Hollandse kroketten uit de Braziliaanse muur

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
muntje
Artikels: 0
Berichten: 810
Lid geworden op: za mar 10, 2007 18:57
Locatie: Zwijndrecht ( NL)

Hollandse kroketten uit de Braziliaanse muur

Bericht door muntje » di jan 24, 2012 10:57

Eten uit de muur in Brazilie.

Geen stroopwafels als Nederlandse souvenier voor de Braziliaan Marcus Vinicius de Lima (45). Na een jarenlang verblijf in Nederland nam hij een wel heel groot souvenier mee terug: hij verscheepte een hele krokettenautomatiek naar São Paulo. Zijn passie voor kroketten wilde hij met meer mensen delen. Daarom opende Vinicius de Lima afgelopen zomer de allereerste snackbar in het centrum van de stad. Het ‘eten uit de muur’ is daar inmiddels een begrip.

Dat klinkt misschien raar, Hollandse kroketten uit de Braziliaanse muur. De Lima droomde echter al heel lang van een onderneming als Quickies. “Toen ik op m’n negentiende voor de liefde naar Nederland verhuisde, had ik geen cent te makken. Daarom trok ik vaak maar iets bij Febo of Smullers uit de muur, goedkoop en lekker.” Hij dacht er regelmatig aan om een zo’n automatiek in Brazilië te introduceren. “Ruim twintig jaar en een scheiding later realiseerde ik me dat ’t inderdaad de moeite waard kon zijn.”

Het gezegde ‘Wat de boer niet kent, dat vreet ‘ie niet’ gaat niet op in Brazilië. “Onze bevolking wil juist graag nieuwe dingen eten en onbekend buitenlands voedsel proeven. We hebben het zó gehad met al die Amerikaanse ketens als de Mac, Burger King en PizzaHut,” verklaart De Lima.

Quickies richt zich dus niet op Nederlandse expats of toeristen, maar op de lokale bevolking. Al heeft De Lima het menu daarom wel een tikje aangepast. Hij somt op: “Ik heb veel producten iets minder pittig gemaakt. De frites serveren we hier met ketchup in plaats van mayonaise, en sommige snacks zoals een frikandel zitten voorlopig nog niet in het assortiment.”

Geen frikandel, dus. Dat is niet alleen vanwege de verkrijgbaarheid van worst. De Lima produceert alle snacks zelf, met uitzondering van frites. Grijnzend legt hij de frikandellenkwestie uit: “Braziliaanse mannen eten niet graag lange, dunne, staven. Dat is een resultaat van de machocultuur. Als je hier zou een langwerpig, dun voorwerp in je mond steekt, kan je flauwe grappen verwachten of uitgescholden worden voor homo. Zelfs met de kroketten gebeurt dat al een beetje.”

Niet alleen het assortiment, maar ook de spelling is aangepast. Omdat Brazilianen het woord ‘broodje’ niet uit kunnen spreken, heet de betreffende snack ‘broodie kroket’. Een ‘bamischijf ‘is nu een ‘bami’ en een ‘kipknots’ een ‘kipknot’.

Dikke kans dat een Nederlandse toerist in Brazilië schrikt als ‘ie bij Quickies binnenloopt. De ‘broodies kroket’ hebben niet alleen op spelling in moeten leveren, maar ook op vorm. De Lima: “In Nederland eten jullie een cilindervormige kroket op een wit puntje, maar hier in Brazilië bestaan alleen bolletjes. Dan moet je je kroket helemaal pletten en uitsmeren voordat je ‘m op kunt eten.”

En dat werkte niet, ontdekte hij al snel. “De eerste weken verkochten we er maar drie of vier per dag. Sinds we hamburgervormige kroketten voor op de broodies hebben, verkopen we er zo’n honderd per dag.”

De Braziliaanse ondernemer heeft ambities. Op korte termijn wil hij satésaus bij zijn klanten introduceren. De automatiekdeurtjes openen zo’n 1.500 keer per dag, dus De Lima sluit uitbreiding niet uit: hij wil over twintig jaar duizend Quickies in het hele land bezitten

bron: http://www.verspers.nl/?categorie=2&soo ... kel&id=591



Plaats reactie