Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibiss

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Ordem
Artikels: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 24, 2015 17:07

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Ordem » di mar 24, 2015 19:11

Het getuigd van gebrek van ook maar enige intelligentie, om insinuaties aan te nemen als feitelijke bewijsvoering. Als u het artikel in de NRC goed leest - zonder uit te zijn op sensatie voor uw eigen entertainment - ziet u dat er geen enkel bewijs is - slechts geruchten die nogmaals door het NRC worden bevestigd. Mocht u werkelijk geïnteresseerd zijn in feitelijke bewijsvoering dring ik u aan om deze zelf te onderzoeken, wellicht het NRC op te bellen om deze "feitelijke bewijsvoering" aan u fysiek te laten zien. Zowel in Nederland als in Brazilië, zijn er bij de politie geen aangiftes bekend je ... l misbruik. Aangezien u zelf groot voorstander bent - Progresso - van kennis delen (wat u pretendeert op uw eigen website), moet deze wel objectieve feiten berusten. Een gedegen onderzoek zou inderdaad op zijn plaats zijn, welke het NRC zich niet aan schuldig heeft gemaakt. Zowel mevrouw Boon, als de heer Logtenberg hebben de kringen van Nanko op een uiterst insinuerende manier benaderd en hun vraagstelling gebaseerd op de overtuiging dat er sprake zou zijn van pedofilie. Een van de eerste dingen die op wetenschappelijk onderwijs wordt onderwezen is dat onderzoek alleen kan volstaan als het gebaseerd is op objectieve vraagstelling. Graag verwijs ik u naar het artikel van Arthur van Amerongen: http://media.thepostonline.nl/2015/03/2 ... m=fbbutton. Hierbij wordt kenbaar wie de beschuldiger is van het vermeende misbruik. Ik mag u erop attenderen dat u zich mede plichtig maakt de heer Meijer - net zoals mevrouw Boon en de heer Logtenberg aan smaad en laster (Artikel 216).

Het getuigd tenslotte van gebrek aan ook maar enige beschaving om op basis van deze eerder genoemde geruchten, postume op verschillende fora sensatie te gaan zaaien. Nanko kan zijn weerwoord niet meer geven. Zijn nabestaanden proberen te rouwen, geef hen die ruimte. In plaats daarvan, maakt u mensen zwart die zich voor hem inzetten zoals Marjon van Royen die Nanko heel dierbaar was, werkelijk waar smakeloos. Graag verwijs ik ook u aan de film "Jagten". Heb Respect. Ik heb geen interesse verder in discussie te gaan met u, u heeft immers al genoeg platform opgeëist.

Zoals Malcom X citeerde: “The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent, and that's power. Because they control the minds of the masses.”



Felix
Artikels: 0

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Felix » di mar 24, 2015 21:05

Ordem, u ondergraaft uzelf wel behoorlijk door de naam van Marjon van Royen te noemen! De journalistieke verzinsels van deze 'journaliste' zijn algemeen bekend. Komt dan wel weer overeen met onze 'sociale psychiater'.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Progresso » di mar 24, 2015 22:22

Wel Ordem,
Ik heb geen interesse verder in discussie te gaan met u, u heeft immers al genoeg platform opgeëist.
Dat is altijd een beetje moeilijk. U bent nieuw op dit forum en poneert een aantal stellingen, maar u heeft blijkbaar geen zin om de discussie aan te gaan.

Laat ik eerst voorop stellen dat ik ook niet weet of de beschuldigingen over het sexueel misbruik door Nanko waar zijn of niet. Ik laat dat duidelijk merken in de opening van dit topic en ook op de website van de Stichting Ibiss geef ik meermaals aan dat ik niet in staat ben om een persoonlijk oordeel te vellen. Met de informatie die ik heb (de twee NRC artikelen) en de informatie van de websites van Ibiss kan ik niet zo veel.

