Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Reysigher
Artikels: 0

Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » di feb 17, 2015 23:09

Wat is Brazilië toch een k@t land, deze mensen hun droom kapot geschoten..... en dit gebeurt dan op loop afstand van ons huis.

2 jaar geleden op exact dezelfde plaats een Amerikaanse zeiler vermoord.

Nu zondag tijdens carnaval de Nederlandse zeiler Ronald Wolbeek overvallen en vermoord eea is gebeurd vlakbij mijn huis.

Link: SÃO LUIS - De Nederlandse zeiler Ronald Wolbeek (60) is tijdens carnaval op brute wijze vermoord voor de kust van de Braziliaanse stad São Luis

Link: Holandês assassinado dentro de embarcação, no litoral de São Luís

CeesH



Reysigher
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » di feb 17, 2015 23:42

Ik ben inwendig wel zo boos.....

Link: Overvallen zeiler sterft in de armen van zijn vriendin.

CeesH



Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » wo feb 18, 2015 12:53

Volgens de pers werd het zeilechtpaar gewaarschuwd niet op die plek voor anker te gaan, juist omdat het een gevaarlijke plaats is. Het echtpaar zou de waarschuwingen niet begrepen hebben of in de wind geslagen hebben.



Reysigher
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » wo feb 18, 2015 14:40

Je wilt toch niet stellen dat als je ergens ankert waar voor gewaarschuwd word dat het een gevaarlijke plaats is, is het dan vervolgens normaal dat je wordt vermoord? Ik weet het Brazilië is een in en in ziek land maar toeristen weten dat niet.

CeesH



Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » wo feb 18, 2015 15:16

Dat wil ik juist wel stellen. Net zo goed als je niet zomaar een favela in moet lopen. Als toeristen dat nu nog niet weten!



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Progresso » wo feb 18, 2015 19:41

Ik kan het alleen maar eens zijn met Felix, hoe triest het natuurlijk ook allemaal is.

Aanwijzingen van het havenpersoneel niet opvolgen, dan wel niet begrijpen
Verzet plegen bij een overval
Niet in de jachthaven gaan liggen, maar "buitengaats".
Vooral alle reisadvies van Buza in de wind slaan

Het spijt me, maar je kunt de ellende natuurlijk ook opzoeken. We zien dit soort mensen ook wel eens op deze fora. Men vraagt dan hoe het is om met kindertjes te gaan fietsen op een tandem van stad A naar B of wijsneuzen die zo graag een of andere favela in Fortaleza willen bezoeken.

Ja, natuurlijk kun je met plezier naar Brazilie, Fortaleza, Sao Luis op vakantie. Maar bereid je dan wel heel goed voor en hou je aan de spelregels. Zelfs dan kan het natuurlijk nog fout gaan, maar dan heb je in ieder geval een poging gedaan om jezelf niet in de nesten te werken.

Er zijn mensen op dit forum die zeggen dat het allemaal wel meevalt. Ik ben wat minder optimistisch. In Nederland poept men al in den broek als er in een "wereldstad" als Amsterdam een paar criminelen worden geelimineerd. Het gaat geloof ik om een stuk of 10 man, zo'n beetje wat alleen al in Fortaleza op een goede zaterdagavond wordt vermoord.

Ondertussen zoekt "men" naar mensen die het bootje van het stel terug wil varen naar Nederland.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Progresso » za feb 21, 2015 17:26

De weduwe van de vermoorde zeiler is niet echt blij met de behandeling van de lokale autoriteiten. Ondertussen zijn er wel twee verdachten opgepakt en zegt de politie dat men een derde op het spoor is. Haar man/vriend is reeds gecremeerd.

Bijzonder triest verhaal.

