Brazilie Nieuws: Wetsvoorstel wil verplichte identificatie op het internet

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Wetsvoorstel wil verplichte identificatie op het internet

Bericht door Redactie » za sep 21, 2019 14:14

Brazilie Nieuws: Wetsvoorstel wil verplichte identificatie op het internet
by Redactie


Afbeelding
Een wetsvoorstel, ingediend door volksvertegenwoordiger Fábio Faria (PSD – Rio Grande do Sul) wil de verplichting invoeren dat “iedere internetdienst die toelaat dat de inhoud publiekelijk gemaakt wordt”, hun gebruikers kan identificeren via hun CPF (Cadastro de Pessoas Físicas) of CNPJ (Cadastro Nacional de Pessoa Jurídica), te linken aan hun account. Het project met het nummer 3389/2019...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Wetsvoorstel wil verplichte identificatie op het internet

Bericht door Baiano » zo sep 22, 2019 00:01

Ik weet niet wat andere niet-Brazilianen hier van vinden, maar ik heb nu al bedenkingen als mij gevraagd wordt om even mijn CPF in te tikken aan de kassa van de supermarkt als ik een kilo bananen, een krop sla en enkele tomaten koop. Er is totaal geen controle op wat die supermarkt doet met mijn CPF (en die van anderen). Ik begrijp de zorg van de overheid die zijn burgers wil beschermen tegen valse informatie op het internet, maar Big Brother begint alsmaar meer in te dringen in ons privéleven. Vertrouwen hebben in een internetdienst als Facebook, Instagram, Twitter e.a.? Komaan. Verder: de Braziliaanse fiscus zal nu al weten hoeveel kilos bananen ik per jaar koop. Iedere bankverrichting vanaf R$ 2.000 moet verplicht gemeld worden (door de banken). Een en ander rijmt niet met de grootschalige corruptie in dit land. En dat verklaart dan weer koffers, gevuld met cash. Het probleem lijkt wel onoplosbaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Wetsvoorstel wil verplichte identificatie op het internet

Bericht door Progresso » zo sep 22, 2019 02:02

Wie gaat bepalen wat nepnieuws is?

De laatste, maar dan ook de allerlaatste die je dat vertrouwen zou kunnen geven zijn wel overheden.

Journalisten dan.
Als ik nu de afgelopen maanden de berichtgeving over de Amazone heb gezien dan valt ook daar niet op te vertrouwen. De onjuiste claim van "de Amazone is verantwoordelijk voor 20% van de wereldwijde productie van zuurstof" is door vele gerenomeerde media verspreid. De Groene, MO en het AD zijn media die deze claim niet hebben gerectificeerd.

Wat is waarheid, wat is nep?

Verder zitten er ook wel een aantal zeer praktische problemen aan dit soort wetgeving. Deze website bijvoorbeeld balanceert (bewust) al op het randje van sommige nationale wetgevingen. Omdat de website innderdaad een paar cookies plaatst (voor Google analytics) zou ik officieel verplicht moeten zijn om toestemming aan de gebruikers te vragen.

De voorgestelde wetgeving gaat nog een stap verfer. Opslaan van persoonlijke gegevens.nu lukt mij dat wel omdat allemaal veilig te doen omdat ik toevallig een beetje achtergrond heb in de IT-wereld, maar het verhoogd de kosten fors.

Uiteindelijk zullen de meeste kleine websites niet in staat zijn om aan alle wetgeving te voldoen. Concreet betekent het dat je in de handen van het Amerikaanse Facebook wordt geduwd. Mijn ervaringen met Facebook zijn niet al te best. Moderators die je berichten verwijderen, shadowbans, geen bloot en geen controversiele meningen.



Plaats reactie