Blijkbaar bent u bij de interviews geweest en bent u op de hoogte van de exacte vraagstelling van beide journalisten. Ik ben niet geinterviewd (ik kende Nanko ook niet) en kan dat dus niet beoordelen. U blijkbaar wel.

Ik ben er echter van overtuigd dat de journalisten uiterst professioneel aan de slag zijn gegaan. Men had blijkbaar de beschikking over vijf (zes als je de Groningse tijd meeneemt) verschillende casussen waar gewag wordt gemaakt van misbruik door Nanko. Als journalist ga je denk ik dan aan de slag om je informatie te verifieren. Een bron is geen bron, dus je zal heel veel veldwerk moeten doen. In het geval Nanko fdenk ik dat dit een hele moeilijke opgave zal zijn geweest. U heeft zelf de reacties op Ibiss.info gezien.

Ik heb het stukje van Arhur van Amerongen uiteraard tot in detail gelezen. Van Amerongen beweert dat het hele verhaal is gebaseerd op één casus van een voormalig welzijnswerker in Groningen. Wel, NRC heeft duidelijk in haar reactie laten zien dat dit niet het geval is.

Gelukkig licht Arthur zelf wel een tipje van de sluier op:
Vooruit, hij zal een zwak voor kinderen hebben gehad, en met name voor jongetjes, maar als hij in de favela ooit betrapt zou worden in een indecente en compromitterende situatie, was hij op een gruwelijke manier geëindigd.
Degene die hier insunuaties maakt is zijn allerbeste vriend, Arthur van Amerongen. Arthur weet blijkbaar ook dat betrapte pedofielen worden gelynched. Wat Arthur er niet bijverteld is dat naast de drugshandel een andere bron van inkomsten van de maffia de mensenhandel is. Gezien de uiterst intieme relatie van Nanko met de onderwereld kan men dus ook niet uitsluiten dat de maffia gewoon een oogje dichtkneep. Dat Arthur gaat beweren dat het niet zou kunnen gebeuren omdat Nanko anders gelynched zou worden grenst aan een grenzeloze naiviteit van Arthur.

Ik hou mij verre van dit soort insinuaties, zoals u ook kunt lezen op dit forum en op de website van Ibiss.

Ik begrijp niet waarom u het wetboek erbij haalt. Is dit een soort poging van intimidatie om mij de mond te snoeren.



Felix
Artikels: 0

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Felix » di mar 24, 2015 22:59

Het zou me niet verwonderen indien bepaalde dingen werden getolereerd omdat meneer nu eenmaal over geld beschikte en er gedacht werd dat hij misschien met zijn invloed voor een betere toekomst zou kunnen zorgen. Wie weet, naar Holanda!



Ordem
Artikels: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 24, 2015 17:07

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Ordem » wo mar 25, 2015 02:48

Progresso - de heer Meijer - in antwoord,

U stelt:
Ik laat dat duidelijk merken in de opening van dit topic en ook op de website van de Stichting Ibiss geef ik meermaals aan dat ik niet in staat ben om een persoonlijk oordeel te vellen. Met de informatie die ik heb (de twee NRC artikelen) en de informatie van de websites van Ibiss kan ik niet zo veel.
U stelt nergens dat u niet in staat bent een persoonlijk oordeel te vellen, enkel in dit antwoord op dit bericht. U insiniueert wel telkens opnieuw dat de geruchten die het NRC poneerd op waarheid gebaseerd zijn. Nogmaals ik advisiseer u om contact op te nemen met het NRC om deze feitelijke bewijzen te vergaren, en op fora te staken met deze haatzaaing.

