Handleiding Bitcoins

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Handleiding Bitcoins

Bericht door Progresso » ma nov 30, 2015 21:58

Handleiding Bitcoins

Op veler verzoek hierbij een korte handleiding voor het versturen van geld tussen Nederland/België en Brazilië. Voor het gemak ga ik er vanuit dat je € hebt en je daarvan R$ wil maken. Ik maak in deze handleiding gebruik van bedrijven waar ik zelf goede ervaringen mee heb. Dat wil niet zeggen dat er andere alternatieven zijn. Die zijn er absoluut. Sommige zijn goedkoper, andere bieden weer meer dienstverlening.

Wil je het allemaal makkelijk en vind je het niet erg om wat geld te verliezen dan is denk ik de makkelijkste methode om gewoon met een Nederlandse pinpas te pinnen bij een Braziliaanse geldautomaat. Het nadeel is dat sommige automaten een aardig bedrag in rekening brengen voor die dienstverlening, je eigen bank een aardig percentage pakt op de wisselkoers en je vaak meerdere keren in de week in de rij moet gaan staan om maximaal R$1000 uit de sleuf te trekken. Nog even afgezien van het risico van de kleine overvalletjes die iedere dag worden gepleegd op degenen die de bank met contant geld verlaten.

Voor grotere bedragen gaat die methode niet werken en ben je aangewezen op het Braziliaanse banksysteem met alle bijbehorende bureaucratie, beperkte openingstijden, slechte wisselkoersen en vaak onbegrijpelijke "red tape".

Hoe werkt het in een notedop:

Koop Bitcoins in Nederland met €, zet die Bitcoins op je Bitcoinportemonnee (wallet), verkoop die Bitcoins voor R$.

Allereerst heb je een wallet nodig. Daar zijn er vele verschillende van, maar voor dit doel kun je volstaan met de Bitcoinwallet van Blockchain.info. Aanmaken in een minuut. Zorg ervoor dat je je password niet vergeet. Vergeet je je password, dan ben je je Bitcoins kwijt. Wil je Bitcoins gaan bewaren (zeg maar als investering) dan moet je echt een ander soort wallet kiezen, verglijkbaar met een bankkluis.

De tweede stap is Bitcoins te kopen. Het makkelijkst is dat via het Nederlandse bedrijf Bitonic.nl waar je door middel van Ideal of MisterCash binnen minuten je Bitcoins op je wallet hebt staan. De allereerste keer moet je even je bankrekening verifieren door middel van het invullen van een SMS-code. Daarna is het niets anders dan de hoevelheid Bitcoins bestellen en direct afrekenen met Ideal/Mistercash. Zodra de Idealbetaling verwerkt is komen je Bitcoins aan op je eigen wallet.

De derde stap is nu om die Bitcoins in Brazilië te verkopen. Er zijn een drietal beursbedrijven hier actief. Ik maak meestal gebruik van Mercadobitoin. Helaas ontkomen we ook bij geen van deze bedrijven aan een enorme bureaucratie. Ieder van deze bedrijven verlangt een volledige identificatie, dwz, rekening gas, water, licht, RNE, paspoort oid, CPF, bankrekeningnummer. Al deze documenten moet je even inscannen en moet je bij de website van het desbetreffende bedrijf uploaden. Het duurt meestal een dag of twee voordat je rekening wordt vrijgegeven. Vanaf dat moment kun je dus je Bitcoins van je eigen wallet versturen naar het beursbedrijf en daar een verkooporder laten uitvoeren. Zodra je Bitcoins verkocht zijn kun je het bedrag in R$ over laten boeken naar je Braziliaanse bankrekening. Dit kost meestal één werkdag. Verder moet je bij de Braziliaanse beursbedrijven rekening houden met kosten van ongeveer 2,5%.

Een rekenvoorbeeld:

Je koopt 1 Bitcoin bij Bitonic, momenteel voor €360,00. die Bitcoin verkoop je vervolgens op MercadoBitcoin voor R$1500. Met alle kosten erbij kom je op een wisselkoers van R$ 4.06, zeg maar de "officiele" wisselkoers van dit moment.

De tijden dat je op deze manier met gemak 20% koerswinst kon pakken zijn definitief voorbij. Het grote voordeel is echter wel dat doordat de Bitcoinwisselkoersen nu heel dicht tegen de "officiele" wisselkoersen ligt het ook aantrekkelijk wordt om vanuit Brazilië geld te sturen naar Nederland.

