Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Redactie » vr apr 10, 2020 16:17

Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig
by Redactie


Afbeelding
In de jongste uitgave van het Engelse tijdschrift The Economist, een van de meest invloedrijke bladen ter wereld, verscheen er een tekst, toegewijd aan de Braziliaanse president. Hij wordt er behandeld als een krankzinnige. En jawel, het woord “krankzinnigheid” werd gebruikt.

De begeleidende illustratie is veelzeggend: Bolsonaro wordt getoond op zijn knieën op de Braziliaanse vlag,...

Read more



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Martinho » vr apr 10, 2020 20:42

Volgens mij zijn ze een negationist vergeten: Donald J Trump



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Baiano » vr apr 10, 2020 20:56

Martinho schreef:
vr apr 10, 2020 20:42
Volgens mij zijn ze een negationist vergeten: Donald J Trump
Dat was in het begin Martinho. Na de catastrofale gevolgen van de pandemie in New York trok hij zijn staart in. In Italië gebeurde iets gelijkaardigs als ik het goed heb. Bolso zal pas zijn bek houden als het hier ook zover komt, maar dan kan het telaat zijn.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door quasimodo » vr apr 10, 2020 21:40

Ik vraag me af hoe het in Brazilië op te lossen is. Als ik zie dat het administratief niet op orde is en dat alles handmatig opgelost moet worden zie de rijen die nu ontstaan om die 600 Reaal uit te kunnen delen. Dat de arme mensen vaak dicht op elkaar wonen met de zwakke doelgroepen in hetzelfde huis net als in Italië. Tevens de zwakke overheidsfinanciën ten opzichte van westerse landen. De gezondheidszorg voor de arme was al slecht. Het enigste wat Brazilië in zijn voordeel heeft is zijn relatief jonge bevolking. Hopelijk zal het virus vlug uitdoven anders zal het kiezen worden tussen gezondheid of eten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » vr apr 10, 2020 21:41

Het is een artikel wat "The Economist" niet waardig is.

De kop zou niet misstaan in The Sun.

Laten we wel wezen. In Nederland had het RIVM het 2 maanden geleden ook maar over een griepje. Het zou allemaal niet zo besmettelijk zijn en de kans was klein dat het virus naar Nederland zou komen.

Ondertussen is Nederland aan het crisismanagen om de coronabrand te blussen en realiseert zich dat men vergeten was om brandweerautos te kopen en dat het wel handig is om als je zo'n brand hebt er bluswater nodig is.

De strategie van Bolsonaro verschilt maar in weinig punten van datgene wat Zweden momenteel doet. Ik hoor The Economist er niet over..

Ook in Nederland is er een minister met ziekteverlof gestuurd, in Duitsland heeft een minister zich van het leven beroofd. De paus heeft ook opgeroepen om te bidden en te vasten.

Het gebruik van Chloroquine wordt in vele landen gepropageerd.

Ik vind dat Bolsonaro het heel slecht aanpakt, maar datzelfde geldt voor vele landen in Europa en de EU.

Een eens serieus weekblad wat een dergelijke kop weet te produceren. Jammer. Voor mij waren FD, NRC en The Economist de dagelijkse kost. Helaas zijn alledrie de uitgaves in de loop der jaren er fors op achteruit gegaan. Ook deze clickbait-uitgave van The Economist is daar weer een bewijs van.

Zoals gezegd, het zou een goed artikel zijn voor The Sun.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Martinho » za apr 11, 2020 05:41

Je moet je wel een beetje aan de feiten houden hoor,

Ja, veel landen waren wat laat, zelfs de WHO had het niet direct door wat de impact zou zijn. Dat is inmiddels maanden geleden. Bijna alle Europese landen gingen op slot, sommige wat fanatieker dan andere moet ik zeggen.

Er zijn twee regeringsleiders van de wereld die er wat mij betreft uitspringen in het ontkennen danwel het harnekkig negeren van adviezen van deskundigen. Dat is Trump en de tropische Trump.