Dan stelt u:
Ik ben er echter van overtuigd dat de journalisten uiterst professioneel aan de slag zijn gegaan. Men had blijkbaar de beschikking over vijf (zes als je de Groningse tijd meeneemt) verschillende casussen waar gewag wordt gemaakt van misbruik door Nanko. Als journalist ga je denk ik dan aan de slag om je informatie te verifieren. Een bron is geen bron, dus je zal heel veel veldwerk moeten doen.
Hierbij stelt u eigenlijk al zelf, dat u er VANUIT gaat dat de journalist zijn werk op wetenschappelijke wijze vergaart. Slechts een aanname - niets meer dan dat. U zou kunnen verwachten van een "kwaliteitskrant" zoals het NRC dat het gedegen onderzoek zal verrichten. De bewijzen die van vijf verschillende casussen zijn vergaard - zijn allen anoniem - op het vermeende slachtoffer dat de heer Amerongen stelt na (een schizofrene junk die vast heeft gezeten). Géén enkel van deze zogenaamde slachtoffers heeft aangifte gedaan - vind u dat niet vreemd de heer Meijer? Gedegen onderzoek zou hiervan in een gebalanceerd artikel melding van maken - wat het NRC (ondanks dat zij deze informatie hadden moeten hebben bij gedegen onderzoek) niet gedaan heeft. Dat geeft het artikel het niveau van een ordinaire Telegraaf.

Dan komt u in plaats van met een gedegen argument, met een besmeuring van de heer Amerongen en haalt u een zinsnede totaal uit zijn context:
Gelukkig licht Arthur zelf wel een tipje van de sluier op:
"Vooruit, hij zal een zwak voor kinderen hebben gehad, en met name voor jongetjes, maar als hij in de favela ooit betrapt zou worden in een indecente en compromitterende situatie, was hij op een gruwelijke manier geëindigd."
Heeft u ooit van sarcasme gehoord? De heer Amerongen probeert hier enkel de context te laten zien wat er was gebeurt met en pedofiel in de favela. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind pedofilie onvergeefbaar en te walgelijk om te omschrijven - maar voordat zulke zware aantijgingen gemaakt worden moet er wel echt zichtbaar en echt feitelijk bewijs zijn. Gedegen onderzoek. Iedereen die Nanko goed heeft gekend zou hem hier nooit van verdenken - ex bestuursleden die met ruzie zijn weg gegaan hebben dit tegen hebben gebruikt. Zakelijk conflict. Dan zegt u nogmaals:
Ik hou mij verre van dit soort insinuaties, zoals u ook kunt lezen op dit forum en op de website van Ibiss.
U insinueert alleen maar, u insinueert de journalisten goed hun werk hebben gedaan, u insinueert postume Nanko van pedofilie. Precies wat de heer Logtenberg en mevrouw Boon ook in hun artikel gedaan hebben. En op basis van enkel geruchten is het uiterst onkies om zonder gedegen onderzoek iemand postume van zulke zware aantijgingen.
Ik begrijp niet waarom u het wetboek erbij haalt. Is dit een soort poging van intimidatie om mij de mond te snoeren.
Ik stel alleen dat u zich schuldig maakt aan laster op verscheidene fora. Het is spijtig om te zien dat u de onderliggende gedachte van het bericht negeert om verder te gaan met u beschuldigingsbetoog van Nanko, en dat u doorgaat ondanks dat uw argumentatie gebaseerd is op insinuaties. Ik vraag u nogmaals op te houden met deze on-onderbouwde betogen - uit respect voor de nabestaanden. Helaas hebben deze nog niet kunnen rouwen door de ellende wat deze riooljournalistiek teweeg heeft gebracht. Heb respect.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door comulder » wo mar 25, 2015 09:20

Geachte Ordem, beste meneer of mevruw X,

De pot verwijt de ketel in de zin dat uw bijdragen aan dit prikbord doordrengd zijn van incinuaties, voornamelijk jegens de NRC maar ook jegens "prikker" Progresso. Waar haalt u trouwens het lef vandaan om iemand te bedreigen? Dit doet u wel degelijk door te melden dat er sprake is van smaad en daarbij fijntjes te verwijzen naar het BW.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door quasimodo » wo mar 25, 2015 12:01

Iedereen die Nanko goed heeft gekend zou hem hier nooit van verdenken - ex bestuursleden die met ruzie zijn weg gegaan hebben dit tegen hebben gebruikt. Zakelijk conflict.
Ik neem aan dat bestuursleden Nanko goed hebben gekend. Dus er zijn wel degelijk mensen die hem er van verdenken die hem kennen. En niet 1 bestuurslid schijnbaar meerdere. In een normale stichting zou dit alleen al meer dan genoeg rede zijn Nanko tijdelijk op non actief te zetten tot dit goed onderzocht is.

