Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash

Bericht door Veger & Blik » za apr 23, 2011 00:42

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... rash.dhtml

Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash.

Bijna twee jaar na de vreselijke crash van een Airbus van Air France in de Atlantische Oceaan worden de lijken op de oceaanbodem op 4.000 meter diepte geborgen tijdens een speciale operatie. Een andere cruciaal doel van de bergingsmissie is de zwarte doos vinden om eindelijk de oorzaak van de ramp te achterhalen.

De Airbus A330 stortte op 1 juni 2009 op weg van Parijs naar Rio de Janeiro temidden van zwaar onweer neer in de Atlantische Oceaan. Alle 228 inzittenden van vlucht AF 447 kwamen om. De jarenlange zoektocht naar het wrak geraakte begin deze maand in een stroomversnelling toen drijvende brokstukken van het toestel werden aangetroffen.

Complexe berging
Vanavond gaan in de Senegalese hoofdstad Dakar enkele agenten aan boord van het schip 'Ile de Seine' dat de uiterst complexe bergingsactie tot een goed einde moet brengen met speciale duikrobots. Speciale agenten van de federale recherche moeten de berging superviseren. Ook leden van de BEA, een Frans onderzoeksbureau van vliegtuigongevallen, zijn van de partij, net als waarnemers van Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Duitsland en nog twaalf andere landen die getroffen werden door de vreselijke ramp. Zondag wordt het schip in de zone van het wrak verwacht, zo'n 1.1100 kilometer voor de kust van de Braziliaanse stad Recife. (kh)

:-(

V&B



Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

Re: Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash

Bericht door muntje » do apr 28, 2011 06:49

Weer deel gecrasht Air France-toestel gevonden

(Novum/AP) - PARIJS - Een onderzeese zoektocht in de Atlantische Oceaan heeft het omhulsel opgeleverd van de zwarte doos van het vliegtuig van Air France dat twee jaar geleden voor de kust van Brazilië neerstortte. De zwarte doos zelf werd echter niet gevonden, zei het Franse bureau dat het ongeluk onderzoekt woensdag.

Het omhulsel werd gevonden tijdens de eerste duik van de onderzeeër Remora 6000. Inmiddels is ook begonnen met een tweede duik.

Onderzoekers hopen dat de zwarte doos licht kan werpen op de oorzaak van de crash, op 1 juni 2009. Alle 228 inzittenden van het toestel van Air France dat die dag onderweg was van Rio de Janeiro naar Parijs kwamen om het leven. Het grootste deel van het wrak is pas onlangs ontdekt.

bron: http://buitenland.nieuws.nl/639829/weer ... l_gevonden



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Zwarte doos ramptoestel Air France terecht.

Bericht door Veger & Blik » zo mei 01, 2011 22:01

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/arti ... echt.dhtml

Zwarte doos ramptoestel Air France terecht.

UPDATE Franse onderzoekers hebben een van de twee zwarte dozen gevonden van het toestel van Air France dat bijna twee geleden neerstortte voor de kust van Brazilië. Dat heeft het Franse Bureau voor Onderzoek en Analyse (BEA) meegedeeld.
Volgens het BEA gaat het om de zwarte doos met vluchtgegevens, die de oorzaak van de crash kunnen ophelderen. De zwarte doos is in goede staat, bleek nadat een onderwaterrobot het object naar boven had gebracht.

Onderwaterrobots begonnen dinsdag met het doorzoeken van het wrak, dat ongeveer 4000 meter onder de zeespiegel ligt. Het is nu nog zoeken naar de zwarte doos met gesprekken uit de cockpit.

De Airbus A330-203 van Air France was bijna twee jaar geleden onderweg van Rio de Janeiro naar Parijs, toen het in zee stortte. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven. De crash gebeurde tijdens een onweersbui, maar zonder de zwarte dozen blijft het onduidelijk of die de oorzaak was.

Overigens dachten bergers afgelopen week al dat ze de doos met vluchtgegevens hadden gevonden, maar het omhulsel bleek leeg.

