Wasmachine kopen?! 110/120 v

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Kat
Artikels: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di apr 30, 2019 15:30

Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Kat » di apr 30, 2019 16:14

Hi all,

Ik woon in Rio en zou graag een wasmachine willen aanschaffen die met heet water wast.
In huis hebben wij standaard 110 v. maar we hebben in huis al 1 stopcontact om laten zetten naar 220 ivm een koffiezet apparaat.
Nu zou ik graag wat advies willen inwinnen voor het kopen een wasmachine.

Is het 'beter' om een wasmachine op 110 v of 220 v te kopen? En als ik een wasmachine zou kopen met een warmte element dan zou ik theoretisch gezien de warmwater kraan niet nodig hebben? Of is het 'beter' om de machine toch aan te sluiten op de warm water kraan?
Al met al, een hoop vragen voor het kopen van gewoon een wasmachine haha. Hoop dat iemand mij kan adviseren ;)

Op dit moment ben ik aan het twijfelen tussen:
(toevallig alleen Samsung omdat ik hier de meest goede recenties over heb gelezen)

Samsung Lava e Seca Eco Bubble WD11M44530S
(110v / Tripolar (INMETRO) / 1100W )

Samsung Lava e seca WD6000 WD10J6410AW
(Voltagem 127V ou 220V(não é bivolt)

Samsung Lava e Seca Eco Bubble WD11J6410AX
(220 Volts / Tripolar (Inmetro) / 2000W)

Alvast bedankt en andere opties/merken zijn uiteraard ook welkom.
Meest belangrijke voor mij is dat ik de spullen op zn minst op 60 graden kan wassen :).



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Martinho » di apr 30, 2019 23:06

Tripolar moet je volgens mij in ieder geval niet doen, dat is 3-fase en je hebt denkelijk alleen bi-fase.

Toen ik pas naar Brazilie was gekomen hebt ik een wasmachine gekocht die verwarming had. Ik vond dat het nodig was, wat hier in de bergen is het water weleens goed koud. Toen die na een paar jaar kapot ging kocht ik er een die GEEN verwarming heeft, en dat blijkt prima te gaan eigenlijk. Misschien dat de witte was wat tegenvalt, ik heb daar minder verstand van, maar ik hoor mijn vrouw en dochter daar nooit over. Niemand eigenlijk, want de standaard wasmachine heeft geen verwarming in Brazilie. Bovendien had ik in Nederland al geleerd dat 40 graden ruim voldoende is voor de moderne wasmiddelen.
Besef bovendien dat elektra weliswaar 80% ofzo groen is (van de hydrocentrale) maar helaas ook duur, vooral in de droge tijd. Die verwarmingselementen gebruiken veel denk ik, en bij 127 V krijg je dan mogelijk grote stromen. Daar moet je bedrading en groepenkast (zekeringen) op aangepast zijn.

Nogmaals: wij wassen (en alle Brazilianen die ik ken ook) met een onverwarmde wasmachine en daar heb ik nooit een probleem over gehoord. In Rio zelf zal het water ook nog een minder koud zijn dan in mijn regio, dus waarom zou je. Ik vermoed ook, dat mijn wasmachine voor 5 kilo veel goedkoper is in aanschaf. Niks bubble en eco, maar het wast.

En wil je per se wat warmer wassen af en toe, koop dan een grote ketel en kook het water op je fornuis. Zo deed mijn moeder het 50 jaar geleden, het heette kookwas. Ik denk dat het niet meer wordt gedaan.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Martinho » di apr 30, 2019 23:38

Nog een paar opmerkingen achteraf:

Als je toch een paar stopcontacten hebt met 220, zou ik die niet zozeer voor de koffiezetter gebruiken maar wel gaan denken aan een echte energievreter als de elektrische friteuse en de elektrische snelkookpan. Ik hebt ontdekt die die erg handig zijn uiteindelijk. Vooral de snelkookpannen voor op de gasbrander die je hier overal goedkoop kan krijgen zijn krengen die volgens mij best gevaarlijk zijn ook. En over pannen vol met gloeiend hete olie zullen we het dan maar niet hebben.

Koop vooral ook geen elektrische wasdroger. De relatieve vochtigheid mag hier dan heel hoog zijn meestal, maar wonderlijk genoeg droogt de was heel snel.



Kat
Artikels: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di apr 30, 2019 15:30

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Kat » wo mei 01, 2019 00:05

Hi,

Dank voor je antwoord! :) En inderdaad gaat de standaard was prima, de witte was valt iets wat tegen echter gaat het mij meer om lakens waar in gezweet wordt en handdoeken die erg vies zijn. Ik zou graag heet willen wassen om de bacterien te killen en dit gebeurd pas op 60 graden (voor zover ik weet). En aangezien wij redelijk veel wassen schiet het ' kookwassen' dus ook niet altijd op. Maar iig heel erg dank voor je reactie! :)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Felix » wo mei 01, 2019 02:26

Ik zou graag heet willen wassen om de bacterien te killen.
Daar strijkt men hier de droge was voor.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door borsjea » do mei 02, 2019 15:14

Ik zou voor een 220V (Biphase) gaan. Hebben zelf een wasdroog combinatie wat met de hoge luchtvochtigheid van vaak boven de 90% hier absoluut noodzakelijk is, op een lijntje in de schaduw duurt het drogen hier 3 dagen en langzaam gedroogde kleding ruikt niet fris.
Bij mij in huis is overigens 95% 220V een enkele WCD per kamer met 110V aanwezig



Kat
Artikels: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di apr 30, 2019 15:30

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Kat » zo mei 05, 2019 22:28

Felix schreef:
wo mei 01, 2019 02:26
Ik zou graag heet willen wassen om de bacterien te killen.
Daar strijkt men hier de droge was voor.
I know, maar ik hou niet van strijken en heb nu een eenmalige luxe keuze om een goede wasmachine aan te schaffen. En aangezien het eenmalig is, wil ik dus graag een goede aankoop doen :)



Kat
Artikels: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: di apr 30, 2019 15:30

Re: Wasmachine kopen?! 110/120 v

Bericht door Kat » zo mei 05, 2019 22:30

borsjea schreef:
do mei 02, 2019 15:14
Ik zou voor een 220V (Biphase) gaan. Hebben zelf een wasdroog combinatie wat met de hoge luchtvochtigheid van vaak boven de 90% hier absoluut noodzakelijk is, op een lijntje in de schaduw duurt het drogen hier 3 dagen en langzaam gedroogde kleding ruikt niet fris.
Bij mij in huis is overigens 95% 220V een enkele WCD per kamer met 110V aanwezig
Dank je wel. Ik zit momenteel in Rio en hier hebben zij standaard 110 v. En inderdaad langzaam gedroogde kleding ruikt niet fris :) Dank je wel voor je advies/mening ;)



Plaats reactie