Trump (de echte) is weliswaar wat omgeslagen, maar hij wil nog steeds niet zien dat het zijn eigen onwil om wat te doen was dat de pandemie in o.a. NY heeft veroorzaakt. Hij zoekt nu andere zondebokken, als het niet Obama is dan wel de WHO. Maar de testen lopen nog steeds hopeloos achter en de maskers en beademingsapparaten zijn nog steeds "onderweg". Dat zijn ze al weken schijnt het, Onderweg betekent b.v. dat hij een zendig voor Frankrijk kaapte bij een tussenlanding. Maar zelfs dat helpt niet om de tekorten op te lossen. Fijne NATO ally, he. Ikke ikke ikke en de rest kan stikke.

Of Brazilie een noodvoorrad heeft valt helemaal te bezien, we wachten maar lijdzaam af. Maar gezien de fijne handelsmentaliteit van anderen zijn de prijzen van die dingen door het plafond. En zoveel geld heeft Bolsonaro nou ook weer niet denk ik. Kijk, de VS trekt meer dan 2 miljard uit nee, triljard of hoe heet het en de EU 500 miljard noodhulp. Dat is nb 1 miljoen per inwoner. Dat is wat anders dan 600 reais.

Ja, dan ga je je wel erstig zorgen maken hoe die crisis economisch gaat aflopen. Ik ben voor de helft van mijn inkomen afhankelijk van de bedrijfshuur van een restaurant, wat nu dus dicht is en geen echte inkomsten meer heeft. Als voorbeeld.

Maar goed. Na al die maanden bestaat Bolsonaro het om (alweer) de handen te schudden van zieke mensen in het hospitaal, en daarna van een of meerder oude dametjes. Terwijl hij lekker rochelt en niest. Dat is bijna moord. Crimineel. Deze krant kiest ervoor hem krankzinnig te noemen, daar ben je het niet mee eens kennelijk. Maar de feiten liggen daar. Bolsonaro koos voor bidden en hopen dat het zou overwaaien, en nou wilde hij de geschiedenis herschrijven door de enige die de waarheid zei te ontslaan (de minister van gezondheid dus). Methode Trump. Maar de werkelijkheid is niet een TV soap opera. Er gaan mensen ECHT dood, dat hebben de heren nog steeds niet door. Of ze willen het niet weten, makkelijk zat als je je omrings met jaknikkers en aanbidders.

Het is erg jammer voor de populisten, en mensen die dachten dat ze wel iets konden: het blijkt dat ze er niets van bakken als ze echt wat moeten doen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 822
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Martinho » za apr 11, 2020 05:50

terzijde: dat (hydro)chloriquine (kinine etc) is nu wel ongeveer afgevallen als mogelijk echt medicijn. De clinische testen schijnen nog wel te lopen, de resultaten beoordeeld etc, maar de hoop is toch wel een stuk minder geworden na het bekend worden van de voorlopige resultaten. Het blijkt op zijn hoogst maar een BEETJE te werken. Een domper dus voor al diegenen die het opgepot hebben in de hoop het tegen goud geld te kunnen verpatsen aan hopelozen.
Waaronder Trump zelf, die een fiks aandeel schijnt te hebben in een van de producenten. En het daarom tot twee dagen geleden op zijn dagelijkse show (hij noemt het een persconferentie, maar het is een verkiezingsrally) fiks promootte als HET wondermiddel, tegen de wens van Fausti in. Maar ja, die denkt: als ik hem te hard tegenspreek wordt ik ontslagen, dan is de ramp niet te overzien want die Jared Kushner weet ook van niks.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door quasimodo » za apr 11, 2020 08:01

de EU 500 miljard noodhulp. Dat is nb 1 miljoen per inwoner. Dat is wat anders dan 600 reais.
Dat is meer iets van 750 euro per persoon. Bovendien alleen bedoeld als noodhulp alleen voor medische kosten in arme eu landen die hetzelf niet kunnen lenen. Italië heeft nu alleen al een staatschuld die ongeveer 5x zo hoog is als dit bedrag.

Het geld dat de Europese landen uittrekken om deze crisis het hoofd te bieden is veel groter. De Nederlandse staat alleen al heeft 60 miljard gereserveerd voor de eerste 3 maanden. En ze hebben al gezegd dit nog eens 3 maanden te kunnen doen en nog binnen de Europese begrotingsregels te vallen.

