In Brazilië is het altijd wel ergens carnaval

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

In Brazilië is het altijd wel ergens carnaval

Bericht door muntje » di dec 08, 2009 11:35

RIO DE JANEIRO - Kleurrijke optochten van prachtige meiden en swingende bands op vrachtwagens. Dat is carnaval in Brazilië. Het is niet alleen feest in februari.

Alleen met het goede shirt toegang tot het epicentrum van Carnatal.Sai do Chao, Sai do Chao roept zangeres Ivete Sangalo vanaf de enorme vrachtwagen die als rijdend podium door een miljoenenmassa manoeuvreert. Het betekent 'verlaat de grond' en de menigte springt als één man de hoogte in. Met als gevolg daadwerkelijk een lichte aardbeving. Het is het startsein is voor alle carnavalsfeesten die door het jaar heen in Brazilië worden gehouden.

Ivete Sangalo is de koningin van het carnaval. Geen feestje zonder Ivetje, zoals de publiekstrekker liefdevol wordt genoemd. Tijdens het officiële carnaval in februari zingt de populaire zangeres alleen op het grootste carnaval van Brazilië, in Salvador, waar vier miljoen Brazilianen acht nachten samen dansen, drinken en vrijen. De rest van de 180 miljoen landgenoten heeft dan dus het nakijken.

Daar hebben ze wat op gevonden: carnaval fora de época, carnaval buiten het seizoen. Bijna elke stad heeft een eigen versie met een swingende naam: Parafolia in Belèm bijvoorbeeld, en Carnatal in badplaats Natal, jaarlijks in het eerste weekend van december.

Het is dit weekend een gekkenhuis rondom voetbalstadion Machadao in Natal. Het voorplein is omgevormd tot de pipoca, een feestterrein waar het gewone volk gratis toegang heeft om te genieten van de stoet Trio Electrico's, de trucks waarop bekende bands als Araketu en Chiclete con Banana spelen. De trommels klinken onophoudelijk samen met de blazers en scheurende gitaren van de axé, de snelle elektronische variant van de samba. Het ritme is aanstekelijk en iedereen lijkt alle teksten te kennen.

Hossend, springend en meezingend is de menigte continu luidkeels in beweging. Het is meedoen of buitenstaander blijven, maar hoe dan ook staan je zintuigen hier op scherp. En een van die zintuigen ruikt popcorn, hotdogs en barbecuevlees, vermengd met de lucht van verschraald bier, zweet en soms wat bloed en tranen.
Toeristen die zich onopvallend in de menigte begeven, leggen moeiteloos contacten. Binnen de kortste keren zitten ze op plastic stoeltjes. Ze delen grote flessen bier met liederlijk dronken Brazilianen die het alleen nog maar hebben over het andere geslacht en hoe mooi dat wel niet is. Ze worden vrienden voor het leven of tenminste voor heel even, tot het moment dat ze de ijskoude cervezinha's laten staan om nog dieper het feestgedruis in te duiken.

Daarvoor moeten ze wel een abadá dragen, een minuscuul hemdje dat als toegangsbewijs dient voor een bloco, zoals een carnavalsgroep heet die in een afgeschermd gebied met de vrachtwagen meeloopt. De shirts voor de populairste groepen zijn vaak al een jaar vooraf officieel uitverkocht, maar dat is geen probleem als je geld hebt. Ruil- en vooral zwarthandel is hier de gewoonste zaak van de wereld; in het feestgedruis doet een kereltje met een mobiele kledingkast vol bontgekleurde shirts goede zaken. De shirts zijn bedrukt met logo's van bloco's, de naam van de artiest én - het belangrijkste - de dag dat het shirt geldig is. Wie te goed is van vertrouwen kan een exemplaar van vorig jaar aangesmeerd krijgen.

Wie gekleed is in het juiste shirt sluit zich aan bij de carnavalsgroep. Het gebied om de vrachtwagens wordt afge-schermd door een touw, gedragen door duizenden cordeiros, vaak armen uit de sloppenwijken, die in ruil voor hun diensten mogen meelopen en zo toch hun favoriete artiest van nabij kunnen bewonderen. Als een cordeiro het touw voor je omhoog houdt, weet je dat je binnen bent op een exclusief festijn dat elk voorstellingsvermogen te boven gaat. Zeker als de stoet de corridor indraait...

