Rijbewijs nodig voor scooter?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Rijbewijs nodig voor scooter?

Bericht door jorry » vr jan 16, 2015 16:48

Hoi kenners,

Weet iemand eigenlijk als je een rijbewijs nodig heb voor het rijden op scooter?

En nog spannender.

Wat zijn de sancties voor rijden zonder rijbewijs in een auto ( niet dat ik het van plan ben)
maar ik ken veel Brazilianen die zonder rijbewijs rijden, vooral in kleine dorpen.

Jorry



Felix
Artikels: 0

Re: Rijbewijs nodig voor scooter?

Bericht door Felix » vr jan 16, 2015 18:00

Je hebt in Brazilië een rijbewijs nodig voor elk gemotoriseerd voertuig. Ik betwijfel wel of ze een elektrische fiets daarbij rekenen.

Dat neemt niet weg dat je in de verre Noord-Oostelijke binnenlanden een groot aantal personen op 125 cc motoren ziet, vrijwel allen zonder helm en vermoedelijk ook zonder rijbewijs. Het zal daar ook niet mogen maar met een kleine bijdrage aan de wetshandhaver wel gedoogd worden.

Je hebt daarnaast nog de 50 cc scootertjes (Trax) in Natal en waarschijnlijk ook elders. De plaatselijke politie van Rio Grande do Norter eist daar geen rijbewijs voor maar overtreedt in dat geval wel federale wetgeving.

Bij rijden zonder rijbewijs wordt het vervoersmiddel in beslag genomen, je krijgt een boete en in sommige gevallen kun je het voertuig alleen maar terugkrijgen nadat je een geldig rijbewijs kunt overleggen.

Enkele regels:

Art. 162. Dirigir veículo:

I - sem possuir Carteira Nacional de Habilitação ou Permissão para Dirigir:

Infração - gravíssima;

Penalidade - multa (três vezes) e apreensão do veículo;

II - com Carteira Nacional de Habilitação ou Permissão para Dirigir cassada ou com suspensão do direito de dirigir:

Infração - gravíssima;

Penalidade - multa (cinco vezes) e apreensão do veículo;

III - com Carteira Nacional de Habilitação ou Permissão para Dirigir de categoria diferente da do veículo que esteja conduzindo:

Infração - gravíssima;

Penalidade - multa (três vezes) e apreensão do veículo;

Medida administrativa - recolhimento do documento de habilitação;

IV - (VETADO)

V - com validade da Carteira Nacional de Habilitação vencida há mais de trinta dias:

Infração - gravíssima;

Penalidade - multa;

Medida administrativa - recolhimento da Carteira Nacional de Habilitação e retenção do veículo até a apresentação de condutor habilitado;

VI - sem usar lentes corretoras de visão, aparelho auxiliar de audição, de prótese física ou as adaptações do veículo impostas por ocasião da concessão ou da renovação da licença para conduzir:

Infração - gravíssima;

Penalidade - multa;

Medida administrativa - retenção do veículo até o saneamento da irregularidade ou apresentação de condutor habilitado.

Art. 163. Entregar a direção do veículo a pessoa nas condições previstas no artigo anterior:

Infração - as mesmas previstas no artigo anterior;

Penalidade - as mesmas previstas no artigo anterior;

Medida administrativa - a mesma prevista no inciso III do artigo anterior.

Art. 164. Permitir que pessoa nas condições referidas nos incisos do art. 162 tome posse do veículo automotor e passe a conduzi-lo na via:

Infração - as mesmas previstas nos incisos do art. 162;

Penalidade - as mesmas previstas no art. 162;

Medida administrativa - a mesma prevista no inciso III do art. 162.

Art. 309. Dirigir veículo automotor, em via pública, sem a devida Permissão para Dirigir ou Habilitação ou, ainda, se cassado o direito de dirigir, gerando perigo de dano:

Penas - detenção, de seis meses a um ano, ou multa.
Source:



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Rijbewijs nodig voor scooter?

Bericht door jorry » vr jan 16, 2015 18:09

@ fekix

Suoer, bedankt voor jouw reactie het delen van informatie

Weet iets geleerd :-)



dutchman
Artikels: 0

Re: Rijbewijs nodig voor scooter?

Bericht door dutchman » za jan 17, 2015 20:29

In de voorstadjes van Rio rijden er genoeg lui rond die:
- geen rijbewijs hebben
- geen belasting betalen
- onverzekerd rondrijden
- met een uitgeleefd wrak van 30 jaar oud die nergens aan voldoet behalve bewegen en mijn witte tshirt vies maken ;-)
- men voor illegale taxi speelt
- men als groep de verkeerspolitie tax betaald of bij niet corrupte controle getipt wordt door pliessie even een andere route te rijden
- men dus de favela niet uitkomt, ze worden binnen een bepaalde wetteloze zone gedoogd
Ik weet dit want ik reed tot ik mijn eigen auto had dagelijks met die lui. Nu speel ik af en toe zelf voor taxi want wij gaan naar de kerk niet waar ;-)
Er is altijd wel een stille die ergens de wacht houdt en eventueel de pliessie weer wat flappen geeft.
Als buitenstaander heb je hier weinig aan dus dien je je gewoon aan de regels te houden.



Plaats reactie