Sandra Korstjens.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » di feb 23, 2016 03:30

18 februari 2016 05:29
Kleine beestjes, grote zorgen

Sandra Korstjens is correspondent voor RTL Nieuws in Latijns-Amerika

Het is bijna niet voor te stellen dat één miezerig klein beestje zoveel ellende kan veroorzaken. Ik heb het over de mug, oftewel het dodelijkste dier op aarde. Een hele reeks ziektes kan door deze insecten worden overgebracht. Ook ziektes die in principe niet dodelijk zijn, maar wel voor veel ellende kunnen zorgen. Zoals bijvoorbeeld het zikavirus.

Het virus beheerst het nieuws intussen al weken. Er zijn sterke aanwijzingen dat het in Brazilië voor een toename heeft gezorgd van het aantal baby's met microcefalie, een te klein hoofdje. Bovendien heeft de Wereldgezondheidsorganisatie alarm geslagen en sommige mensen vinden zelfs dat de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, midden in het 'rampgebied', moeten worden afgelast. Ophef alom dus.

"Goede vrienden van me zetten hun kinderwens zelfs even op een laag pitje, totdat er hopelijk meer duidelijkheid is over de gevolgen."
Gek genoeg had ik op een gegeven moment het idee dat de zorgen over zika in Nederland nog groter waren dan in Brazilië. Begrijp me niet verkeerd: zwangere vrouwen hier zijn wel degelijk bezorgd over het virus. Goede vrienden van me zetten hun kinderwens zelfs even op een laag pitje, totdat er hopelijk meer duidelijkheid is over de gevolgen. En ook de Braziliaanse media staan vol met verhalen over zika. Maar echt ongerust lijkt de gemiddelde Braziliaan niet te zijn over dit 'nieuwe' virus.

Dat is ook niet heel gek: Brazilië heeft al jaren last van de Aedes Aegypti, de mug die het virus verspreidt. Want diezelfde mug brengt ook dengue en chikungunya over, ziektes die over het algemeen voor veel meer klachten zorgen dan zika. Vorig jaar was er in Brazilië ook een grote dengue-epidemie. Er stonden lange rijen bij de ziekenhuizen van mensen die na een muggenbeet hoge koorts en gewrichtspijn hadden gekregen. Maar toen hoorde je niemand over het annuleren van de Olympische Spelen.

"Misschien is het toch allemaal wat minder erg dan we dachten?"
Vanuit Nederland kreeg ik nu juist allerlei ongeruste vragen. Natuurlijk ben ik blij dat mijn dochtertje afgelopen november gezond en wel is geboren. Maar net als de meeste Brazilianen ben ik niet banger voor zika dan voor dengue of chikungunya.

Tegelijkertijd lijkt er na alle ophef nu een soort tegenbeweging te ontstaan. Nadat de halve wereldbevolking zich eerst enorm ongerust maakte over het zikavirus, krijg ik het gevoel dat er nu steeds meer een neiging ontstaat bij mensen om het allemaal te bagatelliseren. Misschien is het toch allemaal wat minder erg dan we dachten? Want waar blijft het bewijs dat zika inderdaad microcefalie veroorzaakt bij ongeboren baby’s?

Zo doen er intussen allemaal complottheorieën de ronde over de 'echte oorzaak' voor het toegenomen aantal baby's met te kleine hoofdjes. Die toename zou niet komen door zika, maar door pesticiden. En volgens anderen zijn vaccinaties de boosdoener. Of het zouden juist de genetisch gemodificeerde muggen zijn waar ik afgelopen week deze reportage over maakte:



Maar die complottheorieën zijn wat mij betreft allemaal een stuk ongeloofwaardiger dan de theorie dat zika geboorteafwijkingen zou kunnen veroorzaken. Zoals in het geval van de genetisch gemodificeerde muggen: het stadje waar de laboratoriummuggen worden vrijgelaten, ligt op duizenden kilometers van het epicentrum van de uitbraak. Een verband tussen de twee ligt dan ook niet voor de hand.

