Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » zo feb 19, 2017 22:23

Puntje 3

http://belgie.nlambassade.org/shared/bu ... arige.html

Misschien was het toen anders of val je onder een andere categorie. Je kunt beter als papierloze in Nederland asiel aanvragen.wordt je beter behandeld.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Felix » ma feb 20, 2017 04:18

Terugkijkend geloof ik dat in niet alles hoefde aan te leveren omdat ik dat bij paspoorten eerder al had gedaan en ze die gegevens nog in hun archieven hadden. Zoiets. De verklaring op zich is overigens een vodje.

Je zegt het waarschijnlijk als grapje, maar je bent inderdaad vaak een stuk beter uit als papierloze in NL. Dat hele paspoortbeleid gaat m.i. in tegen de mensenrechten waarvoor NL altijd in de voorste gelederen met het smerige schijnheilige vingertje staat te wijzen.

Ik vraag me af hoe een arm NLs gezin, of mensen met middelmatig inkomen, vanuit Manaus, Belém, Porto Velho, het midden van Mato Grosso, of waar dan ook in the middle of nowhere, naar São Paulo kunnen komen met de kinderen om daar een hotel te nemen en de dure paspoorten aan te gaan vragen. Ik vind dit zonder meer schandalig en kan me er behoorlijk kwaad om maken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Progresso » ma feb 20, 2017 14:30

Felix schreef:
Ik vraag me af hoe een arm NLs gezin, of mensen met middelmatig inkomen, vanuit Manaus, Belém, Porto Velho, het midden van Mato Grosso, of waar dan ook in the middle of nowhere, naar São Paulo kunnen komen met de kinderen om daar een hotel te nemen en de dure paspoorten aan te gaan vragen. Ik vind dit zonder meer schandalig en kan me er behoorlijk kwaad om maken.
Ja, dat is werkelijk niet te geloven. Ik heb daar redelijk wat discussie mee gehad met wat Nederlandse parlementariers en wat mensen bij de Nederlandse ambassade hier in Brazilie. De heersende attitude is dat de Nederlanders in Brazilie (en andere buitenlanden) allemaal succesvolle expats zijn. In een vorig topic (leeft iedereen nog) even laten zien dat het merendeel van de hier in Ceara wonende Nederlanders het gewoon slecht doet (en dat lijstje was nog niet eens compleet).

Voor het eerst in jaren heeft men de mobiele paspoort unit, die iedere ambassade verplicht heeft, ingezet. Heel toevallig kwam ik erachter door een keertje op de site van de ambassade te kijken. Verder is er geen ruchtbaarheid aan gegeven. De mail lijst wordt al jaren niet gebruikt, de tweetjes van de ambassadeur gaan alleen maar over ontvangsten van heel belangrijke mensen in de residentie.

Afijn, de Nederlandse diplomatieke post in Brazilie werkt zoals de laatste 25 jaar, compleet nutteloos voor normale mensen, leuk als je bij KLM of Heineken werkt en belangrijk wil zijn op borrels, danwel voor pedofielen of publicitair interessante personen. Maar "men" zal zich wel niet herkennen in die opmerkingen.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 786
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Ajax » do feb 23, 2017 23:00

Progresso schreef: In een vorig topic (leeft iedereen nog) even laten zien dat het merendeel van de hier in Ceara wonende Nederlanders het gewoon slecht doet (en dat lijstje was nog niet eens compleet).
Dat klopt Progresso, bv. ondergetekende komt op dat lijstje niet voor. Ik leef nog wel overigens. Of ik het slecht doe of niet moet eigenlijk nog blijken cq. is nog onbeslist. On-topic: heb nog wel mijn Nederlanderschap. :)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Update Nationale Ombudsman: verlies Nederlanderschap

Bericht door Felix » za jul 15, 2017 14:29

Wat is men in Nederland toch selectief streng als het om nationalteiten gaat. In dit geval doet het meer aan een soort burgertje pesten denken, want als je voor GB kiest ben je tegen de EU en daar dien je voor te betalen, je bent geen vluchteling vol rechten of zo! Wat denkt u wel!
https://www.volkskrant.nl/buitenland/br ... ~a4506441/

Britse nationaliteit aanvragen na Brexit? Rutte: prima, maar dan Nederlandse paspoort direct inleveren

Geen uitzondering van Brexit-Nederlanders

Nederlanders die de Britse nationaliteit aanvragen om na de Brexit in Groot-Brittannië te kunnen blijven, moeten dan hun Nederlandse paspoort inleveren. Dat heeft demissionair premier Mark Rutte (VVD) laten weten in reactie op de door 22 duizend mensen ondertekende petitie 'Eens Nederlander, altijd Nederlander'.

