Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door Progresso » vr jan 30, 2015 16:54

De lage olieprijzen in combinatie met het de PT-geldautomaat Petrobras hebben er toe geleid dat de raffinaderij in Pecém niet doorgaat. De impact voor Ceará moet je denk ik niet onderschatten.

Op zich is de beslissing van Petrobras wel logisch. Men zit in zeer zwaar weer, niet alleen doordat het met de huidige lage olieprijzen nagenoeg onmogelijk is om "breakeven" te draaien. Door de corruptie binnen PT is men niet in staat geweest om een door een accountant goedgekeurd kwartaalverslag te deponeren. Ook heeft men binnen Petrobras geen enkel idee hoeveel geld er naar de PT is gevloeid, gezien het feit dat er in de voorlopig kwartaalrekening geen voorziening is getroffen. Ondertussen is de marktwaarde van een aandeel Petrobras net zoveel waard als een kilo brood.

De gevolgen voor Fortaleza e.o.:

1. Werkloosheid zal waarschijnlijk sterk stijgen. Niet alleen doordat er duizenden directe werknemers geen werk hebben in dit project, maar tevens alle werkgelegenheid die zo'n megaproject met zich meebrengt, denk aan de restaurants, hotels, winkels enz.
2. De vraag naar woningen werd mede bepaald door de enorme hoeveelheid mensen die uit de rest van de wereld en Braziliie hier woonruimte zochten. In Rio heb je al gezien dat kantoorruimte opeens 20% minder per vierkante meter opbracht. Ik denk dat er redelijk wat investeerders in Pecém zitten die het nu behoorlijk benauwd krijgen. Waarschijnlijk zullen we zien dat we zo'n beetje op de top van de woningmarkt zitten en zullen de prijsstijgingen van de woningen met pijn en moeite de inflatie volgen (toch nog zo'n beetje 9% dit jaar). De tijden van prijsstijgingen van 25% plus van de afgelopen vijf jaar zijn definitief voorbij.

De gevolgen voor Brazilie:

Het Petrobras schandaal laat de buitenwereld zien dat Brazilie wel een aardig land is, maar gewoon niets anders is als een banananrepubliek. Met een miljoenenstad als SP die het over een paar weken zonder drinkwater moet doen en nu al een gebrek aan electriciteit is het hek helemaal van de dam. Met buurlanden Venezuela en Argentinia die al failliet zijn zullen we denk ik over niet al te lange tijd de speculanten de aandacht op Brazilie richten. En dan kan het opeens heel hard gaan.

Koers € gaat zonder meer naar de R$4,00.

Inflatie ver boven de 10%

Selic rente naar de 14%

Maatschappelijke onrust.

Volgens mij gaan we binnenkort weer presidentsverkiezingen krijgen.



Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door Felix » vr jan 30, 2015 19:52

Ik kan me best wel voorstellen dat Petrobras ongeveer weet hoeveel geld er naar de PT kas is gevloeid, het ging namelijk om een gestructureerd systeem, daarbij moet dan nog het geld opgeteld worden dat door particulieren onrechtmatig is ontvangen. Dilma was geruime tijd lang minister van Mijnbouw en Energie en het lijkt toch onwaarschijnlijk dat zij niets van dit soort praktijken wist. Lula heeft er in het verleden al blijk van gegeven corruptie tot op zekere hoogte normaal te vinden en als normaal te accepteren. Dilma is een politieke leerlinge van Lul A.



dutchman
Artikels: 0

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door dutchman » vr jan 30, 2015 20:25

Is het niet gewoon Braziliaanse cultuur of beter het gebrek aan?
Overal in de maatschappij kom je dit gedrag van flappen verdelen en shit leveren tegen.
Je kan het corruptie noemen maar zo zien zij dat niet.
Generaal consul in R'dam zei mij ooit indringend dat ik niet moet suggeren dat ze corrupt zijn maar het spelletje mee moet spelen om vooruit te komen...



Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door Felix » vr jan 30, 2015 22:25

Het kan best zo zijn dat dit soort roven in sectoren van de samenleving door sommige mensen gewoon wordt geacht, feit is echter dat er steeds meer mensen voor dit soort zaken de bak in gaan.