Als je als stichting geconfronteerd word met iemand die beschuldigd word van pedofilie en die werkt met kinderen is de normale gang van zaken:

1 Je zet zo iemand op non actief om de kinderen te beschermen.
2 Je vraagt alle betrokkenen hun verhaal te doen en kijkt of je nog meer informatie kan vergaren.
3 Je doet aangifte bij de autoriteiten zodat bovenwater komt of het hier pedofilie dan wel smaad betreft.
4 Is dit duidelijk dan kun je pas kijken wat je verder met de beschuldigde kan doen.

Doe je dit niet worden de belangen van de stichting geschaad. Bovendien is het financieel een zooitje bij deze stichting.

Als een kwaliteitskrant meldingen binnen krijgt van een stichting die met kinderen werkt. Waar een prominente vertegenwoordiger beschuldigd word van pedofilie. En waar de financiën dubieus gebruikt worden . Ze dit onderzoeken, en dit bevestigd krijgen uit diverse bronnen. Dan is het hun plicht dit te publiceren. 1 om nog meer slachtoffers te voorkomen. 2 om mensen te waarschuwen waar ze hun geld in steken.

Als er dan mensen zijn die dit relevante nieuws herhalen op een Forum met een relatie tot Brazilië is een logisch vervolg.
Dit ook nog zo brengen met bronvermelding dus niet iets wat ze zelf verzonnen hebben, is er geen enkele reden om dit als smaad dan wel haat zaaien te zien.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door comulder » wo mar 25, 2015 13:24

Wellicht is het verstandig dat de posts op dit forum beperkt blijven tot Fortaleza en wat mij beteft de res van Ceara.
Mocht de stichting ook actief zijn in Ceara dan kunnen jullie dit bericht als niet geschreven beschouwen.



Felix
Artikels: 0

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Felix » wo mar 25, 2015 14:14

@Comulder, ik begreep dat Fortaleza-Corner sinds het sluiten van het forum van Rudolf zich naast Fortaleza ook toelegt op heel Brazilië. Dat heeft zijn voordelen want het forum is nu behoorlijk actief, je kunt er veel actuele informatie aantreffen en toch wordt Fortaleza zelf niet ondergesneeuwd.



Gebruikersavatar
Salseros
Artikels: 0
Berichten: 2959
Lid geworden op: za feb 24, 2007 01:00
Locatie: Dordrecht / Fortaleza

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Salseros » wo mar 25, 2015 16:45

Felix heeft gelijk, ik heb het alleen nooit officieel gezegd.
Het blijft dezelfde naam (wellicht op termijn braziliecorner om nog meer publiek te trekken), daar Fortaleza alleen niet meer interessant is voor veel mensen vanwege het terug lopen van het toerisme... het zou dan nu op sterven na dood zijn.


New Generation Italo Disco Community: www.nextgenerationitalo.boards.net

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Progresso » wo mar 25, 2015 16:51

En we hebben eindelijk informatie van de Braziliaanse stichting Ibiss over het aantal werknemers: 632

De Stichting Ibiss in Brazilië ontvangt van diverse ministeries geld. Als tegenprestatie worden werknemers geleverd die als officeboy, parkeerwacht of schoonmaker aan de slag gaan bij o.a. rechtbanken. Stichting Ibiss betaald de salarissen, zou de sociale premies en belastingafdrachten moeten regelen en andere zaken die samenhangen met goed werkgeversschap. 80% van de fianciele activiteiten bestaan eigenlijk uit niets meer dan een soort uitzendbureau.

