Wonen in Brazilië met een verblijfsvergunning!

Onderwerpen over Brazilië
Forumregels
LEES: Huisregels Forum
polleke
Contacteer:

Bericht door polleke » do apr 24, 2008 14:32

Op dit forum lees ik regelmatig dat het moeilijk is om te emigreren naar Brazilie. Volgens mij is dat heel eenvoudig! Ik woon en werk al enige tijd in Sao Paulo en heb inmiddels verschillende Nederlanders, Belgen en Duitsers geholpen aan een (GRATIS) verblijfsvergunning. Volgens de Braziliaanse wetgeving kan iedere buitenlander die minimaal $50,000 investeerd een verblijfsvergunning aanvragen. Wij verzorgen dat voor je en garanderen je bovendien minimaal 20% rendement op je investering!

Zo wordt het dus wel erg makkelijk om te wonen in het land van je dromen.

voor meer info stuur me even een mailtje.

info@active-invest.com.br

Curitibano

Bericht door Curitibano » vr apr 25, 2008 01:30

SPAM!!!!!!!!!!!!

Felix

Bericht door Felix » vr apr 25, 2008 02:16

Ik woon en werk al enige tijd in Sao Paulo
Hij bedoelt hiermee te zeggen dat hij al sinds februari in Sao Paulo woont en werkt.

mtilburg

Bericht door mtilburg » vr apr 25, 2008 04:02

Het is kennelijk weer een (beetje) nieuwe manier om de wet op de investeringsvisa te interpreteren, maar dan wederom op zo´n manier dat het gastland er niet, maar de investeerder (of Leon natuurlijk) er wel financieel beter van wordt.
Het is natuurlijk maar de vraag hoe lang de wetgever dat nog toe laat. Het is in dit verband misschien goed mijnheer Vrinssen er op te wijzen dat het beloofde visum maar 5 jaar geldig is in eerste instantie.

Ik vraag me altijd af waarom mensen zo nodig naar Brazilie moeten.

Het bedrijfje zegt zelf al 4 jaar bezig te zijn in Sao Paulo. Het zal wel, maar ietsje te luchtig doen over de mogelijkheden en efficientie van bouwen hier geeft mij niet die indruk.
Ik zou mij tenminste drie keer ernstig op het hoofd krabben over investeren in projecten die nog niet eens van start zijn gegaan. In Brazilie is het meest voorkomend : nunca sai do papel. En als het wel van de grond komt stopt het elke keer als het geld op is, en start weer als er wat verkocht wordt (maar dan weer met een nieuw plan, zodat de net opgetrokken muren net zo hard weer worden afgebroken).

Als het allemaal zo simpel en profijtelijk is, hoef je de niewsgroepen niet vol te spammen maar heb je wat budget voor een ordentelijke betaalde advertentie.
Dat weten ze toch wel bij de Belgische kamer van koophandel ? Evenals het feit dat de makelaardij geen vrij beroep is (want op de spamvertised website zijn er voornamelijk appartementen te koop en te huur).

polleke
Contacteer:

Investeren in Brazilie

Bericht door polleke » vr apr 25, 2008 13:06

[Zo nieuw is die interpretatie van het investerings visum niet, dit is exact wat de wetgever voor ogen had. Investeerders die niet alleen geld verdienen en dan weer vertrekken naar het land van herkomst, maar net zoals wij deel uit maken van de Braziliaanse samenleving, hier wonen, werken, de kinderen naar school en belasting betalen. Alles keurig volgens het boekje. Zowel het gastland als ook de investeerder worden hier beter van. Uiteraard verdienen wij daar ook aan! Het investerings visum is 5 jaar geldig, na 2 jaar vind er een controle plaats waarin aangetoond moet worden dat er bedrijfsmatige activiteiten zijn. Door ons investeringsplan kunnen deze activiteiten makkelijk aangetoond worden en is verlenging geen enkel probleem.

Voor wat betreft de vastgoed markt in Sao Paulo moet ik je ernstig tegen spreken. In het verleden zijn er behoorlijk wat projecten geweest die nooit van de grond zijn gekomen. Bedrijven failliet, ondernemer spoorloos en alle andere redenen die je maar kunt verzinnen. De wetgever heeft dit echter voor een groot deel voorkomen door de plicht van de bouwonderneming om voor ieder project een separaat bedrijf op te richten met een sluitende begroting en financiering. Uiteraard checkt iedere serieuze investeerder de vergunningen en documenten, deze zijn daarom ook openbaar. De vastgoed markt in Sao Paulo kent qua rendementen die er op dit moment gemaakt worden buiten Dubai geen enkele serieuze concurent!! De komende jaren wordt dit effect door de economische groei en en stabiliteit in Brazilie alleen maar versterkt. Brazilie behoort op dit moment tot de vier snelst groeiende en meest stabiele economieën van de wereld. (BRIC landen). Dat is niet voor niets door de wereld bank herhaaldelijk bevestigd!