De vraag is niet of we het met zijn allen kunnen betalen maar wie het gaat betalen. En hoe het verdeeld gaat worden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door quasimodo » za apr 11, 2020 08:43

Of Bolsonaro een krankzinnige is in dit geval valt te zeerste te betwijfelen. In alle landen op de wereld regeert de elite en die willen hun belangen beschermen zo ook in Brazilië. Hij wil er gewoon niet voor betalen dat de economie stilstaat en door die afweging hebben ook veel andere landen het te laat aangepakt en zitten we nu met een pandemie die nog moeilijker te stoppen is.

Als China meteen het gebied op slot gedaan had waar het ontdekt is was de schade niet zo groot geweest en was het virus nu weg of beheersbaar geweest. Maar economische belangen overheerste. Hetzelfde geld voor de andere landen die hadden de grenzen met China kunnen sluiten maar niemand wilde dit doen om hun economische belangen niet te schaden. Toen ze zagen dat het economisch beter was om dit wel te doen zijn ze passagiers vliegtuigen gaan weren en ook niet allemaal want zelfs toen zagen landen hier nog kans in om economisch hiervan te profiteren door wel blijven te vliegen. Nederland bijvoorbeeld is blijven vliegen totdat de EU het verbood.

Zelfs nu is het virus te stoppen door zo veel mogelijk contacten te vermijden en alleen het noodzakelijk te doen. Dat is te zorgen dat iedereen te eten en te drinken heeft en dat er gezondheidszorg is. Niet meer en niet minder. Maar dan kan er even geen geld van de ene naar de andere hand dus dat is onmogelijk wordt ons verteld.

Het zal op een wereldschaal wel onmogelijk zijn om alle economische activiteit stil te leggen maar in een klein landje als Nederland moet het toch wel enigszins mogelijk zijn om iets te doen.

Neem nu een klein voorbeeld de horeca moet open volgens sommige want anders vallen de bedrijven om. De Nederlandse staat heeft al geregeld dat het personeel wordt betaald dus hier zit het probleem niet. Voor de eigenaar hebben ze al geregeld dat die ook een substantieel bedrag kan krijgen. Geef die dan ook een salaris van dit geld kan die ook eten. Zijn belastingen worden uitgesteld dus dat hoeft ook het probleem niet te zijn. Dan zit je alleen met betalingsverplichtingen en nu begint de schoen te wringen. Je zou makkelijk kunnen zeggen die vervallen zolang deze epidemie voortduurt we maken immers zelf de wetten dus juridisch geen enkel probleem. Dan kom je namelijk aan de centen van de mensen die het vaak het makkelijkst kunnen missen. De elite en die regeren het land en willen alleen iets van geld opgeven als het echt niet anders kan.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Baiano » za apr 11, 2020 12:58

Niet krankzinnig? OK je mag er wat mij betreft een ander bijvoeglijk naamwoord voor gebruiken, keuze zat. Ik zou het houden op "gestoord".

Op de dag dat Brazilië de lijn van 1.000 dodelijke slachtoffers overschrijdt, trekt hij weer de straat op, gaat naar een apotheek en veroorzaakt er meteen een toevloed van mensen. Bolso: "Dat is niet mijn schuld, dat is de schuld van de pers".

De groei van het aantal doden in Brazilië bereikte in 1 week tijd 144%: vorige week vrijdag waren er dat 432.

Naast zijn bezoekje aan de apotheek, schudde hij handjes met minstens drie mensen (waaronder een zestigplusser), na eerst zijn neus te hebben afgeveegd (is duidelijk te zien in de filmpjes die gemaakt werden tijdens zijn ontmoeting met omstaanders). Is dat een normaal gedrag in tijden waarin over gans de wereld gevraagd wordt om afstand te houden van anderen, beter nog, helemaal niet buitenkomen? Indien het antwoord hierop bevestigend is, ok, dan is hij normaal.

Niemand kan ontkennen dat zijn houding een voorbeeld vormt voor velen die het sociale isolement volkomen aan hun laars lappen. Enkel in São Paulo stelde metingen (via de signalen van gsm's) vast dat slechts 47% van de bevolking de quarantaine respecteert. Het ideale percentage om de verspreiding van het virus in te dijken, is 70%. Hetzelfde is te zien in andere steden. Mensen vonden het belangrijker om massaal naar de vismarkt te gaan (Goede Vrijdag), velen zonder mondkapje en vooral, erg dicht bij elkaar aan te schuiven voor hun visje.

