Toverwoord "PROCON"

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Toverwoord "PROCON"

Bericht door Progresso » ma dec 03, 2018 16:02

Ik denk dat iedereen het wel kent. Een probleem met je telecomprovider, je bank, een grote retailwinkel, luchtvaartmaatschappij, postbezorger of één andere dienstverlener.

Klagen moet meestal via een website die zo is opgezet dat je al moeilijk het nummer kan vinden om je beklag te doen. Mocht het lukken om je beklag telefonisch (via het zogenaamde SAC-nummer) te doen dan kom je via een lange wachtrij in contact met een callcentre medewerker die zo is opgeleid dat ze zegt dat het allemaal heel erg is wat er gebeurd is maar het resultaat is altijd dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en je alsnog naar je geld kunt fluiten.

Ik heb aan dat soort praktijken een pesthekel en toon altijd weinig geduld. Ik vraag altijd even om een schriftelijk bevestiging van het gesprek met daarin het protocolnummer van het gesprek. Die callcentre medewerkers hebben nog wel eens de neiging om dan de verbinding te verbreken (gebeurt ook steeeds minder), maar bij de communicatie per e-mail gaat het dan weer makkelijker.

Nu heb je een officiele instantie die heet Procon. (Programa de Proteção e Defesa do Consumidor), zover ik weet in iedere gemeente van Brazilië.

Ik geef de dienstverleners altijd één kans om het op te lossen. Komt er een standaard kletsverhaal dan vraag ik altijd schriftelijk om de juiste bedrijfsgegevens, dus CNPJ, adres, juiste bedrijfsnaam etc. en stuur dan een beleefd mailtje met in de kop "Procon" en het nummer van het protocol.

Alleen het sturen van dit mailtje, waarin je duidelijk maakt dat je aangifte gaat doen bij de Procon is bij mij de afgelopen jaren in nagenoeg alle gevallen succesvol geweest. Het gaat dan om bedragen van een paar tientjes tot enkele honderden reais. In een geval (de internetprovider van een andere website die ik beheer, die mijn domeinnaam heeft laten vervallen) heb ik daadwerkelijk aangifte gedaan. De schade was vele honderden reais, maar de aangifte was de deur nog niet uit en alsof het een magisch wonder betrof was de casus binnen enkele uren opgelost.

Mocht je dus een "stoere" partij tegenover je vinden, dan moet je dus gewoon die aangifte doen. Dat gaat heel makkelijk. Als je in Fortaleza woont kun je gewoon een [ur=https://play.google.com/store/apps/deta ... &hl=pt_BRl]app-je downloaden[/url].

Afbeelding



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Toverwoord "PROCON"

Bericht door Martinho » ma dec 03, 2018 18:28

Ik heb geen ervaring met PROCON.

Waar wij regelmatig mee botsen is telecomprovider Oi en in iets mindere mate de Elektraleverancier Enel.

Beide hebben helpdesken, maar zoals je zegt: die helpen niet. Die schrijven meestal de klacht op, stellen een paar domme vragen (zit de stekker in het stopcontact, zoiets) die kennelijk op een schema staat, maar kunnen verder niets meer dan de klacht doorgeven. Als de vraag valt buiten het stramien, bijvoorbeeld waarom een reparatie veel te lang duurt, schieten ze in de stress. Waarschijnlijk krijgen ze voor hun hongerloontje ook veel te veel boze mensen aan de lijn, want het probleem zit dieper. Met name Oi staat op de rand van de afgrond omdat ze niet veel doen aan storingspreventie en investeren, dus het regent niet alleen klachten over langdurige storingen, het regent ook juridische procedures voor schadevergoeding.
Dat werk niet leuk denk ik.

Wat vaak helpt is het bellen van de officiele waakhonden zoals ANEEL. Wel eerst de klacht indienen bij de provider, het protocolnummer noteren, en als de responsetijd is verstreken de instantie bellen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7212
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Toverwoord "PROCON"

Bericht door Progresso » ma dec 03, 2018 19:14

Tja. OI heb ik er jaren geleden uitgegooid. Vivo ook. Tot onze internetboer GVT werd overgenomen door Vivo. Dat ging tot een paar maanden geleden heel goed, maar toen begon de ellende weer.