Leon

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo apr 27, 2008 02:59

U spreekt met de arrogantie van een autoriteit, maar U geeft er geen overduidelijke blijk van die wet (of de achtergronden daarvan) beter te kennen dan ik of elk ander.
Volgens mij was het investeringsvisum bedoeld om buitenlands kapitaal aan te trekken, economische activiteit op te wekken en werkgelegenheid te genereren.

Er is al geruime tijd discussie over wat die economische activiteit kan of moet zijn voor dat visum, niet alleen in eerste instantie maar ook op langere termijn. Niemand die het met zekerheid weet, want de wet bestaat nog maar een paar jaar en niemand heeft die grens van 5 jaar al bereikt.
Er bestaat echter twijfel over, of zuiver en alleen in investeren in onroerend goed voldoende die activiteit aantoont.
Nou is dat volgens de spamvertised website ook niet het geval. Ik zie flats en appartementen te koop en te huur aangeboden, met mogelijkheden van financiering, dus dan is mijn idee dat hier sprake is van een makelaardij. Mag hoor, als het in overeenstemming is met de alvara etc. maar dat is wat anders dan projectontwikkeling.

Ik wilde niet beweren dat uw constructie niet volgens het boekje is, maar u vergat wel duidelijk te melden dat de toekomstige investeerders partners moeten worden in de onderneming om aan de voorwaarden te voldoen voor de visumaanvraag. Hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele schulden bijvoorbeeld, dus het heeft echt wel wat meer haken en ogen.

U zegt verder belasting te betalen, en de kinderen naar school te sturen. Mooi, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om of het BEDRIJF dat doet, en in de meeste gevallen dient dat maandelijks te worden opgegeven. DAT, en niets anders denk ik, is de vereiste aantoonbaarheid van activiteit.

Natuurlijk is het leuk (en het streven) als het bedrijf wat winst maakt en de partners daar een evenredig aandeel in hebben.

Overdreven juichverhalen over de vastgoedmarkt deel ik niet. Ikzelf heb ook wat geinvesteerd hier in Itaipava (RJ) maar het wordt me steeds duidelijker dat die winstverwachtingen luchtballonnen zijn die op het punt staan te knappen. Zeker nu, met de wereldwijde credit crunch die ongetwjfeld ook Brazilie zal beinvloeden. Bomen groeien nou eenmaal niet tot in de hemel, er is een limiet aan groei en zeker in een land als Brazilie waar velen eerder schulden hebben dan geld op de bank.

polleke
Contacteer:

Investeren in Brazilie

Bericht door polleke » zo apr 27, 2008 16:00

Uiteraard heb ik al die informatie niet zelf verzonnen. Mijn zaken partner is immers advokaat en fiscalist in Sao Paulo. De wet op het investeringsvisum betaat al meer dan 10 jaar. Echter enkele jaren geleden is de investeringsdrempel verlaagd naar $50.000. Was immers $200.000!

Inderdaad hebben wij een makelaarskantoor in Sao Paulo. Dat staat echter los van de mogelijkheid tot investeren. Wij zijn geen project ontwikkelaar en willen dat ook niet zijn. De mogelijkheid tot investeren is voor iedereen beschikbaar. Het is niet de bedoeling dat investeerders partner worden in ons bedrijf. Alle aankopen zijn volledig op eigen naam van de investeerder. Wij faciliteren dit proces. Eventueel garanderen wij een minimum rendement.

Indien de investeerders ook gebruik willen maken van de mogelijkheid om een investeringsvisum aan te vragen faciliteren wij ook dit proces. De investeerder krijgt de beschikking over zijn eigen Braziliaans bedrijf en dient net zoals ieder ander bedrijf zijn belastingen aan te geven en aan te tonen dat het bedrijfsactiviteiten verricht. In de vier jaar dat wij gebruik maken van deze mogelijkheid, hebben wij nog nooit problemen ondervonden. Onze fiscalisten helpen graag bij het plannen van uw activiteiten.

Investeren in Itaipava is een heel ander verhaal dan in Sao Paulo. Sao Paulo is het economisch centrum van Zuid-Amerika. Dat is ook de reden dat wij investeren in Commercieel onroerendgoed, zoals wij dat ook nu nog doen in Dubai. Echter in Dubai is de drempel voor particulieren de laatse 2 jaar zo hoog geworden dat dat slechts voor weinigen is weggelegd. Een aantal grote Russische investeerders kopen daar alles op.

Op dit moment zijn er alleen al in Sao Paulo 1100 lancamentos (grote nieuwbouw projecten) waarvan slechts 6 interessante commerciele projecten!! Er is simpelweg te weinig aanbod in deze enorme stad! Sao Paulo voor ons de meest aantrekkelijke markt en zal dat voorlopig ook nog blijven.

