Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Progresso » wo mar 16, 2016 15:33

tja, familielid had net de deal van zijn leven gemaakt en het geld tijdelijk even op de bank gestald. Dag later was zijn levenswerk weg.
Op de dag, Precies 26 jaar geleden
Op de dag, Precies 26 jaar geleden
image.jpeg (61.44 KiB) 4566 keer bekeken



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Felix » wo mar 16, 2016 16:26

Tijdens de verkiezingen Lula/Collor heb ik nog Lula gestemd, het kan verkeren :D

Als het plan Collor rigoreus was uitgevoerd was het gelukt en was de inflatie gekelderd. Maar, als spoedig lekte het van alle kanten en waren er meer uitzonderingen dan regels. De basis van het plan was natuurlijk gewoon diefstal.

Er gebeurden trouwens ook leuke dingen. Minister van Justitie Cabral kreeg een verhouding met minister van Financiën Zélia Cardoso de Mello. Op een gegeven moment zaten ze beiden in een hotel te Parijs. Dienstreis? Cabral die blijkbaar genoeg begon te krijgen van de verhouding, zei tegen Zélia dat hij naar de tandarts ging en nam vervolgens stiekum het vliegtuig naar Brazilië, Zélia alleen en onwetend in de hotelkamer achterlatend.

Lula arriveerde gisteren gewoontegetrouw weer met een particulier straalvliegtuig in Brasília, de Cessna PR-LFT. Daarbij kwam er ook een ander straalvliegtuig mee met daarin zijn commitee. Dit vliegtuig was de Gulfstream PR-WTR, hetzelfde toestel dat Lula gebruikte om internationale lobbyreizen te maken met de directeur van bouwbedrijf Odebrecht Alexandrino Alencar.



Wade
Artikels: 0
Berichten: 1011
Lid geworden op: za mei 05, 2007 23:16
Locatie: Bélgica

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Wade » do mar 17, 2016 15:44

17 maart 2016, de dag dat Brazilie officieel een dictatuur werd...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Progresso » do mar 17, 2016 16:16

Vandaag een staatsgreep van het duo Dilma/Lula.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door René » vr mar 18, 2016 07:59

@Felix; Ik ben ook bezig om de BR nationaliteit te krijgen. Enige tips? Wat heb jij er voor moeten doen? Heb je nog wel je NLK nationaiteit?
René



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Felix » vr mar 18, 2016 14:40

Je kunt naast de Braziliaanse nationaliteit de Nederlandse nationaliteit aanhouden indien je met een Braziliaanse getrouwd bent. Je moet dan elke 10 jaar een nieuw paspoort aanvragen, of een bewijs van Nederlanderschap. Ik meen dat dat bewijs, in tegenstelling met het paspoort, ook via een honorair consulaat aangevraagd kan worden.

Maar, voor iemand als Marc van Roosmalen die de Nederlandse overheid voor heeft gelogen, werd alsnog een uitzondering gemaakt en hij kreeg de Nederlandse nationaliteit zomaar terug.

Je kunt geloof ik na vijf jaar legaal verblijf hier in het land de Braziliaanse nationaliteit aanvragen. Na 15 jaar wordt het iets minder moeilijk. Je moet voor een hele hoop documentatie zorgen, bij veel cartorio's langs etc. Uit NL moet een antecedentenverklaring komen.

Je moet beloven dat je niet een andere nationaliteit zult hebben, maar dat wil zeggen dat je je IN Brazilië niet meer op een andere nationaliteit kunt beroepen. Als je buiten de grenzen nog een andere nationaliteit hebt kan dat Brazilië niets schelen.

