Brazilie Nieuws: Strijd om de macht

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Strijd om de macht

Bericht door Redactie » za jun 30, 2018 23:50



Afbeelding


Minister/rechter Gilmar Mendes pikt het niet dat hij door jurist Modesto Carvalhosa bestempeld werd als een “marginaal” en spant een proces in tegen zijn bejaarde collega. Carvalhosa (86) beschuldigde Gilmar Mendes ervan om mensen in vrijheid te stellen die schenkingen doen aan het IDP (Instituto de Direito Público) waarvan Mendes een vennoot is.

Carvalhosa aarzelde zelfs niet om te beweren dat Gilmar Mendes persoonlijk betrokken was bij de schenkingen, afkomstig van het bedrijf JBS van (o.m.) de zakenman Joesley Batista (vrijgelaten dankzij de minister). Hij zei ook: “Mijn verklaring werd afgelegd en ik zal mijn verantwoordelijkheid hieromtrent opnemen”, en voegde eraan toe: “Indien ik vervolgd word, dan zal ik hem op mijn beurt vervolgen want ik werd al eens voor seniel verklaard door Mendes tijdens een zitting van het STF”.

Of dit nog niet volstond, kwam er een tweede conflict, deze keer met advocaat Roberto Podval, de verdediger van ex-minister José Dirceu, net vrijgelaten door het 2de panel van het STF (waar Gilmar Mendes deel van uitmaakt). Carvalhosa had daarvoor zijn verontwaardiging uitgesproken omtrent de vrijlating van Dirceu.

De reactie van Podval: “Modesto Carvalhosa, met droefheid las ik uw boodschap omtrent de vrijlating van mijn client José Dirceu door enkele ministers van het STF. Ik betreur het om dergelijke kritieken te lezen van een jurist, absoluut en totaal afgezonderd van de werkelijkheid, typisch voor iemand die niet op de hoogte is van de details van het proces. Het is spijtig om vast te stellen dat de persoonlijke politieke voorkeuren van deze jurist hem blind maken voor de werkelijkheid, en dat is schandelijk”.

Het antwoord van Carvalhosa liet niet lang op zich wachten: “Beste collega Podval, ik wist niet dat u de opvolger was van Dias Toffoli, de advocaat van José Dirceu. Uw client, een van de meest beruchtste corrupte politicus van het land, recent hervallen in zijn misdaden, bedroog een ganse generatie die streed tegen de militaire dictatuur. Ik sluit mezelf in die generatie en ben nu beschaamd dat hij een van de leiders was van onze oppositie. Het gaat hier om een misdadiger waarvan niemand zijn veroordeling in vraag stelt. Enkel de dosering van zijn straf wordt betwist. Sta mij toe u te informeren dat ik geen politieke ambities heb en dat ik geen lid ben van eender welke politieke partij. Ik strijd enkel als burger, tegen de corruptie die ons land vernietigde”.

De ganse discussie, hetzij met Gilmar Mendes, hetzij met Roberto Podval, benadrukt niet alleen de polarisatie die het land in zijn greep houdt, maar ook de machtsstrijd die aan de gang is. Gilmar Mendes verklaarde deze week dat het Supremo Tribunal Federal weer terug “Supremo” wordt. M.a.w. “Wij zijn de baas en zeggen hoe het moet”. Dat het hier niet alleen om een strijd gaat tussen links en rechts mag blijken uit het besluit van rechter Marco Aurélio Mello, collega rechter van Mendes, om de voormalige kamervoorzitter Eduardo Cunha (MDB) in vrijheid te stellen. Aangezien de beslissing van de rechter enkel slaat op een smeergeld affaire in de deelstaat Rio Grande do Norte, m.b.t. werken in het voetbalstadion Arena Dunas (Natal), blijft Cunha opgesloten voor andere feiten.
Foto: YouTube

Source: https://brazilienieuws.online/2018/06/3 ... -de-macht/



Plaats reactie