Dit is dus een mega-operatie.

Laten we even een achterkant-bierviltje calculatie doen:

Minimum loon, INSS, FGTS, andere werkgevers kosten: Heel laag geschat R$1000/maand

13 * 632 * R$1000 = ~R$ 8,2 Miljoen loonkosten per jaar.

Kijken we naar de jaarrekening dan zien we bij de post "personeelskosten" een bedrag staan van R$ 4,8 Miljoen

Afbeelding

We hebben dus een verschil van minimaal R$3,5 miljoen, welke met de voor het publiek toegankelijke informatie NIET te verklaren is.

Het kan natuurlijk zijn dat iedereen part-time werkt, het kan een slordigheidje in de administratie zijn, het kan eigenlijk van alles zijn, maar helaas kan het ook gewoon pure fraude zijn. We weten het niet.

We hebben het niet over een klein bedragje wat niet te verklaren is, maar gewoon over een voor Braziliaanse begrippen mega-bedrag.

Ik ben benieuwd hoe alle "Goede Doelen" die rechtstreeks aan de Braziliaanse Ibiss hebben gedoneerd (De meesten hebben verbazingwekkend wel een goedkeurende accountants verklaring) dit aan hun goedgelovige donoren gaan uitleggen.

We hebben het hier over de Nederlandse overheid, die via HolandaBrasil een kleine R$75.000 in deze club heeft gestort, maar ook over Wilde Ganzen, het Rooms-Katholieke Bisdom van Rotterdam, alsmede de Stiftung Auxilium.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Progresso » do apr 02, 2015 00:52

Ondertussen heeft de Nederlandse Ibiss Foundation een tweede verklaring in haar nieuwsbrief opgenomen, waarin zij ingaat op de beschuldigingen op zowel hun eigen webstekje als ook zoals die in NRC zijn geuit.

De reactie laat veel te wensen over, maar daar over later meer.

Ad. 2. Het NRC-artikel
Onder de titel “Fabels uit de favela’s” publiceerde de NRC op 21 maart 2015, een maand na het overlijden van IBISS-directeur Nanko van Buuren, een zeer tendentieus verhaal over Nanko’s persoon en zijn levenswerk IBISS. Dat er een artikel aan zat te komen wisten wij. Nanko werd kort voor zijn overlijden geïnterviewd en ook twee IBISS Foundation bestuursleden voerden tot twee maal toe een stevig gesprek met de NRC journalisten. De toon van die interviews ervoeren zij als aanmatigend en intimiderend. De journalisten waren naar hun mening niet op zoek naar de waarheid, ze zochten slechts de bevestiging van het verhaal dat al geschreven was. Bovendien was er weinig ruimte voor wederhoor. Ons inhoudelijk commentaar werd ter zijde gelegd. Ook kregen we tot dusver geen ruimte om in de vorm van een ingezonden brief onze visie en bewijsvoering te geven op hetgeen door de NRC gepubliceerd werd.
Wij vinden het uiterst onkies van een kwaliteitskrant als het NRC Handelsblad, dat er zo geschreven wordt over iemand die zich niet meer kan verdedigen. Naar onze mening hebben de journalisten zich niet of nauwelijks in Brazilië en de cultuur en problematiek van dat land verdiept of althans die niet begrepen. De verhoudingen in de favela’s van Rio de Janeiro zijn complex en het vraagt kennis en ervaring om daarmee om te gaan en om te begrijpen waarom zaken gaan zoals ze gaan.
De insinuaties in het artikel bestrijken een periode van ruim 25 jaar en gaan voorbij aan het vele goede werk dat in de favela’s is verricht en nog steeds wordt verricht. Het bestuur van de Nederlandse stichting IBISS Foundation heeft haar positie uitgebreid toegelicht in een Q&A op www.ibiss.info.
Het was mogelijk reacties op onze website te plaatsen. IBISS Foundation is blij dat vele mensen daar gebruik van hebben gemaakt. Gelukkig zijn met IBISS Foundation vele anderen ervan overtuigd dat Nanko van Buuren heel veel voor de kwetsbare favelabewoners heeft gedaan. Hij is een van de zeer weinigen die aan het einde van de rit konden omkijken met tevredenheid over de dingen die ze voor de gemeenschap hebben gedaan. Natuurlijk is geen mens zonder fouten, ook Nanko van Buuren niet. We willen ook niet blind zijn voor de kritiek op de Braziliaanse Stichting IBISS en de vrijwilligersorganisatie IBISS Foundation in Nederland. Wij kijken dan ook goed naar de punten in onze organisaties die voor verbetering vatbaar zijn. Maar anders dan het NRC-artikel ons wil doen geloven, zijn we er van overtuigd dat Nanko van Buuren handelde vanuit zijn drive om echt iets te betekenen voor de mensen in de favela’s. Zie verder bij punt 3 in deze nieuwsbrief.

