Brazilie Nieuws: Shit happens

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door Redactie » za okt 19, 2019 17:17

Brazilie Nieuws: Shit happens
by Redactie


Afbeelding
De foto hierboven laat een bord zien aan een Braziliaans strand met het opschrift “Tá stressado? Vá SURFAR” (Ben je gestrest? Ga SURFEN). Aan meer dan 2.000km van de uitgestrekte kustlijn van Brazilië is dat momenteel niet zo ’n goed idee, ook al zijn er nog steeds waaghalzen die zich toch in de zee wagen, en lopen ze het risico op om zich nadien te gaan aanmelden bij een medische hulppost...

Read more



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5111
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door quasimodo » zo okt 20, 2019 11:38

Ik ben in Fortaleza en Canoa quebrado gewoon wezen zwemmen de olie aldaar is meteen opgeruimd zoals denk ik in alle toeristische plaatsen gebeurt. Het is ook niet zo dat het 1 grote olievlek is maar vele kleinere. Waardoor er af en toe een strand besmeurd afhankelijk van de stroming. En om nu meteen de president van Venezuela hiervan te gaan beschuldigen is ook een beetje kort door de bocht. Het kan net zo goed afkomstig zijn van een schip dat al veel langer geleden is gezonken. Er is zelfs praat van geweest dat dit van een Duits schip uit de 2e wereldoorlog komt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5111
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door quasimodo » zo okt 20, 2019 12:05

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1253616 ... n-brazilie


https://www.ad.nl/buitenland/mysterieuz ... ~a667b5f1/

De kranten hebben er melding van gemaakt. Brazilië is dan ook niet een heel belangrijk land vanuit Nederlands oogpunt gezien. Normaal qua toerisme alleen verhalen uit Rio de Janeiro en dan nog voornamelijk Carnaval of uit de Amazone. Af en toe een gesponsord verhaal over strandvakanties door een touroperator die hier reizen wil verkopen en die hebben er geen belang bij te melden dat er misschien olie op het strand ligt. Vraag maar eens aan verhuurders van vakantie woningen wat het met de boekingen deed toen er groot in de Braziliaanse media stond dat de stranden vol olie lag in Fortaleza. Ze hebben er overigens nog steeds last van want als alles is opgeruimd wordt dit niet massaal gemeld.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door Baiano » zo okt 20, 2019 12:56

Er staat niet te lezen dat de kranten geen melding maakten, maar wel weinig. Dat werd mij ook bevestigd door vrienden & kennissen in Europa die verbaasd antwoordden op mijn melding: "Dat is voor het eerst dat ik hier iets over hoor". Brazilië kan dan al van weinig belang zijn vanuit Nederlands oogpunt, maar de bosbranden in het 'Amazônia Legal' gebied kregen wel een pak aandacht, in gans de wereld trouwens.

Er staat ook niet te lezen dat Maduro de schuldige is, maar wel dat er een mogelijkheid is dat een spookschip olie ophaalde in Venezuela, waarna er later iets gebeurde (?) ver weg van de Caribische zee. Bovendien hebben onderzoeken uitgewezen dat de olie van Venezolaanse afkomst is, wat niet wil zeggen dat dit land schuldig is. Dat Maduro geen doetje is, hoeft niet bevestigd te worden. Maar ook dat wil zeker niet zeggen dat hij hier iets mee te maken heeft. Het kan inderdaad afkomstig zijn van een schip dat lang geleden zonk. Het blijft voorlopig gokken & gissen, in mooi Portugees "Palpites".

Ik woon in Salvador en ik kan je zeggen dat de stranden hier bevuild zijn. Sommige minder, andere veel meer. Bovendien breidt de vervuiling zich uit naar het zuiden en bereikte nu al de populaire badplaats Itacaré. In Alagoas en Pernambuco mag gerust gesproken worden van een tragedie. Het is juist dat de olievlekken erg in grootte verschillen, en dat heeft natuurlijk minder ergere, ofwel ergere gevolgen al naargelang waar de troep aanspoelt. Om te zeggen dat er "af en toe een strand besmeurd geraakt", lijkt mij echter de zaken minder erg voorstellen dan ze zijn.

Ook hier zijn er nog waaghalzen die de zee ingaan, maar ik zag met eigen ogen de zwarte vlekken, net onder het wateroppervlak. Ik zou dan heel zeker niet gaan baden.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door Baiano » ma okt 21, 2019 17:04

Iets moet mij hierbij toch van het hart: dat kinderen als Greta Thunberg en Anuna de Wever tochtjes maken met een zeilboot i.p.v. naar school te gaan, moeten ze zelf weten. Maar als je (terecht) lelijke smoelen gaat trekken bij de Verenigde Naties omdat de politici niets doen aan de klimaatswijzigingen en milieuproblemen, dan moet je ook reclameren over deze gigantische vervuiling waar de schuldigen zich nog steeds blijven wegsteken. Porque estas callado Greta, Anuna???



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7477
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door Progresso » wo okt 23, 2019 16:20

Heeft Bolsonaro hier een punt?

Het is muisstil in de grote mediaoutlets. Net nog even gekeken bij de Volkskrant en Mo*. Ook via alerts komt er nauwelijks enige relevante berichtgeving voor.

https://twitter.com/jairbolsonaro/statu ... 3169827841



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5111
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door quasimodo » vr okt 25, 2019 17:12

Ik hoorde net dat de olie opnieuw aangespoeld is in Canoa quebrado. Ben benieuwd hoe lang het nu weer gaat duren voordat het weer is opgeruimd. Lijkt me een grote bron die langzaam en onregelmatig lekt. Zullen er nog wel een hele kluif aanhebben om deze bron te vinden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4770
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door Felix » vr okt 25, 2019 20:46

Heeft Bolsonaro hier een punt?
Nee, het Amazonegebied is van belang voor het klimaat in de hele wereld inclusief Brazilië zelf, de olievervuiling niet. Bovendien trekt men doorgaans pas ten strijde als de vijand bekend is. Nu zou men nog steeds niet weten waar het lek was, of misschien zelfs nog is.

Vindt bolsonaro het jammer dat de aandacht van de wereld niet naar de olievervuiling is afgedwaald? Wat is eigenlijk zijn eigen rol in deze ramp die zo voorbeeldig alleen die deelstaten treft die hém niet mogen en hij niet mag? Af en toe komt die vraag toch op.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 616
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Shit happens

Bericht door comulder » di okt 29, 2019 17:08

De olie schijnt ook behoorlijk ziekmakend te zijn. Er is mij tenminste verteld dat mensen, die de olie met blote handen aanraakten, in het Ziekenhuis beland zijn.



Plaats reactie