omdat ik anders een aantal islamitische landen niet meer inkom, dan moet ik dat al opgeven als reden voor de afspraak, dit inclusief mijn paspoortnummer, e-mail, telefoonnummer, IP adres en nog meer prive-details.

De Nederlandse overheid heeft geen enkele borging dat de gegevens die haar Nederlandse staatsburgers verstrekken aan het Indiasee reisbureau 100% veilig zijn.

Wat betreft die staking. Het is me weer geheel duidelijk dat ook de nieuwe ambassadeur de zaken niet gaat veranderen. Hoe kan het in godshemelsnaam bestaan dat de consulaire balie dichtgaat, omdat er een paar locals aan het staken zijn. Lekker als je paspoort is gejat en je staat daar voor een dichte deur, om maar even een simpel gevalletje te benoemen. Onbegrijpelijk. En Maarten, ook een ambassadeur kan gewoon de deur opendoen voor iemand. Ik weet het, de bovenonsgestelden zullen het er wel heel moeilijk mee hebben, stel je voor dat je vieze handen krijgt. Wat een volk loopt er bij Buitenlandse Zaken rond. Om je kapot te schamen als Nederlander.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 12:42

Via kennissen kwam ik aan het volgende bericht:

P E R S B E R I C H T 15 DECEMBER 2014

Lokaal Personeel Nederlandse Ambassade onderneemt juridische stappen ondanks dreigementen van het ministerie

De lokaal aangestelde medewerkers van de ambassade te Brasília zijn per 15 december weer aan de slag gegaan, na een 2 weken durende staking. Gedurende deze werkonderbreking verzamelden de lokale werknemers zich dagelijks voor de ambassade om hun eisen kracht bij te zetten en een tegenvoorstel van het ministerie van Buitenlandse Zaken af te wachten.

Door de hoge inflatie van de afgelopen jaren in Brazilië en het uitblijven van een realistische salariscorrectie door de werkgever, staat het water de lokale werknemers inmiddels tot aan de lippen. De afgelopen 4 jaar hebben zij te maken gehad met een waardevermindering van hun salaris van ruim 19%. De verplichtingen die zij zijn aangegaan nadat zij gecontracteerd waren door BZ – hypotheek, huur, scholing kinderen etc. - kunnen zij inmiddels niet meer voldoen. BZ schroomt echter niet te melden dat het van mening is dat de werknemers bovenmatig betaald worden en dat het als doel heeft de salarissen structureel omlaag te schroeven. Bovendien werden de werknemers in officiële correspondentie weggezet als ‘saboteurs’, terwijl het organiseren van een werkonderbreking of staking een recht is van de werknemer en e.e.a. bovendien volledig conform lokale Braziliaanse wetgeving tot stand is gekomen.

De economische vooruitzichten in Brazilië voor 2015 zijn somber. De herkozen president Dilma kondigde stevige maatregelen aan om de kwakkelende Braziliaanse economie te bestrijden: benzine en energie worden duurder waardoor de overige prijzen zullen stijgen. Overigens is de situatie van het lokale personeel in Brazilië een verborgen probleem op diverse Nederlandse posten wereldwijd. Ook Mexico kent een exorbitante waardevermindering van het salaris. In Colombia zijn de zaken beter geregeld; de Colombiaanse arbeidswet bepaalt dat de werkgever jaarlijks de salarissen moet aanpassen minstens conform de officiële inflatie index. In Argentinië krijgen de lokale werknemers sinds kort in USD uitbetaald teneinde enige koopkracht te behouden. Kennelijk hanteert BZ verschillende maatstaven, ondanks het door haar ingezette mondiale salarisbeleid voor lokaal aangesteld personeel. Elk land heeft immers een ander prijskaartje voor de kosten van levensonderhoud.

De werknemers werden al op de derde dag van hun staking bedreigd met inhouding op het salaris van de gestaakte dagen en het terugschroeven van de opgebouwde vakantierechten voor 2015. Dit zonder enige vorm van open communicatie en onderhandeling. De werknemers zijn pas na vijf dagen van werkonderbreking formeel geïnformeerd over de positionering van BZ.

In het bijzijn van de advocaat van het lokale personeel en de vakbond hebben de werknemers vrijdag 5 december overleg gehad met de leiding van de post. Direct werd duidelijk gemaakt dat BZ geen duimbreed tegemoet zal komen aan het verzoek om de salariscorrectie toe te passen gebaseerd op het officiële Braziliaanse inflatiecijfer. Benadrukt werd nogmaals dat de lokale werknemers bovenmatig verdienen. Waarop deze uitspraak is gebaseerd blijft onduidelijk en irrelevant; elke werknemer gaat immers verplichtingen aan gebaseerd op zijn of haar salaris.

