Pootje baden Beira Mar

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Pootje baden Beira Mar

Bericht door Salseros » di feb 24, 2015 21:13

Het is weer pootje baden op de Beira Mar, Fortaleza... het regenseizoen is weer in volle gang!

Afbeelding

Afbeelding


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Felix
Artikels: 0

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Felix » di feb 24, 2015 21:50

Slecht voor de auto! Ik had in Fortaleza/Beira Mar nog nooit een plek gezien waar de oceaan zo dichtbij kon komen met zijn spray! Verwarming van de aarde?

Interessant onderzoek over de regen in Brazilië, wáár de regenwolken geboren worden, waar ze naar toe drijven en waar de regen dan valt, is te vinden op adres: http://riosvoadores.com.br/o-projeto/fe ... -voadores/ . Je kunt het daar ook in het Engels lezen.



dutchman
Artikels: 0

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door dutchman » di feb 24, 2015 22:09

Uitgaande van mijn eigen ervaringen stel ik vast dat er weliswaar voldoende regen valt maar dat het waterleidingbedrijf de extremen niet op kan vangen. Als er veel regen valt zitten we met zulk vies water dat kranen e.d. verstopt raken. Ik bedoel dat er dus echt vaste substanties als zand en zelfs plantenresten het officiële waterleidingnet in gaan.
Ik kan dus alleen maar stellen dat men naast onvoldoende reserve tevens niet goed om weet te gaan met de grote hoeveelheden vervuiling die een flinke stortbui met zich meebrengt.
Dan zie je dus gelijk het effect van een maatschappij die houtje touwtje aan elkaar zit.
Het is zelfs zo bizar dat het water wel naar chloor ruikt maar dat er blijkbaar geen filter tussen zit.

In mijn gemeente hier aan de baai van Rio rijden ook tankwagens met water rond en staan mensen met emmers in de rij.
Die emmers gaan zeker als je ze vol giet maar korte tijd mee, dat is ook weer zoiets...
Ik heb hier mensen zelfs putten zien slaan.
Een beetje bedrijf of familie heeft zijn eigen put met pomp en zelfs generator want ja ook de electra valt regelmatig voor uren uit en met een beetje pech zelfs een groot deel vd dag!
Geen idee waar dit naar toe gaat.
Het zal heus niet opeens een ramp worden.
Hooguit gaat het land steeds meer op een doorsnee Afrikaans land lijken.

Kunnen ze Maxima niet tot keizerin maken?
Ze komt tenslotte toch uit deze buurt... ;-)

Maar serieus, wij Nederlanders kunnen hier nog wel eea. doen.
Zit je alleen wel met een probleem... betaling...
Maar dat is weer een ander onderwerp.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Progresso » di feb 24, 2015 23:48

Het was wel een spektakel. Zondag laat in de middag even een visje gegeten in barraca KGB. Daar moesten ze dus in allerijl alle parasols en stoeltjes weghalen en toen het visje was opgepeuzeld, spoelde het water zo de barraca in.

Wat ik wel bijzonder vond was dat het helemaal windstil was. De windmolens die op de pier bij Dias staan stonden gewoon stil en ondertussen had je golven van een meterje of drie.

Dit fenomeen heb je overigens ieder jaar in Februari, het wordt de ressaca do mar genoemd. Hoe het nou precies ontstaat is me ook niet helemaal duidelijk.

Iets anders is de enorme zandafslag die momenteel langs de hele kust plaatsvindt. Volgens mij is in Cumbuco de hele boulevard al weggeslagen en ik zag nu wat foto'tjes van villa's die opeens zeezicht hadden gekregen met direkte toegang tot het strand in plaats van een mooie strandvilla in de duinen.




Felix
Artikels: 0

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Felix » wo feb 25, 2015 01:39

In Brazilië wordt vrijwel overal de boulevard óp het strand aangelegd. De zee blijft er dan van onder aan graven en daarop worden er van die grote lelijke steenblokken neergelegd die de kracht van de golven wat moeten temmen. Je houdt maar een reepje strand over voor toerisme en waterrecreatie.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Bert » wo feb 25, 2015 02:42

Het zou me niks verbazen dat ongeveer de helft van het leidingwater gewoon weglekt door kapotte leidingen.
Ik zie bijna wekelijks ergens wel een kapotte leiding waar het leidingwater dan gewoon een dag het riool instroomd



Felix
Artikels: 0

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Felix » wo feb 25, 2015 13:28

En dat riool stroomt dan weer de zee in... .