Arthur Virgílio Neto, burgemeester van de stad Manaus, zei gisteren dat de begrafenisdiensten in zijn stad in elkaar klapten. Er zijn teveel doden en de ziekenhuizen liggen nu al vol.

Een president moet het goede voorbeeld geven en de bevolking stimuleren om correct te handelen. Correct = alles doen wat kan voorkomen dat de ziekte overgedragen wordt en enkel ruimte laten aan zij die essentiëel werk verrichten in de bevoorrading, nutsvoorzieningen e.d. meer.

De gevolgen van het niet naleven van de richtlijnen zullen weldra duidelijk worden. De incubatietijd van het virus is bekend: 1 á 2 weken. De grote stijging van het aantal besmettingen en overlijdens in 1 week tijd geeft het al aan: Brazilië gaat moeilijke tijden tegemoet, mede dankzij het gedrag van Bolso, een gestoord gedrag als je het mij vraagt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » za apr 11, 2020 15:38

Mijn commentaar ging er over dat het The Economist hier vervalt in activistische journalistiek. Prima voor een Telegraaf of The Sun, maar helaas loopt ook The Economist (al een paar jaar) in deze val.

De argumentatie klopt ook niet echt. Dit is de argumentatie die The Economist gebruikt om de psychiatrische diagnose "lunatic" aan te tonen:

– Deelname aan een manifestatie in zijn voordeel, poserende voor selfies;
– De vraag dat de ondernemingen normaal blijven functioneren;
– De Brazilianen aanmoedigen om niet mee te doen aan de sociale isolatie:
– Een oproep doen aan de bevolking om te vasten;
– Overwegen om een decreet uit te vaardigen dat een einde maakt aan de opgelegde quarantaines;
– Herhaaldelijk dreigen om zijn minister van Gezondheidszorg te ontslaan…

CNN heeft dezelfde blunder gemaakt om Trump op deze wijze te diagnotiseren. Een aantal psychiaters namen destijds deel aan de uitzending en konden zonder de "patient" ooit gezien of gesproken te hebben de diagnose stellen. Een flagrante schending van de beroepscode van medici, maar ook CNN ging fors op haar plaat door een platform te bieden aan dit soort kwakzalverij. The Economist maakt alleen maar een Telgraaf kop en komt met een zeer zwak verhaal.

1. Deelname aan een manifestatie in zijn voordeel, poserende voor selfies

Tja, het is me wat. Een president die zijn achterban niet in de steek laat. Inderdaad Lunatic. Niet dus. vergelijk dit even met het gedrag van de Nederlandse minister Hugo de Jonge, een volstrekte onbenul die gestagede foto's maakt van zijn thuiskapper, hippe schoentjes en alle aandacht opeist maar volstrekt incompetent is. De man is de vervanger van een minister die door Rutte is weggestuurd (ziekteverlof) om zo het imago Rutte enigszins op te poetsen.

2. – De vraag dat de ondernemingen normaal blijven functioneren;

Wederom de vergelijking met Nederland. Nagenoeg alles draait nog. Bouwmarkten, IKEA en vele andere bedrijven. Zelfs scholen werden pas gesloten (drie weken geleden) na luid protest van de bevolking. We kunnen ook de vergelijking maken met Zweden waar tot vorige week ALLLES gewoon open was. Ik heb the Economist over dit naar mijn mening zeer onverantwoordelijke gedrag iets zin schrijven.

3. – De Brazilianen aanmoedigen om niet mee te doen aan de sociale isolatie:

Dit is onvolledig. Bolsonaro heeft opgeroepen tot verticale isolatie. Ofwel, de oude en zwakkeren separeren en verzorgen, opdat de jongere en sterken het geld kunnen verdienen om deze crisis te kunnen bekostigen. Dit is helemaal geen rare strategie en wordt door meerdere gerenomeerde virologen ook als acceptabel beschouwd. Voor de jongeren en sterken is er natuurlijk ook een kans op overlijden, maar die is niet veel hoger dan het risico wat je normaal loopt om in Brazilië te leven (verkeer, geweld, dengue, zika, aids etc).