We gaan hier kort in op de belangrijkste punten die de NRC en enkele reageerders op onze website hebben gemaakt:
• NRC schrijft dat: ‘jarenlang verdenkingen bestonden dat Van Buuren jongens seksueel misbruikte’. Hoewel NRC Nanko van Buuren niet direct beschuldigt, vinden wij deze opmerkingen schandalig. Er is nooit aangifte gedaan en bewijs van misbruik ontbreekt. Ondanks dat NRC, naar eigen zeggen, 60 mensen heeft gesproken, komt het slechts met ‘bewijs van verdenkingen’ en bezoedelt zo willens en wetens de reputatie van een inmiddels overleden persoon. In Brazilië zijn nooit meldingen gedaan over ongepast seksueel gedrag door Nanko van Buuren. Desalniettemin is naar aanleiding van het NRC-artikel aan IBISS-medewerkers in Rio gevraagd zeer zorgvuldig met signalen om te gaan en die te melden, opdat het bestuur van IBISS Brazilië daar actie op kan ondernemen.
• Het feit dat NRC meldt dat IBISS Foundation geen goedkeurende accountantsverklaring heeft, heeft tot vragen geleid over de financiële verantwoording door IBISS Foundation. De jaarrekening van IBISS Foundation wordt jaarlijks door een accountant samengesteld, zie http://www.ibiss.info/over-ibiss/organi ... verslagen/. De samenstellende verklaring, zoals IBISS Foundation heeft, houdt in dat de accountant volgens Nederlands recht de gegevens zoals aangeleverd door IBISS Foundation heeft verzameld, verwerkt en geëvalueerd op basis van de Richtlijn voor de jaarverslaggeving 650 voor fondsenwervende instellingen. Hoewel we daarmee voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een ANBI-organisatie, overweegt de IBISS Foundation opnieuw om de zwaardere goedkeurende accountantsverklaring aan te vragen.
• De financiële administratie van IBISS in Rio de Janeiro heeft grote moeite gehad de informele geldstromen voor een project als Soldados nunca Mais (nooit meer kindsoldaat) te verantwoorden. Nanko van Buuren moest voor IBISS verschillende tegengestelde krachten met elkaar in balans houden. Aan de ene kant is daar de cash economie van de ‘staat-binnen-de-staat’, die de door drugsbendes beheerste favela’s zijn. Terwijl de Braziliaanse overheid, die in 2013 bijna 70% van de inkomsten voor IBISS inbracht, niet altijd op tijd betaalde, waardoor IBISS met gelden tussen projecten heeft geschoven. Aan de andere kant is daar de door de grotere geldschieters vereiste accountability. Rapporten kwamen met moeite tot stand. Door de jaren heen voerde de Nederlandse Stichting IBISS Foundation, die in 2013 overigens slechts 6% van de inkomsten voor IBISS Brazilië inbracht, de controle druk op. Lastig met een oprichter/directeur die wars was van te veel controle en ervan overtuigd was dat een beperking van zijn flexibiliteit ten koste zou gaan van zijn effectiviteit. Maar die ook privé-geld in IBISS stopte om zijn doelen te kunnen verwezenlijken. De progressie in de verantwoording naar Nederland was trager dan gewenst en op de huidige manier onacceptabel voor IBISS Foundation. Na het overlijden van Nanko van Buuren zal IBISS Brazilië alsnog versneld de vereiste verbeterslag voor verslaglegging naar haar Nederlandse donateurs maken met behoud van zoveel mogelijk flexibiliteit.

