Donorwet goed of slecht?

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » do feb 15, 2018 14:32

Zelfs in Brazilië nieuws, de Nederlandse donorwet. Ik zelf vind het een slechte zaak. Ik was tot voor kort donor, maar ik heb sterke principiële bezwaren tegen deze wet. Daarnaast ben ik door die wijziging wat meer gaan lezen over de praktijken rondom donaties, de procedures en de rechten van nabestaanden. Dit alles heeft mij doen besluiten om van mijn Ja een Nee te maken.

Ik wilde dit dus aangeven in het donorregister. Blijkt dat alleen te kunnen als je een DigiD hebt en als je in Nederland woont. Dat lijkt me bizar. Zover ik weet sta ik nu als donor geregistreerd, ga ik op reis in Nederland en ik kom daar te overlijden dan kan ik dus tegen mijn wil worden leeggeplukt.




comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door comulder » do feb 15, 2018 17:10

Pregresso, Ik ga voor een groot deel met je mee. Wat nu als je principieel tegen bent en ooit zelf een orgaan nodig hebt? In dat geval zou het volkomen logisch zijn dat je dan onder aan de lijst van gegadigden komt. Helemaal niet in aanmerking komen voor een orgaan lijkt me niet toegestaan te zijn omdat dat een vorm van discriminatie zou zijn. Ik merk daarbij wel op dat men in Den Haag met het begrip discriminatie wel erg selectief te werk gaat.

Procedureel is de wet natuurlijk een gospe van het zuiverste water. Ik ging er in mijn naïviteit en volgens jouw bericht ten onrechte van uit dat iedere Nederlander een brief krijgt met als bijlage een formulier. Door dat formulier niet voor een bepaalde datum terug te sturen zou je dan automatisch als donor geregistreerd worden. Voor mevrouw Dijkstra heb ik maar een woord over: bah.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Felix » vr feb 16, 2018 03:48

Je mag het doneren van organen best proberen te bevorderen maar deze wet is onbehoorlijk en wij als buitenlandse Nederlanders kunnen er nog niet eens nee tegen zeggen.
Wat me ook interessant lijkt is hoe men dat gaat doen. Stel ik word overreden en heb nog een paar leuke ooglenzen een redelijke lever en een goed hart in de aanbieding, hoe gaat men dan snel na of ik misschien niet iets onder de leden heb dat de donatie tot een overdragen van een ernstige ziekte zou maken? Ik denk dan bv. aan leukemie of zo.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » vr feb 16, 2018 13:02

@comulder

Ik ken de discussie over de reciprociteit. Op het eerste gezicht lijkt het een valide argument, maar als je er ook maar ietsje langer over denkt dan zie je eigenlijk dat het een hele domme en gevaarlijke gedachtengang is. En juist deze wet bevorderd die oneerlijke en oneigenlijke emotionele druk op de nee-zeggers. Lees voor de grap dit artikel in onderstaand stukje. Je gaf zelf al aan dat het helemaal uitsluiten al niet kunnen. Ik ben benieuwd of je na het lezen van het stukje nog steeds op je standpunt blijft staan.

http://f-site.nl/donorwet/



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » za feb 17, 2018 09:19

@Pro; `Ik was tot voor kort donor, maar ik heb sterke principiële bezwaren tegen deze wet.´Wat zijn jouw principiele bezwaren?
@Co; `Ik ga voor een groot deel met je mee´. Met welke deel?
`Wat nu als je principieel tegen bent en ooit zelf een orgaan nodig hebt? In dat geval zou het volkomen logisch zijn dat je dan onder aan de lijst van gegadigden komt´. Helemaal mee eens, maar heeft niets met deze wet te maken. Helaas....
@Felix `Je mag het doneren van organen best proberen te bevorderen maar deze wet is onbehoorlijk´. Waarom?
@Pro; `Ik ken de discussie over de reciprociteit. Op het eerste gezicht lijkt het een valide argument, maar als je er ook maar ietsje langer over denkt dan zie je eigenlijk dat het een hele domme en gevaarlijke gedachtengang is.´... ik ben blijkbaar erg dom, kun je aub uitleggen waarom iemand die orgaan donor is, niet het recht op voorrang heeft? Trouwens geen onderdeel van de nieuwe wet, en mede daarom is het verhaal over organen voor rokers aangaande deze wet irrelevant.
ltrzzz



