Petrobras novela

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras novela

Bericht door Felix » di mar 17, 2015 13:39

Fortalezahouses, mijn eerdere verwijzing is ernstig bedoeld: http://www.conversaafiada.com.br/

Het adres heeft het niet over conversa fiada maar over conversa Afiada en je zult je er misschien erg thuis voelen want het is een PT liefhebbende site geschreven door PTers en waarschijnlijk voor PTers.



Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras novela

Bericht door Felix » di mar 17, 2015 15:12

De PT (s)preekt steeds over de blanke elite die tegen haar zou zijn. Ik vraag me af waarom er geen negers op belangrijke ministersposten zitten en waarom er ook zo heel weinig negers in de leiding van de partij zijn. En waar zijn de negers in staatsbedrijven zoals de Petrobras?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Petrobras novela

Bericht door Progresso » di mar 17, 2015 22:01

René,

Je cijfers kloppen natuurlijk, maar zijn enigszins onderhevig aan cherry-picking. Zoals ik al eerder heb laten zien en heb uitgelegd is het meerendeel van je cijfers te verklaren uit de volgende zaken:

1. Inflatie: Alle bedragen die je noemt zijn in R$, een muntje dat in de door jouw genoemde periodes met een duizelingwekkende vaart aan koopkracht heeft verloren. Voor Brazilie is wellicht die inflatie laag, historisch gezien, in vergelijk met andere landen is de inflatie absurd hoog.

2. Alle cijfers over landbouw en de daaruit voortvloeiende export zijn grotendeels terug te voeren op het succesvolle landbouwbeleid, waar met name Embrapa een grote rol speelt. Het productief maken van grote delen braakliggend land in het Noord-Oosten (semi-arid) en Amazone (oerwoud) en de toepassing van GMO zaden heeft hier een grote bijdrage aan geleverd. De bijdrage van de PT in deze periode is een massa subsidie naar volledig onrendabele familie boerenbedrijfjes in het Noord-Oosten met de meest waanzinnige programma's. Goed voor de stemmen, maar het geld (en bijbehorende belastingopbrengsten) werd gemaakt door een andere groep.

3. Bolsa familia heeft gezorgt dat met een inkomenstransfer van rijk naar arm ter waarde van ongeveer 1% van het BBP de ergste misere verdwenen is.

Jouw verhaal is dat het met name in het Noord-Oosten zichtbaar beter gaat. Op zich klopt dat wel, maar het is een beetje als dat je in een achterstandswijk er voor zorgt dat de straten bestraat zijn, er water en licht is en misschien her en der ee dokter. Dan lijkt het, als je midden in zo'n achterstandswijk woont, dat er een enorme vooruitgang is. Echter, ga je een keer naar een andere stad (lees Buitenland), dan zie je dat je eigenlijk voor de gek bent gehouden.

Op geen van de de belangrijke indeces die men internationationaal gebruikt heeft Brazilie enige vordering gemaakt. Per definitie bundelt men gewoon in de onderste helft (en vaak in het onderste kwart tussen allerlei zwart-Afrikaanse landen).

Brazilie heeft gewoon op de pof geleefd en nauwelijks iets gedaan aan de fundamentele zaken die een land werkelijk vooruitgang brengen, zoals onderwijs, infrastructuur, corruptiebestrijding, arbeidswetgeving en een dodende burocratie.

Nu de lonen de afgelopen jaren veel harder zijn gestegen dan de inflatie en er nauwelijks sprake is van enige productiviteitsstijging, kun je ervan uitgaan dat er maatregelen moeten worden genomen. Productiviteitsstijging krijg je door een goed opgeleide arbeidsmarkt en door automatisering/robotisering. Die goed opgeleide arbeidsmarkt kan je op je buik schuiven, zelfs voor het bouwen van een staalfabriek moet men hordes Aziaten naar binnen vliegen. Automatisering en robotisering wordt per definitie tegengehouden door de vakbonden. Dus de enige weg is loonverlaging (of niet mee laten groeien met de inflatie).

Door wanbeleid op het gebied van onderwijs en de volledige PT-afhankelijkheid van de vakbonden zit je dus in een onmogelijke situatie. Thatcher en Reagan hebben die onmogelijke situatie destijds in hun landen opgelost dioor de vakbonden volledig buiten spel te zetten. Populair wordt je er niet echt van, maar het is de enige uitweg.

