Mieren

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Mieren

Bericht door Martinho » wo jan 23, 2019 22:27

Als je in de stad woont heb je er nooit erg in denk ik, maar de mieren zijn niet alleen leuke nijvere kleine insecten. Ze kunnen ook best hinderlijk of schadelijk of zelfs eng zijn.

Zo zijn er de paraplumieren, of bladknippers, zo genoemd omdat ze kleine stukjes uit bladeren knagen en die dan boven hun hoofd vervoeren naar hun nest. Ze kweken daar schimmels die ze aan hun larven voeren begreep ik. Leuk, maar pas op. Als ze even hun best doen met zijn tienduizenden kunnen ze een volwassen boom in een nacht kaalvreten, net zo gemakkelijk.

Gisteravond zagen we een raid van andere mieren. Een ander soort, ik heb me even ingelezen want ik had het eerder meegemaakt. Deze maken geen nest, maar een tijdelijk onderkomen van hun eigen lichamen. Zoals bijen doen als ze uitzwermen. Ze trekken dus rond, zonder vaste woon- of verblijfplaats. Om de dag maken ze dan, met ongeveer 1/3 van de bevolking (die kan 200.000 zijn) een grote aanval op een van tevoren bepaald gebied. Een vreemde ervaring, je ziet de grond zwart worden en pas als je dichterbij komt zie je dat het mieren zijn, honderdduizenden mieren. Het gaat ze om eten, alles wat ze aan eetbaars tegenkomen (andere insecten, wormen etc) wordt afgemaakt en meegenomen. Een massaslachting dus.
Niet proberen ze tegen te houden, na een uurtje of twee zijn ze verderop en komen niet meer terug.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mieren

Bericht door Felix » do jan 24, 2019 02:32

Die bladknippers zijn heel makkelijk weg te krijgen. Koop wat gif, 'mierenaas (isca de formiga)', strooi dat op zo'n mierenpad en ze dragen het zelf naar hun graf. Je ziet ze vanaf de volgende dag voor jaren niet meer terug. Je hoeft maar heel weinig te strooien.

De andere mieren waarover je spreekt ken ik alleen van TV. Eigenlijk maken die je tuin ook wel schoon en ik vermoed dat ze ook schorpioenen ombrengen.

Wat me hier wel eens verbaasd heeft waren vrij grote mieren die bv. in een holle buis bij je douche of zo te vinden waren. Ze waren dan met zijn tienen of zo, nergens een koningin of een ander nest te vinden. Maar, die beestjes zie ik al jaren niet meer.

Mieren zijn vaak hinderlijke beestjes maar ook fascinerend. Hoe ze hun taken kennen, waar komen de bevelen vandaan, enz. enz. Wespen en ander tuig zijn nauw verwant aan mieren.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mieren

Bericht door Martinho » do jan 24, 2019 04:28

Ik vind ze verbazend. Regelmatig zie je zo´n mierensnelweg die tientallen of honderden meters lang kan zijn, van hun nest naar iets interessants waar wat te halen valt en terug. Gelukkig (moet ik zeggen) komen ze maar zelden in het huis en dan is het een solomier, misschien een verkenner.

Ik heb weinig tegen ze hoor, als het enigszins kan zal ik ze niet uitmoorden. De bladknippers kan ik wegpesten in voorkomende gevallen met een flitsspuit met een mengsel van zeepsop en spiritus.
Andere insecten die in volken leven zijn even interessant eigenlijk. Bijen bijvoorbeeld. Wespen ook wel, maar die vind ik toch wat minder. Het is een jeugdtrauma, toen ik een jaar of 6 was en we ergens kampeerden stak ik een lekker koekje in mijn mond en werd in mijn tong geprikt. Doet vreselijk pijn maar zoals je ziet is het goed afgelopen. Jammer dat we hier geen leuke bijen hebben of hommels, wel die vreselijke marimbondes (sp?) maar die leven solo. Sluipwesp dus.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mieren

Bericht door borsjea » do jan 24, 2019 22:05

Hier zie je zo nu en dan van die miliscule miertjes, een middeltje wat goed enook preventief werk is een mengsel van 1/3 alchohol, 1/3 afwasmiddeln en 1/3 azijn dit een een plantenspray stoppen en de plekken besprayen



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mieren

Bericht door Felix » vr jan 25, 2019 00:48

@Borseja, overleven de planten het spraymiddel?