Esposa de holandês assassinado critica autoridades no Maranhão



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door René » zo feb 22, 2015 03:36

Progresso en felix hebben m.i. inderdaad gelijk. Het is natuurlijk vreselijk voor de betrokkenen, maar als je dergelijke wereldreizen plant, moet je goed op de hoogte zijn van o.a. de gevaren. Deze mensen zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor wat hun is overkomen, maar ze hadden het misschien kunnen voorkomen als ze risico's beter hadden onderzocht.
René



Reysigher
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Reysigher » zo feb 22, 2015 19:32

mtilburg schreef:Het is natuurlijk nog niet duidelijk wat er nou precies gebeurde, want dat iemand "zomaar" een kogel krijgt wil er bij mij niet echt in.

Kom eens van die berg af, je hebt geen idee van het werkelijke leven in Brazilië.

Het komt op mij over als een wat vreemd verhaal, je gaat op een wereldreis en je treft geen of wel heel weinig maatregelen voor als er iets mocht gebeuren?

Ik heb nu 3 maal de Atlantisch oceaan overgestoken en ja in een zeilbootje, om je te beveiligen op 10 meter zijn de mogelijkheden beperkt. Maar natuur vanaf jouw berg weet jij alles.

Het zijn twee oudere mensen op een bootje (ik neem aan dat het geen oceaanstomer is), de man is 60 en de vrouw 69, steken de oceaan over en een van de twee kan niet zeilen ?
Je gaat op een onveilige plek liggen, zonder beveiliging of wat dan ook ?

Volgens mij begin jij te dementeren, waar staat dat één van de twee niet kan zeilen.

Ik heb misschien iets te vaak naar detectives gekeken (het is weer KRO maand, altijd wel wat goeds ertussen)

Je moet toch iets doen op die berg van jou......

maar bij moordzaken is het vaker zo dat de partner de eerste mogelijke verdachte is. Het is vast zo dat mevrouw geschokt is, en boos op alles en iedereen, maar dat hoeft toch niet groot in de krant?

De daders zijn gepakt door de politie. Toch tijd om die bovenkamer van jou eens goed te laten onderzoeken maar ik vermoed het ergste.

CeesH
Laatst gewijzigd door Reysigher op ma feb 23, 2015 04:58, 3 keer totaal gewijzigd.



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » zo feb 22, 2015 20:01

Wat een ongelooflijk onbeholpen reactie van mtilburg...
Nee hoor, in Brazilië krijg je niet zomaar een kogel...
Kom eens van die berg af ouwe...
Om over de rest van jouw betoog maar te zwijgen...
Als ik jou was dan zou ik het hebben gepost onder jouw schuilnaam "beerput" ... zo van anoniem "de deksel eraf, ff luchten"...
Je laat je nu wel lekker kennen.
Zou het zijn dat jij nog meer schuilnamen hanteert?
Die andere beertjes wellicht?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Progresso » ma feb 23, 2015 02:45

Die belastingontwijker MvanTilburg/Brombeer/Beerput is echt de weg aan het kwijt raken.

Die mensen hebben letterlijk de hoogste prijs mogen betalen. De vrouw verblijft nu in een pousada en heeft haar maatje verloren en dan komt deze man weer met zijn suggestieve "Morse" opmerkingen.

Reysigher, kun je je Photoshoptalenten niet loslaten op deze man?



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » ma feb 23, 2015 05:23

Afbeelding



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » ma feb 23, 2015 06:21

Zeg meneer van Tilburg, gaat het nog een beetje?
Wilt u onze echte namen willen verwijderen?
Anders moet u een schadevergoeding betalen hoor :-D
Enne, die foto staat publiek dus ja, dan moet je maar niet van die gekke bekken trekken hoor.
Overigens heet die stoel met geintegreerde computer, bediening en drie beeldschermen heel toepasselijk Emperor's Seat!
http://www.wired.com/2008/07/plan-your-world/
Wellicht moeten we maar es crowdfunden en daarna eentje met een 'frete' 1km de hoogte in...
Zeg jij geen nee tegen toch?
Laatst gewijzigd door dutchman op ma feb 23, 2015 06:26, 1 keer totaal gewijzigd.



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » ma feb 23, 2015 06:27

Ik had het al voor jouw reageren aangepast snuggere...
PS
Verder laat ik jou fijn in de waan, jij bent mij niet interessant genoeg. Prettige avond nog daar!



