Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Luc Vankrunkelsven
Artikels: 10
Berichten: 11
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 14:00
Locatie: Brazilië
Contacteer:

Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Luc Vankrunkelsven » vr jan 26, 2018 15:10

Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten
door LUC VANKRUNKELSVEN

Om voedselimperialisme van de grote agroindustrie à la Monsanto te bestrijden, moet je vergeten groenten eten. ‘De monocultuur van planten is een weerspiegeling van onze eetpraktijk’, klonk het op het Agroecologiacongres in Brazilië. Keuze zat want er zijn minstens 10.000 soorten planten die eetbaar...
Lees meer...



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Martinho » vr jan 26, 2018 20:01

Natuurlijk, er zullen tal van planten zijn die je zou kunnen eten. Of het ook lekker is, of praktisch of zelfs goed voor de gezondheid is niet altijd duidelijk. VERGETEN groenten is naar mijn mening toch wat anders hoor, dat zijn groenten die vroeger WEL werden gegeten maar om bepaalde redenen nu niet meer. Schorseneren is daar een voorbeeld van: als je dat wel eens geprobeerd hebt weet je dat het heel lastig is schoon te maken.

Maar daar gaat het kennelijk niet over.

Het punt dat ik hier graag zou willen aanstippen is dat er vele eeuwen zijn verstreken, waarin de boeren met wisselend succes, maar soms met HEEL VEEL RESULTAAT eetbare gewassen hebben gekweekt en de meest bruikbare (of meest smakelijke, of die met hoge opbrengst) veredeld door selectie. Als we nog brood zouden moeten bakken met de zaden van het grasje dat koren een 2000 jaar geleden was, of nog erger mais, zouden we al honderden jaren geleden zijn omgekomen van de honger vrees ik. Daar heeft Montesanto dus geen ene moer mee te maken.

Laat staan "voedselimperialisme", wat dat dan ook zou moge zijn. Het combineren van de modekreten toont wel iets aan, namelijk dat de auteur helaas weinig inzicht heeft in zowel het groeien van eetbare waar, als de technieken tot veredeling en verbetering. Hij behoort echter wel tot het leger van anti-GMO volgelingen, of zelfs activisten, die niet verder kijken dan wat internet allemaal voor onzin toont, en de foodies die als kippen zonder koppen achter Vani Hari (de food babe) en andere zakkenvullers aanhollen. De anti-wetenschap viert hoogtij.

"Het valt op dat vele sprekers in de grote debatten vrouwen zijn. Sterke vrouwen. Neem nu het debat over “Agroecologia, gezondheid en voeding”. Alleen maar vrouwen! Bekende figuren uit de Braziliaanse televisiewereld en Clara Brandão."

Ik heb niets tegen vrouwen, waarom zou het eventueel verbazing wekken dat er vrouwen zijn die kennis hebben van de agro (een familielid heeft in Wageningen gestudeerd bijvoorbeeld) ? Maar dat het debat over gezondheid en voeding door bekende figuren uit de TELEVISIEWERELD moet worden gevoerd, en kennelijk niet door echte deskundigen, dat is tekenend.

"Interessant dat deze geanimeerde rondetafel gevoerd wordt op het moment dat ik vanuit Brussel allerlei onheilsberichten binnenkrijg: de Europese Commissie bezwijkt voor het immense lobbywerk van de chemische industrie en dreigt eind dit jaar de toelating voor het gebruik van glyfosaat (vooral bekend als Monsanto’s Roundup) met tien jaar te verlengen."