Er zijn ook van die heel kleine miertjes die je behoorlijk en in grote getale pijnlijk in je voeten prikken en als je een lange broek draagt ook naar binnen klimmen. Ze worden dan ook lava pés genoemd, voetenwassers.

Weer andere grote mieren zijn in vertakkingen van bomen te vinden, hoe ze heten weet ik niet maar ze steken echt met volle kracht. De steek doet aan die van wespen denken.

Interessant vind ik ook dat er mieren zijn die goed kunnen zien en weer anderen die het helemaal blind doen en daarmee toch effectief zijn.

Iets anders wat ik me afvraag is of ze eetbaar zijn. Ik vermoed steeds van wel want er zijn zoogdieren die er helemaal van leven en mensapen die termieten eten waarvoor ze dan stokjes als werktuig gebruiken. Maar, termieten behoren niet tot de mierenfamilie schijnt het en ze hebben behalve de kop een zacht lijf. Mieren die in ieder geval wel eetbaar zijn, zijn de zogenaamde 'tanajuras'. Als die uitvliegen is het feest op straat. De kinderen in het Noordoosten jagen ze na en verzamelen ze in zakken of eten ze ter plekke op. Ze worden ook vaak gebraden. Ik heb die mieren en de traditie nooit in andere streken gezien.

Culinária (somente as rainhas: içá ou tanajura)
Diversas espécies eram consumidas pelos índios brasileiros, fritas, em salmoura e misturadas com farofa.

Essa tradição foi passada para os sertanejos e tropeiros, os quais, ainda nos dias atuais, não deixam a tradição ser exterminada.

Também no nordeste brasileiro as tanajuras fazem parte de um cardápio exótico, sendo iguaria em mercados públicos como o de São José, no Recife, Pernambuco. A captura, o modo de preparar e a degustação da Tanajura são tombados como patrimônio imaterial do povo do município de Tianguá, localizado na Cuesta da Ibiapaba no Ceará.

Em cidades do interior ou em áreas rurais, elas são servidas fritas na manteiga em bares e restaurantes populares.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mieren

Bericht door Martinho » vr jan 25, 2019 14:25

Ik beschreef eerder een mengsel van spiritus (alcohol dus) en afwasmiddel. De azijn was ik vergeten kennelijk, maar misschien hadden we dat niet in voldoende hoeveelheid in huis (er moet ook gekookt/gegeten worden tenslotte). Ik kan je verzekeren dat de planten dat overleven, veel beter dan de mieren hun gang laten gaan. Ik weet niet of die er dood aan gaan overigens.
Het was ook een bekend huismiddeltje tegen bladluis, daarom probeerde ik het eigenlijk, want in die tijd dacht ik nog dat die mieren door bladluis werden aangetrokken en/of die in hun huis opkweekten. Dat is niet zo, ze kweken fungi.

Termieten zijn min of meer verwant, maar misschien nog wel erger. Ik had (heb nog steeds) een mooie eikenhouten kast die door mijn timmerman grootvader was gemaakt, meeverhuisd uit Nederland. Die kast is ouder dan ik denk ik. Ik gebruikte hem niet heel vaak maar toen ik hem eens opende bleek er een zwarte koek in te zitten, en de laden gingen niet meer open. Helemaal omver gespoten met insectenverdelger en later speciale termietenverdelger, maar niets hielp. Uiteindelijk heeft onze klusjesman alle aangevreten en uitgeholde delen weggehaald en vervangen. Maar veel oude herinneringen en waardevolle spullen moesten weggegooid of waren opgegeten. Niet leuk. Sindsdien haat ik termieten.