Verder gaan jouw cijfers tot 2013. Vaak is het dan data van 2012, met name de indeces. 2013 is een jaar van stilstand geweest, 2014 heeft een kleine krimp te zien gegeven en 2015 kan wel eens een drama worden. De enige die je hier voor verantwoordelijk kan houden is de partij en haar partijleiders die de afgelopen 12 jaar een wanbeleid hebben gevoerd.

Wat alle PT-mensen op dit moment doen is om de schuld te geven aan: 1. internationale crisis (welke), 2. De media in handen van enkele families (goh, en Whatsapp en Facebook dan), 3. speculanten, 4. het weer (te weinig regen), 5. partijdig Openbaar ministerie en nog een reeks van slechte smoesen.

De waarheid is gewoon op ieder mogelijk beleidsterrein een wanbeleid gemengd met een giftige mix van corruptie en communisme.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Petrobras novela

Bericht door René » wo mar 18, 2015 06:23

@Felix... bedankt voor je uitleg...... Geen idee waarom je deze uitleg geeft. Mijn reactie van 17/3 op jouw geweldige reactie, welke goed beargumenteerd was met feiten, bewijzen en cijfertje was;
"Felix verwijst naar een forum waar anderen het waarschijnlijk met mij eens zijn (eens zijn zonder na te denken....) Persoonlijk vind ik het juist een uitdaging om met andersdenkenden in discussie te gaan...." Helaas ontgaat Felix mijn antwoord... omdat hij een paar woorden leest en zijn mening meteen klaar heeft. ZIJN MENING...... helaas zonder onderbouwde argumenten...... Kom er maar weer in Felix!



dutchman
Artikels: 0

Re: Petrobras novela

Bericht door dutchman » wo mar 18, 2015 06:43

Hey Cees,
Ik ben de afgelopen dagen lekker wezen stappen en dat bevalt mij UITSTEKEND!
Laptop uit en de deur achter je dicht trekken en een totaal andere realiteit met leuke mensen ontvouwt zich.
Jou spreek ik zeker nog in alle privacy.
De rest veel plezier ermee... Ieder zijn hobby zullen wij maar zeggen...



Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras novela

Bericht door Felix » wo mar 18, 2015 13:33

Fortalezahouses, de mensen van de opgegeven site denken heus wel na, heb je er al op gekeken?
Ik heb mijn argumenten inmiddels al gegeven. Zoals Progresso al zegt en ik eerder stelde heb je de inflatie alvast maar uit je cijfertjes gelaten. Maar voor alles gaat het momenteel om inflatie, grove leugens van de regering, enorme corruptie die, eveneens met behulp van het parlement, weer onder het tapijt dreigt te verdwijnen en verlies van koopkracht gemengd met een absoluut gebrek aan vertrouwen in regering, rechtspraak en politici. Ik heb mijn argumenten al in veel voorgaande posts gegeven en ga ze niet uitentreure herhalen. Jij vindt ze niet goed genoeg en dat is prima.

Hier heb je het adres van een andere site: http://www.diariodopoder.com.br/coluna.php waar men het over het algemeen NIET eens is met de PT. Je kunt er posten en je mening geven!






Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras novela

Bericht door Felix » wo apr 08, 2015 13:05

Volgens de krant Folha de São Paulo zal de Nederlandse firma SBM 1,7 miljard dollar schadevergoeding aan Petrobras gaan betalen. Dit wil echter niet zeggen dat SBM daarmee van justitiële vervolging af is.

http://www1.folha.uol.com.br/poder/2015 ... 7-bi.shtml





Felix
Artikels: 0

Re: Petrobras novela

Bericht door Felix » di apr 14, 2015 15:42

De Rekenkamer(?) ontving in augustus al bewijzen over de betaling van corruptie aan Petrobras door de NLse firma SBM Offshore. Er is echter pas een proces tegen SBM geopend toen Dilma door de tweede verkiezingsronde heen was. De Controladoria-Geral da União valt onder de presidentie van de republiek.

A Controladoria-Geral da União (CGU) recebeu, durante a campanha eleitoral, provas de que a holandesa SBM Offshore pagou propina para obter contratos com a Petrobras, mas só abriu processo contra a empresa estrangeira após a reeleição da presidente Dilma Rousseff no segundo turno. As informações são do jornal Folha de S. Paulo.

http://veja.abril.com.br/noticia/brasil ... iz-delator



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Petrobras novela

Bericht door Progresso » di apr 14, 2015 15:48

En het volgende hoofdstuk in de novela Petrobras wordt geschreven. Met in de hoofdrol het Nederlandse bedrijf SBM Offshore en een Britse chanterende ex-directeur van SBM Offshore, ene John David Taylor.

