Felix wrote: ↑Thu Oct 24, 2019 15:24
Het betrof slechts een biovriendelijke imitatie van de echte olie. Even met water spuiten en klaar is Kees.
Kan best zijn, maar dat doet niets af aan mijn argument.
Voor het overige ben ik het eens met iedereen die het raar vindt dat tot op dit moment, bijna twee maanden nadat de eerste ruwe olie begon aan te spoelen, nog altijd niet geweten is wat de oorzaak is van de vervuiling. De herkomst is bekend, maar dat wil niet zeggen dat Venezuela iets te maken heeft met deze vervuiling. Als het werkelijk gaat om een 'dark ship' zoals dat heet, dan begrijp ik ook niet waarom het in deze moderne 'big brother' tijden met ik-weet-niet-hoeveel satellieten boven onze kop, niet mogelijk is een incident van dergelijke omvang te identificeren.
Something's rotten in the state of ... tja, dewelke?
En dan de toepassing van de olie die nu opgeruimd wordt door vrijwilligers, werknemers van gemeentes, soldaten e.d. meer: in Bahia slaagde er men al in om een soort 'carvão' (houtskool) te maken van het goedje. Er zullen vast nog wel andere oplossingen bestaan, of nog komen. Dat zie ik niet als een probleem. De vervuiling daarentegen, wel. Geen mens die weet te zeggen hoelang dit gaat aanslepen. En geen mens die nu nog vis wil kopen hier in Bahia (zal elders wel niet anders zijn), ook al komt de meeste vis die hier verkocht wordt NIET uit Bahia. Stel je maar eens voor dat je daar moet van leven...
Het is een GIGANTISCH probleem. Misschien heeft Greenpeace een oplossing? Maar neen Baiano, het is de schuld van Bolsonaro, Lula, het STF, de regering, de vorige regeringen, de militaire dictatuur, de gouverneurs van het noordoosten, het leger, kortom kies maar.
Waarom is het zo stil in de rest van de wereld? Mocht dit gebeuren aan het strand van Scheveningen of Oostende, gans Nederland en België zou in rep en roer staan. Brazilië? Is ver van ons bed meneer...