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door René » ma feb 23, 2015 08:12

Zonder partij te kiezen, vorige posts zijn weer hele sterke staaltjes van gebrek aan respect voor de persoon en zijn/haar recht op privacy. Ben benieuwd naar de de reactie van azijnpissers op deze reactie!!!!
The lioness has rejoined her cub, and all is right in the jungle.
René



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Salseros » ma feb 23, 2015 11:06

Heren, zullen we vanaf nu weer even normaal discussieren? Anders gaat hier een slotje op.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » ma feb 23, 2015 13:28

Ik moet eerlijk zeggen dat de laatste berichten van Maarten van Tilburg wat vreemd op mij over komen. Het is niet echt zijn schrijfstijl of zijn manier van antwoorden lijkt me.

Ik meen in de krant gelezen te hebben dat de vrouw van het bewuste echtpaar inderdaad als eerste verdachte gold. Niet dat daar concrete aanwijzingen voor waren, maar omdat in dit soort gevallen altijd zo gehandeld wordt.

Ook werd er duidelijk gesteld dat het echtpaar via de radio van andere bootjes gewaarschuwd was maar misschien die waarschuwingen niet begrepen had.

Het is niet de eerste keer dat er zeilers op deze manier vermoord worden en je mag toch wel verwachten dat zoiets binnen de relatief kleine kring van internationale zeilers bekend is. Dat is dan ook een reden temeer om die vrouw aan de tand te voelen, zonder haar meteen te beschuldigen.

Een 'tegenovergesteld' geval gebeurde enkele jaren terug in Natal - RN voor. Daar deden twee Nederlanders net alsof ze een zeilboot wilden kopen en vroegen om een proeftocht. Dat kon, en ze voeren met een matroos van de eigenaar uit. Deze man was getrouwd en vader van jonge kinderen. Eenmaal ver genoeg buitengaats kieperden de Nederlanders deze matroos gewoon kansloos overboord en voeren de oceaan op richting Caribe.



dutchman
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door dutchman » ma feb 23, 2015 14:19

Hoi Rene,
Het heeft een voorgeschiedenis.
Meneer heeft o.a. ondergetekende op diverse fora en meerdere malen onheus bejegend.
Ik druk het nog heel zacht uit.
Afijn, ik ga niets meer opsommen, ik denk dat je wel een idee hebt.
Laat ik stellen dat ik mij ooit voor zijn karretje liet spannen wat weer wrevel wekte bij andere forumgebruikers.
NB Ik speel absoluut niet onder één hoedje met Progresso, ik ben van niemand de sidekick.
Cees en ik hebben al eens een aanvaring gehad maar er zand over gegooid.
Zo kan het ook!
Ik heb die mtilburg meerdere malen aangeboden eens samen met een biertje alles gewoon te vergeten.
Het enige wat ik dan te horen krijg is dat hij heel selectief is.

@Salseros,
Maar goed, als Maarten belooft zijn reacties te kuisen dan zal ik dat ook doen.
Dan gaat in mijn geval sowieso dat plaatje weg en ik wil dat hij onze echte namen verwijderd.
De rest mag hij wat mij betreft laten staan.
Hij maakt zichzelf volkomen belachelijk.
PS
Ik kreeg een PM van deze mtilburg dat Progresso, Cees en ondergetekende racisten zijn...
Salseros kan dat vast wel verifiëren...
NB mtilburg haalt mijn PM aan. Deze PM was een poging hem te corrigeren en aan te sporen excusus aan te bieden.
In plaats daarvan noemt hij mijn PM hier een huilverhaal en noemt ons in zijn PM racisten.
Dan kan ik net zo goed alles hier neer zetten.......
Wie heeft het nou over privacy???



