AOW

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
amsterdammer
Artikels: 0
Berichten: 122
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 18:04
Locatie: Fortaleza ceara

AOW

Bericht door amsterdammer » ma nov 30, 2015 17:11

leden die eventueel met hun AOW naar Brazil en daar willen gaan wonen
dat is afgelopen vanwegen Brazil geen afspraken heeft met Nederland
woon je al in Brazil dat gaat je AOW gewoon door



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: AOW

Bericht door Progresso » ma nov 30, 2015 22:52

Bron?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: AOW

Bericht door quasimodo » di dec 01, 2015 00:41

Volgens mij heb je al vanaf 2012 recht op minder aow in Brazilië.

http://www.lbv.nl/veel-gestelde-vragen/ ... buitenland



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: AOW

Bericht door Progresso » di dec 01, 2015 01:23

Fijn zo'n overheid. Heb je je hele leven AOW premies betaald, krijg je nog eens een korting voor je oren. Het is eigenlijk te zot voor worden.

In dat artikeltje staat trouwens volgens mij nog een foutje. Er staat dat je van je 15de af 2% per jaar opbouwt voor je AOW. Dat klopt niet, je betaald wel de aow premies vanaf je 15de, maar de opbouw is 2% per jaar voorafgaande aan de 50 jaar voor de officiële AOW-leeftijd. De generatie van mijn leeftijd zal waarschijnlijk pas met hun 70ste in de AOW komen. Ik ben met mijn 30ste uit Nederland vertrokken. In plaats van 15 jaar opbouw, wordt ik opeens geconfronteerd met een opbouw die 30% lager uitvalt dan gedacht, nl. 10 jaar. Over die 20% opbouw wordt in het geval Brazilië nog een keer die korting van 50% toegepast.

Als je verder in Brazilië niet direct vanaf het begin vrijwillig met de Braziliaanse AOW (inss) bent gaan opbouwen en je hebt verder geen inkomsten tegen die tijd, dan moet je het echt doen met een €100 per maand.

Zo zie je dat stapje voor stapje de verzorgingsstaat in Nederland wordt afgebroken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: AOW

Bericht door quasimodo » di dec 01, 2015 03:12

In het artikel gaan ze er nog van uit dat de aow leeftijd 65 is. Word die hoger gaat inderdaad de leeftijd omhoog van wanneer je gaat opbouwen.

Als je in het buitenland gaat wonen waar geen belastingverdrag is krijg je iets meer dan 71% van dat je in Nederland zou krijgen.

Je krijgt geen toeslagen e.d. als je getrouwd bent dus dan loopt het verschil nog verder op.

En voor elk gemist jaar lever je 2% in.

Andersom geld het trouwens ook. Als je niet in Nederland gewoond hebt of belasting betaald hebt in de periode vanaf de aow leeftijd terug met 50 jaar en je gaat in Nederland wonen krijg je voor elk jaar ook 2% minder.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: AOW

Bericht door Progresso » di dec 01, 2015 15:12

Volgens mij klopt het bericht van Amsterdammer dan ook niet. Je krijgt idd minder AOW in Brazilië, maar zolang je genoeg andere inkomsten hebt (pensioen etc) of een RNE bezit dan kun je gewoon in Brazilie wonen.

Echter, met alleen maar een gekorte AOW lijkt het me niet echt prettig leven in Brazilie.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: AOW

Bericht door quasimodo » wo dec 02, 2015 01:26

Het gaat in Nederland ook vaak mis met mensen die geen premies betalen voor sociale voorzieningen. Leuk verdienen als zzper of een eigen bedrijf. Maar als je je dan niet verzekerd of spaart voor je oude dag kom je op een gegeven moment geld te kort. Dat zal in de toekomst nog wel een grote groep arme mensen worden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: AOW

Bericht door Progresso » wo dec 02, 2015 21:39

Ja, om premies te kunnen betalen moet je wel geld hebben. Door de belachelijk hoge belastingen in Nederland, die moeten worden opgebracht door een steeds kleiner wordende middenklasse sotrt het hele systeem in.

Vanuit een bijstandsuitkering te gaan werken leidt ertoe dat je er netto op achteruit gaat. Heb je ook maar enigszins een beetje vermogen dan is het al snel aantrekkelijk om Nederland te verlaten.

Ondertussen hebben 600.000 mensen geen werk, 400.000 zitten in de bijstand, 500.000 zijn ZZP-er (zelfstandige zonder toekomst) en dan komen er ook nog eens 200.000 asielzoekers bij.

Het is van een afstandje eigenlijk heel triest om te zien hoe Nederland kapot is gemaakt.



Gebruikersavatar
amsterdammer
Artikels: 0
Berichten: 122
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 18:04
Locatie: Fortaleza ceara

Re: AOW

Bericht door amsterdammer » vr dec 04, 2015 12:30

Progresso schreef:Volgens mij klopt het bericht van Amsterdammer dan ook niet. Je krijgt idd minder AOW in Brazilië, maar zolang je genoeg andere inkomsten hebt (pensioen etc) of een RNE bezit dan kun je gewoon in Brazilie wonen.

Echter, met alleen maar een gekorte AOW lijkt het me niet echt prettig leven in Brazilie.



Gebruikersavatar
amsterdammer
Artikels: 0
Berichten: 122
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 18:04
Locatie: Fortaleza ceara

Re: AOW

Bericht door amsterdammer » vr dec 04, 2015 17:25

Sorry was fout

Het moet zijn

Als je naar Nederland verhuist met je vrouw blijf je de AOW en toeslag op de AOW behouden.

Als je weer naar Brasil verhuist vervalt de toeslag op de AOW en vind er een mindering plaats omdat Brasil geen verdragsland is

Er schijn echter weer overleg te zijn betreffende verdragsland



Gebruikersavatar
amsterdammer
Artikels: 0
Berichten: 122
Lid geworden op: vr sep 28, 2012 18:04
Locatie: Fortaleza ceara

Re: AOW

Bericht door amsterdammer » di dec 08, 2015 12:14

[quote="quasimodo"]Volgens mij heb je al vanaf 2012 recht op minder aow in Brazilië.

http://www.lbv.nl/veel-gestelde-vragen/ ... buitenland[/quote



Plaats reactie