Dirk's Blog Minder bureaucratie

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
ddetmar
Artikels: 88
Berichten: 96
Lid geworden op: di okt 16, 2018 19:33

Dirk's Blog Minder bureaucratie

Bericht door ddetmar » za okt 20, 2018 20:07

9 oktober 2018 | Mr. Chad Overgenomen van Braziliënieuws online 9/10/2018 Mr. Chad Een toevallige Brazilië-reiziger zal er geen last van hebben. Maar eenieder die iets meer wil doen in dit land, wordt vroeg of laat geconfronteerd met een bureaucratie vanjewelste. “Reconhecimento de firma” is een echte plaag: het gaat om het herkennen van een […]

Source: https://djw-detmar.nl/?p=928



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Dirk's Blog Minder bureaucratie

Bericht door Martinho » vr okt 26, 2018 00:58

Een van de geneugten om in dit land te mogen wonen.

Inderdaad mag iedereen in Nederland ergens een handtekening onder zetten en dan moet je maar geloven dat het een echte is. Dat is natuurlijk niet altijd zo. Maar ook Nederland is bepaald niet vrij van bureaucratie. Persoonlijk vind ik de in de commentaren genoemde "bewijs van in leven zijn" ook wel een voorbeeld daarvan. Ik snap dat het nodig is, want overlijdensberichten worden niet gedeeld over het algemeen. En dooien hebben geen pensioen nodig...
Erger was het geintje dat de ING mij een paar jaar geleden flikte. Nou ben ik al een jaar of 40 klant (vanaf de Amsterdamse Gemeentegiro) maar niettemin moest ik me opeens komen legitimeren, een of andere wet tegen terrorisme. Dat kwam slecht uit: ik werkte toen nog en mijn paspoort bleek verlopen. Dus ik moet die maar "even" gaan verlengen. Gelukkig had ik ook nog een Nl rijbewijs, nog geldig, en de telefonische klantenservice vond dat ik die dan maar moest faxen. Gedaan, maar helaas, de juridische afdeling vond dat niet goed. Waarom zal mij wel een raadsel blijven. Gevolg: maandenlang kon ik mijn pensioen niet krijgen want de pinpas was geblokkeerd. Grappig, soms krijg ik wel eens de indruk dat het niet je eigen geld is.

Terug naar hier. De commentaren noemden hem al: ook ik gebruik de reconhencimento de firma om mijn eigen handtekening op dat formulier van een indrukwekkend zegel te laten voorzien. En het wordt nog geaccepteerd ook. Maar eens zal dat wel fout gaan vrees ik, want het is fout. Het hoort op zijn minst de handtekening van de notaris te zijn, maar de mijne verdomde dat (misschien omdat die handeling gratis is, en dat zegel niet).

Bureaucratie is er om corruptie en gesjoemel een beetje te voorkomen. Dat werk hier dus niet echt zoals we allen weten. Maar het werk wel TEGEN bij mensen van goede wil.



Plaats reactie