São Paulo leeft dag en nacht.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

São Paulo leeft dag en nacht.

Bericht door Veger & Blik » zo sep 26, 2010 12:25

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/verre ... =reiskrant

São Paulo leeft dag en nacht.

za 25 sep 2010, 07:00

Meegaan in het tempo van een wereldstad.
door Kieran Kaal (= vriend van Rappie :-) ).

AMSTERDAM - In één dag São Paulo zien? Een stad met twintig miljoen inwoners? Gekkenwerk! Toch is dat precies wat bezoek uit Nederland onlangs van mij vroeg als gastheer. Op avontuur in de culturele en economische hoofdstad van Brazilië, die zijn gelijke niet kent en waar veel, heel veel te beleven valt…

Om gelijk het tempo van een wereldstad te voelen, pakken we in de ochtendspits de metro naar het zakencentrum, de Avenida Paulista. Tussen gehaaste Brazilianen kuieren we naar het Casa das Rosas (metro Brigadeiro), een oud landhuis dat opvallend standhoudt tussen de kantoortorens. In de tropische tuin kun je lekker rustig koffie drinken.

We lopen verder richting het beroemde MASP-museum. Geen attractie die je even afraffelt, dus een bezoek moet wachten tot een volgende keer. We dalen af naar Bixiga, een pittoresk Italiaans wijkje vol cafés en gekleurde huisjes.




Sushi

Etnisch divers als São Paulo is, lopen we een kwartier later alweer tussen Aziatische migranten in de wijk Liberdade. Hoewel de van origine Japanse buurt gestaag wordt overgenomen door Chinezen en Koreanen, blijft het een toplocatie om sushi te eten.

Sushi is overigens één van de weinige goedkope dingen in São Paulo, dat door de sterke Braziliaanse munt ongeveer net zo duur is als Nederland.

We wandelen het historische centrum binnen. Schoonheid is niet het sterkste punt van ‘Sampa’, blijkt al snel (al maken we een uitzondering voor de vrouwen).

We krijgen een indrukwekkend kijkje op de asgrauwe betonzee vanaf de 35e verdieping van de Banespa-toren (gratis, open op doordeweekse dagen van 10.00 tot 15.00 uur).

Wolkenkrabbers woekeren alle kanten op. „Ik heb nog nooit zo’n rare skyline gezien. Er is geen enkel oriëntatiepunt”, zegt mijn bezoeker. Jammer alleen dat de suppoost ons binnen vijf minuten wegbonjourt wegens de beperkte ruimte boven (op de 45e verdieping van het Edificio Italia, bij metro República, kun je voor zes euro wel rustig van het uitzicht genieten).




Kaaimanbiefstuk

Het wordt tijd om te lunchen. Half São Paulo doet dat buiten de deur, dus opties zat. We togen naar de altijd levendige Mercado Municipal. Van kaaimanbiefstuk tot Braziliaanse kazen, alles is verkrijgbaar in de mooie oude markthal.

Er staan twee bekende snacks op het menu: het broodje mortadela (geen aanrader, tenzij je van moddervette worst houdt) en balletjes kabeljauw (beduidend smakelijker). Boven op de volle terrassen worden ook visschotels en andere maaltijden geserveerd. Niet zonder ‘chopp bem gelado’ natuurlijk, het koude tapbier waar iedere Braziliaan een moord voor pleegt.

Na wat rondslenteren nemen we de metro (station São Bento) naar de misschien wel leukste wijk van de stad, Vila Madalena. De buurt is groen, verkeersluw en wemelt van de boetiekjes waar je de mafste dingen kunt kopen (matroesjka’s, Indonesische maskers, etc.). Maar daar komen we niet voor.

Vila Madalena is namelijk bovenal synoniem aan lekker eten – São Paolo is geen Sonja Bakker-vriendelijke stad – en borrelen. De talloze kroegen lopen aan het einde van de werkdag vol.