BZ heeft in november 2013 tijdens een videobijeenkomst met het lokale Braziliaanse personeel toegezegd zich aan Braziliaanse arbeidswetgeving te houden en een eventuele gerechtelijke uitspraak te zullen respecteren. BZ liet echter op 10 december 2014 in een reactie op de staking weten dat zij zich in geval van een gerechtelijke uitspraak zal beroepen op haar immuniteit conform het Verdrag van Wenen. In haar reactie vermeldde BZ voorts dat, indien de werknemers uiterlijk per 15 december weer aan het werk gaan, er niet gekort wordt op het loon van januari, maar dat de gestaakte uren moeten worden ingehaald. Als voorwaarde moet het lokale personeel dan wel beloven dat ze tot januari 2016 niet meer zullen staken. Deze eis druist echter in tegen het stakingsrecht, dat bepaald is in de Braziliaanse grondwet.

In overleg met de lokale vakbond en hun advocaat zien de lokale medewerkers van de ambassade dan ook geen andere uitweg dan juridische stappen te ondernemen tegen BZ om voor dit structurele salarisprobleem een behoorlijke oplossing te vinden.

In de onderhandelingen met BZ wordt het lokale personeel vertegenwoordigd en bijgestaan door vakbond SINDNAÇÕES te Brasília en de aan deze vakbond gelieerde advocaat. Contactpersoon: Marcondes R. Silva telefoonnummer +55 61 8115 0195. Email: sindnacoes@sindnacoes.org.br.



dutchman
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door dutchman » di dec 16, 2014 15:51

Heb je ooit gehoord van stakende Brazilianen in Nederland of waar dan ook in den vreemde?
Ik ken er echt heel wat in Amsterdam en omgeving die vaak heel zwaar werk deden waarvoor Nederlanders hun neus omhoog haalden.
Denk aan nachtwerk, bijv. bewaking horeca maar ook schoonmaak, slachthuis, bouw, etcetera.
En wij weten allemaal wat er gebeurde na de introductie van de euro.
Ging NL BV staken? Nee, wij zetten samen de schouders eronder!
Wat schreef ik nou laatst over maniertjes?
Ik denk dat het land waar je woont jou besmet met haar gewoontes.
Brazilianen houden niet van werken, de goeden daar gelaten, wel van de meeste idiote vakantie dagen; vaderdag, moederdag, kinderdag, dierendag, dodendag, tandentrekkerdag, liefdedag, dag vd arbeid (dus niet), dan de christelijke feestdagen nog en carnaval, ze verzinnen echt van alles zodat de school van onze kids dicht is welke trouwens sowieso maar halve dagen open is, heb je dus niks aan en ze houden van staken!
Die mensen bij de ambassade mogen blij zijn dat ze licht werk hebben.
Ik bedoel geen vieze handen, in de brandende zon, stinkend zweetlijf, wondjes aan de handen en benen, en dus littekens, gezondheidsrisico's, rugpijn...
Want ik zie een hoop arme Brazilianen die wel werk hebben soms vreselijk gebukt gaan onder erbarmelijke omstandigheden en in ruil voor wat... nog net rijst met bruine bonen???
Nee, bij de ambassade mag men vooral in een ruimte met airco zitten.
Maar ik wil wel komen helpen hoor!
Stuur maar een PM en dan komen wij er wel uit.
De vliegende Hollander :-)



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 16:25

Wat een onzin schrijf jij Dutchman. In verleden jaren heeft het schoonmaakpersoneel in Nederland langdurige stakingen gehouden. Ook in de bouw komen regelmatig stakingen voor. Maar niet alleen in de bouw, ook bij het vervoer bijvoorbeeld.

Waarom mogen die lokale mensen van de ambassade zo blij zijn? Weet jij wat iedereen daar doet, welke kunde daarvoor is vereist en hoeveel het betaalt?

Wat een kolder dat Brazilianen niet van werken houden!