Hoezo onheilsbericht (enkelvoud lijkt me, het is er maar 1)? Ten eerste is uit diverse WETENSCHAPPELIJKE en onafhankelijke onderzoeken gebleken (ondanks de onheilsprofeten) dat glyfosaat NIET kankerverwekkend is of anderszins heel gevaarlijk voor de gezondheid (en kom alsjeblieft niet met allerlei citaten uit google die dat tegenspreken, dat zijn alternatieve feiten zoals dat heet) en ten tweede is glyfosaat VEEL MINDER erg dan de in gote hoeveelheden gebruikte andere insecticiden en landbouwgiffen. Dat het een proefperiode betreft, is niet het gevolg van een lobby door de chemische industrie, maar meer een door de anti-GMO beweging aangevoerd door b.v. greenpeace.

"Agroecologie deint uit, vooral door horizontale dialoog. Door vragen te stellen ook. Sterke vragen, die de hegemonie van de voedings- en chemische zaadindustrie pijn (kunnen) doen. Ook aan andere gesprekstafels wordt opgeroepen tot rebellie. Culinaire en anderssoortige rebellieën. Een woord dat hier ook vaak valt, is “spiritualiteit”. Spirituele rebellie dus. Op het bord en in andere dagelijkse praktijken."

Welke "sterke" vragen werden er dan gesteld? En wat heeft "spirituele rebellie" (wat is dat nou weer?) te maken met de wetenschap? Of hebben we die nu opeens maar helemaal overboord gegooid, gaan we terug naar 4000 jaar geleden en helemaal opnieuw beginnen met het paleo-menu?

"Georgeton Soares Ribeiro Silveira van EMATER Minas Gerais geeft een interessante uiteenzetting over het herontdekken van de enorme rijkdom aan regionale planten en kruiden. Camila Cembrola Teles van de UnB, de universiteit van Brasília, voegt er aan toe dat er 10 jaar geleden voor biologische landbouw amper 10 studenten in de aula zaten. Nu is alles volzet, zoals dit auditorium, waar we nu verzameld zijn. Velen zitten op de grond. Het zou inderdaad 10 jaar geleden niet waar geweest zijn. Er leeft een algemene interesse om de monocultuur en het vergiftigd eten van elke dag te vermijden. Het is dan ook moeilijk om nog iets in de supermarkt te vinden dat geen resten van glyfosaat bevat."

Zoals ik hierboven uiteenzet: er lijkt weinig sprake te zijn van HERontdekken van regionale planten (en kruiden) als die vroeger niet op enige schaal werden gegeten. Maar goed, dat is een woordspel. Interessanter is dat hier "biologische landbouw" wordt genoemd onder een kopje dat "vergiftigd eten" bevat al belangrijk gegeven. Kennelijk wordt er bedoeld dat biologische landbouw geen giffen gebruikt (al of niet chemisch gemaak). Dat is een grove misvatting. Het is bekend dat deze vorm van landbouw MEER landbouwgiffen gebruikt dan die die b.v. gebruikmaakt van roundup. Anders wordt het door de insecten en rupsen opgevroten. Bovendien is het niet aantoonbaar dat glyfosaat voor de mens giftig is.
En hoe testen die mensen de "resten van glyfosaat"? Voor mij is dit het bekende angstverhaal voor nieuwigheden, zoals in de 19e eeuw de trein werd gezien als gevaarlijk voor het welzijn.

"Valdely Kinupp, een wetenschapper i.v.m. alternatieve planten aan de federale universiteit van Rio Grande do Sul, stelt: ‘Er heerst een gastronomisch imperialisme. Van de gewassen die wereldwijd worden geconsumeerd, zijn er 52 % afkomstig uit Eurazië. Uit de ‘nieuwe tropen’ (Latijns-Amerika) amper 18 %.’ "

Die cijfers kan ik niet controleren, maar het lijkt me vreemd. Zowel aardappelen als mais komen uit de Amerika´s, en het moet een wetenschapper toch bekend zijn dat de Indianen daar heel ver in waren. Tarwe en rijst zijn wellicht wat belangrijker in Eurazie, dat zal wel. Maar ik kan me Nederland niet voorstellen zonder de aardappel.