Ad. 3. Hoe verder met IBISS Brazilië en IBISS Foundation?
Voor de Braziliaanse stichting IBISS is het overlijden van haar oprichter/directeur een grote schok. Nanko van Buuren was de grote stimulator, de man om wie alles draaide en die de touwtjes in handen had. Een man die moeilijk te vervangen is. Inmiddels is een nieuw 5 –hoofdig bestuur benoemd met Tião Santos als president en Robert Pereira als vice-president. Tião is een heel charismatisch persoon, die ooit bij IBISS de cursus ‘Jonge leiders’ volgde. Hij leidde de landelijke vakbond van vuilnisscheiders (catadores) en zette de vuilnisscheiding in Rio landelijk en internationaal op de kaart. Het nieuwe IBISS-bestuur bekijkt samen met de staf welke projecten in de nieuwe situatie kunnen worden voortgezet en wie voor welk project verantwoordelijk wordt.
Ook het bestuur van de Nederlandse Stichting IBISS Foundation is haar inspirator en contactpersoon in Rio de Janeiro kwijt. In gesprekken met IBISS Brazilië en in de nasleep van het kritische artikel in NRC, is het bestuur van de Nederlandse stichting IBISS Foundation tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk niet als vrijwilligersorganisatie verder kan. Samen met IBISS Brazilië onderzoeken we een aantal scenario’s, uiteenlopend van het versterken van de financiële controle door IBISS Brazilië, het professionaliseren van IBISS Foundation tot een vergaande samenwerking met een andere professionele in Brazilië werkzame NGO. Het bestuur van IBISS Foundation ziet het als haar voornaamste taak in de komende maanden om IBISS Brazilië te steunen in haar reorganisatieproces. Daarna zal IBISS Foundation zich voorbereiden op haar nieuwe positie. Vanzelfsprekend houden we u daarvan op de hoogte.

Bron: Originele en volledige tekst van de nieuwsbrief



muddyron
Artikels: 0
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 19, 2014 12:21

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door muddyron » do apr 02, 2015 19:40

ik reken vanavond op je richard.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Progresso » vr apr 03, 2015 16:45

En we hebben censuur.

Op de website van ibiss.info kan niet meer worden gereageerd. Heel lafjes heeft men in de nieuwsbrief een extreem slap statement gemaakt, naar aanleiding van het NRC-artikel, de reactie van Ibiss daarop en wederom de reactie van NRC (die men ook al niet op de website durfde te plaatsen).

Het lijkt er wel verdacht veel op dat men heel veel te verbergen heeft bij deze stichting.

Afijn, het geeft weer eens duidelijk aan waarom het dus noodzakelijk is dat we in Brazilie een goed-gemodereerd forum als Fortalezacorner hebben.