Volgens mij zijn alle insecten wel eetbaar, er wordt op BBCworld wel eens wat over gezegd. En miereneters lusten er wel pap van natuurlijk. Geef mijn portie maar aan fik.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Mieren

Bericht door joaninha » za jan 26, 2019 17:55

Ik heb ooit eens op Cuba sinasappelen geplukt tijdens een soort werkvakantie. In de citrusplantages zaten ook mieren. Hele kleintjes, maar ze konden venijnig bijten. Ze hadden langs de stam een soort aders maken waar ze doorheen kropen naar de vruchten wat hun voedsel was waarschijnlijk. Als je een sinaasappel plukte die vol zat met mieren dan moest je uitkijken want de beten deden erg zeer. Als er onweer kwam dan verlieten de mieren de boom via de aders. Dus als je geen mieren meer zag dan wist je dat het even later ging onweren.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mieren

Bericht door Martinho » za jan 26, 2019 19:13

Die aders, of gangen, had ik dus ook. Dat bleken de toegangswegen van die termieten te zijn. Deze wijsheid was van onze tuinman.

Ze maken die gangen, evenals hun nest, van houtpulp. Vandaar dat ze zo graag (onbewerkt) hout "eten" (ze eten het niet, maar ze vermalen het tot bouwstof).

Over onweren gesproken. Dit is weer de tijd dat het vrijwel dagelijks onweert, en soms heel erg. Nou is onweer niet ongevaarlijk natuurlijk, dus ik blijf mooi binnenhuis (er staan overal bomen die hoger zijn dus een directe blikseminslag vrees ik niet). Maar mijn internet is via de vaste telefoonlijn (Velox) en de telefoonlijnen zijn allemaal bovengronds. Als er ergens in de buurt een bliksem in of vlak bij een telefoonpaal inslaat fikt op zijn minst het modem uit, of zelfs de computer. Dat is me al tientallen malen overkomen dus ik zocht een early warning systeem. Je hebt natuurlijk de app onweeralarm, maar de radar staat een km of 40 verderop en dat is minder betrouwbaar. Ik vond bij Amazon een klein apparaatje van Accurite die bliksem tot op 25 km afstand detecteert. En je hebt natuurlijk je oren, dus gerommel in de verte betekent alarm. En bij ALARM gaat de telefoonstekker er uit, want ook de toestellen geven regelmatig de geest als je dat niet doet. Maar dan nog was ik twee weken geleden te laat. Een knal en ik moest weer een nieuw OI modem. Deze maal met ontelbaar veel instellingsproblemen waarvan ik de definitieve oplossing nog steeds niet heb vrees ik.

Misschien dat anderen dat niet hebben, dit is wellicht een gevolg van het feit dat ik op bijna 900 meter woon, soms letterlijk met het hoofd in de wolken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mieren

Bericht door borsjea » zo jan 27, 2019 22:18

Er bestaan voor netwerken en telefoonlijnen overspanningsbeveiligers dat geen oplossing?

Hier krijg ik weersalarmen via een SMS binnen cep geregistreerd bij Defesa Civil die doe je door je cep als bericht naar 40199 te sturen.
Weet niet of dit voor alle staten geld.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mieren

Bericht door Martinho » ma jan 28, 2019 01:35

Voor SMS moet je in het bereik zitten. Daar zit ik bijna altijd buiten.