"Kinupp: ‘10 % van de tropische wouden is eetbaar. Als je PANCs eet, eet je minder gif en zal er op termijn minder gif/veneno gebruikt worden.’"

De eerste twee zinnen zijn ongetwijfeld waar, de conclusie is echter onzin. Het volgt niet eens uit de stellingen. De tropische wouden moeten bescherm worden, zoals iedereen met enig verstand weet, en niet opgegeten. En zelfs ALS: ze hebben in de verste verte niet genoeg voor de hele wereldbevolking, ik denk zelfs niet voor alle Brazilianen. Maar zelfs ALS: de concurrentie tussen mens en dier blijft. Wat insecten enz vreten kunnen mensen niet eten, en omgekeerd. Daar gaat je biodiversiteit. Of laat je die lekker uitsterven, en hoef je DAAROM geen gif meer te gebruiken. Ik wil dat nog wel eens zien, in een proef, ik geloof er niets van.

Maar op het eind wordt het duidelijk: de agroecologie is geen erkende wetenschap. DUS WE DOEN MAAR WAT. En natuurlijk dan nog eindigen met een sneer naar iets dat ABA heet (wel leuk dat je die afkortingen even uitlegt, NOT) dat kennelijk WEL officieel is. Tijd voor een samenzweringstheorietje.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Felix » vr jan 26, 2018 20:18

Frisse lucht.jpg
Frisse lucht.jpg (102.83 KiB) 6897 keer bekeken



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Martinho » za jan 27, 2018 04:00

Ik vraag me ook even af hoe je op dat getal van 10.000 komt.
In het uitgebreide boek over PANC, dat niet alleen door de prof is geschreven maar ook door Harri Lorenzi die ik ken van een aantal boeken over planten en o.a. onderzoek naar medicinale werkingen, boeken over bomen enz. , worden ruim 300 "eetbare" planten beschreven met recepten. Dat is wel erg ver weg van 10.000.

Overigens is dat boek o.a. te bestellen bij de uitgever plantarum voor R$100. Dat is vast erg interessant om eens mee te experimenteren, al vraag ik me af hoe je aan de zaadjes moet komen van die dingen. Misschien moet je gewoon in het bos zoeken. Zo kwam ik op onze composthoop opeens een plantje tegen met een leuk bloemetje met een sterke geur, dat bleek vijf-in-een-kruid (Plectranthus amboinicus)te wezen. Goed bruikbaar in vlees ed.
Maar determinatie van wat je vindt is volgens mij een noodzaak, en niet altijd even gemakkelijk. Het plantje stond toevallig in de database van pl@ntnet, maar dat is lang niet altijd het geval.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Progresso » za jan 27, 2018 14:56

Ik denk wel dat een gebrek aan biodiversiteit een probleem is, alleen de oplossing van Luc gaat dat probleem niet oplossen. Het probleem is dat je 7 miljard mensen op deze planeet moet voorzien van genoeg proteïnen en calorieën. Biologische landbouw is daar geen antwoord op, of je moet tegelijkertijd accepteren dat je extreme armoede propageert. De productiviteit van biologische landbouw is namelijk zo laag dat het enorm duur is. De meeste mensen op deze wereld zijn gewoon arm en hoge voedselprijzen betekent niets anders dan dat ze nog armer worden.

Die 7 miljard mensen worden nu gevoed door hooguit vijftien gewassen, vijf beesten, vier plantaardige oliën. Die gewassen en beesten zijn zover doorontwikkeld dat er met minimale input maximale output wordt gerealiseerd. Ga je bijvoorbeeld kippen biologisch houden dan heb je veel meer soja en mais nodig omdat er veel minder input in kippenvlees wordt omgezet. Er ontstaat ook nog eens meer stront en omdat die beesten twee keer zolang leven voor dezelfde kilo kippenvlees heb je ook twee keer zoveel schadelijke uitlaatgassen. Hetzelfde voor koeien. Zet die beesten in een megastal, dan heb je veel betere controle, zet ze hier in Brazilië op de savannes en je hebt per kilo vlees gewoon vier keer zoveel methaanuitstoot.