Dat is zo'n beetje wat bij me opkomt.
Sites van de overheid:
http://www.servicos.gov.br/servico/natu ... nsformacao
http://www.justica.gov.br/central-de-at ... ionalidade



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Bert » za mar 19, 2016 00:13

FortalezaHouses.com schreef:@Felix; Ik ben ook bezig om de BR nationaliteit te krijgen. Enige tips? Wat heb jij er voor moeten doen? Heb je nog wel je NLK nationaiteit?
René

Wat is hiervan het voordeel t.o.v permanencia? buiten dat je dan ' mag ', ow nee 'moe't gaan stemmen



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door Progresso » za mar 19, 2016 02:35

Er zitten nogal wat voordelen aan, en een paar nadelen.

Allereerst, als je met je permanencia langer als twee jaar niet in Brazilie bent geweest moet je weer helemaal van voren af beginnen. Lijkt een beetje arbitrair maar is het niet. Het is voor mij nu al zo'n beetje zes jaar geleden dat ik in Nederland ben geweest. Zo kan ik me ook voorstellen dat je voor werk, privé of onderneming een dergelijke periode niet in Brazilie komt.

Dan heb je nog de stemplicht. Dus alleen al om de stem van Fortalezahouses te neutraliseren heeft het nut om Braziliaan te worden.

Verder zijn er nog steeds een aantal restricties voor buitenlanders om hier grond te kopen. Ik liep daar zelf tegenop toen ik tien jaar geleden voor een project veel grond nodig had. De investeerders die de boel financierden hadden toch wel aardig wat problemen er mee als het juridische eigendom van de grond buiten de oorspronkelijke oprichters zou komen te liggen. Zo zijn er nog wel een paar hele specifieke dingetjes op dat gebied, maar het zal je met name raken als je boer bent of investeerder in landbouwgrond.

Zover ik weet, maar dit kan ik fout hebben, is het onmogelijk om als niet-Braziliaan in overheidsdienst te komen, in ieder geval geldt dit voor de rechterlijke macht, de politie, militairen (sowieso tricky ivm in dienst treden vreemde krijgsmacht), recents federal, centrale bank etc. Daar 70% van de jobs overheidsbanen zijn heb je wel een probleem als je op de rest van de arbeidsmarkt je brood moet verdienen. Nogmaals, ik heb dit niet heel precies op het vizier.

Met een tweede paspoort is het reizen naar het midden-oosten een stuk aangenamer. Allereerst kun je met je ene paspoort Israël binnen komen, en de rest van je reizen naar de islam landen op je andere paspoort. Door het bijzondere buitenlandse beleid van Brazilie kun je naar een aantal landen visumvrij reizen, waarvoor je met je Nederlandse paspoort een VISA nodig hebt. Volgens mij, maar wederom onder veel voorbehoud, Indonesië, Iran, Libië, maar ook een aantal oude Portugese Koloniën en een antal landen in Midden en Zuid-Amerika die niet in de douane-unie van Mercosul zitten.

Je kunt je naam aanpassen, Bert wordt dan Joao oid.

er zitten ook wat nadelen aan een dubbel paspoort. De allereerste is dat door veranderende wetgeving je opeens je Nederlandse nationaliteit kwijt kan raken. Met name Nederland heeft hier de afgelopen jaren voor een hoop ellende gezorgd.

Ook zul je in Brazilie niet meer kunnen terugvallen op het Nederlands consulaat voor consulaire bijstand als je in de shit geraakt bent. Alleen als je pedofiel bent dan zet men alles op alles op je het land uit te laten smokkelen, maar voor de rest kun je in de stront zakken.



muddyron
Artikels: 0
Berichten: 37
Lid geworden op: zo okt 19, 2014 12:21

Re: Als de dag van gisteren, 16 maart 1990

Bericht door muddyron » di mar 22, 2016 16:51

heerlijk zwart wit geredeneer richard lolololol.
uiteindelijk,wie zou er niet graag een keer naar libie of iran gaan voor een heerlijke zorgeloze vakantie.
een vraagje nog, kom ik met mijn braziliaanse paspoort syrie ook binnen,dat is altijd een droom van mij geweest nl.



Plaats reactie