Ja, er zijn overspanningsbeveiligingen voor op de telefoonlijn. Ik ga er weer eens naar op zoek, maar die werken dus meestal maar 1 keer.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mieren

Bericht door borsjea » ma jan 28, 2019 21:09

Ik weet dat er voor de ingang van de groepenkast ook een beveiliger bestaat, maar begrijp dat niet het lichtnet maar de telefoonlijn het probleem is.
Begrijp dat je netwerk bedraad is als ook je computer al eens problemen heeft gehad, is wifi geen optie neem aan dat je provider je keurig een wifi modem levert.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mieren

Bericht door Martinho » di jan 29, 2019 18:18

Ik heb de groepenkast zelf gerenoveerd en van nieuwe onderdelen voorzien. Je bent elektro ingenieur of je bent het niet :)
Een van de dingen die ik daar zonder meer in wilde hebben is een aardlekschakelaar. Eigenlijk op elke groep apart, maar dat ging niet. Dus heb ik een vierpolige genomen als een soort hoofdschakelaar. Het kost wat, maar het is toch een stuk veiliger (ook al heb ik geen echte aarde in huis).

Het merkwaardige is dat als er echt wat is op het lichtnet dat kennelijk zoveel verstoring tussen de fases geeft dat die aardlekschakelaar aanspreekt. Zit je dus meteen in het donker, maar ik hoop en bid dat het de gevoelige apparaten wel beveiligt (de airco is eens kapot gegaan ondanks dat, maar ik denk toch echt een fabricagefout).

Ik heb dus ADSL van OI en (net nieuw nu) een door OI geleverd modem/router/wifi. Er zijn verschillende problemen mee. Het belangrijkste: ik heb ook een wifi netwerk via Hughesnet (satelliet) en wat ik ook probeer: het is hetzelfde subnet. Helaas is het OI ding veel "moderner" en heeft niet alleen IPV6 maar ook een DHCP V6, of zo. Nou ben ik geen echte netwerkman, maar om wat voor reden dan ook krijg ik dat niet betrouwbaar. Elke keer weer blijken er dubbele adressen op de WIFI te worden uitgegeven, en dan werkt het niet. Erg hinderlijk.
Mijn eigen computer heeft geen wifi, die zit direct op de router. Ik zou niet anders willen eigenlijk. En mocht de bliksem inslaan, dan is al twee keer de router de beveiliging van de computer gebleken.

Beide internetproviders bevallen me eigenlijk niet. Oi is traag al noemen ze het breedband (ik haal 2 Mb, door de afstand tot de centrale) en ligt er tamelijk vaak uit (net als de telefoon landlijn) en hughesnet geeft wel 10 Mb maar dat is maar een paar dagen, tot de franquia op is gebruikt en valt dat terug op 800 kb. En dat dan voor een 300 reais als ik het goed heb :(

Maar er is nou eenmaal niets anders. Niet eens via GSM (3G of ooit 4G) want ik val niet echt in het bereik van de masten. Als ik weer eens geld heb wil ik een GSM ontvanger/versterker proberen om signaal in het huis te krijgen. Of het gaat werken weet ik niet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mieren

Bericht door Felix » wo jan 30, 2019 23:09

Er zijn Braziliaanse indianen die rituelen hebben waarbij men gebruik maakt van de zogenaamde kogelmier. Deze mieren geven een uitzonderlijk pijnlijke steek waarvan het effect nog uren duurt - https://nl.wikipedia.org/wiki/Paraponera_clavata .

De indianen vlechten een soort handschoenen van plantenmateriaal waarin de, op dat moment nog verdoofde, mieren worden vastgemaakt. Bij het ritueel moeten jongens bewijzen dat ze al bij de volwassenen horen, maar ook volwassen mannen doen regelmatig mee. Zij moeten hun handen in deze handschoenen doen waarbij ze dan door de mieren gestoken worden. Het ritueel is ontzettend zwaar maar er zijn mannen die het bij meerdere gelegenheden ondergaan om zichzelf te bewijzen.