Door: Robert Giebels 15 juli 2017, 12:22

https://s.vk.nl/s-a4506441/
Blijf op de hoogte

Iedere dag rond lunchtijd het belangrijkste nieuws van de ochtend, de mooiste fotografie en het gesprek van de dag? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.


uwnaam@email.nl
OK
De petitie vraagt om versoepeling van de Nederlandse wet over het dubbele paspoort. 'Het tegengaan van een dubbele nationaliteit is voor dit kabinet nog steeds uitgangspunt', schreef Rutte in een e-mail aan Eelco Keij, de initiatiefnemer van de petitie.

De Brexit is de aanleiding voor het verzoek van de Nederlandse expats om de regels te versoepelen. De ondertekenaars van de petitie wonen niet allemaal in Groot-Brittannië, maar zij die dat wel doen verkeren in onzekerheid over wat de consequenties voor hen zijn als hun thuisland in maart 2019 uit de Europese Unie stapt. Het aannemen van de Britse nationaliteit kan een eind maken aan die onzekerheid, maar dan verliezen ze onmiddellijk hun Nederlandse nationaliteit.

Strenge Nederlandse regels
De huidige wet vertolkt een ouderwets uitgangspunt. Het schaadt de belangen van Nederland, dat zich positioneert als toekomstgericht land met sterke internationale banden

Eelco Keij
Britse paspoorten.
Britse paspoorten. © EPA
Rutte wijst de initiatiefnemers van de petitie op een campagne die in juni begon om voor het automatische verlies van het Nederlanderschap te waarschuwen. De belangrijkste uitzondering is als een Nederlander de nationaliteit van zijn of haar buitenlandse partner aanvraagt. 'U kunt de Nederlandse nationaliteit waarschijnlijk behouden', is dan de boodschap in de voorlichtingscampagne. Versoepeling van de regels rondom het dubbele paspoort ligt gezien de huidige samenstelling van de Tweede Kamer niet voor de hand.

In zijn reactie rept de premier niet over de Brexit. De onderhandelingen tussen Groot-Brittannië en de EU gaan onder meer over een voor beide kanten aanvaardbare regeling voor EU-burgers die in Groot-Brittannië wonen en Britten die in een van de 27 (resterende) EU-landen verblijven. Er wonen en werken naar schatting 1 miljoen Nederlanders in het buitenland, van wie 100 duizend in het Verenigd Koninkrijk.

De in verhouding met EU-landen als Duitsland, Denemarken, Zweden en België strenge Nederlandse regels zijn vooral gericht op buitenlanders die naar Nederland komen. De politiek heeft ervoor gekozen dat het de integratie bevordert als zij kiezen voor één paspoort. Het zou volgens het kabinet inconsequent zijn als omgekeerd Nederlanders in het buitenland twee of meer paspoorten mogen hebben.

Ouderwets uitgangspunt
'Wij benadrukken dat deze petitie enkel is bedoeld voor de bestaande Nederlanders, en níet voor buitenlanders die naar Nederland komen', reageert petitie-initiatiefnemer Keij. Hij vindt 'dat de huidige wet een ouderwets uitgangspunt vertolkt'. Keij: 'Het schaadt de belangen van Nederland, dat zich positioneert als toekomstgericht land met sterke internationale banden, zowel op handelsgebied, cultureel gebied als politiek gebied.' Volgens Keij zorgt het 'krampachtig vasthouden aan één nationaliteit' louter voor 'verliezers'.

Keij krijgt uit de hele wereld steun voor zijn initiatief van Nederlanders in het buitenland. Eén van hen merkt op dat Nederlanders met een migratieachtergrond wel twee paspoorten mogen hebben, ondanks het Nederlandse uitgangspunt dat een dubbele nationaliteit zoveel mogelijk vermeden moet worden. Een expat uit Nieuw-Zeeland vraagt aan Keij of deze 'discriminatie van geboren Nederlanders ten opzichte van hen die kiezen voor het Nederlanderschap' geen grond is voor een juridische procedure. 'Dat zou een kostbaar en langdurig proces zijn', reageert Keij. 'En moet worden aangespannen door een direct belanghebbende.'




Plaats reactie