01/05/11 21u10

:-)

V&B



Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

Re: Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash

Bericht door muntje » di mei 03, 2011 07:09

Ook tweede zwarte doos ramptoestel gevonden

03-05-11 06:51 uur PARIJS - Ook de tweede zwarte doos van het toestel van Air France dat bijna twee jaar geleden neerstortte voor de kust van Brazilië, is op de zeebodem aangetroffen door een onderwaterrobot. De zwarte doos, die de gesprekken uit de cockpit bevat, is geborgen en wordt onderzocht. Dat maakte het Franse Bureau voor Onderzoek en Analyse dinsdag bekend.

Zondag werd de eerste zwarte doos al aangetroffen. Die bevatte onder meer vluchtgegevens en was in goede staat. De Franse onderzoekers hopen dat de zwarte dozen meer duidelijkheid geven over de oorzaak van de crash.

De Airbus A330-203 van Air France was in juni 2009 onderweg van Rio de Janeiro naar Parijs, toen het in zee stortte. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven. De crash gebeurde tijdens een onweersbui, maar of het slechte weer ook de oorzaak is van het ongeluk is vooralsnog onduidelijk

bron: http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUIT ... nden.dhtml



Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

Re: Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash

Bericht door muntje » wo mei 04, 2011 21:11

Bergen lichamen Air France-crash 2009 begonnen’

Franse onderzoekers zijn vandaag begonnen met het bergen van de lichamen van de passagiers van het in 2009 bij Brazilië neergestortte Air France-toestel.

Dat heeft een bron dicht bij het onderzoek laten weten aan persbureau AFP.

Gisteren werd al bekend dat de onderzoekers van het Franse Bureau van Onderzoek en Analyse (BEA) binnen 48 uur zouden beginnen met de bergingswerkzaamheden. Het BEA is verantwoordelijk voor het technisch onderzoek naar de ramp.

In 2009 stortte de Airbus van Air France neer in de Atlantische Oceaan, ten noorden van Brazilië, tijdens een vlucht op weg naar Parijs. Hierbij kwamen alle 228 inzittenden om het leven.

De oorzaak voor de crash is een mysterie, want de zwarte dozen met vluchtgegevens lagen op grote diepte en waren tot deze week onvindbaar. Op zondag en dinsdag werden deze na twee jaar gevonden. Als de informatie op de vluchtrecorders intact blijkt te zijn, kunnen binnen drie weken uitspraken gedaan worden over de oorzaak van de ramp.

bron: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/05/04/ber ... -begonnen/



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Piloten ramptoestel Air France maakten fouten.

Bericht door Veger & Blik » za jul 30, 2011 21:49

http://www.nu.nl/buitenland/2577244/pil ... outen.html

Piloten ramptoestel Air France maakten fouten

Laatste update: 29 juli 2011 14:43 info.

PARIJS - De piloten van het Air France-vliegtuig dat twee jaar geleden in de Atlantische Oceaan stortte, hebben een serie fouten gemaakt.
Dat heeft de Franse onderzoeksraad BEA vrijdag gemeld.

De piloten reageerden niet goed toen de Airbus A330 hoogte verloor, toen de snelheidsmeters niet meer functioneerden. Het tweemotorige toestel verloor vervolgens te veel snelheid, overtrok en stortte neer.

Ook waren de piloten niet goed getraind om met de defecte snelheidsmeters om te gaan. Ook werden de passagiers niet ingelicht toen de piloten probeerden de crash te voorkomen.

De Airbus A330 stortte in juni 2009 in hevige turbulentie neer in de Atlantische Oceaan, toen hij onderweg was van Rio de Janeiro naar Parijs. Alle 228 inzittenden kwamen om. Het was zeer moeilijk de wrakstukken, de zwarte dozen en de stoffelijke resten op de diepe zeebodem te vinden.

Aanbevelingen
De BEA doet tien aanbevelingen om een dergelijke ramp in de toekomst te voorkomen. Zo moeten piloten in opleiding beter worden getraind in het handmatig besturen van een vliegtuig en minder afhankelijk zijn van gevoelige elektronica.

Het rapport van de BEA is het derde, maar niet het laatste over de vliegramp. Begin volgend jaar wordt het definitieve onderzoeksresultaat verwacht.