Maar jij Dutchman, hou jij van werken?



dutchman
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door dutchman » di dec 16, 2014 17:07

Weet je wat ik nou raar vind?
Blijkbaar mogen jij, Nordestino, Progresso, Cees en enkele andere mensen gewoon hun ongezouten mening geven.
Blijkbaar zijn dat de vaste stamgasten.
Kijk jezelf eens tekeer gaan tegen Dilma en Lula op dat andere forum.
Mij hoor je daar niet over, ik heb er geen last van maar lees het dan ook niet meer.
Zodra ik sarcastisch de draak steek met bepaalde dingen wordt gelijk mijn mond gesnoerd.
Ik vind dat niet kunnen.
Ik val jou ook nergens op aan.
Overigens doe ik genoeg maar ga dat bewust hier niet etaleren.
Ik heb gelukkig nog een leven buiten deze luchtballon genaamd Internet dus je doet maar.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 19:20

Blijkbaar komt niet genoeg door dat je de dingen niet echt maar als sarcasme bedoelt.

En wat heeft een staking nou te maken met Lula of Dilma? Wie is Cees?



dutchman
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door dutchman » di dec 16, 2014 19:38

Okay, kan gebeuren, daarom zeg ik weleens dat in het echte leven mensen veel beter te pruimen zijn omdat je dan ervaart hoe iemand het bedoeld en vaak valt dat reuze mee!
Ik had nog geprobeerd het aan te dikken met tandentrekkerdag wat natuurlijk nergens op slaat in de hoop dat de sarcasme er wel van af zou druipen... http://en.m.wikipedia.org/wiki/Tiradentes

Maar okay, onze Cees;
Hij noemt zich Reysighter ofzo maar vaak staat er gewoon Cees onder dus ik neem aan dat ik hem zo mag noemen.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 20:07

Ik dacht dat je het over een tandartsendag had want die zal best wel bestaan, er is ook een artsendag op 18 oktober. In Nederland probeert de Telegraaf de burger ook met steeds meer data op te zadelen, van Valentijnsdag tot en met Halloween. Ik vraag me af of Thanksgiving er binnenkort ook niet uitbundig gevierd zal worden.

Wat de school van de kids betreft die moeten van de wet een bepaald aantal lesuren per jaar geven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Progresso » di dec 16, 2014 22:03

Kan die ambassadeur dat personeel niet gewoon morgen naar huis sturen. Geef die mensen een afkoopsom. Doet eventjes pijn in het budget, maar dan ben als Nederlandse overheid wel af van personeel wat je via de pers probeert te chanteren.

Daar het om mensenrechten gaat zou je het enorme budget van €50.000 wat onze ambassade heeft voor dit werk daarvoor in kunnen zetten. De vier Nederlandse ambtenaren die zich daar op dit moment nu in Brasilia mee bezig houden kunnen dan eigenlijk ook direct terug naar Nederland, want zonder budget is er toch niet veel te doen voor die mensen hier.

Het Braziliaanse personeel valt helemaal niet onder de Braziliaanse wetgeving. UIt goed werkgeverschap geef je de stakers dan wat geld mee en heb je het probleem netjes opgelost.

Neem daarvoor in de plaats twee Nederlanders aan die wel loyaal zijn. Eventueel kun je de ambtenaren die nu druk zijn met "mensenrechten" die twee opengevallen functies geven.

Volgens mij moet dat wel lukken, zo net voor de Kerst.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » di dec 16, 2014 23:06

Progresso, als je die persberichten goed leest dan blijkt dat deze staking niet ineens uit de lucht is komen vallen. Ook staat daarin ergens dat het ministerie in 2013 via de Braziliaanse wet wilde werken en dat nu weer op zegde. Volgens diezelfde berichten hebben ze 20% aan koopkracht verloren.

De ambassadeur kan die mensen helemaal niet naar huis sturen of hij moet de ambassade sluiten. Niet iedereen is er tuinman of portier, je hebt ook vertalers nodig, secretaresses, mensen die contacten leggen, economen, assistenten, en zo meer. De diplomaten kennen de taal en de cultuur niet en zullen die in hun vier jaar gouden kooi misschien ook nooit leren kennen.

Of die plaatselijke medwerkers goed verdienen betwijfel ik. Tenminste, toen er in het andere forum een tijd terug over een vacature bij de NLse ambassade werd gesproken schreef een van de prikkers voor dat salaris 'niet zijn bed uit te komen'.

Het verband tussen staken en loyaliteit begrijp ik niet. Het is natuurlijk leuk voor de werkgever om in een staking gebrek aan loyaliteit te zien, het zuivert zijn eigen verantwoordelijkheid en geweten.

Het geld voor de mensenrechten kan men beter aan betere consulaire hulp besteden want in die sector is het voor de Nederlanders met minder geld schrijnend.

Wat de staking betreft, ik maak uit de voorgaande berichten op dat die is mislukt.