Bekende figuren van televisie die in navolging van Luipaard op Schoot natuurprogramma's maken, zoals Steve Backshall en de Braziliaan Richard Rasmussen, ondergingen het ritueel. Een uur of wat later, nadat hij de handschoenen allang uit heeft barst Backshall in tranen uit. Hij dreigt ook steeds het bewustzijn te verliezen. Backshall had tijdens het ritueel een dokter bij zich die hem in de gaten hield en tegelijkertijd wetenschappelijk onderzoek verrichte:


Richard Rasmussen. Op het eind komt Rasmussen in een ziekenhuis terecht waar hij voortdurend tv man Sílvio Santos imiteert om de pijn te vergeten:


Ik vroeg mij af in hoeverre mieren eetbaar zijn omdat er op tv nogal wat survivalprogramma's te zien zijn waar mensen na een tijd honger lijden. Mieren zijn toch bijna overal te vinden.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Mieren ... een pest die niet weg te krijgen is ...

Bericht door Ivan Bahia » zo feb 03, 2019 16:12

Hier in Bahia heb ik in het binnenland enkele hectaren grond liggen en daar zag ik al de meest gekke zaken met grotere mieren (ong.2cm)
Op 1 nacht een hele mango-boom ontbladerd was lelijkste dat ik ooit zag, ook de aanplant van appelsienboompjes heb ik moeten opgeven want elke keer er bladeren op kwamen werden die systematisch na enkele dagen weer weggevreten, alle soorten gif en middeltjes geprobeerd ... vergeefs.
In Salvador hebben we dan weer voortdurend last van die piepkleine miertjes (amper 2mm) die bij het vinden van het minste suikerkristal op duiken, de electriciteits-leidingen zijn voor hen ook het meest geliefde 'kanaal', ik heb dan ook al elke stekker, stopcontact, schakelaar vol gespoten met gif ... geen probleem voor die ettertjes, ze dunnen wat uit en komen ergens anders weer uit ...


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mieren

Bericht door borsjea » ma feb 04, 2019 18:34

Kleine miertjes in electrische apparatuur, heb hier een tijdje E27 ledlampen (bol) gehad met van die ventilatie sleuven, vond het na een tijdje vreemd dat deze lampen plekje op het uiterste vd bol gaven. Toe ik op een gegeven moment een van de lampen moest vervangen leek het wel of ik een sambabal in me handen had. De lamp volledig gedemonteerd, de inhoud vd bol was een soort mieren/vliegjes kerkhof, de printbanen van de leddriver zaten vol met verbrande lichamen ongetwijfeld hebben deze boosdoeners de levensduur van mijn lampen ernstig verkort



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mieren

Bericht door Martinho » ma feb 04, 2019 20:10

Nou ben ik weliswaar in Amsterdam geboren, maar aangezien mijn ouders erg verzot waren op kamperen in de vrije natuur en liefst verstoken van alle luxe ben ik best wel wat gewend aan de verschillende manieren van last (of overlast) die met name insecten kunnen veroorzaken.
Stekende of bijtende insecten zijn uiteraard de ergste.

Wat wel opvalt is dat de insecten in Brazilie (net als andere dieren overigens) vaak nogal verschillen van die in Europa. Het is dus wel even wennen.

Vandaag bijvoorbeeld ontdekte ik een nest in aanbouw in mijn tamelijk zielige rozenstruik. Er vlogen tientallen, maar waarschijnlijk meerdere honderden kleine vliegbeesten rond, druk aan het werk. Nou had ik de hoop dat het de zwarte honingbijtjes waren, waar ik weleens over gelezen had in een boek over de Maya´s. Maar mijn tuinman denkt daar heel anders over, en ik vrees dat ik zijn oordeel moet vertrouwen, hij woont hier tenslotte al zijn hele leven. Hij vindt dat het marimbondo-tatu is, een wespensoort die gemeen steekt en tamelijk agressief is. Men is er bang voor. Die moeten dood.

Ze heten zo omdat het nest de vorm heeft van een tatu (gordeldier)



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Progresso » ma feb 04, 2019 23:35

Marimbondas steken echt venijnig kan ik uit ervaring vertellen. Echt pijnlijk en dat ook meestal voor een paar dagen. Bij ons zat er waarschijnlijk een nest in de mangaboom. Toen ik de boom enigszins bij moest snoeien heb ik er eentje blijkbaar boos gemaakt.



Plaats reactie