Air France blijft in een reactie op het rapport pal achter de piloten staan. Volgens de vliegmaatschappij is de bemanning vooral in verwarring geraakt door een falend alarmsysteem, waarbij alle alarmsignalen tegelijkertijd afgingen.

:-(

V&B



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Nabestaanden crash Air France laken uitkomst onderzoek.

Bericht door Veger & Blik » wo aug 03, 2011 19:52

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... zoek.dhtml

Nabestaanden crash Air France laken uitkomst onderzoek.

Nabestaanden en een pilotenvakbond hebben gisteren gezegd dat ze hun vertrouwen hebben verloren in het onderzoek naar het ongeluk met een Airbus van Air France, die twee jaar geleden in de Atlantische Oceaan stortte.

Ze vinden dat vliegtuigfabrikant Airbus onterecht wordt vrijgepleit.

Afgelopen vrijdag werd een tussenrapport gepubliceerd over de crash, waaruit bleek dat de piloten van het toestel niet goed hadden gereageerd. Air France liet direct weten pal achter de piloten staan. De bemanning zou vooral in verwarring zijn geraakt door een falend alarmsysteem, waarbij alle alarmsignalen tegelijkertijd afgingen.

Een woordvoerder van een groep nabestaanden liet vandaag weten dat na het verschijnen van de tussenrapportage vaststaat dat de onderzoeksautoriteit BEA 'totaal niet objectief, onvolledig en georiënteerd is op de verdediging van Airbus'.
(ANP/Redactie)

:-(

V&B



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Laatste woorden Air France-piloten: Wat moeten we doen?!

Bericht door Veger & Blik » di aug 09, 2011 13:34

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... doen.dhtml

Laatste woorden Air France-piloten: Wat moeten we doen?!

Twee jaar na de vliegtuigcrash van een Air France-toestel op weg van Rio de Janeiro naar Parijs, zijn de geluidsopnames uit de cockpit vrijgegeven. Te horen zijn de laatste woorden van de co-piloten David Robert (37) en Pierre-Cedric Bonin (32) en gezagvoerder Marc Dubois (58) die in een heftig gesprek met elkaar zijn verwikkeld vlak voordat het vliegtuig in zee stort en 228 mensen het leven verliezen.
'Wat denk jij? Wat denk jij? Wat moeten we doen?!', zegt David Robert terwijl de Airbus 330 van links naar rechts zwenkt.

'Ik heb geen controle over het vliegtuig, helemaal geen controle', zegt Pierre-Cedric Bonin.

'Dus hij komt eraan?', zegt Robert gefrustreerd en zelfs met vloeken, wanneer hij hoort dat gezagvoerder Marc Dubois er een minuut over doet om terug te keren naar de cabine. Dubois had rustpauze op het moment dat het vliegtuig in de problemen raakte.

'Hé, wat ben je aan het...', vraagt Dubois wanneer hij terug is in de cockpit. Waarop Robert antwoordt: 'Wat gebeurt er? Ik weet niet wat er aan de hand is, ik weet het niet'.

De snelheidsmeters van het vliegtuig werken op dat moment niet meer, waarschijnlijk omdat ze bevroren zijn.

'Ik heb een probleem. Ik heb geen idee wat onze snelheid is', zegt Bonin. Waarop Dubois zegt: 'Ik weet het ook niet, maar op dit moment zijn we aan het dalen'.

Wanneer het vliegtuig verder neerstort en de Atlantische Oceaan nadert, begint de bemanning in korte, paniekerige vragen met elkaar te praten.

'Wat is de hoogte?'

'Hoe bedoel je, wat is de hoogte?'

'Ja, ja, ja, we zijn aan het dalen toch?'

Als het vliegtuig steeds dichter bij de zee komt is de on-board computer te horen: 'Pull up, pull up, pull up'.

Waarop gezagvoerder Dubois reageert met de woorden: 'Kom op: omhoog!'

Bonin: 'We trekken, trekken, trekken, trekken'.

De laatste, opmerkelijk rustige woorden van Dubois zijn: 'Ten degrees pitch', waarmee hij de hoogte van het vliegtuig aangeeft.