Je spreekt over chanteren, de NLse overheid toont in deze kwestie aan dat ze daar niet vies van is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Progresso » wo dec 17, 2014 00:14

Het persbericht is geschreven door de advocaat van de vakbond van die lui.

Natuurlijk ligt de fout bij de leiding van de ambassade. Allereerst door het aantal buitenlandse werknemers wat men heeft aangenomen en ten tweede door blijkbaar hele luxe arbeidsvoorden te verlenen. Hoe luxe die arbeidsvoorwaarden zijn kunnen we makkelijk uitvinden door een WOB procedure op te starten. Dan hebben we volgende maand de functies en bijbehorende salarissen van de buitenlandse medewerkers. Het zou mij niets verbazen als de ambassade meer betaald aan de buitenlandse werknemers dan aan de nieuwe lichting Nederlandse werknemers (niet-diplomaten) en dat men door de nul-lijn aan te houden dit weer in evenwicht probeert te brengen. Dat sommige mensen niet voor R$ 130.000/jaar uit bed komen vond ik destijds al van een enorme arrogantie getuigen. Ook die beroepsgroep loopt nu al in Nederland te piepen en over een paar jaar is ook het merendeel van de activiteiten van die eroepsgroep volledig geautomatiseerd. Wellicht MOET hij dan wel uit bed komen voor een lager salaris.

Ik heb die organisatiehark van de Nederlandse ambassade eens bekeken. Dat is al geen kleintje. Ik geloof best wel dat het handig is als je een aantal native speakers op de ambassade hebt werken, maar 18 man lijkt me echt heel veel. Bedenk wel, we hebben het echt over een economisch belang van niks, misschien €2,5 miljard dit jaar, een paar duizend Nederlanders, nog maar iets van 60 gevangenen, wat studentenuitwisseling en dat is het wel zo'n beetje.

Als ze nou zoveel assistenten en economen (volgens mij geeneen) hadden dan kunnen ze hun eigen website ook wel eens updaten met wat output van die mensen. Er staat werkelijk alleen maar non-informatie op die website.

Ik heb zo'n vermoeden dat die lokale medewerkers heel, heel goed verdienen. Natuurlijk zullen die vechten om hun vermeende rechten te behouden. Het middel welke deze vakbond gebruikt is buiten alle proporties en men weet dit dondersgoed. Staken is een uiterst middel. De loyaliteit zit hem daar in dat Nederland dus moet bezuinigen. Bij BuZa gaat dat om enkele miljarden. Iedereen draagt de pijn, dus ook de nieuwe ambtenaar die voor R$10.000 per maand in Brasilia moet gaan werken, alsook de veel te hoog ingeschaalde tuinmannen.

de oplossing is echt heel eenvoudig. Direct allen naar huis sturen en gewoon een aantal Nederlanders die al langjarig hier verblijven inhuren. Doet even pijn en is lastig, maar we gaan er echt geen order meer of minder door verliezen. In dit soort gevallen maken zachte heelmeesters alleen maar hele vieze stinkende wonden.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » wo dec 17, 2014 01:42

@Progresso, ik weet dat een aantal van die medewerkers Nederlanders of Belgen zijn die hier al lang wonen. Op consulaire zaken zat een Belg, en bij de politie hadden ze een Belgische assistente die veel talen sprak. Wat die mensen daar verdienen weet ik niet en jij denk ik ook niet. Of een tuinman te hoog is ingeschaald weten we natuurlijk net zo min.

Je spreekt over 60 gevangenen en economisch belang maar dat wordt ook door de consulaten in Rio en São Paulo gedaan en door een paar handelskantoren uit Nederland en voor zover mij bekend van de NLse overheid. Wat dat betreft zijn er dus nog een stoot meer medewerkers dan jij hierboven noemt. Ik dacht ook dat de ambassade geen studentenuitwisseling meer doet, daarvoor is nu een Nuffic kantoor in Brazilië. Of die door de NLse overheid gesubsidieerd worden weet ik niet, maar het zou denk ik best kunnen want wie anders zou dat willen financieren?

Wat er nou allemaal uitkomt is mij onbekend, of het allemaal te meten is weet ik ook niet.



Felix
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Felix » wo dec 17, 2014 01:42

@Progresso, ik weet dat een aantal van die medewerkers Nederlanders of Belgen zijn die hier al lang wonen. Op consulaire zaken zat een Belg, en bij de politie hadden ze een Belgische assistente die veel talen sprak. Wat die mensen daar verdienen weet ik niet en jij denk ik ook niet. Of een tuinman te hoog is ingeschaald weten we natuurlijk net zo min.

