Zonnepanelen op mijn dak

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
WatchBrasil
Artikels: 0
Berichten: 46
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 17:30

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door WatchBrasil » di dec 19, 2017 05:03

Martinho schreef:
wo dec 13, 2017 00:33
Inderdaad lijkt het me veel beter om een wisselstroomnetwerk te maken, gezien o.a. de verliezen. Maar dan moet je dus wel een inverter inzetten en dat moet je dus weer meenemen in de kosten. Overigens: een ombouw van 50 naar 60 Hz is voor het allergrootste gedeelte van de huidige elektrische apparaten niet noodzakelijk. Alleen als er synchroonmotoren inzitten denk ik, zoals bij de klokken van wasmachines. Maar dat begint erg ouderwets te worden, ze zijn tegenwoordig elektronisch.
Wow... zelfs na drie maal lezen begrijp ik er niets van...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door Martinho » di dec 19, 2017 20:39

@WatchBrasil: Het spijt me dat ik wat technische termen liet vallen zonder uitleg. Ik probeer het nog eens:

Ik volg je dat je 220V wisselstroom kringen gaat maken. Ter vermindering van verliezen enz. Dat zal ook eerder passen op huishoudelijke apparatuur zoals koelkasten (ook al zijn die er voor 24 V gelijkstroom, ik denk alleen duurder?) en wasmachines. Eigenlijk alles wat op elektra loopt en niet op batterijtjes. Je hoeft niet alles te volgen, want dan kom je op idioot hoge verbruiken uit (denk aan een frituur van enkele kilowatts, een wafelijzer van idem en een rijstkoker van idem ditto). Dat hoeft natuurlijk niet, want dat kost je kapitalen aan investering. Een airco verbruikt ook best veel.

Wat jij een omvormer noemt noemde ik een inverter. Dat is de officiele naam van zo´n ding. Zoals je al opmerkte heeft Europa in het algemeen 50 Hz wisselstroom, maar Brazilie heeft 60 Hz. Voor de meeste huishoudelijke apparaten maakt dat geen bal uit. Alleen die op een motortje werken die precies gelijk loopt met de frequentie van het net (dat heten dus synchroonmotoren). Voorbeelden daarvan zijn de ouderwetse klokken van vaatwassers en wasmachines, of wekkers. Of nog ouderwetser: draaitafels voor vinyl, of bandrecorders. Maar dat is vrijwel allemaal vervangen door modernere elektronica.
Maar dan iets anders: waarom importeren uit Spanje en moeten laten veranderen? Die dingen worden ook in Brazilie gemaakt en ik maak me sterk dat de omvormers die niet aan het net worden gekoppeld (minder stringente eisen) ook niet zo erg duur zijn. Het hoeft vaak ook niet zo´n goede sinus te zijn. Kijk maar eens rond, bijvoorbeeld op mercadolive *.

Kijk wel even van de normale netspanning is in jouw omgeving. Het kan soms schelen bij de koop. Veel rural gebieden zullen nog 127V zijn (ze noemen het 110) en dat kan je dus beter op 127 V wisselspanning gaan zitten. Overigens zijn de meeste dingen (afgezien van diegenen die veel power vergen) "bivolt" en dan maakt het dus weer niet uit, maar als je oude spullen hebt die je niet wilt wegdoen (of opblazen) is het even oppassen.

Als je specifieke vragen hebt help ik je graag op weg. Mijn e-mail staat gewoon in mijn profiel maar hier kan het natuurlijk ook.

* PS: Ik koop eigenlijk heel veel bij mercadolivre. Ik heb geen aandelen en ik VERKOOP er niks, dus ik heb er verder geen belang bij, maar het werkt voor mij. Verleden week nog ruitenwisserbladen voor mijn LR Defender, die nergens te vinden waren, kwamen gisteren binnen en meteen gemonteerd. LED lampen en plafonniers die mij geweldig bevallen bijvoorbeeld, en die geweldig veel licht geven, met een levensduur van vele jaren en zeer laag verbruik. Alles voor 35 reais per stuk. Made in China ja. Maar wat geeft het.