Een halve seconde later stoppen de opnamen. (Redactie)
09/08/11 12u25

:-(

V&B



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Laatste woorden van Air France-piloot: "Putain... on va tape

Bericht door Veger & Blik » di okt 18, 2011 20:55

http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... vrai.dhtml

Laatste woorden van Air France-piloot: "Putain... on va taper. C'est pas vrai!".

Vlieginstructeur brengt boek uit over ramp.


Voor het eerst duiken de laatste woorden van de drie piloten op die in juni 2009 de fatale crash maakten met de Airbus 330 van Air France. Woorden die duiden op grote paniek enerzijds en totale onwetendheid anderzijds. "Putain... on va taper. C'est pas vrai!" (verdorie, we gaan crashen, het is niet waar!), zegt één van de piloten. Waarop de andere piloot als laatste zegt: "Mais qu'est-ce qui se passe?" (Maar wat gebeurt er?)

De woorden zijn afkomstig van de Flight Recorder uit de cockpit van vlucht 447, die crashte tijdens een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs. 228 mensen lieten het leven. Na die laatste Qu'est-ce qui se passe, stort de Airbus luttele seconden later in het water. Tot nu waren er enkel enkele conversaties van daarvoor tussen de piloten -David Robert (37), Pierre-Cedric Bonin (32) en kapitein Marc Dubois (58)- vrijgegeven. Het team belast met het onderzoek naar de crash gaf die laatste woorden nog niet vrij, uit respect voor de rouwende families. Maar Jean-Pierre Otelli, een Franse vlieginstructeur, heeft nu een boek uitgebracht waarin hij alle details van de dramatische vlucht uit de doeken doet.

Neus niet naar beneden
Marc Dubois, die met 11.000 vlieguren meer dan ervaring te koop had, nam net een korte pauze en liet de controle over aan zijn twee ondergeschikten. "Komt hij nu eindelijk bijna terug", hoor je David Robert zeggen, zelfs vloekend op de man wanneer het een volle minuut duurt vooraleer hij terug is. "Hey, wat doe je..." zegt Dubois vervolgens wanneer hij terug is. "Wat gebeurt er? Ik weet het niet, ik weet niet wat er gebeurt", is het antwoord van Robert. In plaats van de neus van het vliegtuig naar beneden te doen kantelen zoals had gemoeten bij dat soort probleem, deden ze het vliegtuig stijgen.

Alarm voor zesde keer af
"Ik heb een probleem: ik heb geen vertikale snelheid en ik heb niets van indicatie", zegt Bonin vervolgens. Waarop kapitein Dubois: "Ik weet het ook niet, maar momenteel dalen we." Volgens Air France kregen de piloten verschillende verwarrende signalen van de meetapparatuur van het tuig; volgens de vliegtuigbouwer werkte dat wel correct. Terwijl de Airbus de zee in dreigt te storten, komt de crew niet verder dan korte en paniekerige reacties. Robert: "Wat denk je? Wat denk je? Wat moeten we doen?", terwijl het vliegtuig van links naar rechts zwenkt. "Ik ben de controle kwijt, ik ben de controle helemaal kwijt", aldus Bonin, terwijl het alarm voor de zesde keer in twee minuten afgaat.

Gebrek aan respect
"De echte vraag is wie er verantwoordelijk gaat gesteld worden voor die knoeiboel", aldus auteur Otelli. "Was dit een probleem van onvoldoende opleiding, vermoeidheid, een tekort aan slaap, of waren de piloten te overmoedig, dachten ze dat zo'n Airbus zichzelf wel zou corrigeren?" Bij Air France wordt er pissig gereageerd op de publicatie van het boek. Volgens een woordvoerder van de Franse luchtvaartmaatschappij duidt de uitgave op een gebrek aan respect voor de bemanning van het vliegtuig.

Trainingen opgedreven
Air France heeft altijd ontkend dat de piloten incompetent waren, maar heeft na de crash de trainingen van de piloten wel gevoelig opgedreven, zeker die over hoe een vliegtuig te besturen in geval van een panne. Zowel Air France als Airbus hebben aanklachten voor doodslag aan de broek. Een gerechtelijk onderzoek, geleid door Parijse rechters, is nog aan de gang. Een rechter heeft Air France al veroordeeld tot het betalen van een boete van 138.000 euro ter compensatie aan de families van de slachtoffers. Verwacht wordt dat de luchtvaartmaatschappij een veelvoud van dit bedrag zal moeten ophoesten. (odbs)
13/10/11 18u40

:-(

V&B



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Doden Air France-crash 2009 geïdentificeerd.