Die Taylor beschuldigt in de Folha van vandaag dat het interne controle instituut van de federale overheid, de CGU (Controladoria-Geral da União) pas na de tweede verkiezingsronde de door hem gegeven informatie openbaar heeft gemaakt. Dit terwijl het om ongeveer duizend pagina's uiterst belastend materiaal zou gaan, die hij tussen augustus en oktober 2014 zou hebben gegeven aan de CGU.

Op de Wikileaks (Wikipedia volgens Folha, maar dat is toch iets anders) was al een document gepubliceerd waaruit bleek dat SBM Offshore ongeveer US$ 139 miljoen aan smeergeld heeft betaald via de Braziliaanse lobbyist Julio Faerman.

Een van de getuigen in het Lava Jato proces, de ex-directuer van Petrobras, Pedro Barusco, heeft al getuigd dat SBM Offshore US$300 miljoen heeft gedoneerd aan de partijkas van de PT ter ondersteuning van de verkiezingscampagne in 2010 en dat diezelfde Faerman degene was die ervoor zorgde dat het smeergeld dat bij Petrobras was beland nu in de partijkas van de PT was beland.

Als het verhaal van Taylor op waarheid berust, dan is de volledige geloofwaardigheid van de interne controledienst van de Braziliaanse overheid door het afvoerputje weggespoeld, maar kun je ook stellen dat de burgers van Brazilië moedwillig van cruciale informatie zijn onthouden ten tijde van de verkiezingen. Had deze informatie op tijd naar buiten gekomen, dan had de uitslag van de verkiezingen weleens heel anders geweest kunnen zijn. De grote vraag is echter ook, hoe betrouwbaar zo'n Taylor nou eigenlijk is. Eerst heeft hij voor US$3,5 miljoen SBM Offshore trachten te chanteren.

In ieder geval staan we er als Nederlanders met US$300 miljoen smeergeld er weer mooi op bij de Brazilianen. Dat kan er wel bij na een Nederlandse welzijnswerker die wat moeite had met het bijhouden van een administratie en een ex-consul Brouwer, die op zijn beurt deze man bekroonde als Nederlander aller tijden in Brazilë.

Meer info:
Folha:

Governo segurou denúncia de suborno, afirma delator

En wederhoor
Processo começou com 'indícios mínimos', diz CGU



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Petrobras novela

Bericht door Progresso » di apr 14, 2015 16:17

En ondertussen in Nederland bij SBM Offshore.

De huidig juridisch (Chief Governance and Compliance Officer) bestuurder Sietze Hepkema zal morgen worden benoemd in de Raad van Comissarissen van dezelfde onderneming, terwijl het huidige corruptie, waar hij vol bij betrokken is als juridisch bestuurder, nog loopt. Het zou er een beetje op neer komen dat hij in de RvC zijn eigen handelen in de Raad van bestuur zou moeten gaan beoordelen. Veel gekker moet het niet worden.

Het is bijna niet te geloven. Terecht neemt de VEB er fors afstand van.

Bron:

Telegraaf: VEB neemt SBM-bestuurder Hepkema onder vuur
De VEB heeft Sietze Hepkema, bestuurder bij SBM Offshore , het vuur aan de schenen gelegd bij zijn aanstaande benoeming tot commissaris vanwege signalen dat de top van het maritieme dienstverlener het vermeende corruptieschandaal in Brazilië niet zou willen onderzoeken.

VEB-voorman Paul Koster meldde tegen BNR dat eerdere artikelen in Quote en Vrij Nederland aanleiding hebben gegeven om vraagtekens te zetten bij de aanpak van de corruptiezaken, waar SBM mogelijk bij betrokken is.

Vooral de aanstaande benoeming van juridisch bestuurder Hepkema tot commissaris bij SBM is bij de VEB een doorn in het oog, zolang een corruptie-onderzoek loopt naar het bedrijf.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Petrobras novela

Bericht door Progresso » wo apr 15, 2015 14:11

En de financieel directeur van de PT is vandaag gearresteerd. Dit is de man die op de een of andere wijze de US$300 miljoen die SBM Offshore heeft betaald in de kas van de PT heeft doen belanden en waarvan Lula niets schijnt te weten.

Tesoureiro do PT: João Vaccari é preso em nova etapa da Lava Jato






Plaats reactie