Zowel paniek over het virus als allerlei wilde complottheorieën zijn volgens mij weinig zinvol. De strijd tegen de mug is dat juist wel. Want wat de gevolgen van zika ook mogen zijn: de Aedes Aegypti is hoe dan ook een rottig beest.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/columns/column/ ... ote-zorgen



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Sandra Korstjens.

Bericht door quasimodo » vr feb 26, 2016 00:55



Ik geef toe, erg smakelijk is de animatievideo die het Taiwanese TomoNews deze week publiceerde niet. In het filmpje over Rio de Janeiro vliegt de poep je letterlijk om de oren, inclusief bijbehorende geluidseffecten. Zelfs het Christusbeeld doet mee.



Zoals je kunt zien, werden de makers geïnspireerd door alle berichtgeving over de vervuilde baai van Rio de Janeiro. De plek waar in augustus zeilers en surfers zullen strijden om de Olympische medailles. Dat het water niet bepaald schoon is, dat is intussen wel bekend. Maar de nogal plastische weergave van de Taiwanezen schoot bij sommige Brazilianen in het verkeerde keelgat.

Net als voorafgaand aan het WK voetbal, ligt Brazilië opnieuw onder een vergrootglas nu de Olympische Spelen eraan komen. Helaas voor de Brazilianen wordt daarbij vooral gekeken naar de dingen die niet goed gaan. Dat hoort er natuurlijk ook een beetje bij: de beloftes die niet zijn nagekomen, zijn nu eenmaal het interessantst om over te berichten.

Er is eigenlijk maar één weg die je kunt nemen, en daar staat elke dag file.
Zo verscheen afgelopen weekend in de Braziliaanse en vervolgens internationale media een uitgelekte e-mail van burgemeester Eduardo Paes aan het IOC. Daarin schrijft de burgemeester van Rio de Janeiro dat hij erachter probeert te komen wat er werkelijk aan de hand is bij de bouw van de nieuwe metrolijn richting het Olympisch Park. "Ik heb van sommige mensen gehoord dat het project groot risico loopt."

Dat betekent dat de metrolijn mogelijk niet op tijd afkomt. De geplande opleverdatum van 1 juli 2016 was al krap, dus echt als een grote verrassing kwam dit nieuws niet. Maar de nieuwe lijn was wel één van belangrijkste beloftes toen Brazilië de Olympische Spelen bijna zeven jaar geleden binnensleepte.

Het is natuurlijk makkelijk om kritiek te hebben op de Brazilianen.
Overigens loopt die nieuwe lijn vreemd genoeg niet helemaal tot aan het Olympisch Park. Vanaf de laatste geplande metrohalte is het zelfs met een taxi nog een half uur rijden. Maar zonder de nieuwe halte is het Olympisch Park vanuit de bekende strandwijken Copacabana en Ipanema helemaal een halve wereldreis. Er is eigenlijk maar één weg die je kunt nemen, en daar staat elke dag file.

Naar aanleiding van dit soort berichten is het natuurlijk makkelijk om kritiek te hebben op de Brazilianen. Ze hebben tenslotte genoeg tijd gekregen om zich voor te bereiden. Het is voor hen dan ook te hopen dat ze na het WK voetbal een dikke huid hebben ontwikkeld. Want alles wat niet op tijd af dreigt te komen, zal de komende tijd breed worden uitgemeten.

Maar is het niet ook een beetje hypocriet om de Brazilianen belachelijk te maken? Hoe lang wordt er intussen al niet gebouwd aan de Noord-Zuidlijn in Amsterdam? Gelukkig voor Nederland ligt dat project in de internationale media niet onder een vergrootglas. Want ik ben bang dat wij er dan niet heel veel beter vanaf zouden komen.

@sandrakorstjens

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... rgrootglas



Plaats reactie