Je spreekt over 60 gevangenen en economisch belang maar dat wordt ook door de consulaten in Rio en São Paulo gedaan en door een paar handelskantoren uit Nederland en voor zover mij bekend van de NLse overheid. Wat dat betreft zijn er dus nog een stoot meer medewerkers dan jij hierboven noemt. Ik dacht ook dat de ambassade geen studentenuitwisseling meer doet, daarvoor is nu een Nuffic kantoor in Brazilië. Of die door de NLse overheid gesubsidieerd worden weet ik niet, maar het zou denk ik best kunnen want wie anders zou dat willen financieren?

Wat er nou allemaal uitkomt is mij onbekend, of het allemaal te meten is weet ik ook niet.



Reysigher
Artikels: 0

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Reysigher » wo dec 17, 2014 02:14

Gewoon opdoeken die 3 geldverslindende Ambassades met hun Consulaten. Wel een erg dure manier om partij bobo's aan een elite baantje te helpen. Voor die drie consulaten kunnen ze goedkoper in India of China een reisbureautje in Brazilië een filiaal laten openen, werkt naar alle waarschijnlijkheid een stuk efficiënter, en voor ons het voordeel dat als deze Chinezen pizza's aan het uit venten zijn ze gelijk je nieuwe paspoort aan de deur afleveren.

CeesH



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Progresso » wo dec 17, 2014 02:48

Natuurlijk is het allemaal niet te meten. Dat moet je natuurlijk ook niet willen.

Natuurlijk ontbreekt er veel informatie, maar het is aan de ambassade om duidelijkheid te scheppen. In principe kan je via een WOB procedure zo al die informatie boven tafel krijgen, zodat je wel een geinformeerd oordeel kan vellen.

Omdat onze ambassade alleen maar reactief is, kun je niets anders doen dan speculeren. Ik heb nog even geDuckDuckGoot, maar zover ik het hebben kunnen nagaan is er nog nooit bij een Nederlandse ambassade in het buitenland gestaakt. We hebben het hier dus over een heel bijzonder arbeidsconflict. Als Nederlandse staatsburger moesten we maar ergens diepverborgen op een website uitvinden dat er daadwerkelijk een staking was en o wonder, o wonder dat hij ook afgelopen is.

Dit terwijl de Nederlandse ambassade blijkbaar de meest onzinnige bagger op de Faceboeks, Twitters en LinkedIn's op ons afstookt kon een berichtje " Staking begonnen" en "staking geeindigd" er niet van af. Men heeft dus blijkbaar weer veel te verbergen.

Er loopt hier verschrikkelijk veel overheidspersoneel rond. Wat al die mensen doen is me echt een raadsel. In het verleden werd er nog weleens een slordige Business Bulleting rondgestuurd. Had je ook niet veel aan, maar er werd tenminste iets gecommuniceerd. De echt belangrijke dingen kun je alleen maar vinden als je heel goed de weg weet.

Als je ook ziet wat er aan overheidsdelegaties hier naar toekomt, het is werkelijk banaal. Ik heb een keertje
de financiele verantwoording van het reisje van twee Amsterdamse PvdA wethouders er in detail op nagelezen. Het was echt schandelijk om te zien hoeveel dat reisje gekost heeft, zeker als je weet dat beide wethouders twee maanden later al wethouder af waren. Zeg maar, in plaats van een dure receptie doen we een leuk reisje met een strik erom heen, kost een paar ton, maar dan heb je ook wat. En dat gaat maar door. Universiteiten, regio Brabant, stad Eindhoven, Havenbedrijf Rotterdam, Schiphol, NS, Provincies, TNO, Hogescholen enz. enz.

Het heeft allemaal geen enkel nut zolang Brazilie een sterk gesloten economie is, er geen belastingverdrag tussen Nederland en Brazilie meer is, we zelfs de meest basale dingen op landbouwgebied niet voor elkaar krijgen en de producten die we verkopen alleen maar hier naar binnen krijgen als we hele hoge invoerrechten betalen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7483
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Staking lokaal personeel Ambassade Brasília

Bericht door Progresso » wo dec 17, 2014 02:52

Zoals Reysigher terecht zegt. Gewoon helemaal opdoeken en met een minimale bezetting het hoogst noodzakelijke doen.

Een super kleine ambassade in Brazilie en over een jaar of tien kijken of we wat moeten uitbreiden. Tegen die tijd hebben we hopelijk EU ambassade en consulaten.



Plaats reactie