Stel dat 7 miljard mensen stoppen met vlees en die 10000 planten gaan eten dan heb je direct een ander probleem. Je hebt dan namelijk qua ruimte ongeveer vier planeten aarde nodig en massale hoeveelheden fosfaat om die plantjes te laten groeien. Zoveel fosfaat is er gewoon niet op de aarde, zeker omdat je de mest van kippen, varkens en koeien niet meer hebt.

Voorlopig lukt het de boeren nog wel om voedsel,te produceren voor 10 miljard mensen, zeker als Afrika wordt ontgonnen, maar daarna houdt het wel een beetje op. Echt spannend wordt het als die vijf beesten immuun worden voor antibiotica of als bijvoorbeeld wereldwijd een of andere ziekte bij mais opduikt die we niet kunnen bestrijden. Dan is oorlog voorgeprogrammeerd.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door louis » za jan 27, 2018 15:49

Progresso schreef:
za jan 27, 2018 14:56
Voorlopig lukt het de boeren nog wel om voedsel,te produceren voor 10 miljard mensen, zeker als Afrika wordt ontgonnen, maar daarna houdt het wel een beetje op. Echt spannend wordt het als die vijf beesten immuun worden voor antibiotica of als bijvoorbeeld wereldwijd een of andere ziekte bij mais opduikt die we niet kunnen bestrijden. Dan is oorlog voorgeprogrammeerd.
GEEN PANIEK !!!!, er is nog zeewier.

https://www.wur.nl/upload_mm/0/4/f/ce7a ... ekomst.pdf

http://hellogreen.news/2017/07/zeewier- ... -oplossen/



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Martinho » za jan 27, 2018 19:09

Zeewier en algen, zou ik zeggen. Als ik mijn aquarium de laatste tijd bekijk de groeien algen ook tegen de klippen op.

Maar helaas groeit de wereldbevolking nog steeds angstwekkend. Je zou bijna gaan geloven dat de oplossing die China had een uitkomst is voor dat probleempje, maar dat mag je uiteraard niet meer zeggen. Paternalisme en overheidsbemoeienis. Toch zal er eens wat moeten gebeuren, want nog even en zelfs die vermaledijde monoculturen en chemie, zelfs ook GMO, zullen niet meer helpen. De bomen groeien nou eenmaal niet eindeloos in de hemel.

Maar goed. Het valt me op dat deze auteur wel tamelijk confronterende stukken op de blog zet, maar kennelijk niet bereid is een discussie aan te gaan.
Dus is mijn stuk verloren moeite, jammer.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Martinho » za jan 27, 2018 21:36

Wat hier op aansluit is een artikel met mooie plaatjes in de Volkskrant.

De (voorlopige, het gaat om een serie zie ik) conclusie is echt helemaal tegengesteld aan die van VanKrunkelsven. Namelijk, dat we MEER opbrengst moeten zien te halen uit het beperkte bruikbare landbouwareaal in plaats van MINDER. Het tussen bomen in laten groeien van eetbare planten geeft namelijk geen hogere opbrengst, maar ongetwijfeld een lagere. In ieder geval minder efficient, want bomen vangen veel zonlicht weg en dat is nodig voor de groei.
Er wordt gesteld dat we meer moeten gebruik maken van technologie. Bijvoorbeeld voor irrigatie, want planten hebben water nodig. Anders dan in de OP gesteld is hydrocultuur een van die wonderen, en niet iets waar je met afschuw over moet praten, al of niet in horizontale discussies. Een ander gegeven is de noodzaak tot verdere plantenveredeling, zodat die meer proteinen enz geven en bijvoorbeeld noodzakelijke vitaminen. Er is b.v. een soort rijst ontwikkeld met vitamine-A, omdat in azie veel mensen waren met oogproblemen. Ja, ik hoor de foodies al "big brother" roepen, want die leven voornamelijk in Europa en de VS waar dat soort dingen niet nodig is. En de meest efficiente manier om tot dat soort verbeteringen te komen is met genetica. O je, GMO, de apocalyps is nabij!

