RNE kaart verlopen verlengen tips

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
mineirinho
Artikels: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: ma dec 05, 2011 20:31

RNE kaart verlopen verlengen tips

Bericht door mineirinho » di feb 26, 2019 06:04

Goededag,

Mijn RNE kaart gaat verlopen en ik wil deze verlengen...
Wie kan mij helpen met een goede advocaat depachant om een nieuwe kaart te verkrijgen?

- Ben al een tijd vertrokken uit Brazilië, maar heb nog een RNE kaart verkregen uit huwelijk.
- ben gescheiden van deze vrouw
- heb altijd binnen 2 jaar weer teruggekeerd naar Brazilië, (vakantie)
- ik heb geen adres in Brazilie
- heb de kaart destijds bij PF in Itajai op moeten halen

Alvast bedankt voor de hulp...



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: RNE kaart verlopen verlengen tips

Bericht door Progresso » di feb 26, 2019 15:19

Als je geen adres hebt in Brazilië lijkt het mij dat je RNE (CIE) gaat verlopen zonder dat je recht op een nieuwe RNE krijgt. Tegenwoordig heet dat document iets anders, namelijk CRNM. Op de site van de Polícia Federal staat
O processo para registro, emissão/renovação da Carteira de Registro Nacional Migratório deverá ser feito pessoalmente, na unidade da Polícia Federal em que haja atendimento a imigrantes da circunscrição onde esteja domiciliado o requerente com autorização de residência deferida no País com fundamento em outra hipótese que não a de trabalho como marítimo.
Je zult in persoon naar de PF moeten.

Zover ik weet vervalt je RNE/CIE ook als je langer als 2 jaar niet in Brazilië bent geweest.

Mits je geen zeeman bent, is de enige oplossing om hier lekker lang op vakantie te komen, zorgen dat je een electriciteits- en of waterrekening op je naam krijgt. De vraag is dan weer op welke basis je weer een RNE zou krijgen. Je bent immers gescheiden van je vrouw. De vraag is dan echter of dat de basis was destijds om jou die RNE/CIE te verlenen? Heb je echter kinderen uit dat huwelijk dan werkt het weer wel (geen garantie). Je zou dan op die basis een nieuwe CRNM kunnen krijgen.

Ik denk zelf dat het geld wat je aan een advocaat uit gaat geven weggegooid geld is. Voor dat geld zou je dan beter die lange vakantie kunnen nemen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: RNE kaart verlopen verlengen tips

Bericht door Martinho » di feb 26, 2019 15:22

Als je binnen 2 jaar bent teruggekeerd, ook al was het maar kort, is je permanente visum nog altijd geldig. De RNE op zich dus ook want dat is alleen maar een registratienummer. Zelfs na ontbinding van het huwelijk (tenzij je een ernstige misdrijf hebt gepleegd geloof ik).
Wat verloopt is het identificatiebewijs, die heet CIE (Carteira de Identificaçao de Estrangeiros) ook al heb ik ergens gelezen dat die tegenwoordig anders heet. Dat is verder geen punt. Dat bewijs is toch niet geldig buiten Brazilie.

Gewoon naar Brazilie reizen, met je verlopen kaartje. Mochten ze moeilijk doen (onwaarschijnlijk) ben je gewoon toerist.

NOOIT voor dit soort dingen advocaten inschakelen. Die kloppen geld uit je zak voor niets.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: RNE kaart verlopen verlengen tips

Bericht door Martinho » di feb 26, 2019 15:26

Toevallig werd de vraag op Facebook ook gesteld. Dit is het officiele verhaal:

http://www.pf.gov.br/servicos-pf/imigra ... kyUw7ELPt0



Plaats reactie