Gezellig

Plots blijkt de stad van auto’s en hekken ook op straat gezellig te kunnen zijn. Sommige cafés zitten maandagnacht 4.00 uur nog vrolijk vol. „Ik heb in Londen en New York gewoond, maar alleen in São Paulo gaat het echt altijd door”, vertelt een jonge Nederlandse bankier.

Naast Vila Madalena kan ook in buurten als Rua Augusta, Barra Funda (beide meer underground) en Itaim Bibi (meer ver-Amerikaniseerd) dagelijks tot in de vroege uurtjes worden doorgehaald.

Van samba via rock tot house, er is voor ieder wat wils in deze stad van 1001 stammen. Maar mijn bezoek is dan al met pijn in het hart richting vliegveld vertrokken.

Al met al was één dagje dus nogal karig. Toch ruimen Brazilië-gangers vaak weinig tijd in voor de culturele en economische hoofdstad van het land. De aantrekkingskracht van São Paulo is niet zo evident als die van Rio de Janeiro met haar prachtige stranden.

Maar wie wat meer moeite doet (door bij voorbeeld ter plekke een cultuurgids te kopen), zal merken dat er in São Paulo eigenlijk veel meer te beleven is. Hoe zou het anders komen dat de gemiddelde ‘paulistano’ voor geen goud naar Rio verhuist?




Reiswijzer

São Paulo ligt in het zuidoosten van Brazilië, aan de Atlantische Oceaan. De internationale luchthaven is São Paulo Guarulhos. KLM biedt dagelijks directe vluchten aan van- en naar Amsterdam. Diverse andere maatschappijen, waaronder Lufthansa, British Airways, Continental Airlines en Delta vliegen met tussenstop op de Braziliaanse miljoenenstad.




Veiligheid

São Paulo is afgelopen tien jaar één van de veiligste grote Braziliaanse steden geworden. Toeristen hebben er minder last van criminaliteit dan in Rio. Daar ligt een deel van de sloppenwijken pal achter de strandwijken, terwijl de armoede in São Paulo naar de buitenwijken is verdreven. In het historische centrum is het wel oppassen geblazen (vooral voor crackverslaafden), zeker in het weekend als kantoren zijn gesloten.




Verkeer

Het verkeer is ergernis nummer één van de stad. Gelukkig is de metro wel snel en overzichtelijk. De meeste toeristisch relevante wijken zijn bereikbaar per metro. Ook de benenwagen is een goed alternatief, al zijn de afstanden en de heuvels soms pittig. Pak ’s avonds de taxi. Veel straten zijn dan uitgestorven. Het is handig om het adres op een briefje te schrijven, want de meeste taxichauffeurs spreken nauwelijks Engels.




Jetset

De steenrijke elite van São Paulo is een bezienswaardigheid op zich. In ‘AAA’-disco’s als Pink Elephant betaal je zo honderd euro entree en loop je kans om Ronaldo tegen het lijf te lopen.

Wie zich onbetaald onder de jetset wil begeven, kan terecht in de Skyebar van het luxe Hotel Unique. Op het verwarmde dakterras geniet de beau monde van het weidse uitzicht. Wie even decadent wil doen, kan voor elf euro een watermeloencocktail bestellen (het hotel oogt van buiten als een stuk meloen).

:-)

V&B



Gebruikersavatar
rap
Wijnkenner
Artikels: 0
Berichten: 829
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 04:48
Contacteer:

Bericht door rap » zo sep 26, 2010 13:15

Veger, nu wel, nadat hij in de telegraaf een rectificatie "met dikke letters"
heeft geplaatst dat de satehut niets met pedofilie te maken heeft!!!!



Gebruikersavatar
Veger & Blik
Artikels: 0
Berichten: 729
Lid geworden op: di mar 06, 2007 23:48

Ik.....

Bericht door Veger & Blik » zo sep 26, 2010 14:53

....wist het nog Rappie,vandaar dat ik je dit inkoppertje gaf!
Ere wie ere toekomt.

:-)

V&B



Plaats reactie