Bert

Bericht door Bert » zo apr 27, 2008 16:21

Op basis van de naam "polleke", welke bij een serieus bedrijf naar mijn idee niet echt serieus over komt, én op basis van de PM welke ik mocht ontvangen, maar weinig overtuigend bleek, heb ik het grote vermoeden dat Polleke over de ruggen van anderen probeert geld te verdienen. Misschien heb ik het helemaal mis.
Makelaar worden, dat kan iedereen in Brazilië. Als je je huis te koop hebt staan is iedere makelaar ineens jouw makelaar. Mét eventueel een mooie site maar zonder enige interesse, kennis of wat dan ook. Zelfs de foto's op de sites van de meeste makelaars getuigen hier van. Of er nou vuile was ligt, een stoel niet onder de tafel geschoven is, alles schots en scheef gefotografeerd met de resten van het avondeten nog op de tafels, het maakt niet uit. de foto komt zó op de site van de makelaar. En iedere makelaar heeft wel een adviseur/kennis/advocaat die het verder allemaal héél goed kan regelen.

Nee, laat maar...

polleke
Contacteer:

Bericht door polleke » zo apr 27, 2008 16:54

Bert,

het is wel erg makkelijk om een mening te hebben over het bedrijf van een ander. Voor alle duidelijkheid mijn naam is voor iedereen duidelijk zichtbaar. Ik wordt alleen een beetje moe van al die negatieve Nederlanders die denken dat er in Brazilie alleen maar criminele wonen die niks anders te doen hebben dan over de rug van een ander geld te verdienen.

Ieder makelaarskantoor in Brazilie heeft een CRECI nummer nodig. Dat nummer krijg je alleen als je ook daadwerkelijk de opleiding tot makelaar hebt gevolgd hier in Brazilie. Ik weet dat er een groot aantal mensen zijn die beweren makelaar te zijn zonder de benodigde vergunningen. Iedereen die koopt in Brazilie dient zich dus af te vragen met wie hij of zij zaken doet. En op de vraag of ik geld wil verdienen!! Ja natuurlijk...maar zoals ik al jaren doe op een eerlijke manier. Het was makkelijker geweest om me enkele referenties te vragen. Of even te informeren in Nederland of in Belgie waar ik nog andere bedijven heb die inmiddels al meer dan 10 jaar betaan.

Volgende week ben ik in Nederland, over 2 weken weer terug in Sao Paulo. Dus als je werkelijk geintereseerd bent in wat ik te vertellen heb dan maak gewoon even een afspraak en dan kunnen we als grote jongens praten zonder ongefundeerd met modder te gooien.

Tubarao
Contacteer:

Tsja Polleke aka Leon

Bericht door Tubarao » zo apr 27, 2008 17:28

Ondertussen heeft onze Bert wel een mening klaar over jou zoals ook over mij. Maar nu hij probeert een restaurant te kopen heeft de eigenaar zo onze Bertje zelf verklaarde spontaan de prijs verhoogd onder de motto van" van een ausländer moet je profiteren". Maar van mensen zonder dat hij kennis van zaken heeft heeft hij al een mening klaar. Ik ben met je eens dat je dan met hem onder ogen moet kunnen praten als grote jongens. Maar ik vrees voor je Leon dat Bert een kleine jongen is. Piepklein wel te verstaan. Dus van een gesprek zal wel niets van komen. Ik weet dat er mensen zijn die aan je twijfelen maar ja soms moet je dat ondervinden en zelf vertrouwen weten te winnen. Als je inderdaad alles binnen de wet doet is er niets aan de hand. Het is je dan gegunt dat je dan goed zaken weet te doen en je geld weet te verdienen.

Mvg

Tubarao aka carlos

Bert

Bericht door Bert » zo apr 27, 2008 17:43

gegunt moet met een d. Gegund dus. (voltooid verleden tijd)

Daarnaast lijkt het me handig als een makelaar zijn CRECI nummer op zijn site zet. En inderdaad, ik twijfel enorm als je op ieder prikbord wat je maar kan vinden hetzelfde verhaaltje vertelt onder de naam Polleke.

Een CRECI nummer heb je trouwens na een cursus van enkele weken. De stropdas vinden, die je persé op de foto van je pasje moet dragen, lijkt me een minder makkelijke klus.

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo apr 27, 2008 18:37

Mijnheer Vrinssen,

Met het verlagen van het bedrag is ook ingevoerd dat het visum niet meteen permanent wordt, maar pas na 1 of twee keer verlengen met een zekere controle of de investeerder nog steeds aan de voorwaarden voldoet.

Een voorwaarde (sine qua non) is dat ofwel de investeerder socio (partner) wordt in ofwel een bestaand BRAZILIAANS bedrijf, of zelf een Ltda opricht met minimaal 2 partners, waarvan 1 de Braziliaanse nationaliteit moet hebben of een permanent visum.
Een andere regel is dat het te investeren bedrag gestort moet worden op de bankrekening van dat bedrijf, onder supervisie van de banco central en het ministerio de trabalho, voordat het visum kan worden aangevraagd.
De investering staat dus op de naam (en bankrekening) van het bedrijf, en helaas heeft de investeerder daarover geen tot weinig zeggenschap totdat het visum is uitgegeven (een niet-inwoner kan geen administrateur zijn) en het contrato social is aangepast.