Ik zou een ding nog kwijt willen: schoenmaker hou je bij je leest.

Hier het artikel : https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... selfeiten/



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Felix » za jan 27, 2018 22:54

Wat ook in de voedselkwestie zelden wordt benoemd is de overbevolking. Ik denk dat de evolutie daar goedschiks of kwaadschiks (dat laatste heeft gezien het karakter van de mens meer kans) een einde aan maakt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Progresso » za jan 27, 2018 23:41

@felix dat is de grondoorzaak van vele problemen. Als mensheid willen we nu net niet die oorzaak aanpakken, maar doen we aan symptoombestrijding of steken onze kop in het zand. Maar ja, zolang imams en pauzen om vooral veel te neuken en we dan ook nog eens Europese regeringsleiders hebben die zeggen dat immigratie noodzakelijk is omdat anders door bevolkingsdaling hel en verdoemenis uitbreekt denk ik dat de evolutie, zoals je terecht zegt, gaat ingrijpen. Ik gok op resistentie voor antibiotica, maar sluit een oorlog niet uit.



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door louis » zo jan 28, 2018 00:26

Als je ziet dat een klein en overbevolkt land als Nederland toch de tweede land en tuinbouw exporteur van de wereld is,
kun je toch wel voorzichtig de conclusie trekken dat er voor veel landen nog een ontzettende hoop te winnen is in
efficientie en opbrengst per m2.
In veel landen gaat ook extreem veel van de opbrengst (20-25%) verloren door slechte opslag en slecht transport
Verdubbeling van de opbrengst per m2 lijkt me wel mogelijk, dus op naar de 14 miljard, gezellig !!!

Rank Country Value of Food Exports (US Dollars)
1 United States $149,122,000,000.00
2 Netherlands $92,845,387,781.00
3 Germany $86,826,895,514.00
4 Brazil $78,819,969,000.00
5 France $74,287,121,198.00
6 China $63,490,864,000.00
7 Spain $50,960,954,460.00
8 Canada $49,490,302,612.00
9 Belgium $43,904,482,740.00
10 Italy $43,756,176,567.00
11 Argentina $37,171,872,677.00



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Progresso » zo jan 28, 2018 01:15

Productiviteit in Nederland is hoog en wordt nog hoger. Daar zit het probleem ook niet. Maar kippen, varkens en koeien vreten soja en mais. Soja groeit niet in Nederland. Dankzij een extreem succesvol programma, uitgevoerd door Embrapa is de cerrado omgetoverd in productief land. Het lijkt erop dat het trucje wat Embrapa heeft uitgehaald in de cerrado ook zou kunnen werken in Afrika. Dan zou je in theorie 14 miljard mensen kunnen voeden. Dat gaat je never nooit lukken met het inefficiënt telen van moeilijke groentes.

http://www.economist.com/node/16886442



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door louis » zo jan 28, 2018 01:31

Enne ,niet onbelangrijk, zijn die moeilijke groenten wel te kanen? Straks zit je met 14 miljard sjacherijnige mensen.
Luc, besef je dat?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Progresso » zo jan 28, 2018 01:45

Spruitjes



louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door louis » zo jan 28, 2018 01:52

Ja en bloembollen, ook inmiddels vergeten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door Progresso » zo jan 28, 2018 02:15

Van de meester.




louis
Artikels: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: wo nov 22, 2017 22:03

Re: Trek in vergeten groenten? Er zijn minstens 10.000 soorten planten die je kan eten

Bericht door louis » zo jan 28, 2018 02:46

Das goeie muziek, met fijn veel onzin, ook vergeten.




Plaats reactie