De strategie is niet veel anders dan de strategie die het RIVM voor ogen had, namelijk groepsimmuniteit creeren om zodoende de ouderen te beschermen. Een strategie die overigens hopeloos is mislukt.

4. – Een oproep doen aan de bevolking om te vasten;

Typisch modern activisme. Kerk en religie bespotten zoals we dat bij veel journalisten en correspondenten helaas zien. er is niets mee om te vasten en te bidden. Ik doe het zelf niet, maar geloof geeft veel mensen, zeker in een land als Brazilië houvast en steun. Hoe dit de bewijsvoering "lunatic" moet ondersteunen is mij een volstrekt raadsel.

5.– Overwegen om een decreet uit te vaardigen dat een einde maakt aan de opgelegde quarantaines;

Een president moet zijn opties wegen. Hij heeft zich met name door zijn belabberde communicatie in een onmogelijke positie gedraaid en staat in een volslagen isolement. Uiteindelijk heeft hij het decreet niet uit gevaardigd.

6. – Herhaaldelijk dreigen om zijn minister van Gezondheidszorg te ontslaan…

In Nederland is de minister van gezondheid ook aangeraden om op te stappen. dat maakt rutte nog geen "lunatic".

Kortom, het verhaal in the Economist is gewoon een sensatieverhaaltje, het blad absoluut onwaardig. Dat was mijn punt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » za apr 11, 2020 15:47

Martinho schreef:
vr apr 10, 2020 20:42
Volgens mij zijn ze een negationist vergeten: Donald J Trump
Trump was een van de eerste die de grens met China sloot. De Democraten waren woedend.

De uitspraak van Trump dat het "maar een griepje" betrof werd gedaan op dezelfde dag dat alle experts en virologen van het RIVM nog bij hoog en bij laag beweerden dat Corona hoogstwaarschijnlijk Nederland niet zou bereiken en dat het virus niet erg besmettelijk zou zijn. Trump had toen al een maand de grens met China gesloten.

Trump had heel goed gezien dat je niet al je strategische goederen in China moet laten produceren. UItgelachen en weggehoond werd hij door de Democraten en globalisten. En kijk nu?

Met pijn en moeite worden nu mondmaskers, ademhalingsapparatuur en andere noodzakelijke producten in Amerika geproduceerd.

Doet Trump het goed? Volgens de opiniepeilingen wel. Kan het Amerikaanse gezondheidssysteem het aan. Betwijfel het. Er is weer veel tijd verloren gegaan doordat de democraten allemaal ongerelateerde eisen stelden in een wetsvoorstel om deze crisis aan te pakken. Eigenlijk een schandalige vorm van chantage waar de Democraten letterlijk over lijken zijn gegaan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » za apr 11, 2020 16:01

Martinho schreef:
za apr 11, 2020 05:50
terzijde: dat (hydro)chloriquine (kinine etc) is nu wel ongeveer afgevallen als mogelijk echt medicijn. De clinische testen schijnen nog wel te lopen, de resultaten beoordeeld etc, maar de hoop is toch wel een stuk minder geworden na het bekend worden van de voorlopige resultaten. Het blijkt op zijn hoogst maar een BEETJE te werken.
Wat raar dan dat in Fortaleza een hospitaal onder auspicien van de WHO chloroquine gaat testen:

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.2233121
Martinho schreef:
za apr 11, 2020 05:50
Een domper dus voor al diegenen die het opgepot hebben in de hoop het tegen goud geld te kunnen verpatsen aan hopelozen.
Chloroquine is een standaard medicijn welke de WHO in haar essentiele lijst van medicijnen heeft gezet (al vele tientallen jaren). Dit medicin behoord dus gewoon in de noodvoorraden van de overheden te zitten. Een doosje kost US$20 en wordt in Brazilië uitsluitend tegen recept afgeven (zwarte code). Er zullen heus wel mensen zijn die het preventief hebben ingekocht, maar jouw suggestie van een zwarte markt tegen woekerprijzen strookt niet met de waarheid. Volgens mij heeft Bolsonaro opdracht gegeven om dit medicijn op grote schaal te laten produceren binnen de militaire labs. Ik denk dat dit wederom een juiste strategie is. Je kunt er beter mee verlegen dan om verlegen mee te zitten. Dat onderscheidt een crismanager van een communicatie manager.