Elke andere constructie is m.i. NIET volgens de regels, wat advocaten ook zeggen. Ik heb dat van nabij meegemaakt met een vergelijkbare manier elders (ik geef geen details) en dat bedrijf bestaat niet meer na aanklachten bij de PF.

Ik heb het eerder geschreven, voor het verkrijgen van een visum voor Brazilie is geen advocaat nodig, het is zelden of nooit een juridisch gevecht zoals in Europa. De regels zijn eigenlijk heel simpel,

Natuurlijk is de onroerend goed markt anders in het dorpje Itaipava dan in de wereldstad Sao Paulo, zoals ik schreef bezit ik twee units in een shopping mall (voor de bistro), een van de 10 luxe winkelcentra in een dorpje van pakweg 10000 inwoners (en nog eens ca 10000 in het weekeinde). Een geval van overinvestering, gebaseerd op niets anders dan gebakken lucht. Je kan een kanon afschieten zonder een mens te raken, wie gaat er nu gezellig winkelen in een winkelcentrum waar de meeste winkels leeg staan of een kantoor zijn. En uiteraard heeft dat invloed op de mogelijke huurprijzen en marktwaarde.

Geloof mij of niet, maar als je weet dat 60% van de financiele markt in Brazilie uit zwart geld bestaat, waar witwassen daarvan meer importantie heeft dan daadwerkelijk rendement, dan is het beeld wel heel anders.

Als je wilt komen met een reeel beeld van mogelijke rendementen, kom dan niet met allerlei rapporten van andere buitenlanders, die kennelijk helemaal niet weten hoe het werkt hier.

Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar ik vind dat investeren in Brazilie aanzienlijk minder zeker en gemakkelijk is dan Leo het doet voorkomen.

De mededeling dat je geen projectontwikkelaar wilt zijn is in tegenspraak met het mission statement op de website. Dat zegt dat toch duidelijk, en niets over makelaardij. Gaat me verder niets aan misschien, maar wees eens duidelijk als je gelooft wilt worden.

En nogmaals, als je een budget reserveert voor ordentelijke betaalde reclame hoef je niet gratis de prikborden vol te spammen met informatie van discutiabele aard.
Wie kaatst, moet de bal verwachten.

En nee, Bert, niet iedereen kan zomaar makelaar worden hier. Sommigen denken dat kennelijk, en anderen lijken te denken alles beter te weten dan de al bestaande makelaars, maar er is nog steeds zoiets als CRECI.

Moeilijk hoor, in een land leven waar je de wetten niet van kent en niet aan wilt houden.

Bert

Bericht door Bert » zo apr 27, 2008 18:41

Maarten, als je een cursus van een paar weken hebt gevolgd, ben je makelaar met CRECI nummer.

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo apr 27, 2008 19:59

Ik weet het niet, Bert, want ik heb nooit geprobeerd om makelaar te worden.
Ik ken er verschillende hier inmiddels, en ik heb simpelweg niet het idee dat ik het beter zou kunnen dan de bestaande. Waarom zou het ook, Nederlanders zijn m.i. niet in pricipe beter opgeleid of intelligenter dan Brazilianen, het enige voordeel dat ik zou hebben is dat ik verschillende talen beter beheers, maar dat veronderstelt internationale klanten en die zijn hier weinig.

Het nadeel dat ik mogelijk heb is dat ik de markt veel minder optimistisch inzie daan de lokale makelaars over het algemeen doen. Een kwestie van volgens mij niet onterecht realisme, in plaats van ongefundeerd optimisme.

Ik heb het verhaal van polleke meerdere malen eerder gezien, en ik heb ook meerdere malen gezien dat het niet werkt zoals zij dat voorstellen. In het verleden misschien, toen de prijzen van vastgoed nog niet als een vuurpijl omhoog gingen en toen er nog scheepsladingen geld uit europa en amerika lagen te wachten.
Maar nu is de situatie anders. Garanderen van rendement (per jaar of per eeuw ?) is gewoon onzin. Zo werkt het zelfs bij een bank niet.

Een CRECI nummer is niet alleen een cursus, het is een soort garantie voor de klant dat de zaken gaan volgens de wetten en regels.
Ik geef toe dat ik een paar keer gebruik heb gemaakt van tussenpersonen zonder die garantie, dat is een risico dat ik nam omdat ik volgens mijn beoordeling de verkoper kon vertrouwen. Maar als dat niet het geval is heb je een echte makelaar nodig, en in het algemeen ook nog een advocaat voor alle zekerheid.