Bert Ernste
Artikels: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: vr jan 16, 2015 18:51

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Bert Ernste » zo apr 12, 2015 16:31

Ombudsman van NRC Handelsblad over hoor en wederhoor en met name over het artikel over Nanko van Buuren van IBISS: http://www.nrc.nl/ombudsman/2015/04/11/ ... n-reactie/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door Progresso » zo apr 12, 2015 20:27

NRC schreef:De conclusie van dat lange stuk (Fabels uit de favela’s, 22 maart, 4.000 woorden) was dat Van Buuren, bewierookt welzijnswerker, rondom zijn werk in de sloppenwijken van Rio de Janeiro een web van fantasie, overdrijving en verzinsels had gesponnen. Hij schermde met titels die hij niet bezat, met cijfers over projecten die hij niet hard kon maken, legde geen verantwoording af over donaties, en werd achtervolgd door verhalen over seksueel misbruik. Een ontlastend onderzoek waar hij en zijn Nederlandse stichtingsbestuur naar verwezen, bleek niet te bestaan. Die meldingen werden de aanhef van een nieuwsbericht (Klachten over Nederlandse weldoener in Rio miskend, 22 maart).

Bewonderaars van Van Buuren spraken van karaktermoord op een man die zich niet meer kon verdedigen: hij overleed onverwachts, kort na een tweede interview. Dat gruwelijke feit stelde de krant voor de vraag: publiceren of niet? Het eerste gebeurde, met als argument het publiek belang: gebrek aan toezicht en controle op een man die de spil was van veelgeprezen hulpprojecten.
Hier zakt toch wel de volledige Nederlandse "elite" in Rio en SP volledig door het ijs.

ex-bankiers (ABN-AMRO), "journalisten"(NOS), directeuren van mijnbouwbedrijven (BHP Billiton), ex-olieboer medewerkers (Shell), censurerende videoproductiebedrijfjes, mensenrechtadvocaatjes, ex-consul en huidig consul, Nederlandse diplomatieke missie, kinderboekschrijvers, bestuursleden van de Braziliaanse "KvK" Dutcham en alle goedmensen in Nederland die altijd maar vinden dat van Buuren zoveel goeds deed, maar bij navraag dit nooit konden kwalificeren of kwantificeren.

Het is wel de zoveelste smet op het blazoen van de Nederlandse diplomatieke missie in Brazilie. Na de apenman, de nog steeds lopende Jerry Kabbedijk affaire, de inval in het huis van de consul in Manaus wegens kinderporno (operção Estocolme) en dan nu het uithangbord van het Nederlandse bedrijfsleven, de Stichting Ibiss.

In ieder geval is Rio nu een stuk veiliger geworden. We hebben geen welzijnswerkers meer die kindsoldaatjes financieren om journalisten de stuipen op het lijf te jagen en we mogen nui toch wel verwachten dat de NOS voor de Olympische spelen eens een keer geen gebruik maakt van de "journalista" Van Royen.

In ieder geval zou het BuZa passen om aan te dringen bij haar oud-consul generaal Ronald Brouwer, danwel haar huidige consul, om een rectificatie te laten plaatsen op de website van Ibiss. Hij schrijft daar immers, met uitdrukkelijke referentie aan zijn voormalige functie, alles uiteraard in HOOFDLETTERS, het volgende:
MR. RONALD BROUWER
RIO DE JANEIRO
21 MAART 2015

MIJ IS GEEN NEDERLANDER BEKEND, DIE ZOWEL IN DE FAVELA’S ALS BIJ DE BRAZILIAANSE AUTORITEITEN, ZOVEEL RESPECT AFDWONG, EN RESULTATEN BEHAALDE,
Ik denk dat het Braziliaanse volk en zeker de Braziliaanse autoriteiten dit totaal anders zien. Met name de Braziliaanse autoriteiten zijn het Nederlandse beleid wel een beetje zat aan het worden.



dutchman
Artikels: 0

Re: Fabels in de favela; Nanko van Buuren, pedofilie en Ibis

Bericht door dutchman » di apr 14, 2015 05:07

@Progresso,
Op het moment dat het volgens jou aan iedereen en alles ligt behalve jij zelf... dan wordt het tijd voor een zelf check.....
Het enige waar ik jou gelijk in kan geven is dat schrijven in hoofdletters. Ene Ger schijnt er ook een handje van te hebben...



Plaats reactie