Felix
Artikels: 0

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Felix » ma feb 23, 2015 16:10

Salseros zal zelf goed in staat zijn om bepaalde reacties te kuisen, dat lijkt me ook zijn taak. Het topic sluiten gaat voorbij aan de nieuwswaarde van deze moord. De bijdragen kunnen misschien ook helpen dit soort gevallen in de toekomst te voorkomen want een gewaarschuwd persoon telt (meestal) voor twee.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zoveelste moord: NL Zeiler vermoord in São Luís

Bericht door Progresso » ma feb 23, 2015 17:05

Laten we het topic vooral open houden. Ik zal in het off-topic gedeelte een aantal zaken aansnijden mbt privacy, belastingontwijking, vermeend portret-recht en de dreigementen van reaguurder MvanTilburg.

In dit topic lijkt het me verstandig om gewoon te discusseren over wat er in São Luís is gebeurd.

In tegenstelling wat er met de zaak van Stefan Smith is gebeurd, lijkt het er op dat de autoriteiten in deze zaak juist wel goed reageren en hun zaakjes voor elkaar hebben.

In deze zaak heeft de politie en IML geen vooroordeel. Er is geen verantwoordelijke delegado die een uur na arrestatie op de TV looopt te ropen dat een verdachte "Het beest van Fortaleza" is. Ik heb ook nog geen hooofd IML gezien die doelbewust een autopsierapport laat slingeren en of de drie (of vier verdachte) mannen daadwerkelijk schuldig aan deze roofmoord zijn zullen we over een paar maanden weten. In Fortaleza is Stefan Smith gewoon veroordeeld voor zijn daden en ik geloof niet dat je mij hebt horen piepen, hoewel er genoeg aanwijzingen zijn dat we hier volgens Nederlandse normen kunnen spreken van een rechterlijke dwaling (geen onomstotelijk bewijs, geen moordwapen, twee ontkennende verdachten, waarvan er maar één van is veroordeeld).

Nu deze zaak. Naast de plaatselijke recherche is tevens een seperaat onderzoek opgestart door de Federale politie. De vrouw is terecht aangezien als mogelijke verdachte, hoe crue dat ook is. Zij heeft zowel een sporenonderzoek (mogelijke kruitdampen op linker en rechterarm), alsmede een bloedonderzoek naar verdovende middelen moeten ondergaan. Toegang tot financien van haar vriend zijn direct geblokkeerd. Tevens is er een uitgebreid sporenonderzoek op de boot uitgevoerd. De eerste onderzoekingen hebben blijkbaar eenduidig aangetoond dat de vrouw GEEN verdachte is en de delegado heeft besloten om de vrouw niet in verdere hechtenis te nemen. Dat de vrouw daadwerkelijk wel in eerste instantie is aangemerkt als mogelijke verdachte, spreekt alleen maar voor de professionaliteit van de politie. Dat de vrouw hier niet erg blij mee was, kan ik me heel goed voorstellen.

Uiteraard is een dergelijk uitgebreid onderzoek alleen maar gebeurd omdat er een internationale component is.

Ik ken de getallen van São Luís niet precies, maar het zou mij niet verbazen dat met de huidige crack-epidemie aldaar ook tegen de 80 moorden per 100.000 innwoners per jaar worden gepleegd, zeg maar vergelijkbaar met Fortaleza. Maarten zal zich wel geen enkele voorstelling kunnen maken wat het betekent als er letterlijk om de twee uur iemand in Ceará wordt vermoord. Denkt hij echt dat op al die moorrden een uitgebreid rechercheapparaat wordt gezet van minimaal tien man, met sporen onderzoek, DNA testen enz. Maarten, de dagelijkse realiteit is dat er een taxidienst van de IML rijdt, die een rondje door de stad rijdt om de lijken van de afgelopen 6 uur op te halen, die vervolgens naar het forensisch centrum worden gereden, alwaar medicijnstudenten gaten mogen tellen, trachten een identeit te achterhalen, wat fotot'tjes maken en vervolgens de lijken in een megakoelkast rijden en hopen dat er misschien nog wat familie komt om het lijk te claimen. De situtatie in São Luís is niet veel anders.

Het onderzoek naar de moord van de zeiler kun je gerust professioneel noemen, zeker gezien de zeer beperkte middelen die men in São Luís heeft.



Plaats reactie