Als je echt wilt emigreren naar Bazilie, en ik bedoel definitief, met minimaal risico op mislukking, moet je volgens mij heel voorzichtig zijn.
Ik ken de verhalen, maar een bedrijfje opzetten hier is (afgezien van het papierwerk) niet zo simpel. Er zijn bijna geen gaten in de markt, vergeet dat maar, als je wat begint heb je te maken met hevige concurrentie en zelfs, vaak genoeg, met oneerlijke concurrentie daarbij.
Wat dacht je wat, ik verkoop lunches van topkwalteit met bediening voor R$6,50, de winkel om de hoek zonder alvara en zonder bediening en met varkensvoer doet het voor R$6. Gelukkig, zo blijkt, heb ik genoeg klanten met enige smaak, maar mijn omzet is maar nauwelijks genoeg om de rekeningen te betalen.
Zo gaat het heel vaak. In mijn dorpje (nogmaals, alleen echt actief op zon en feestadagen) zijn er welgeteld 84 restaurants. Dat maakt de spoeling gewoon te dun, en de prijzen aanzienlijk verhogen is een groot risico.
Ik ga niet klagen, ik doe het werk met plezier, maar denk niet dat je in Brazilie simpel rijk wordt met weinig moeite. Het is keihard werken om een klantenkring op te bouwen en naam te maken, en je moet een zekere kwaliteit handhaven ondanks het feit dat je misschien een jaar geen winst maakt. Dus moet je financiele armslag hebben, liquiditeit voor minimaal een jaar.
Zoals aan andere poster benadrukte: begin kleinschalig. Die investering van 50 mille is meestal al meer dan genoeg voor de inrichting van een heel behoorlijk bedrijfje (de Brazilianen doen het voor minder). Je moet het uiteindelijk ook terugverdienen.

Hetzelfde gaat op voor makelaars, eigenlijk. Alleen al in Itaipava een stuk of 15 (officieel) en veel meer illegalen. Tel daarbij op dat een makelaar in Brazilie geen exclusief recht kan uitoefenen op de aanbiedingen. Het is echt geen vetpot, tenzij je de mazzel hebt regelmatig met kapitaalkrachtige klanten te maken te hebben. En geloof me, dat zijn er maar weinig relatief gezien.

Bert

Bericht door Bert » zo apr 27, 2008 20:02

Maarten, ik ben het voor 100% met je eens.

Wat ik alleen niet begrijp, waarom begin je in een dorp met 83 restaurants het 84e?

mtilburg

Bericht door mtilburg » zo apr 27, 2008 22:41

@Bert:

Ik ben niet als restaurant begonnen, maar als bistro. Eigenlijk ben ik dat nog steeds, maar de lunch (ik doe geen diners) heeft een beetje de overhand gekregen.
Eigenlijk was het allemaal nogal per ongeluk. Je kan best wat marktonderzoek proberen te doen, maar de informatie die er uit komt is nogal onbetrouwbaar heb ik de indruk.

Het is maar op welk marktsegment je mikt. In eerste instantie richtten wij ons op de betere stand, die volgens de verhalen hier in grote getalen een tweede huis heeft. Het zal wel, maar die kwamen dus niet, ondanks dure advertenties in luxe tijdschriften.
Met het oog daarop hadden wij de bar heel mooi ingericht, met kwaliteitsspullen. Alles (glazen en aardewerk) met ons logo er op, alleen daarin al ruim 10 mille geinvesteerd.
Dat werd gewaardeerd, maar er kwamen gewoon te weinig klanten langs.

Afgelopen december ging onze naaste concurrent kapot, en hij had een kok die wij al langer kenden als een goede. Deze hebben we overgenomen, en vandaar kwam het idee om de hele week open te zijn en een almoço executivo te gaan doen. Voor relatief weinig, zodat de werkbemers van de shopping er ook gebruik van kunnen maken, maar wel met het idee de best mogelijke kwaliteit te leveren voor die prijs.

Ik moet eerlijk bekennen dat het een onverwacht succes was. Op slechte dagen verkoop ik ongeveer 25 maaltijden, maar het is al een paar keer opgelopen tot ruim 45. Dat bleek wel de maximum capaciteit, zowel voor de keuken als voor de bediening en ook de ruimte (8 tafels).
Het blijkt ook uitstraling te hebben, want telkens hebben we nieuwe klanten, en daarvan komen er een paar terug al duurt het soms even.

Het succes stoelt denkelijk op twee dingen: goede service (met bediening) en goed eten, en een relatief lage prijs vergeleken met andere gelegenheden. Dankzij mijn grote investering, moet ik er bij zeggen.
Het probleem is dat ik nauwelijks winst maak, dus die investering verdient zich nog niet terug. Om dat te bereiken moeten de prijzen omhoog, maar als je daar niet heel voorzichtig mee bent dan kan je klanten verliezen aan die 83 concurrenten. Je snapt het probleem.