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » za feb 17, 2018 23:31

FortalezaHouses.com schreef:
za feb 17, 2018 09:19
@Pro; `Ik was tot voor kort donor, maar ik heb sterke principiële bezwaren tegen deze wet.´Wat zijn jouw principiele bezwaren?
Allereerst wordt de donor (de gever) slecht en fout geinformeerd. Dat was al in de oude wet zo, maar nu jouw lichaam letterlijk eigendom wordt van de overheid voordat je dood bent is dit nog slechter.
Pak de wetttekst er maar gewoon bij. Er wordt gesproken in deze wettekst over "na overlijden" en "stoffelijk overschot". Nu kun je eigenlijk alleen maar organen oogsten uit levende mensen, die hersendood zijn verklaard. Dat zijn geen stoffelijke overschotten en die mensen zijn ook nog niet overleden. Men overlijdt pas nadat het laatste onderdeel uit je lichaam gehaald wordt, namelijk je hart. Pas dan heb je een stoffelijk overschot. De overheid liegt de donor hier bewust voor. Een liegende overheid is mij een doorn in het oog.

Het begrip hersendood is een uiterst vaag begrip, waarover absoluut geen wetenschappelijke consensus is. Dat blijkt ook wel uit het feit dat in de ons omliggende landen de protocollen om vast te stellen of iemand hersendood is enorm verschillen. Voorlopig is het zo dat hersendoden gewoon een erectie kunnen krijgen. Om de organen te oogsten moet men een hersendood, maar levend lichaam simpelweg vermoorden door de organen te verwijderen. Ik vind het prima als iemand dat op vrijwillige basis doet. Ik vind het niet prima als ik de overheid moet informeren of ik dit wel of niet wil. Mijn lichaam is van mij en daar heeft de overheid niets mee te maken.

Wetenschappelijk is het begrip dood helemaal niet zo eenduidig, net zo min als het duidelijk is wat leven is (zie de abortusdiscussie).

Financiele overwegingen. Ziekenhuisbedden zijn extreem duur, daarnaast staan er momenteel mensen voor de poort van het ziekenhuis omdat veel oude van dagen de bedden bezet houden omdat er een of andere idioot in Nederland dacht de wijsheid in pacht te heben om het meerendeel van de verzorgingshuizen te sluiten. Er is dus druk op de ketel, er gaat veel geld om in de zorgwereld, de zorgwereld is absoluut niet vrij van fraude en zelfverrrijking (hoeveel artsen krijgen er niet reisjes aangeboden van de pharma-industrie). Het is voor de burger een intransparante wereld met veel vakterminologie en waar menig medisch misser onder de pet wordt gehouden, ook weer vanuit die financiele overwegingen.

Strijdig met de grondwet. Ja, en niet zo'n klein beetje ook. Artikel 1, Artikel 6, lid 1, Artikel 10, lid 1, Artikel 11, Artikel 12, lid 1, Artikel 12, lid 2. Nu maakt het allemaal niet meer uit wat er in de grondwet staat. Nederland heeft zowieso geen constitutioneel Hof. De Grondwet werd verleden week nog eventjes door premier Rutte voledig genegeerd, omdat die liever een primeurtje aan de Volkskrant geeft dan dat hij de Tweede Kamer actief informeert over de leugens van zijn Minister van Buitenlandse Zaken.

Tenslotte, toen ik geboren werd was ik een vrij mens. Tot het moment dat mijn vader aangifte ging doen bij de gemeente. Ik werd toen tegen mijn wil een ONDERdaan van Koningin Juliana, iemand die hoogstwaarschijnlijk niet eens de wettelijke troonopvolger is geweest. daarna werd mijn DNA afgepakt en opgeslagen. Nu wil de overheid ook eigenaar van mijn lichaam worden, nog voordat ik dood ben. Ik pas daarvoor. Laat mij maar lekker in Brazilië leven, waar ik me relatief makkelijk van teveel overheidsbemoeienis kan distancieren. Wellicht dat door het vele geweld hier ik ooit nog eens orgaandonor wordt en iemand kan helpen. Met veel plezier en het maakt mij niet uit of de ontvanger een roker, een hoerenloper, een zwarte of witte is.


FortalezaHouses.com schreef:
za feb 17, 2018 09:19
@Pro; `Ik ken de discussie over de reciprociteit. Op het eerste gezicht lijkt het een valide argument, maar als je er ook maar ietsje langer over denkt dan zie je eigenlijk dat het een hele domme en gevaarlijke gedachtengang is.´... ik ben blijkbaar erg dom, kun je aub uitleggen waarom iemand die orgaan donor is, niet het recht op voorrang heeft? Trouwens geen onderdeel van de nieuwe wet, en mede daarom is het verhaal over organen voor rokers aangaande deze wet irrelevant.
.