PS2: het heeft er niets mee te maken, maar mijn hoogdravende verhaal over synchroonmotoren maakt een oude herinnering wakker. Ik zat op de HTS (elektro) en een van de vakken was Elektro-motoren. Het interesseerde me geen bal, om eerlijk te zijn, maar ja, er kwamen tentamens natuurlijk. Voor het eerste tentamen maakte ik me nogal zorgen, want nooit opgelet en dus ploegde ik het boek maar door. Op een bladzijde stond een grafiek die ik (toen) redelijk begreep. Laat dat tentamen nou net over die ene grafiek gaan! (resultaat: een 10).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door Progresso » vr dec 22, 2017 20:04

Bert schreef:
vr dec 08, 2017 04:05
Martinho schreef:
wo nov 29, 2017 00:28
Kom ik gemiddeld op 950 kWh per maand. Met een rekening van tussen de 700 en 1200 reais per maand :(
Wat een geld. Ik denk dat jij echt de enige bent die zulke bedragen betaalt. Brazilianen hebben hier een creatieve oplossing voor. Noemen ze een poes alleen die miauwt niet. :D

Die poezen zijn ze overigens aardig aan het castreren, tenminste hier in Ceará.

Dit jaar 183.000 inspecties (op 5 miljoen aansluitingen), 57 mensen gearresteerd en de gevangenis in.

http://diariodonordeste.verdesmares.com ... -1.1868789



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door René » za dec 23, 2017 04:51

Zou tijd worden om de werkelijke straatdieren te castreren.....



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door Martinho » za dec 23, 2017 22:38

Hier in Rio heb ik eens gelezen dat het geschatte verbruik door illegale aansluitingen (en dus verlies) op ca 20% ligt.

Ik weet niet of dat voor het NO ook op gaat.



Bert
Artikels: 0
Berichten: 645
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:57
Locatie: Fortaleza

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door Bert » di dec 26, 2017 13:59

Progresso schreef:
vr dec 22, 2017 20:04
Bert schreef:
vr dec 08, 2017 04:05
Martinho schreef:
wo nov 29, 2017 00:28
Kom ik gemiddeld op 950 kWh per maand. Met een rekening van tussen de 700 en 1200 reais per maand :(
Wat een geld. Ik denk dat jij echt de enige bent die zulke bedragen betaalt. Brazilianen hebben hier een creatieve oplossing voor. Noemen ze een poes alleen die miauwt niet. :D

Die poezen zijn ze overigens aardig aan het castreren, tenminste hier in Ceará.

Dit jaar 183.000 inspecties (op 5 miljoen aansluitingen), 57 mensen gearresteerd en de gevangenis in.

http://diariodonordeste.verdesmares.com ... -1.1868789
Ze kunnen nooit zoveel inspecties uitvoeren. Ongeveer bij 20% (schat ik) van die aansluitingen zullen ze niet willen/kunnen controleren zonder politiebescherming omdat anders simpelweg hun auto's in vlammen opgaan.
Verder wat ik begrepen heb betaal je gewoon een boete de eerste keer.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Zonnepanelen op mijn dak

Bericht door Progresso » wo dec 27, 2017 00:12

Ze hebben aan het begin van iedere wijk in Fortaleza een centrale energiemeter. Per wijk kijken ze hoeveel er wordt gefactureerd en hoeveel niet. Af en toe zie je aan zo'n post een meter hangen waarvan je denkt van wie is die meter nu. Kijk maar eens bij je lokale bakker. Zeker weten dat er aan de dichtstbijzijnde post zo'n meter hangt.

Voor Enel is het wel de makkelijkste manier om de cijfers op te poetsen. Stel dat er 20% van alle energie niet gefactureerd kan worden en het lukt je om de helft daarvan wel te gaan factureren, dan heb je en 10% meer omzet en 10% meer winst. Dat zijn enorme bedragen en ik denk dat menig manager bij Enel alles op alles zou zetten om deze winst en omzet binnen te Haelen.

De staat Ceará en de gemeente Fortaleza zullen ook wel manschappen vrij maken, omdat er nogal wat belastinginkomsten via de electriciteitsrekening binnen komen. Tenslotte zal de gemeente Fortaleza ook nog wat druk zetten bij Enel, omdat op die manier de gezamelijke rekening voor de publieke verlichting ook met 10% omlaag kan. Zeker nu gebleken is dat de helft van de gatos zich in de rijkste buurten bevinden, zeg maar alles ten noorden van de BR116, kan men relatief makkelijk stemmen winnen in de arme buurten.



Plaats reactie