De corridor is het epicentrum van Carnatal, een doorgang omgeven door bomvolle tijdelijke tribunes, badend in een zee van licht en mensen. Hier wordt de eindsprint ingezet en daarom bewaren de bands hun lekkerste nummers voor dit laatst. Hier gaat het finaal los en kom je ogen en oren tekort terwijl je in je kont wordt geknepen of op de mond wordt gezoend. Dit is het moment waarop alles kan en klaarblijkelijk alles mag. Het is even schrikken, maar het went snel want het gebeurt zonder bijbedoelingen. En als er toch ellende van komt, weet je jezelf beschermd door groepsleden én cordeiros die de politie wijzen op rotte appelen die met harde hand worden verwijderd.

De corridor is voor carnavalsgangers het manische hoogtepunt waarop een heuse depressie volgt als de streep op de weg
is gepasseerd. De euforische groepsgenoten van zo-even
zoeken nu snikkend en snotterend troost op elke gewillige schouder. En over wie met wie naar huis gaat, wordt niet moeilijk gedaan, want het duurt immers weer een jaar voor het opnieuw Carnatal is. (MAURICE HEIJNEN)

Het verblijf
Carnaval is voor een Braziliaan als een bedevaart voor gelovigen; je moet het één keer in je leven groots hebben gevierd in Rio de Janeiro of Salvador. Maar omdat veel Brazilianen te arm zijn om te reizen en de hotels tijdens het feest peperduur zijn, vieren ze het dichter bij huis. Daardoor zijn ook tijdens feesten buiten het seizoen de hotels vol en duur, zo'n €1000 voor vier nachten in een simpel driesterrenhotel. Het is dus af te raden om op de bonnefooi naar een carnavalsfeest te gaan, want de kans dat je een hotelkamer vindt is nihil.
Maar er is een truc. In Brazilië wemelt het van de motels, die dienst doen als tijdelijke liefdesnestjes. Het lijken bordelen, maar dat zijn het niet. De motels worden gebruikt door stelletjes die nog thuis wonen en nauwelijks privacy hebben. Die vinden ze wel in het motel. Er zijn er veel en er is veel verloop, dus er is altijd wel een kamer vrij. Als je kunt kiezen tussen slapen op straat of slapen in een prima kamer voor €20 per nacht, dan is de keuze makkelijk. Zeker als je tijdens carnaval een vriendje of vriendinnetje hebt gemaakt.

3x feest buiten het seizoen

1 Carnatal
Natal heeft het beste carna-val buiten het échte feest in februari. Het is het eerste weekend van december. Alle grote artiesten zijn van de partij en de festivallocatie, het goed bereikbare gebied rond stadion Machadao, is redelijk compact.
De route van de optocht loopt ook door de stad zelf, maar je hoeft het stadionterrein eigenlijk niet te verlaten om optimaal te genieten. Carnatal vieren kan perfect in combinatie met een strandvakantie, want Natal heet ook wel Stad van de Zon en de staat Rio Grande do Norte beschikt over honderden kilometers kustlijn waar drieduizend uur per jaar de zon schijnt.
Vanaf Schiphol is er een directe vlucht op Natal.
http://www.carnatal.com.br

2 Parafolia
Carnaval aan de oevers van de Amazone. Het feest, de folía, wordt gevierd in havenstad Belèm, de hoofdstad van de staat Para. De route loopt door het centrum van de stad en trekt langs de kathedraal, het fort en de monding van de Amazone en waar je ook kijkt, overal zie je dat diepgroene regenwoud. Parafolía is dan ook goed te combineren met een tocht door de jungle. Parafolía is elk jaar in het laatste weekeinde van november.
http://www.parafolia.com.br

3 Fortal
Carnaval in de duinen van Praia do Futuro, in de populaire badplaats Fortaleza. Fortal was het paradepaardje onder de lokale carnavalsfeesten en werd voorheen georganiseerd op de boulevard in het hartje van de stad. Omdat het feest in juli plaatsvindt, de hele stad verstopte en steeds minder beheersbaar werd, zijn de festiviteiten verplaatst naar het duingebied dat beter gecontroleerd en beveiligd kan worden. Ook hier geven jaarlijks alle grote namen acte de présence. Fortal is goed te combineren met een zonvakantie aan het strand van Praia de Futuro waar veel hotels te vinden zijn.
http://www.fortal.com.br

bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1007/Reiswereld/ ... aval.dhtml



Plaats reactie