Wat als je geen bankrekening hebt:

Geen probleem. Zowel in Nederland als in Brazilië kun je Bitcoins contant kopen en verkopen op de marktplaats LocalBitcoins. Als ik de kippen niet hoef te voeren en enigszins in de buurt van Fortaleza ben staat mijn advertentie op die marktplaats aan en dan kun je bijvoorbeeld Bitcoins bij mij verkopen. Ga op die marktplaatsen overigens uitsluitend in zee met betrouwbare personen. Er is een goed beoordelingssysteem, maar toch worden keer op keer mensen belazerd. verder is natuurlijk een nadeel dat je als je op deze manier je Bitcoin koopt en verkoopt je nooit de beste prijs krijgt. Hou rekening mee dat je een kleine 7 à 8% verliest.

Fiscale aspecten:

Nederland: Bitcoins in bezit aangeven in Box 3. Geen belasting verschuldigd over koerswinst.
België: geen idee.
Brazilië: Vermogenswinsten worden belast. Je kunt ze gewoon opgeven in je jaarlijkse IR. Verder is er in Brazilië geen vermogensbelasting. Wel moet je ze opgeven in je jaarlijkse opgave bij de BancoCentral. OP dit moment zijn er nog een aantal open einden in de Braziliaanse wetgeving mbt cryptocurrencies, maar voor de gemiddelde Nederlander/Belg is bovenstaande voldoende.

Legale aspecten:

Zowel in Nederland, België als Brazilië zijn Bitcoins volledig legaal. Het bezit en de handel in Bitcoins zijn niet verboden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat met dank aan alle terroristische aanslagen er door de diverse opsporingsdiensten een stevig oogje wordt gehouden op wat er in de Bitcoinwereld gebeurt. De volledige anti-witwasregelgeving, ken-je-klant-wetgeving ed. is volledig van toepassing op alle bedrijven en personen die zich bezighouden met deze business. Ga er maar vanuit dat alle bedrijven, al was het maar uit puur lijfsbehoud, heiliger dan de paus zijn.

Overzichtje van de koersen van de diverse Braziliaanse Bitcoinbeurzen op CentralBitcoin.

Investeren versus geldwissel:

Zowel de koers van de Reaal als die van de Bitcoin kunnen bij tijd en wijle weleens onderhevig zijn aan grotere veranderingen. Als je van plan bent om geld op deze manier over te maken zorg er dan ook voor dat je de hele transactie in de zo korts mogelijke tijd afmaakt. Laat de Bitcoins niet een dagje staan om te kijken of je net een iets betere koers krijgt. Als zowel de Real als de Bitcoin onderuitgaan dan kan het zomaar zijn dat je opeens aardig wat geld verliest. Uiteraard kan het ook de andere kant op gaan, maar je bent toch aan het speculeren. Je gaat per slot ook niet bij de pinautomaat een uur wachten tot je misschien een paar cent meer krijgt.

Je kunt natuurlijk wel gewoon Bitcoins gebruiken om te investeren. Maar hou die twee dingen uit elkaar. De afgelopen jaren hebben bewezen dat de Bitcoins in Brazilië bijzonder waardevast zijn, dit in tegenstelling tot de RS, die we binnenkort weer in plastic tasjes moeten gaan meenemen.

Betalen met Bitcoins:

Het wachten is eigenlijk op de eerste (horecaondernemer) die de mogelijkheid in Fortaleza gaat bieden om met Bitcoins te betalen. Zowel gunstig voor de klant, die meer bier krijgt voor zijn €, als voor de ondernemer, die het geld direct en tegen veel lagere kosten direct op zijn rekening heeft. Maar zolang ik hier iedere ochtend nog bij de bakker Brazilianen hun vier broodjes zie afrekenen met een van de vele creditcards, waarbij ze het bedrag het liefst in tien parcelas betalen, denk ik dat het betalen met Bitcoins in Brazilië niet zo'n vlucht neemt.

Voor de rest: Als er nog vragen of twijfels zijn. Vooral reageren.



Gebruikersavatar
jorry
Artikels: 0
Berichten: 266
Lid geworden op: di dec 04, 2007 12:17
Contacteer:

Re: Handleiding Bitcoins

Bericht door jorry » ma nov 30, 2015 22:37

Hoi Progresso,

Super, bedankt voor deze uitleg :mrgreen:



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Handleiding Bitcoins

Bericht door René » vr jan 15, 2016 20:27




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7393
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Handleiding Bitcoins

Bericht door Progresso » zo jan 17, 2016 21:58

Lachen die man met de baard van de Telegraaf. Je mag mensen niet op hun uiterlijk beoordelen, maar toch.....

Toen ik het videotje aanklikte had ik direct een deja-vu gevoel naar mijn niet zo'n geweldige middelbare school tijd. Daar liepen alle leraren en leraressen ook met zo'n baard.



Plaats reactie