Daarnaast is het dus een bar, met bijvoorbeeld een collectie van ca 30 bieren (al of niet geimporteerd), Heineken en Xingu op de tap, meerdere whiskies etc in verschillende prijsklassen, koffie en thee (ik heb een senseo machine staan) en alle frisdranken van Coca Cola, naast b.v. jenevers en een paar typisch hollandse likeuren.
Het idee was destijds om een amsterdams cafe te maken, zeg maar een bruin cafe, met een ruime bar waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dat is wat afwijkend van de Braziliaanse gewoonte, waar mensen meestal aan tafeltjes willen zitten in kleine groepjes, maar het blijkt goed te werken.
Op vrijdagavond (de enige avond waar we open zijn, andere dagen bleken geen zin te hebben) organiseren we wekelijks een happy hour met een life musicus. Meestal wordt het dan heel gezellig.
Keihard werken, maar er is een compensatie.
Dankzij de bar begint mijn portugees echt veel beter te worden, en er onstaat duidelijk een vriendenkring. Mesen kwamen eergisteren om mijn verjaardag te vieren, niet om zich lam te zuipen, ik kreeg cadeautjes en
er was taart en gezang.
Ik ben gelukkig, mag ik dat zeggen. Maar rijk worden (qua geld) in Brazilie is echt een ander verhaal.

Ik begrijp dat jij (Bert) overweegt een restaurant te beginnen. Je zal ongetwijfeld tegen dezelfde feiten en moeilijkheden aanlopen als ik, hoewel ik geen bal horecaervaring had (behalve als oplettende klant).
Maar wees wijs en begin net als ik zo klein mogelijk, met minimale kosten. Zorg voor voldoende liquiditeit om 1 a 2 jaar te kunnen overleven, probeer iets te doen waarin je uitblinkt, en kijk zorgvuldig of daar in Brazilie een markt voor is.

Het is nl niet altijd zo. Drop kan je hier absoluut niet verkopen b.v., en thee drink je alleen als je doodziek bent, maar echte pepermuntjes vliegen weg en de stroopwafeltjes worden zeer gewaardeerd (evenals de DE koffie, met koffiecreamer van Friese Vlag).

Bert

Bericht door Bert » ma apr 28, 2008 06:39

Maarten, bij deze dan van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Over det restaurant: ik heb al ruim 20 jaar ervaring in restaurants, van groot tot klein, en heb gewerkt in heel Europa. Ik heb tot vorig jaar vier jaar lang een eigen restaurant gehad. Dat is verkocht en samen met de overwaarde van mijn eigen huis, wat in januari verkocht is, kan ik zeggen dat ik een aardige buffer heb. Samen met mijn Braziliaanse schoonvader, die drie restaurants bezit in Bahia, ben ik op zoek naar een vierde. En of dat nou in Salvador gaat gebeuren, in Recife, Fortaleza of een andere stad, dat maakt me niet zoveel uit. Ik hou wel van een grote kuststad en zon, dus dat is wel een vereiste. Een toeristische stad spreekt mij enorm aan.
Inderdaad heeft de eigenaar van het restaurant wat ik wilde kopen mij geprobeerd te tillen toen hij erachter kwam dat ik een Nederlander ben, hij verhoogde de prijs met zo'n 25% en stelde andere voorwaarden dan voorheen. Dat gaf me geen goed gevoel en ik ben er verder niet meer op ingegaan. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat hij op hangende pootjes terug zou komen, maar dat deed hij niet. Mocht hij dat alsnog doen, dan is het te laat, mijn vertrouwen in die man is geheel verdwenen. Het is zeker niet zo, dat alle Brazilianen $$$ zien als ze een buitenlander iets kunnen verkopen, maar deze man had daar teveel last van. Hij heeft in ieder geval te hoog ingezet.
Zoals eerder aangegeven heb ik voorlopig nog tijd genoeg en ga ik vanaf volgende week weer de zaken bezoeken die mij wél aanstaan. Mijn papieren heb ik al geruime tijd, en een verblijfsvergunning is geen enkel probleem, die heb ik. Nagenoeg al mijn persoonlijke bezittingen zijn al in Salvador, alhoewel ik niet al te veel heb meegenomen en met wat koffers kwam ik een heel eind. Ik heb altijd veel gereisd en in het buitenland gewerkt en de laatste jaren veel gespaard met de wetenschap dat ik me eens in een ver, zonnig land zou vestigen en mijn vrouw heeft me verliefd laten worden op Brazilië.

polleke
Contacteer:

Bericht door polleke » ma apr 28, 2008 16:31

mtilburg schreef:Mijnheer Vrinssen,

Met het verlagen van het bedrag is ook ingevoerd dat het visum niet meteen permanent wordt, maar pas na 1 of twee keer verlengen met een zekere controle of de investeerder nog steeds aan de voorwaarden voldoet.