Verleden week alles opgezegd, zakje met modem en accessoires buiten opgehangen en gebeld dat ze dat binnen 24 uur moesten ophalen.

Ondertussen een nieuwe provider die en sneller is en de helft goedkoper.

Bij Vivo staat nu een paar honderd reais open en een denuncia bij de Procon. Die staan nu op de nominatie voor een rechtszaak als ze het niet netjes oplossen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Toverwoord "PROCON"

Bericht door borsjea » vr dec 14, 2018 18:50

Wilde me contract bij NET aanpassen, Net hanteerd echter voor nieuwe klanten goedkopere tarieven dan voor bestaande klanten.
Dit is in strijd met Lei estadual 15.854/2015 waarin staat dat bestaande klanten de zelfde rechten hebben als nieuwe klanten.
Via Facebook messenger en klachtenformulier van ouvidoria Net een klacht ingediend en met Procon gedreigd binnen 48 uur moeten ze reageren als dat niet gebeurt gaat de klacht door naar Procon



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Toverwoord "PROCON"

Bericht door Ivan Bahia » vr dec 14, 2018 22:52

Procon ... mjah, ken ik, gebruik ik al jaren hier in Salvador
Met gemengde resultaten ... meestal slaag je erin om de telecom-providers (yep, alweer deze) tot een compromis te dwingen, met CLARO lukt dat echter het slechtst van al ... vooral dan ivm. het voortdurend om de oren slaan met publicitaire sms en andere onzin.

Hier ook het verhaal van jarenlange excellente service van GVT tot ... Vivo het spel kwam vergallen met hun overname (net zoals Claro NET overnam).
Hou ter zake in de gaten dat je met Vivo niet in het gat van de franchise valt (ik download maandelijks tussen 200 à 500gb, ja ik baal van de novelas oeroude films die hier uitgezonden worden, en download dus een hoop films en series uit VS en Europa waar ik hier in Brazilië geen toegang tot heb, via VPN kijk ik ook lustig naar Netflix-series uit het buitenland die je hier normaal in Brazilië niet kunt zien)
Maar de providors zitten erop te azen om de wet via Anatel te wijzigen en een franchise te mogen aanrekenen, waar dit tot hiertoe nog steeds verboden is, niettegenstaande hevig lobby-werk terzake.
Teken je een nieuw contract met een provider dan staat daar altijd een franchise met maximale download in (zelfs al is die op dit moment illegaal) waarboven je gaat extra betalen.
Mijn GVT contract vermeldde expliciet dat er GEEN FRANCHISE BESTAAT, en ik blijf onder dat contract hangen aangezien ik nooit een nieuw contract tekende met Vivo.
Wat PROCON betreft kan je trouwens online aangifte doen van je problemen via deze site https://www.consumidor.gov.br/pages/pri ... 044915207#

Over de gesprekken met providers die 'zogezegd beschikbaar zijn op aanvraag' jajaa, tot je erom vraagt (ervaring met Vivo terzake) dus bel ik altijd met de smartphone, onder toezicht van een app die systematisch alle gesprekken op neemt (en ik vermeld dat ook met plezier elke keer ik een gesprek heb met de operators), ik gebruik terzake ACR pro, prima stuff die zn ding al jaren doet (en ik meer dan eens kon gebruiken wanneer iemand mij een loer probeerde te draaien ;-).


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Toverwoord "PROCON"

Bericht door borsjea » vr jan 11, 2019 15:28

Naast Procom is Facebook ook een goed medium om te klagen.
Via mercadolivre een product bij Candence Brasil gekocht, product vertoonde na drie weken problemen, verkoper reageert niet op berichten van ML, reageert niet op een klacht via ML. Vandaag de klacht onder een 10 tal berichten van hun facebook pagina gezet, binnen een korte periode reactie via de FB messenger waar men diverse gegevens opvraagt en aangeeft om met een oplossing te komen,afwachten of dat gebeurt



Plaats reactie