Bericht door Veger & Blik » ma nov 07, 2011 20:51

http://www.nu.nl/buitenland/2661959/dod ... ceerd.html

Doden Air France-crash 2009 geïdentificeerd.


Laatste update: 7 november 2011 18:50

PARIJS - De stoffelijke overschotten van bijna zeventig procent van de 228 mensen die omkwamen bij een crash van een Air France-toestel voor de kust van Brazilië in 2009 zijn geïdentificeerd.
Dat hebben de Franse luchtvaartautoriteiten maandag gezegd.

Testen die vorige week werden uitgevoerd hebben geleid tot de succesvolle identificatie van 103 slachtoffers die in april werden geborgen op de plek waar het toestel was neergestort.
Direct na het ongeluk werden al de lichamen van vijftig slachtoffers gevonden. Er is nog één lichaam dat geïdentificeerd moet worden. Mogelijk gebeurt dat de komende weken nog.

De Airbus A330-200 stortte neer op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs. Het ongeluk deed zich voor op ongeveer vijftienhonderd kilometer van het Braziliaanse vasteland, buiten het bereik van de radar. Alle 228 inzittenden kwamen om het leven.

Begin april werden de lichamen en delen van het wrak ontdekt door op afstand bestuurbare onderzeeërs.

:-(

V&B



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Re: Lijken worden op 4.000m diepte geborgen 2 jaar na crash

Bericht door Veger & Blik » do jul 05, 2012 00:09

http://www.nu.nl/buitenland/2851592/cra ... oring.html

Gepubliceerd: 4 juli 2012 20:54
Laatste update: 4 juli 2012 22:07

'Crash Air France door fouten en storing'

PARIJS - Een Frans rapport wijst uit dat menselijke fouten en technische storingen de crash veroorzaakten van een Air France-toestel in 2009 op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs, waardoor 228 mensen de dood vonden.

'Crash Air France door fouten en storing'
Dit zei een bron die dicht bij het onderzoek staat woensdag.

Het gerechtelijk onderzoek, dat volgende week dinsdag zal worden voorgelegd aan de families van de slachtoffers, concludeert dat een fout van de piloot en slecht functionerende snelheidsmeters verantwoordelijk zijn voor de vliegtuigcrash, aldus de bron.
.
De Franse onderzoeksraad BEA presenteert donderdag zijn eindverslag, een langverwacht rapport over de vraag wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor de grootste vliegtuigramp uit de geschiedenis van Air France.

Uit het separate gerechtelijke onderzoeksrapport van 356 pagina's blijkt dat de snelheidssensoren tijdens de vlucht waren bevroren en niet meer functioneerden. Maar, aldus de bron, ook dat de ''gezagvoerder heeft gefaald in zijn functie'' en ''verhinderde dat de copiloot kon reageren''.

Turbulent
Het Air France-toestel was na 2 uur vliegen boven de Atlantische Oceaan in turbulent weer terechtgekomen, toen de automatische piloot plotseling niet meer werkte, volgens de BEA vorig jaar in een voorlopig rapport. Kort daarna gaf een instrument ''een scherpe daling'' in de luchtsnelheid aan, terwijl tegelijk een waarschuwingssignaal klonk.

Terwijl de twee co-piloten bezig waren te begrijpen wat er gebeurde, kwam de kapitein terug. Hij had de cockpit verlaten om te rusten, maar greep vervolgens niet in om controle over het vliegtuig te nemen. Het toestel raakte in een overtrokken vlucht en stortte in de Oceaan.

Air France hield altijd vol dat de piloten geen fouten hebben gemaakt en dat het waarschuwingsalarm defect was. De luchtvaartmaatschappij heeft wel de snelheidssensoren van het Franse bedrijf Thales na de crash bij alle Airbus-vliegtuigen vervangen voor een nieuwer model.

:-(

V&B



Plaats reactie