Een voorwaarde (sine qua non) is dat ofwel de investeerder socio (partner) wordt in ofwel een bestaand BRAZILIAANS bedrijf, of zelf een Ltda opricht met minimaal 2 partners, waarvan 1 de Braziliaanse nationaliteit moet hebben of een permanent visum.
Een andere regel is dat het te investeren bedrag gestort moet worden op de bankrekening van dat bedrijf, onder supervisie van de banco central en het ministerio de trabalho, voordat het visum kan worden aangevraagd.
De investering staat dus op de naam (en bankrekening) van het bedrijf, en helaas heeft de investeerder daarover geen tot weinig zeggenschap totdat het visum is uitgegeven (een niet-inwoner kan geen administrateur zijn) en het contrato social is aangepast.

Elke andere constructie is m.i. NIET volgens de regels, wat advocaten ook zeggen. Ik heb dat van nabij meegemaakt met een vergelijkbare manier elders (ik geef geen details) en dat bedrijf bestaat niet meer na aanklachten bij de PF.

Ik heb het eerder geschreven, voor het verkrijgen van een visum voor Brazilie is geen advocaat nodig, het is zelden of nooit een juridisch gevecht zoals in Europa. De regels zijn eigenlijk heel simpel,

Natuurlijk is de onroerend goed markt anders in het dorpje Itaipava dan in de wereldstad Sao Paulo, zoals ik schreef bezit ik twee units in een shopping mall (voor de bistro), een van de 10 luxe winkelcentra in een dorpje van pakweg 10000 inwoners (en nog eens ca 10000 in het weekeinde). Een geval van overinvestering, gebaseerd op niets anders dan gebakken lucht. Je kan een kanon afschieten zonder een mens te raken, wie gaat er nu gezellig winkelen in een winkelcentrum waar de meeste winkels leeg staan of een kantoor zijn. En uiteraard heeft dat invloed op de mogelijke huurprijzen en marktwaarde.

Geloof mij of niet, maar als je weet dat 60% van de financiele markt in Brazilie uit zwart geld bestaat, waar witwassen daarvan meer importantie heeft dan daadwerkelijk rendement, dan is het beeld wel heel anders.

Als je wilt komen met een reeel beeld van mogelijke rendementen, kom dan niet met allerlei rapporten van andere buitenlanders, die kennelijk helemaal niet weten hoe het werkt hier.

Ik heb de waarheid ook niet in pacht, maar ik vind dat investeren in Brazilie aanzienlijk minder zeker en gemakkelijk is dan Leo het doet voorkomen.

De mededeling dat je geen projectontwikkelaar wilt zijn is in tegenspraak met het mission statement op de website. Dat zegt dat toch duidelijk, en niets over makelaardij. Gaat me verder niets aan misschien, maar wees eens duidelijk als je gelooft wilt worden.

En nogmaals, als je een budget reserveert voor ordentelijke betaalde reclame hoef je niet gratis de prikborden vol te spammen met informatie van discutiabele aard.
Wie kaatst, moet de bal verwachten.

En nee, Bert, niet iedereen kan zomaar makelaar worden hier. Sommigen denken dat kennelijk, en anderen lijken te denken alles beter te weten dan de al bestaande makelaars, maar er is nog steeds zoiets als CRECI.

Moeilijk hoor, in een land leven waar je de wetten niet van kent en niet aan wilt houden.
U bent erg goed op de hoogte van de Braziliaanse wetgeving. Het verhaal over het investeringsvisum is precies volgens het boekje en ook de methode die wij toepassen. Voor wat betreft rendementen op investeringen kan ik alleen toevoegen dat er inderdaad gouden bergen beloofd worden. Voor wat betreft Active-Invest sta ik zelf persoonlijk borg voor een minimaal rendement van 20% per jaar. Bijvoorbeeld door middel van een Nederlandse notariele akte.

Felix

Bericht door Felix » ma apr 28, 2008 22:14

En Polleke wat voor garantie biedt die notariële akte hier in Brazilië dan wel, en ook in Nederland? Als jij je woord niet waar kunt maken kan ook de notaris daar niets aan veranderen.
Je spreekt ook over jarenlange ervaring, maar op een ander forum verklaar je net sinds februari in Brazilië te wonen, ik neem dus aan dat die lange ervaring niet in Brazilië is opgedaan. Maar, ik moet ook zeggen dat je gladde oppervlakkige praat op mij verre van overtuigend overkomt, eerder in tegendeel. Ik zie in jou meer een probeersel van een flessentrekker dan iets anders. Probeersel omdat ik vermoed dat iemand die het geld heeft dat jij vraagt, dit na jouw praat liever in iets of iemand zal investeren die betrouwbaarder overkomt.

louis

Bericht door louis » ma apr 28, 2008 22:59

Haha, natuurlijk is Polleke een oplichter. Niemand kan voor voor een minimaal rendement van 20% per jaar garant staan, tenzij hij 20% rente kan vangen op een risicoloze lening, maar dat kan ie niet.

mtilburg

Bericht door mtilburg » di apr 29, 2008 06:19

@Bert:
Dank voor de gelukwensen.