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Ajax » wo feb 25, 2015 14:40

dutchman schreef:Uitgaande van mijn eigen ervaringen stel ik vast dat er weliswaar voldoende regen valt maar dat het waterleidingbedrijf de extremen niet op kan vangen. Als er veel regen valt zitten we met zulk vies water dat kranen e.d. verstopt raken. Ik bedoel dat er dus echt vaste substanties als zand en zelfs plantenresten het officiële waterleidingnet in gaan.
Ik kan dus alleen maar stellen dat men naast onvoldoende reserve tevens niet goed om weet te gaan met de grote hoeveelheden vervuiling die een flinke stortbui met zich meebrengt.
Dan zie je dus gelijk het effect van een maatschappij die houtje touwtje aan elkaar zit.
Het is zelfs zo bizar dat het water wel naar chloor ruikt maar dat er blijkbaar geen filter tussen zit.
Dutchman, neem van mij maar aan dat er verre van niet voldoende regenwater valt in Ceará. Dit is een probleem dat al jaren speelt en zich op veel grotere schaalt afspeelt dan die regen die nu gevallen is. Wel is het zo dat er in een heel korte tijd zó veel regen valt dat de infrastuctuur het niet aan kan en alles dus blank staat. Dat laatste doen we in NL beter, maar daar valt de regen ook nog eens wat gespreider over de dag... :wink:



dutchman
Artikels: 0

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door dutchman » wo feb 25, 2015 15:53

@Ajax,
Ceara is idd heel wat droger. Ik zag het aan de vegetatie landinwaarts.
Maar was dat niet altijd al zo?
Ik kom er nou al tien jaar.
Hier in Rio was het vorig jaar extreem droog.
Volgens de buren was dat nog nooit in die mate gebeurd.
Je zag steeds meer bruine bomen. Berghellingen werden geel en bruin.
Ook waren er veel branden, soms zag je complete berghellingen in brand staan en lag er dagenlang een deken van rook over de regio. Ook de tientallen watervalletjes droogden op en de grote watervallen werden gereduceerd tot kleine stroompjes.
Inmiddels is het al maanden weer lekker vochtig. Er gaat geen week voorbij zonder flinke plensbuien. Wij kijken nu tegen felgroene berghellingen aan en overal zie je watervalletjes, zelfs waar ik ze voorheen nooit eerder had opgemerkt.
De regenval is regelmatig zo erg dat je niet fatsoenlijk kan autorijden en je daarna overal modder en zelfs grint op de weg ziet. Weken later staan nog allerlei poelen zoals kweekvijvers nokvol met water. Toch rijden er tankwagens met water rond en moet men jou geregeld flessenwater aanbieden als jij je handen wil wassen en is de WC een stinkende beerput geworden.
Dan is er dus wat anders aan de hand, wellicht achterstallig onderhoud, teveel weglekkend water of verstopte leidingen...
Ik heb geen idee maar ze hebben hun zaakjes niet op orde.
Het is dat wij aan het begin van de hoofdleiding zitten en dat probleem niet hebben. Het enige probleem hier is dat het water soms zo vies is dat je er alleen nog het toilet mee door kan spoelen en douchen zelfs kan vergeten. Maar het ruikt wel naar chloor... Ze zullen er wel extra chloor aantoevoegen om eventuele ziektes te bestrijden. Het ruikt soms zo sterk naar chloor dat zelfs de natte was een chloorlucht heeft.
Iets zegt mij dat een Nederlandse ingenieur CEDAE kan helpen eea. te verbeteren.
Of zou het gewoon een kwestie van geld zijn?



Reysigher
Artikels: 0

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Reysigher » wo feb 25, 2015 16:08

Of zou het weglekkende geld de oorzaak zijn, de geldleidingen zijn ook allemaal lek in Brazilië.

Cees



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Progresso » wo feb 25, 2015 17:50

Bert schreef:Het zou me niks verbazen dat ongeveer de helft van het leidingwater gewoon weglekt door kapotte leidingen.
Ik zie bijna wekelijks ergens wel een kapotte leiding waar het leidingwater dan gewoon een dag het riool instroomd
Valt wel mee, Bert. Vandaag hadden we op een paar honderd meter van ons huis ook last van een klein lekje.




Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Pootje baden Beira Mar

Bericht door Ajax » wo feb 25, 2015 21:46

Dutchman, ja, waarschijnlijk is het al jaren droog in Ceará, maar de droogte is op een grotere tijdschaal (tientallen jaren) wel wat erger de laatste decennia. Misschien iets met veranderende weersomstandigheden over de gehele wereld? Ik geloof dat het water van Fortaleza grotendeels uit het binnenland komt. Werkt met gigantische reservoirs enzo. Zo´n lekje waar Progresso het over heeft is wel schokkend, maar niet funest voor de de watervoorziening in zijn geheel. En dat chloor mis ik inderdaad niet! :wink:

Maar de lekke `geldleidingen` waar Reysigher het over heeft zijn natuurlijk weer een heel ander verhaal, waar zeker een kern van waarheid in zit. :)



Plaats reactie