Solidariteitsbeginsel. Het zou een weldenkend mens geen zak mogen uitmaken. Iemand heeft een orgaan nodig. In jouw gedachtengang kun je bijvoorbeeld ook zeggen dat je geen organen doneert aan PVV-stemmers, rokers, hoerenlopers, kapitalisten, zwarten of ander volk wat je niet mag.

Geef mij dan maar een systeem waar mijn organen aan de hoogste bieder worden gedoneerd.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Felix » zo feb 18, 2018 01:05

daarna werd mijn DNA afgepakt en opgeslagen.
Is dat tegenwoordig in NL zo?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » zo feb 18, 2018 02:03

Felix schreef:
zo feb 18, 2018 01:05
daarna werd mijn DNA afgepakt en opgeslagen.
Is dat tegenwoordig in NL zo?
Hielprik heet dat ding. Wordt opgeslagen bij het RIVM. Het bloed zelf wordt maximaal 16 jaar bewaard. Althans dat zegt men.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » zo feb 18, 2018 02:06

Zelfs bij een eenvoudig iets als het griepvirus kunnen ze bij het RIVM de benodigde ethiek nog niet opbrengen, laat staan bij bloedsamples van 18 miljoen Nederlanders.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... iepvaccin/



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » zo feb 18, 2018 08:09

@Pro; Ik vroeg om je principiele bezwaren.... Je antwoord;
- dat er nu alleen uit levende mensen maar straks ook uit stoffelijke overschotten organen mogen worden gehaald..... Sorry???
- Het begrip hersendood is een uiterst vaag begrip, waarover absoluut geen wetenschappelijke consensus is..... Onjuist; https://www.transplantatiestichting.nl/ ... hersendood
- Wetenschappelijk is het begrip dood helemaal niet zo eenduidig.... Die bewering heb iki even gegoogled en kan daar geen bevestiging van vinden. Wel kan ik de verschillen vinden tussen hersen-, klinisch- en biologisch dood. Over die verschillende definities kan ik ook geen onduidigheid vinden.
- Financiele belangen, grondwet en koningin Juliana.....

Maar wat zijn jouw principiele bezwaren tegen een wet die bepaalt dat als iemand geen donor wil zijn, hij/zij dat moet registreren?
En dat is het enige aspect van deze wet.... Gaat verder niet in op de rechten van niet donoren of rokers..... Alleen maar over als je niet wilt doneren, dat je daar een aantekening van laat maken..... om te voorkomen dat organen die levens kunnen redden verloren gaan, omdat iemand vergeten is zich aan te melden als donor.....

Solidaiteitsbeginsel...... ook geen onderdeel van deze wet, maar solidariteit betekent elkaar helpen..... dus iemand die niet wil helpen/doneren valt niet onder dat beginsel....

Ik zal ongetwijfeld wederom geen duidelijk antwoord krijgen.
ltrzzzz



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Felix » zo feb 18, 2018 14:28

@Felix `Je mag het doneren van organen best proberen te bevorderen maar deze wet is onbehoorlijk´. Waarom?
Omdat donatie een vrijwillige actie moet zijn en niet iets dat zomaar verondersteld wordt als je je er niet over manifesteert.

Je kunt je ook afvragen wat de doktoren nu gaan doen met potentiële donoren. Misschien met een spuitje helpen sneller te sterven, of via een minder adequate behandeling die moeilijk te bewijzen is? En hoe doe je dat met verongelukte mensen die zich niet gemanifesteerd hebben maar misschien een ziekte onder de leden hebben?

Maar voor mij is het onbeschofte en onbeschaafde aspect van deze wet dé hindernis, dat je je moet manifesteren als je wil dat ze met hun poten van je lijf afblijven. Dat is de omgekeerde wereld en ook een ommekeer in wat wij zo graag als 'beschaving' willen zien.




René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » ma feb 19, 2018 09:25

@Pro..... zoals ik al vermoede; wederom geen duidelijk antwoord.
toedels



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » ma feb 19, 2018 12:48

Hoe duidelijk kan mijn antwoord zijn. De overheid heeft niets te maken met mijn lichaam. Dat heet het recht op zelfbeschikking en is verankerd in onze grondwet.

Daarnaast heb ik nog meer bezwaren, zoals ik hierboven heb uiteengezet.

Blijkbaar denken veel meer mensen er zo over. Volgens mij zitten we nu al op 1000.000 nee-zeggers in vier dagen tijd.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » wo feb 21, 2018 06:52

@Pro; `De overheid heeft niets te maken met mijn lichaam. Dat heet het recht op zelfbeschikking en is verankerd in onze grondwet.´ Ben ik helemaal met je eens. En dat recht op zelfbeschikking geeft je het recht om je wil kenbaar te maken dat je geen organen wilt doneren na je dood.