Ik zie dat ik een groentje ben met jou vergeleken, op het gebied van horeca dan. Ik ga je geen advies geven over hoe je een restaurant moet runnen, lijkt me beter :)

Het is natuurlijk idioot dat iemand de prijs aanzienlijk omhooggooit na het eerste bod van een potentiele koper. Niet verder op in gaan, inderdaad.
Of rustig afwachten, als je tenminste die tijd hebt. Ik heb het over maanden.
Je schreef het niet, maar ik vermoed dat je een bestaand restaurant wil overnemen. Op zich zou dat niet mijn voorkeur hebben gehad.
Ik denk dat een goed lopende tent veelal te duur is (zeker op een goede lokatie) want men rekent zich uiteraard rijk, maar veel vaker zie je minder goed lopende of gewoon verlopen tenten waar je nog behoorlijk veel moet neertellen voor een verouderde inventaris, met bijeengegaard goedkoop aardewerk en bestek en ga zo maar door. Dan moet je net zo goed flink investeren om het weer op poten te zetten, en dan kan je net zo goed in een volkomen leeg pand gaan zitten, dan kan je het inrichten geheel naar eigen smaak doen.

Ik weet ook niet of je daar over nagedacht hebt, maar ik zou de ruimte zelf kopen als je de financiele armslag hebt. Huren heeft het nadeel dat je maandelijkse vaste lasten daarmee worden belast, maar bij kopen heb je op zijn hoogst last van condominio en IPTU. Stenen kosten geen geld, maar woren op den duur wel meer waard.

Natuurlijk is de vestigingsplaats heel erg belangrijk. Niet alleen bedrijfsmatig (ga je je op toeristen of op Brazilianen richten, en welke klasse) maar ook praktisch en emotioneel. Ik denk dat jouw vrouw (net als de mijne) niet al te ver van de familie wil zitten, maar misschien ook niet te dichtbij.
Bovendien moet je er ook wonen, dus het klimaat en omgeving moeten bevallen.

Kaatje

Brasil

Bericht door Kaatje » di apr 29, 2008 14:23

louis schreef:Haha, natuurlijk is Polleke een oplichter. Niemand kan voor voor een minimaal rendement van 20% per jaar garant staan, tenzij hij 20% rente kan vangen op een risicoloze lening, maar dat kan ie niet.
Hoe weet jij dat? Sao Paulo is een andere wereld, is niet te vergelijken met de rest van Brasil! Je moet daar eens gaan kijken dan lijkt Amsterdam een dorpje in de provincie.

polleke
Contacteer:

Bericht door polleke » di apr 29, 2008 14:31

Even terug naar het begin. Ik woon inderdaad sinds begin dit jaar officieel in Brazilie. De afgelopen 4 jaar heb ik samen met mijn Braziliaanse vrouw ongeveer de helft van de tijd in Belgie en de andere helft in Brazilie doorgebracht. Mijn vrouw is makelaar in Sao Paulo en voorheen in Porto Seguro. Voor enkele Nederlanders en een Duitser zijn wij 2 jaar geleden gaan investeren in commercieel vastgoed in Sao Paulo. De resultaten daarvan waren voor ons aanleiding om permanent in Sao paulo te gaan wonen en ons bedrijf hier verder uit te bouwen. Voor wat betreft de notariele akte! Die biedt wel degelijk zekerheid. In Brazilie wordt conform de Braziliaanse wetgeving het koopcontract opgemaakt (investeerder is eigenaar). Onze klanten geven ons de exclusieve verkooprechten voor een periode van maximaal 3 jaar. Daar tegenover stellen wij een minimaal rendement van 20% per jaar. Ik sta persoonlijk en zakelijk via mijn bedrijf in Nederland of mijn bedrijf in Belgie garant voor een minimaal rendement van 20%. Uiteraard doe ik dat niet voor niets. Indien investeerders keizen voor deze constructie betalen zij mij 50% van het rendement boven deze gegarandeerde 20%. Dus bij 30% verdien ik 5%. Voor ons een extra motivatie om de rendementen zo hoog mogelijk te houden en voor onze investeerders meer zekerheid. De komende 2 weken ben ik in Nederland. Maak gerust eens een afspraak dan leg ik alles in alle rust uit

Felix

Bericht door Felix » wo apr 30, 2008 00:06

dan lijkt Amsterdam een dorpje in de provincie.
So what, Kaatje?

louis

Re: Brasil

Bericht door louis » wo apr 30, 2008 07:54

Kaatje schreef:
louis schreef:Haha, natuurlijk is Polleke een oplichter. Niemand kan voor voor een minimaal rendement van 20% per jaar garant staan, tenzij hij 20% rente kan vangen op een risicoloze lening, maar dat kan ie niet.
Hoe weet jij dat? Sao Paulo is een andere wereld, is niet te vergelijken met de rest van Brasil! Je moet daar eens gaan kijken dan lijkt Amsterdam een dorpje in de provincie.
Haha, die Kaatje lijkt wel erg veel op de tweede ik van Polleke, waarmee het oplichtersgehalte alleen maar extra benadrukt wordt.

Plaats reactie