Brazilie Nieuws: Rodrigo Janot over Gilmar Mendes: “Ik ging hem echt neerknallen”

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Rodrigo Janot over Gilmar Mendes: “Ik ging hem echt neerknallen”

Bericht door Redactie » vr sep 27, 2019 16:02

Brazilie Nieuws: Rodrigo Janot over Gilmar Mendes: “Ik ging hem echt neerknallen”
by Redactie


Afbeelding
Het weekblad Veja publiceert dit weekend de neerslag van een interview met de voormalige procureur-generaal van de republiek, Rodrigo Janot. Janot, nu 63, werd aangesteld in die functie door de voormalige presidente Dilma Rousseff in september van 2013, werd opnieuw verkozen (door een interne verkiezing) in 2015 en zou nog aanblijven tot september 2017, toen hij opgevolgd werd door Raquel Dodge,...

Read more



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Rodrigo Janot over Gilmar Mendes: “Ik ging hem echt neerknallen”

Bericht door Baiano » vr sep 27, 2019 19:36

Een bekentenis als deze is op zijn minst schokkend. Gilmar Mendes, niet meteen de meest sympatieke minister van het hof, heeft wellicht gelijk als hij zegt dat Janot psychiatrische hulp moet zoeken, en dat had deze procureur al veel eerder moeten doen vooraleer met een wapen achter zijn broeksriem naar het STF te stappen.

Arnon Afonso de Farias Melo, vader van de voormalige president Fernando Collor vuurde in december 1963 drie schoten af in de Senaat, tegen zijn tegenstrever Silvestre Péricles. Die werd echter niet geraakt. Senator José Kairala (PSD - uit Acre) bevond zich op dat moment op de verkeerde plaats en werd getroffen door een schot in de borst met de dood als gevolg. Ondanks dat dit gebeurde in de Senaat, met diverse getuigen, werd Arnon de Melo niet eens ontzet uit zijn ambt, en ook niet gestraft door het gerecht.

Je zou voor minder besluiten dat Brazilië niet ok is, en afvragen of het niet nodig zou zijn dat politici en autoriteiten vooraf gecheckt worden op een beetje gezond verstand. Maar goed, dat geldt ook voor andere landen.

Rodrigo Janot had het ook over Aécio Neves (PSDB) en dat staat niet in het vertaalde stukje hierboven. Hij zei:

"Op een zekere dag in 2017, zag senator Aécio dat het warm begon te worden onder zijn voeten i.v.m. het Lava Jato onderzoek, meer bepaald de onderzoeken bij het bedrijf Odebrecht. Hij nodigde mij uit om minister van justitie te worden indien hij zou verkozen worden in het daaropvolgende jaar. Uiteraard ging ik daar niet op in. Enkele dagen later kwam hij terug en deed een ander voorstel: 'Ik wil me excuseren. De uitnodiging paste niet bij uw status. Ik denk dat u mijn vicepresident zou kunnen zijn. U kan eender welke basis-partij uitkiezen om u bij aan te sluiten, om daarna mijn vicepresident te worden. Dat is een positie op wereldniveau. Een vicepresident praat met ambassadeurs, afgevaardigden van de staat en begeeft zich naar de keuken om gerechten te breiden voor dergelijke mensen. Ik weet dat u houdt van koken'. Het ligt voor de hand dat dit een poging was om mij voor hem te winnen. Het onderzoek naar Odebrecht was volop lopende en de verklaringen van de JBS broers (Joesley en Wesley Batista) vormden voor hem het genadeschot".



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4767
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Rodrigo Janot over Gilmar Mendes: “Ik ging hem echt neerknallen”

Bericht door Felix » zo sep 29, 2019 00:15

Janot heeft niemand doodgeschoten, hij heeft er over gedacht, had een wapen, maar heeft het niet gedaan.

Het toont weer eens aan hoe gevaarlijk een verruiming van het vuurwapenbezit kan zijn, mensen zijn zichzelf soms niet meer en een wapen bij de hand kan dan funeste gevolgen hebben. In dit geval dus niet, Janot schoot niet.

(Ergens wel jammer dat hij het niet gedaan heeft. De wereld zou zonder een ziekelijke figuur als gilmar een eindje schoner zijn.
Ik vermoed eigenlijk dat de Braziliaanse regering, het parlement, en het hoger gerechtshof geïnfiltreerd zijn door de geörganiseerde misdaad - de maffia.)



Plaats reactie