Ik vraag me af in hoeverre en in welk verband een consul-geral zoiets tegen jou zou zeggen. Trouwens, in de zeer hierarchische structuur van dat consulaat is het niet waarschijnlijk dat een consul-geral zelf met een visa-klant spreekt. Was het niet een van de plaatselijke portugezen die daar werkt?



dutchman
Artikels: 0

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door dutchman » vr jan 30, 2015 22:59

Braziliaan.
En ik heb het over de kleine dingetjes in het dagelijkse leven, dienst en wederdienst, dus niet het grote graaien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door Progresso » vr jan 30, 2015 23:00

Dutchman,

Dit heeft weinig met de Braziliaanse cultuur te maken. Ook in Nederland gaat het op exact dezelfde wijze. De bouwfraude ligt me nog vers in het geheugen, maar ik kan zonder problemen als buitenstaander 10-tallen fraudezaken opnoemen.

Ook de baantjescarrouselles zijn niets anders als corruptie. Jij je best gedaan als minister BuZa, hier een baantje als Eurocommisaris; regeltjes voor Schiphol een beetje versoepelt, hier een directiezetel bij de KLM; jij kindjesneuken als secretaris generaal, hier gratis rechtshulp à €500/uur van ons ministerie.

Ondertussen wat weekend leesvoer:

De Braziliaanse economie voor de afgrond (In het Engels):

Zerohedge



Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door Felix » vr jan 30, 2015 23:15

@Dutchman, het moet me toch van het hart dat noch ik, noch mijn gezin, de laatste jaren ooit iets af hoeven te schuiven in verband met corruptie.

Ik heb dat vroeger in het noordoosten wel eens meegemaakt. Ik had wat betaald om in een file voor de keuring van het rijbewijs naar voren gezet te worden. Toen ik bij de dokter kwam en die me een leestest liet doen las ik 'A'. 'U bedoelt een 'E' antwoordde hij onmiddellijk, en ik zei 'Inderdaad' en was geslaagd :D .

In een Nederlandse gids voor zakendoen in het buitenland las ik eens dat in Japan corruptie heel gewoon werd gevonden, daar zaten ze niet mee. Maar, nu mocht dat niet meer van het westen. Wat je daarom moest doen was met je Japanse zakengenoten gaan kaarten en dan heel zwaar (geld) verliezen.

Om op topic te blijven: Pecém hein, que pena, já pensou? Maar inderdaad, het gaat niet alleen maar om een sluiting maar om veel mensen die er direct of indirect van afhingen.

Raar dat Graça Foster nog niet gedropt is, maar toch zal dat wel moeten gebeuren. De vraag is ook wie op die post van haar wil gaan bekleden én daarbij competent is. Als je ziet wat voor een figuur Dilma als minister van Mijnbouw heeft aangesteld. Trouwens zijn voorganger was ook al triest.



dutchman
Artikels: 0

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door dutchman » za jan 31, 2015 00:22

Klopt Progresso maar in Brazilië is het naar beneden toe ook corrupt waar het in Nederland vooral op hoog niveau speelt.

Felix, ik heb in Fortaleza en Belem gelijksoortige ervaringen.
Jeitinho!



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door comulder » vr feb 06, 2015 11:15

Betekent het niet doorgaan van de raffinaderij dat de Koreanen, die veelal in Combucu verblijven, op termijn gaan vertrekken? Daar zullen een aantal mensen, die geld verdienen aan de Koreanen (zoals Chris, als ik het goed heb) behoorlijk last van krijgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Petrobras raffinaderij Pecém geschrapt

Bericht door Progresso » zo feb 08, 2015 21:38

Nee, die Koreanen zitten er om de staalfabriek te bouwen. Dat kwam weer omdat de grootaandeelhouder een Zuid-Koreaanse staalgigant was die een joint-venture had opgezet met Vale. Ondertussen is er een andere Zuid-Koreaanse staalgigant mede-eigenaar geworden en is volgens mij Vale meerderheidsaandeelhouder met 51%. Iets in die geest.

Als die fabriek klaar is gaan die Koreanen elders weer werken. Volgens de regering van Ceará zou de staalfabriek na oplevering 15.000 directe en indirecte arbeidsplaatsen creeren. Ik weet niet hoe Vale die getallen bij elkaar heeft kunnen toveren, maar bij het hoogovens complex in Ijmuiden werken in totaal 11.000 mensen. Maar hier worden dan ook oneindig veel half-fabrikaten en eindproducten geproduceerd. In Pecém komt uitsluitend een fabriek te staan die zogenaamde slabs produceren, die dan naar de scheepswerven in Zuid-Korea worden getransporteerd. Een moderne staalfabriek is nagenoeg volledig geautomatiseerd en gerobottiseerd. Wellicht dat er een paar duizend man werk vinden, maar 11.000 is een getal om vrijstelling van ICMS te krijgen.

Nu Petrobras niet doorgaat is er dus een haven gebouwd die eigenlijk achteraf gezien niet nodig was.



Plaats reactie