Ik kijk wederom weer naar Rutte ter vergelijk. Ondanks dat de crisis zich ruim van te voren liet aan zien komen zijn er in Nederland zelfs simpele zaken als testen en mondkapjes gewoon niet beschikbaar. rutte is een brand aan het blussen zonder bluswater en brandslangen.

Trump en Bolsonaro zorgen ervoor dat ze een voorraad van het medicijn hebben. Mocht het nodig zijn dan heb je het, mocht het nutteloos zijn heb je een paar miljoen $ verbrand.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » za apr 11, 2020 16:16

quasimodo schreef:
za apr 11, 2020 08:01
De vraag is niet of we het met zijn allen kunnen betalen maar wie het gaat betalen. En hoe het verdeeld gaat worden.
De Amerikanen hebben als enige land het privilege om onbeperkt dollars te drukken. Dat hebben we te danken aan een enorme blunder van meneer Keynes die deze steek heeft laten vallen na de onderhandelingen met de Amerikanen na de Tweede Wereldoorlog (o.a. Marschall plan).

De grootste schuldeiser van de Amerikanen zijn de Chinezen, dus het zal mij niet verbazen dat over enkele maanden Trump gewoon zijn middelvinger opsteekt naar de Chinezen.

Voor alle andere landen geldt simpelweg dat het bijdrukken van geld zorgt voor hyperinflatie. De tekstboekjes zeggen dan dat degene die de productiemiddelen in handen hebben er het beste bij varen en degenen die afhankelijk zijn de overheid (steun) of arbeid de pineut zijn. De besparingen (pensioenen) zullen niets meer waard zijn.

Tijden van hyperinflatie en depressie zorgen voor sociale onrust, hongersnood, rellen en extremisme. De oproep van onze ambassadeur aan alle Nederlandse reizigers in Brazilië om toch zo spoedig mogelijk terug te gaan naar Nederland is daarom ook helemaal niet zo raar. Al die toeristen die nu nog vrolijk in isolatie in Canoa Quebrado op de Beiramar zitten zouden zicvh weleens lelijk kunnen vergissen als er daadwerkelijk honger geleden gaat worden in de nabijgelegen favelas.

In dat licht gezien is het ook echt de vraag of de strategie van Bolsonaro (laat de economie zoveel mogelijk draaien, oudjes en zwakken isoleren) helemaal geen rare gedachte. Maar nogmaals het is niet mijn strategie, maar ondanks de bar slechte communicatie van Bolsonaro snap ik die strategie wel.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5053
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door quasimodo » za apr 11, 2020 19:29

De Amerikanen hebben als enige land het privilege om onbeperkt dollars te drukken. Dat hebben we te danken aan een enorme blunder van meneer Keynes die deze steek heeft laten vallen na de onderhandelingen met de Amerikanen na de Tweede Wereldoorlog (o.a. Marschall plan).

De grootste schuldeiser van de Amerikanen zijn de Chinezen, dus het zal mij niet verbazen dat over enkele maanden Trump gewoon zijn middelvinger opsteekt naar de Chinezen.


Volgens mij doen de Chinezen en de Europeanen precies hetzelfde en zijn hierdoor de wisselkoersen tussen de onderlinge munten al 10 jaar niet substantieel veranderd. Ze hebben elkaar nodig om hun spullen te slijten dus ze moeten wel. Trump heeft nog wel een tijdje geprobeerd met import heffingen zijn marktaandeel te verbeteren maar dit heeft niet tot een substantieel verschil gelijd.
Tijden van hyperinflatie en depressie zorgen voor sociale onrust, hongersnood, rellen en extremisme. De oproep van onze ambassadeur aan alle Nederlandse reizigers in Brazilië om toch zo spoedig mogelijk terug te gaan naar Nederland is daarom ook helemaal niet zo raar. Al die toeristen die nu nog vrolijk in isolatie in Canoa Quebrado op de Beiramar zitten zouden zicvh weleens lelijk kunnen vergissen als er daadwerkelijk honger geleden gaat worden in de nabijgelegen favelas.
Hier kan je wel eens gelijk in krijgen en ik weet niet of de president het juiste temperament heeft om dit op te lossen dan wel voorkomen. Ik zie nog niet gebeuren dat mensen accepteren dat alles gewoon open gegooid wordt met veel doden tot gevolg. Zijn strategie tot nu toe. Tevens zie ik grote rijen voor het beetje geld dat mensen kunnen krijgen om te overleven dus dat loopt ook nog niet soepel. Dat zal toch moeten werken bij een (gedeeltelijke) lock down het andere alternatief. Verder zie ik dat er voedselpakketten uitgedeeld worden. Maar dit lijkt lokaal georganiseerd worden door diverse groepen en het is dan ook maar de vraag dat iedereen hiervan profiteert en binnen blijft.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door borsjea » za apr 11, 2020 22:28