`Daarnaast heb ik nog meer bezwaren, zoals ik hierboven heb uiteengezet´. Finaciele belangen, koningin Juliana, solidariteitsbeginsel... heb ik er een gemist?

1 miljoen nee-zeggers??? Op 18/2 waren dat er 63,000 (https://www.telegraaf.nl/nieuws/1689185 ... orregister). Dat zijn 63,000 mensen die hun recht op zelfbeschikking uitoefenen welke verankerd is in onze grondwet. Dankzij deze wet....

Het enige wat je als gevolg van deze nieuwe wet moet doen om niet te willen doneren, is dat even aangeven...



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » wo feb 21, 2018 07:43

@Felix; `Je kunt je ook afvragen wat de doktoren nu gaan doen met potentiële donoren. Misschien met een spuitje helpen sneller te sterven, of via een minder adequate behandeling die moeilijk te bewijzen is?´Voordat deze wet werd aangenomen, heb ik mij nog nooit afgevraagd of doktoren deze praktijken er op na houden. Misschien heb je links met statistieken van sterfgetallen van donoren en niet-donoren? En als je dat kunt aantonen, zullen die praktijken afnemen als het antal donoren toeneemt als gevolg van dze wet.

´En hoe doe je dat met verongelukte mensen die zich niet gemanifesteerd hebben maar misschien een ziekte onder de leden hebben?´Hetzelfde als dat momenteel gebeurt met verongelukte mensen die zich actief als donor hebben aangemeld.... Ik vermoed testen op ziekten?

`Maar voor mij is het onbeschofte en onbeschaafde aspect van deze wet dé hindernis, dat je je moet manifesteren als je wil dat ze met hun poten van je lijf afblijven. Dat is de omgekeerde wereld en ook een ommekeer in wat wij zo graag als 'beschaving' willen zien.´ Persoonlijk vind ik het niet alleen onbeschoft en onbeschaafd, maar tevens zeer egoistisch dat iemand na overlijden door middel van donatie andere mensen niet van de dood wil redden, of de kwaliteit van leven wil helpen verbeteren. Juist die houding om donor te willen zijn noem ik beschaving. Maar niet verplicht; je mag je afmelden.

Maar los van je gevoelens tegen dit wetje... Wat zijn de reden om geen orgaan donor te willen zijn? Omdat ik voor mij persoonlijk geen enkele reden kon bedenken, heb ik ff gegoogled;
`anonimiteit, het afscheid nemen door de nabestaanden, het geloof, leeftijd, seksuele geaardheid en ziekte´
(http://donatiewijzer.nl/orgaandonatie/r ... te-worden/). Met andere woorden, religie en angst en onwetentheid.

En als gevolg van religie, angst en onwetendheid is er een enorm tekort aan mensen die die actief opgeven als orgaan donor. Dankzij deze wet spreken we zelfs op het fortaleza forum over wel of niet orgaan donor zijn, en hoop/verwacht ik echt dat deze wet voor meer donoren zal zorgen, en dus levens redt of helpt.

Veel interessanter vind ik de discussie of iemand die zich actief heeft afgemeld, in het geval dat er op een moment slechts een orgaan beschikbaar is die of hem of de donor het leven redt.....

Groet



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » wo feb 21, 2018 07:48

@Pro; waarom zitten er in het midden van mijn antwoorden links die ik niet geplaatst heb? Onafhankelijk of ik het wel of niet met deze verwijzingen eens ben zijn ze niet door mij geplaatst en zouden daarom geen onderdeel van mijn antwoord mogen uitmaken.
Groet,
René



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » wo feb 21, 2018 14:53

Dat is raar. Als ik vanavond thuis ben kijk ik de logbestanden na. In principe ben jij de enige die je eigen berichten kan wijzigen. Verder zijn er nog vier leden die kunnen modereren, maar de afspraak is dat er geen berichten van leden worden gedelete of gewijzigd.

Als je het niet erg vind, verander het bericht even niet.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door René » do feb 22, 2018 05:15

@Pro; Sorry.... ik heb ze zelf geplaatst; ik zette een link tussen haakjes, maar de verwijzing naar de link vefrandert automatisch in een weergave waar het artikel over gaat.
Srry... ik ben blond!
Ltrzzz



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Donorwet goed of slecht?

Bericht door Progresso » zo feb 25, 2018 22:46

Ja, mooi he. Al die extra functionaliteit. Ik was er redelijk van overtuigd dat ik de boel goed had dichtgetimmerd, wat betreft veiligheid en spammers.



Plaats reactie