Nog een berichtje over cloroquina met de resultaten van het eerste hospitaal in São Paulo wat het middel inzet, de eerst proefpersoon was de moeder van de CEO van de verzekeraar en ook zij heeft inmiddels het hospitaal verlaten.

https://exame.abril.com.br/negocios/tud ... loroquina/



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4743
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Felix » za apr 11, 2020 22:53

Ik raakte net een heel verhaal kwijt op dit forum.

Maar wat geloven we graag in wondermiddelen, dat was een paar jaar geleden met de beroemde 'kankerpil' ook al zo.

Cloroquina is een middel met ernstige bijwerkingen o.a. op hart en lever en oudere patiënten lijden vaak al aan hoge bloeddruk enz. Er is geen grote groep getest en er zijn geen vergelijkingsgroepen die een placebo krijgen toegepast. Verder moet je dan natuurlijk ook nog uitvinden over dosis, combinatiewerking met andere noodzakelijke geneesmiddelen enz. enz. enz.

Het befaamde Brazilaanse onderzoeksinstituut Fiocruz kwam tot de voorlopige conclusie dat het middel geen enkele positieve uitwerking had voor patiënten door coronavirus. Maar men test verder.

Ze testen er ook een ander medicijn uit de anti aids cocktail atazanavir dat betere resultaten lijkt te leveren maar ook nog grondig getest moet worden alvorens een conclusie te kunnen trekken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » za apr 11, 2020 23:00

Ook in Fortaleza wordt nu blijkbaar met Chloroquina gewerkt. Ik heb mijn twijfels of het middel niet erger is dan de kwaal.

Ik meen mij te herinneren dat het middel ook gebruik werkt bij Chicungunya. De bijwerking blindheid trad bij 1% van de patiënten op. Dan zitten we straks met honderdduizenden blinde mensen. Waren die mensen dan anders overleden. Dat weten we allemaal niet. Wat we wel weten is dat die blindheid bij 1% van de patiënten optreedt.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.2233289



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7399
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door Progresso » za apr 11, 2020 23:04

Mijn 1% was aan de lage kant.

"A toxicidade retiniana aos derivados com 4-aminoquinolonas tem sido reportada entre 0,5 e 3,5% nos pacientes sob uso de doses terapêuticas de hidroxicloroquina"

Bron: http://www.scielo.br/scielo.php?script= ... 0000400019



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4123
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: The Economist: Bolsonaro is krankzinnig

Bericht door borsjea » zo apr 12, 2020 14:23

Bij langdurige gebruik van Chloroquine kan het gezichtsvermogen erg verminderen en is er zelfs kans op blindheid. Het gaat dan oom maanden of jarenlange gebruik. Dat is met name het geval bij gebruik van Chloroquine bij de bestrijding van reumatoïde artritis waar overigens een goed natuurlijk alternatief voor is "curcuma longa". Bij Corona wordt het middel kortstondig gebruikt, 7 dagen gebruik 12/12 horas.

Wat preventie betreft lijkt het er op dat de BGC vaccinatie (Tuberculose) beschermend werkt, ook dit is de komende jaren natuurlijk niet bewezen, wel worden in veel landen waar het middel niet in het landelijke vaccinatie gebruikt nu toegediend aan gezondheidspersoneel, ook in Nederland is dat het geval. In Nederland krijgen alleen kinderen die zelf afkomstig zijn uit risico landen of minimaal 1 van de ouders de BGC vaccinatie toegediend.



Plaats reactie